Altijd belonen met snoepje bij VD?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes

Altijd belonen met snoepje bij VD?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 18:06

Moet je een paard altijd belonen met een snoepje als je bezig bent met VD?

CM_

Re: Altijd belonen met snoepje bij VD?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 18:08

Nee zeer zeker niet, of je moet een stierlijk vervelend paard willen creeeren Clown

Innamorato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:28

crossmonster schreef:
Nee zeer zeker niet, of je moet een stierlijk vervelend paard willen creeeren Clown

Als je het een beetje handig aanpakt, en je gebruikt een beloningssignaal (bijvoorbeeld een clicker) creëer je niet per definitie een stierlijk vervelend paard. Dusss... daar ben ik het niet mee eens xD

Antwoord op je vraag: naar mijn mening hoef je een paard niet altijd een snoepje te geven. Het snoepje geldt als beloning, en je kan op heel veel andere manieren een beloning geven (lekker overdreven ''braaaf'' roepen of een dikke knuffel geven). Een snoepje is alleen praktisch omdat het zo een duidelijke beloning is.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 19:42

Wat is een clicker dan? Ik begreep dat het iets was wat een klikgeluidje maakte, maar hoe duur is dat? En waar kan je het kopen?

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:01

Ja, zeker als je net begint.

De clicker is meer een apparaatje om te kunnen "timen", je kan je paard precies belonen als ze de oefening het best uitvoert. Dan geef je een click met de clicker om te laten weten dat ze het op dat moment goed doet. Daarna mag je haar uitbundig belonen met voedsel (hoeft dus niet altijd een snoepje te zijn, kunnen ook brok, musli of wortels zijn). De clicker is dus geen vervanging voor de voedselbeloning, het stelt de beloning alleen uit zodat je preciezer kan belonen. Het voedsel is de motivatie, die kan je zeker in de eerste fase van het aanleren van het kunstje niet weglaten. Later ga je de voedselbeloningen wat meer afbouwen, je paard moet meer doen om een beloning te kunnen krijgen en de beloningen worden kleiner. Lachen

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:03

Shattered; waarom is stembeloning niet voldoende?
Ik moet het niet proberen om mijn pony te belonen met snoepjes, dan heeft ze nergens meer aandacht voor en wordt ze strontvervelend. Je kan beter belonen met stem of clicker of iets doen wat hij leuk vind, dus even een stukje wandelen oid.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:08

Stembeloning kan ook, maar voedselbeloningen zijn motiverender dan stembeloningen. Als je maar consequent omgaat met de voedselbeloningen hoeft een paard helemaal niet vervelend te worden. Lachen Ik heb er hier ook een staan, beestje heeft ongelooflijke voernijd. Maar met vrijheidsdressuur weet ze dat ze zich moet gedragen anders krijgt ze helemaal niets. Lachen

Een stukje wandelen vind ik niet echt een duidelijke beloning, vind je paard dat écht zo leuk dat hij daarvoor op de knieën wil zakken?? Ik denk het niet..

xx_Mariekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 22:57

Nee, zeker niet!
Dan doet het paard na een tijdje niets meer zonder een snoepje, een stembeloning werkt ook prima of een klopje of zijn/haar hals;)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 10:18

Bij het aanleren van een oefening gebruik ik altijd voedselbeloningen (wel in combinatie met een "goed zo" of een klopje) omdat dat hem het meest motiveert. Van zodra hij een oefening kent, beloon ik hem enkel als hij het écht goed heeft uitgevoerd met voedsel, of ik laat hem enkele dingetjes doen (tussendoor wel een klopje of "goed zo") en geef pas daarna een voedselbeloning. Als ik helemaal zonder voer werk, doet hij het wel, maar minder enhousiast omdat hij toch wel gek is op die voertjes Tong uitsteken

Ik heb hem trouwens wel als eerste ding 'voedselweigering' (zie onderschrift) aangeleerd, kwestie van een beleefd paard te houden Knipoog

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 10:27

Gister heb ik een heel stuk gelezen over het belonen.
http://hoefnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm
dit is echt een super site voor informatie.
Het blijft dus dat als jij voer afstaat aan je paard, jij eigenlijk lager in rang bent. daarnaast moet je een paard in 3 sec. belonen. als je bijv. in galop zit en je stopt en je beloont hem dan, dan beloon je hem voor het stoppen en niet voor de galop.
Je kan een paard beter belonen met "rust" en dat is dan niet een dag in het land laten staan. maar als hij iets goed heeft gedaan even rust gunnen en niet doorhameren.
Beetje raar uitgelegd misschien, maar als je alle artikelen even doorneemt op de bovenstaande site word het wel duidelijk Lachen

zelf heb ik ook ondervonden dat mijn hartstikke brave jaarling nu begint te happen enz. dit deed hij anders nooit, maar sinds in met snoepjes bezig was is hij ermee begonnen.

Innamorato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 14:03

Ik heb altijd geleerd dat happen een gevolg is van onduidelijkheid over wanneer een paard een snoepje krijgt en wanneer niet. ''O, krijg ik nu een snoepje?'' *hap* ''Nee? Nu dan?'' *hap*. Als je met een clicker/beloningssignaal gaat werken, maak je heel duidelijk voor je paard: ''nú doe je het goed en nú krijg je een snoepje!'' Het paard waar ik mee werk is ook zo een happer. Áltijd zoeken naar snoepjes in je zakken en je handen. Sinds ik met een beloningssignaal werk is dat véél minder geworden. Hij doet het (even afkloppen) niet meer. Hij hapt pas, als ik het signaal geef en er geen snoepje volgt. Want hij weet dat hij dan een snoepje hoort te krijgen.

(Ik beloon overigens ook met muesli en stukjes wortel etc)

En het probleem dat mijn paard enkel gefocust was op ''eten'' als ik bezig was, en geen aandacht had voor mij, is over gegaan toen ik heb geoefend met ''niet eten'', een oefening waarbij hij geleerd heeft dat hij pas mag eten uit mijn hand als ik daartoe een signaal geef.
Ja, het klinkt misschien een beetje als hocus pocus maar mijn paard was écht zo een happend stuk, met enkel aandacht voor voer. Hij zou je onderste boven lopen voor een emmer brokken. En zelfs met hem kan ik belonen met snoepjes, mits ik met een clicker werk en oefen met niet-eten.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 16:35

@Innamorato, hoe leer je paarden dat? Ik had het laatst gezien op een filmpje van Solleke Noah, die heeft ook gereageerd hierop, dat paar doet dat ook, maar hoe leer je ze dat??

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 17:11

Ik zal het anders ook even uitleggen Haha!

Ik heb Noah eerst geleerd dat "click"= goedzo, dus dat hij dan een snoepje krijgt. Gewoon een aantal keer per dag "click-snoepje", "click-snoepje", vond hij reuzeleuk Knipoog Na een aantal keer dit te doen, je clickerhand en je snoepjeshand uiteen houden, clicken, als je paard dan meteen naar de snoepjeshand gaat, heeft hij begrepen dat hij na een click een snoepje krijgt, en is de clicker geladen.

Dan ga je een snoepje in je open hand onder de neus van je paard houden. Wil hij het pakken, sluit je je hand en zegt "wacht". Sommige enthousiastelingen zal je mss ook een duwtje tegen de neus moeten geven. Wanneer hij van het snoepje afblijft, meteen clicken en snoepje geven. Na een tijdje legt hij de link=> wachten=snoepje krijgen, happen=snoepje niet krijgen. Dan kan je het wachten nog uitbouwen zolang als je wilt.

Maartje_kmd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:49

Met aanleren mag het wel. maar als het paard de kunste beheerd, dan moet je hem gwoon belonen met goedso en een klopje.
anders krijg je een heel vervelend paard die het op eenduur zelf gwoon gaad doen zonder het comando omdat ze weet dat ze een snoepje krijgt.
spreek uit ervaring en het is erg moeilijk af te leren en het duurt best veel tijd.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:47

Jenkins schreef:
Gister heb ik een heel stuk gelezen over het belonen.
http://hoefnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm
dit is echt een super site voor informatie.
Het blijft dus dat als jij voer afstaat aan je paard, jij eigenlijk lager in rang bent. daarnaast moet je een paard in 3 sec. belonen. als je bijv. in galop zit en je stopt en je beloont hem dan, dan beloon je hem voor het stoppen en niet voor de galop.
Je kan een paard beter belonen met "rust" en dat is dan niet een dag in het land laten staan. maar als hij iets goed heeft gedaan even rust gunnen en niet doorhameren.
Beetje raar uitgelegd misschien, maar als je alle artikelen even doorneemt op de bovenstaande site word het wel duidelijk :)

zelf heb ik ook ondervonden dat mijn hartstikke brave jaarling nu begint te happen enz. dit deed hij anders nooit, maar sinds in met snoepjes bezig was is hij ermee begonnen.

Lezen is iets heel anders dan ook uitvoeren. ;)
Ik moet de eerste nog vinden die een paard diervriendelijk om zijn knieën krijgt zonder eerst begonnen te zijn met voedselbeloningen. Hoe wou jij je paard ooit een spaanse pas aanleren doormiddel van een "rustmoment"? Denk je nu écht dat een paard snapt dat, als je hem al zo ver hebt gekregen zijn been uit te strekken. Dat hij daarvoor wordt beloond met niets doen?

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 22:43

Ik heb mijn 20 maanden oude welsh een hoop geleerd zonder snoep of eten :) een soort "rust" moment werkt dus echt wel. Met "rust" word eigenlijk ook wel bedoeld, het paard de tijd geven om na te denken over wat je hem net geleerd hebt. Met voedsel beloning worden paarden vaak opdringerig, zoals ook het geval was met mijn jaarling.

verder ben ik het eens met Innamorato

Ben nu wel begonnen met het click methode alleen dan met een woord ipv de click. Hij heeft geleerd een snoepje pas te pakken met mijn goedkeuring, (het woord dus). natuurlijk gaat het soms even anders :P

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 05:03

Belonen met voer is iets waar je je zelf goed moet op voorbereiden als je het veilig wilt houden. Eens je de principes kent, kun je het zelfs aanleren aan paarden met de ergste voernijd.

Over het altijd belonen:

IMO beloon je bij het aanleren van een oefening elke stap, liefst met voer. Na een tijdje ga je afwisselend belonen (en random afwisselend) met voer en een aai, even rust, stem, etc.

Eens een oefening gekend ga je regelmatig een keer niet belonen, dat motiveert een dier net om meer zijn best te doen om toch de beloning te krijgen. Een superuitvoering wordt altijd beloond, een middelmatige na een tijd nooit meer.