[AR] welke maat Ideal tuig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fellowgoldy

welke maat Ideal tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 00:25

Hallo,

Ik heb twee New forest pony's van 1.37 m. en 1.39 m. waar ik tweespan mee wil gaan rijden. Nu vroeg ik me af welke maat tuig ik nodig heb van Ideal. De pony van 1.37 is nog maar 3,5 jaar en nog vrij smal. Het Zilco enkelspantuig Cob maat is hem aan de grote kant. Ik heb in de aanbieding twee borstbladen gekocht in maat pony van Ideal, deze is net zo lang als mijn enkelspanborstblad dus dit moet passen. Ga het morgen even proberen. Wat is jullie advies voor de rest van de onderdelen? Ik ben van plan deze via internet te kopen omdat dit gewoon veel scheelt. Het gaat me met name om het schoftje.

Ik hoop van jullie te horen.

Groetjes,
Rianne

Sjonniej

Re: welke maat Ideal tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 10:34

Wij hadden destijds een heeel smalle NF van 1.38 en een brede NRPS van 1.48. Omdat het tuig op beiden moest passen hebben we een Cob-tuig Ideal gekocht. Voor de NF moesten we echter bij de singels en het borsttuig gaatjes bij prikken. Een ponytuig zou voor hem dus beter gepast hebben.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:37

ik zou denk ook voor pony gaan...

misschien even wat opmeten?

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:07

Ik heb een wat bredere Dartmoor van 1.23 m, en daarvoor had ik het Ideal WebTech Combituig in maat Pony. Dit zat bij hem op de middelste gaatjes. Kon dus nog op een kleinere, maar ook zeker op een grotere, niet te brede pony.

Bij Ideal kun je toch ook van verschillende maten (dus bijv. Pony en Cob) een tuig samenstellen?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:00

Dat kan inderdaad wel, dan wordt het alleen wel een stuk duurder. Als je in 1x een tuig koopt is het goedkoper dan allemaal losse onderdelen.
Bij grotere dealers (Bijvoorbeeld Van Rijs in Zevenhuizen) is het soms wel mogelijk om het anders te regelen; dat zij een geheel pony- en cobtuig aanschaffen en jou de juiste delen verkopen. Hierdoor kom je wat goedkoper uit, maar niet iedere zaak neemt dit risico, want ze blijven met 'de rest' zitten.

Maar als TS per internet wil kopen (wat ik trouwens heeeeeel erg afraad voor dit soort aankopen), heeft ze er absoluut geen zicht op of ze misschien onderdelen van verschillende maten moet hebben.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:39

Bij v. Schie kun je ook je Ideal tuig uit verschillende maten samen stellen.

Als je ergens bij een webshop bestelt zal dit lastiger worden denk...

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:33

Sjonniej schreef:
Maar als TS per internet wil kopen (wat ik trouwens heeeeeel erg afraad voor dit soort aankopen), heeft ze er absoluut geen zicht op of ze misschien onderdelen van verschillende maten moet hebben.

Ik heb er helemaal overheen gelezen dat TS via internet wil bestellen. Ik vraag me ook af of een Ideal-tuig bestellen via internet zoveel goedkoper zal zijn dan het in de een winkel te kopen...

fellowgoldy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 18:54

ik wil het via internet kopen omdat ik de 2 borstbladen, strengen en staartriemen al heb gekocht in maat pony van Ideal. Ik kon er heel goedkoop aankomen omdat hij er vanaf wou. Ik denk dat ik voor de rest ook maar gewoon maat pony ga doen, dan kan ik het altijd nog retourneren mocht het helemaal niet passen. Ik was gewoon benieuwd wat jullie voor maat hadden op jullie pony's. Bedankt iig voor de reacties!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:09

Het is denk ik slimmer om de rest van je tuig bij een ruitershop te kopen. Het maakt kwa prijs namelijk erg weinig uit of je het via internet koopt of in een shop. Erg grote voordeel is dat je dan wel een aanknopingspunt hebt als je tuig kapot is en je kan gemakkelijker passen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:50

Sjonniej schreef:
Dat kan inderdaad wel, dan wordt het alleen wel een stuk duurder. Als je in 1x een tuig koopt is het goedkoper dan allemaal losse onderdelen.
Bij grotere dealers (Bijvoorbeeld Van Rijs in Zevenhuizen) is het soms wel mogelijk om het anders te regelen; dat zij een geheel pony- en cobtuig aanschaffen en jou de juiste delen verkopen. Hierdoor kom je wat goedkoper uit, maar niet iedere zaak neemt dit risico, want ze blijven met 'de rest' zitten.

Qua prijs voor je tuig ben je idd in een gewone winkel volgens mij weinig duurder uit dan op internet.
Zelf heb ik een Cob tuig op mijn Welsh Cob van 1.40m. En kan je op basis daarvan aanraden idd voor een ponytuig te gaan.
Wel heb ik mijn tuig bij van Rijs, en voordeel is dat je idd maten kan combineren. Ze hebben voor mij 2 hoofdstellen gemixt en een losse frontriem uit de winkel om het passend te krijgen.
En in mijn verder tuig extra gaten gemaakt, ingekort etc zoals nodig was/ik het wilde. Zodat alles nu passend is.

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:43

wij hadden ook een pony van 1.34 en hadden daar ook een ponytuig van ideal op liggen en dit lag op zijn kleinst,dus past zeker ook op een groter pony

fellowgoldy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 21:21

ik heb inmiddels de borstbladen gepast en ze zijn iets te klein. Ik laat de halsriem iets verlengen en dan moet het passen. De afstand van het blad zelf is nl. prima en ik ben bang dat dat anders veel te lang wordt en het blad tot achter het schoftje doorloopt. Maar nu zit ik te twijfelen over de maat van het schoftje. Zou een van jullie de omtrek kunnen meten van jullie schoftjes? Ik hoop van jullie weer te horen. Alvast bedankt voor jullie reacties!!!

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 11:26

Mijn ene ijslander is iets over de 140 en de andere is 138, en ze hebben beide een COB maat. Je kan er eventueel ook wat gaatje sbij laten maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:36

Sjonniej schreef:

Volgens mij wordt het helemaal niet duurder. Je kan de delen die te groot/te klein zijn volgens mij kosteloos omruilen via Ideal. Heb ik wel gedaan. Ik heb 1 merrie die tussen cob en full invalt en een merrie waar full te klein voor is. Ging oa om hoofdstellen, een schoftuig en een broek.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 19:26

Dat ligt eraan of jouw dealer dat wil. Tenminste zo was dat een jaar of 4 terug nog. Wij wilden toen alleen een schoft- en borsttuig. Gelukkig was onze dealer zo medewerkend dat hij een heel tuig bestelde en vervolgens de waarde van het hoofdstel, broek, etc eraf haalde. Dat was voor ons erg gunstig in plaats van een losse borst en los schofttuig.
Zo is het hetzelfde met 2 maten. De dealer zal dan 2 maten moeten bestellen en levert jou de juiste maten, maar blijft dan dus 'zitten' met de onderdelen die overblijven. Een grote zaak heeft hier geen groot probleem aan, omdat die onderdelen ook wel weer te verkopen zijn. Een kleine shop zal deze service minder snel verlenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 08:53

Dan bestel je alleen een borst en schofttuig, dat is wat anders. Als je een compleet tuig besteld kan je kosteloos omruilen.

Wolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 09:08

Een Newe Forester is in het algemeen een sjiek en slank paardje. Mijn zus heeft dr ook eentje, maar die is dan al 1,47m. Dus een grote. Toch is hij enorm slank en wijkt mijn zus ook regelmatig naar de maat Pony uit. Een Cob-hoofdstel past hem bijvoorbeeld niet.
Ga maar het beste naar een winkel waar je meerdere tuigen kan uitproberen. Is net als bij onze kleding. Sommige vallen groter of kleiner uit. Min tip is een tuig van Imperial Riding. Goede kwaliteit, nietduur en fijn verwerkt. Knipoog

Groetjes Wolly

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 11:22

Wolly, een hoofdstel is wel heel wat anders dan het gewone tuig. Knipoog
Ik heb qua hoofdstel zelfs de bakstukken maat pony moeten laten inkorten voor mijn toch wel redelijk brede Welsh Cob.
Een normale NF van 1.47m. zal toch in een Cobtuig komen.
En ze heeft al onderdelen van Ideal, dus zal daar wel mee voortzetten.
En dan kan ik met een kleinere dan 1.40 toch wel ponymaat aanraden over het algemeen als ze smal zijn.

Als je een compleet tuig koopt bij een grotere dealer kun je zo omruilen idd.

Wolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 15:38

Dyonne schreef:
Wolly, een hoofdstel is wel heel wat anders dan het gewone tuig. Knipoog

Ja zeker is het dat. maar het is gewoon een voorbeeld dat niet alle maten gelijk groot zijn. Denk maar aan de kledingsmaten of schoenmaten. Heb je italiaanse schoenen, moet je meteen 1 of 2 maten groter hebben. Ik probeerde met het hoofdstel alleen mijn bedoeling te onderbouwen! Knipoog

Groetjes Wolly Haha!