Mok/wondje en hoefschoenen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Mok/wondje en hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 18:09

Hallo allemaal,

ik heb de Cavallo Simple Boot hoefschoenen met pastern wraps gekocht voor mijn haflinger ruin.
De eerste keer heb ik zonder sokken gereden maar vandaag heb ik de sokken wel aangehad omdat ik lager weg wilde blijven, uurtje ongeveer in stap en wat draf.
Nu heeft hij in een koot een wondje/mok geweest denk ik, hier zat een korst op en die bleef de eerste keer zonder sokken ook goed maar vandaag zag ik naar het rijden dat de sok op die plek vochtig was en het korstje was eraf, beetje bloed maar verder een mooie schone plek alleen dan nu zonder korst.
Heb er wat acederm zalf opgedaan en droog gemaakt, maar kan ik nu de komende weken de hoefschoenen niet beter aflaten?
Want nu schuurt dat natuurlijk?
Zou het door de sokken zijn gekomen, zal ik dan eerst eens kijken hoe ze zitten zonder de sokken/wraps?

Wat zouden jullie doen, zonder de schoenen loopt hij behoorlijk gevoelig en brokkelen zijn hoeven nogal, alle tips welkom!

Groetjes Loes en Wodan! Knipoog

Dani_

Re: Mok/wondje en hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:54

Tsja, lastig ... Als de schoenen/sokken het wondje echt in de weg zitten zou ik het wondje toch even ontzien totdat het goed genezen is. Dat duurt toch geen weken..?

stardust99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 17:39

mijn paard heeft nog nooit schoenen of zo gehad en die rijd ik al 3 jaar op de weg.
mijn vriendin is 8 maanden geleden begonnen met haar haflinger zonder schoenen .
het duurt ongeveer 6 maanden tot de hoef heel hard is.
als je het wil proberen moet je de hoeven voor en na het rijden uitkrabben en de hoefsmid een beetje vaker hebben (om mee te beginnen , na 6 maanden heb je de hoefsmid minder nodig dan met schoenen) ( mijn merrie heeft de hoefsmid 1 keer in de 3 maanden).
het is veel werk om mee te beginnen maar na 6 maanden is het zoveel beter, ik en mijn vriendin kunnen over elk terein rijden en elke dag op de weg voor minimaal 2 uur

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 16:11

Ik rijd zo altijd zonder hoefschoenen en ik train inmiddels al 6 maanden op de harde maar hij is gewoon gevoelig op de kiezels en ik heb de hoefschoenen voormanemelijk voor de avonden dat ik in het donker naar de manege moet en ik dus niet kan zien m=waaropo hij loopt.
Voorlopig laat ik ze af tot het genezen is.