[AR] 2 span, 1 paard kijkt naar binnen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

2 span, 1 paard kijkt naar binnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 21:13

Wat mij heel vaak opvalt bij 2-spannen is dat 1 vd 2 paarden naar binnen kijkt, alsof hij als het ware scheef naar het andere paard toegetrokken word.
Ik men zelf niet dus heb geen idee of dat normaal is of een rijtechnisch probleem, wie kan het mij vertellen?

Tinkerlady

Re: 2 span, 1 paard kijkt naar binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 21:17

Instelling van de leidsels komt bij 2-span erg nauw. Ik zie ook dat dat soms maar een beetje op de gok wordt ingesteld en niet zoals het hoort. Zo vergeet men ook vaak het leidsel van het paard wat zijn/haar hoofd het hoogste draagt als bovenliggend leidsel te houden. Allemaal redenen waarom een paard naar binnen 'kijkt'. Ook kan het natuurlijk zijn dat het paard links- of rechtsgebogen is en daardoor naar binnen of naar buiten kijkt. Dat is door een goede koetsier heel subtiel te trainen en te corrigeren. Maar er zijn zeer veel redenen meer te bedenken hoor, maar dit zijn voor mij de twee meest voorkomende.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 21:21

Okee, dus toch niet de bedoeling. Het leek mij ook al niet omdat het paard dus ook echt scheef loopt, combinatie van rijtechnische dingen en je tuig goed afstellen dus?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 09:22

Afbeelding

Zo hoort het, vaak zie je bij recreatie aanspanningen dat de paarden niet goed zijn aangespannen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 10:30

Vergeet ook niet de slimme paarden; door wat in te buigen richting de langboom, kunnen ze precies uit het bit en uit de strengen lopen. En hoeven ze dus alleen mee te wandelen in plaats van te werken.