[AR] Hoe zit het nou echt met die kleppen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

e_horse

Hoe zit het nou echt met die kleppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 15:24

Ik heb van de week met Harlie 'drooggemend', zonder de wagen er achter. Omdat het niet altijd goed kan gaan.. dacht Harlie soms ook wel eens dat hij de andere kant op kon lopen (zijwaarts). Maar daar was soms.. een slootkant. Omdat hij die niet ziet met kleppen kan ik me zo voorstellen dat hij daar een keer zijwaarts in loopt.. Nu gebeurde dat zeg maar net niet. Dus 'droogmennen' doe ik voortaan zonder kleppen..

Maar.. hoe zit het nou met mennen met wagen? Waar komen die kleppen vandaan? En is hier ook onderzoek naar gedaan?

Is het echt alleen om bij meerspannen één van de paarden te kunnen bijtikken met de zweep of zodat de paarden de wagen achter hun niet kunnen zien? En hoe zit het met landen waar ze kleppen niet eens kennen?

Dus graag geen meningen, maar feiten! Cool

Dennis

Re: Hoe zit het nou echt met die kleppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 17:42

Een paard ziet achter zich slecht, dus als jij je jas aan of uit trek, of een paraplu op steek zien ze wel iets, maar het niet goed en kunnen daar van schrikken. Met kleppen schrikken ze daar normaal minder van.
Dat van een meerspan met zweep hulpen geld ook voor enkelspan, sommige pony's gaan al rennen als ze de zweep zien bewegen, dan kan je natuurlijk nooit nette hulpen geven.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 17:46

Inderdaad.
En om te voorkomen dat je pony over de schouder wegwaait de sloot in; Buitenteugel begrenzen, zweep begrenzen en eventueel naar rechts laten kijken, zodat hij hem wel kan zien.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 21:10

Over de zin en onzin van oogkleppen is zeer veel geschreven, voornamelijk in de tijd dat paarden nog 'in het werk' gebruikt werden.

Er zijn gemeentes die in onder gestofte verordeningen oogkleppen verbieden, maar ook die het verplichten (geen uniformiteit dus)

Ik ken veel boeren die vroeger met paarden gewerkt hebben.
Eigenlijk gebruikten zo nooit oogkleppen tijdens het werk muv het hooien en graanoogsten met sommige paarden. Hierbij werden de wagens enorm hoog opgestoken en dan kregen sommige paarden oogkleppen op om te voorkomen dat ze 'schrik' zouden krijgen van de gigantische lading.
Afbeelding

In de 'moderne' mensport ment het merendeel met oogkleppen, maar het kan ook prima zonder.

Wat betreft je sloot verhaal, dat kun je oplossen met de tips die hierboven staan en dat werkt want 90% van de mensen lost het op deze manier keurig en veilig op.

Persoonlijk ben ik als de dood in het water te belanden met een paard dat 'blind' is door oogkleppen, maar ik heb zowieso gewoon liever dat een paard kan zien wat er achter hem of aan de zijkant van hem gebeurd. Dit is dus meer menner afhankelijk dan paard afhankelijk.

De keuze is aan jou, al zal ik wel tijdens het beleren dezelfde keuze maken als waar je straks definitief voor kiest.
Dat is voor je paard wel zo duidelijk.

Maar er zijn ook menners die de paarden eerst zonder oogkleppen beleren, het dier weet dan dat er een karretje achter hangt en heeft daar vervolgens geen angst voor. In een later stadium krijgen de paarden dan vaak alsnog oogkleppen, omdat je de paarden dan meestal wat beter 'geconcentreerd' aan het werk kunt krijgen.

Dus ook geen uniformiteit Haha!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 21:11

Sjonniej schreef:
En om te voorkomen dat je pony over de schouder wegwaait de sloot in; Buitenteugel begrenzen, zweep begrenzen en eventueel naar rechts laten kijken, zodat hij hem wel kan zien.

Haha! Om dit goed bedoelde advies vroeg ik niet. Wie heeft er ergens een artikel / onderzoek zien staan op internet of in een of ander paardenblad? Ben erg benieuwd naar het hoe en wat en ontstaan van de kleppen.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 21:14

manie schreef:
Over de zin en onzin van oogkleppen is zeer veel geschreven, voornamelijk in de tijd dat paarden nog 'in het werk' gebruikt werden.

Bedankt voor je uitgebreide uitleg!

Harlie is al beleerd. Gewoon met oogkleppen. Maar de keren dat hij schrok was dat door koeien die uit zijn beeld verdwenen.. terwijl met rijden zonder kleppen hij niet gaat rennen om rennende koeien.. Dat zet je toch aan het denken.

Hoe weet je dat sommige gemeentes kleppen verbieden en anderen ze juist verplichten?

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 21:16

e_horse schreef:
Hoe weet je dat sommige gemeentes kleppen verbieden en anderen ze juist verplichten?

Dat staat in stokoude verordeningen die echt niet meer gehandhaafd worden....

Het verschilt ook per paard (eigenlijk menner).
Mijn pony's lopen allemaal beter zonder oogkleppen, nu denk ik niet dat dit aan de pony's ligt, maar aan mij!!
Ik vind het maar niks wanneer ze niet alles kunnen zien, en die onzekerheid breng ik onbewust vast op ze over....

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 21:22

Ooit heb ik samen met Arretje hier op bokt eens gegoogled op die stokoude verordeningen.

In Leiden staat nog iets over oogkleppen namelijk het volgende:

Citaat:
Afdeling II: Dierenbescherming
Artikel 85
Hoefbeslag paarden enz. bij gladheid
Het is verboden wegen of weggedeelten, welke ten gevolge van vorst, ijzel of sneeuwval glad zijn, te
berijden met eenhoevige trek- of rijdieren, tenzij deze voorzien zijn van gescherpt hoefbeslag.
Artikel 86
Oogkleppen en opzetteugel van paarden
Het is verboden zonder vergunning van burgemeester en wethouders op de weg een paard te
besturen of te hebben, dat voorzien is van oogkleppen of van een opzetteugel.

Ik vind het een hele rare regel hoor......

marina62

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 21:10

hoi, ook ik men al jaren. Ooit ben ik begonnen met mijn paard te beleren met kleppen op, maar nadat mevrouw voor de wagen achterover is geslagen (reden onbekend), heb ik haar na vele jaren weer opnieuw 'beleerd' voor de wagen. Alleen ditmaal zonder kleppen, op advies van mijn buurvrouw (ned. Kamp. 2span met haar fjorden). Sindsdien loopt Katja al weer ettelijke kilometers voor de kar maar dan zonder kleppen.
Dit jaar heb ik zelfs een wedstrijdje gestart, zonder kleppen, de EP4D meegereden zonder kleppen. En dit ging allemaal goed. Nu ken ik mijn paard natuurlijk door en door, en wil je ook adviezeren om dat in een vertouwde omgeving (wei, bak) uit te proberen alvorens je pony voor de kar te zetten op de openbare weg. Mijn paard is bomproof op de openbare weg en vind het gewoon fijn om alles te kunnen zien.
Er staat echter nergens in de wet dat het verplicht is om kleppen te dragen, maar de meeste menners zweren erbij. Het is ooit ingevoerd als veiligheid voor de aanspanning zodat ie alleen voor zich kon kijken en niets achter hem kon zien. En dus niet zo gauw kan schrikken als er iets onverwachts achter hem gebeurd, maar nu heb ik de ervaring dat Katja zelfs sneller schrikt met kleppen op dan zonder.
Kortom het hele verhaal valt en staat gewoon met gezond verstand!!!!!!!!!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 18:28

marina62 schreef:
Kortom het hele verhaal valt en staat gewoon met gezond verstand!!!!!!!!!

Ja, dat idee heb ik ook, maar ben toch ook wel benieuwd naar de verhalen erachter.