Longeren: Pessoa en (academisch) kaptoom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alicia2u

Longeren: Pessoa en (academisch) kaptoom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 15:14

Ik kon geen informatie hierover vinden. Heeft iemand ervaring met het longeren met een pessoa aan een kaptoom?

Ik krijg binnenkort een (academisch) kaptoom en ik vroeg mij af of ik hier ook mee longeren kan. Werken aan de dubbele lijnen doen we al, maar ik longeer ook regelmatig met het pessoatuig. Dat maak ik normaal gesproken vast aan een gewoon trensbit, maar onder het zadel loopt mijn paard met een ander bit (Parelli myler C3) beter. Dit is door de hefboomwerking echter niet geschikt om mee te longeren. Mijn paard loopt zonder bit (touwhalster) ook beter dan op de trens (maar dressuurmatig minder goed dan met de Myler), vandaar dat ik bovenstaande optie eens wil proberen. Pessoa aan een touwhalster lijkt me niet prettig, omdat daar maar één ophangpunt aan zit en we normaal gesproken bij die optoming ook maar met één teugel rijden.

Wie heeft hier ervaring mee?

Judje

Re: Longeren: Pessoa en (academisch) kaptoom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 16:55

Zelf heb ik mijn paard in het begin ook veel met kaptoom gelongeerd en hem daar ook voor het eerst mee bijgezet, ook met Pessoa en dat ging goed. Lachen
De kaptoom heeft juist drie ringen op de neus, zodat je er twee over hebt voor hulpteugels (middelste voor de longe).