Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
crossmonster schreef:Nee zeer zeker niet, of je moet een stierlijk vervelend paard willen creeeren
Ik heb er hier ook een staan, beestje heeft ongelooflijke voernijd. Maar met vrijheidsdressuur weet ze dat ze zich moet gedragen anders krijgt ze helemaal niets.

Na een aantal keer dit te doen, je clickerhand en je snoepjeshand uiteen houden, clicken, als je paard dan meteen naar de snoepjeshand gaat, heeft hij begrepen dat hij na een click een snoepje krijgt, en is de clicker geladen.Jenkins schreef:Gister heb ik een heel stuk gelezen over het belonen.
http://hoefnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm
dit is echt een super site voor informatie.
Het blijft dus dat als jij voer afstaat aan je paard, jij eigenlijk lager in rang bent. daarnaast moet je een paard in 3 sec. belonen. als je bijv. in galop zit en je stopt en je beloont hem dan, dan beloon je hem voor het stoppen en niet voor de galop.
Je kan een paard beter belonen met "rust" en dat is dan niet een dag in het land laten staan. maar als hij iets goed heeft gedaan even rust gunnen en niet doorhameren.
Beetje raar uitgelegd misschien, maar als je alle artikelen even doorneemt op de bovenstaande site word het wel duidelijk
zelf heb ik ook ondervonden dat mijn hartstikke brave jaarling nu begint te happen enz. dit deed hij anders nooit, maar sinds in met snoepjes bezig was is hij ermee begonnen.
een soort "rust" moment werkt dus echt wel. Met "rust" word eigenlijk ook wel bedoeld, het paard de tijd geven om na te denken over wat je hem net geleerd hebt. Met voedsel beloning worden paarden vaak opdringerig, zoals ook het geval was met mijn jaarling.