[AR] Hoe zwaar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Hoe zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 21:50

Ik heb deze vraag al eens gesteld in een ander toppic maar het is nog steeds niet helemaal duidelijk.
Mijn man en ik en de kar wegen zo'n 200 kilo bij elkaar en ik heb een shet van bijna 90 cm, ik heb geen idee hoeveel hij weegt.
Ik schat hem rond de 150/180 kilo.
Zijn wij niet te zwaar voor hem, we zijn gisteren een uurtje met hem weg geweest en het lijkt er niet veel moeite mee te hebben.
Wel vertelde ik tegen een stalgenote dat hij graag gas geeft (draven) en zij meende omdat dat kwam omdat hij het zwaar vind.
Ik twijfel en wil mijn pony niet aan gort rijden.
We zijn net een half jaar bezig voor de kar en dat 1 x per week, dit was onze eerste rit van zo lang (1 uur)
Op mijn site van hyves staan foto's http://kasparonda.hyves.nl/ , ik weet nog steeds niet hoe ik dat moet plaatsen (lukt gewoon niet)
Ik zit op de foto's helemaal naar rechts omdat de fotograaf er nog naast moet Haha!

denice

Re: Hoe zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:52

Je paard kan maximaal drie keer zijn eigen gewicht trekken.

Je hebt een redelijk grote shet, en ze zijn keihard. Zorg wel dat je een lichtrijdende wagen hebt. Goed opgepompte banden, goed gesmeerde assen.

Niet teveel over zwaar terrein, net passend tuig en het kan prima hoor!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 21:54

Ik heb een lichte sulky alleen de inzittende zijn wat zwaar (schaam)
verder worden de banden regelmatig opgepompt en rij ik lekker buiten met hem, over de harde weg.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:57

sulky is wel oppassen, is dat ding wel goed afgesteld?
Als jullie gewicht op zijn schoft drukt dan heb je wel een probleem. Ik zou toch op zoek gaan naar een 4 bandig marathonwagentje!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 21:59

Naar mijn idee leunt die niet echt heel erg op zijn rug.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 22:06

Afbeelding

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:09

goede foto, ziet er goed uit. Het zwaartepunt moet precies goed zitten, je lamoen staat iig iets omhoog. Met zijn tweeen zou ik toch oppassen, laat even een kenner naar je wagentje kijken. draaft hij gewoon licht weg?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 22:12

Ja hij draaft goed weg en draaft ook goed door, met weg stappen uit een hobbelige berm heeft hij wat meer moeite.
Het is ook niet de bedoeling om urenlange ritten te gaan maken, we passen het aan op wat hij kan.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:15

ja maar dat is logisch Lachen

Je wagen is ook niet te verstellen?

Je moet ook een beetje op je gevoel af gaan.. Licht het zwaartepunt naar achteren, dan kan het niet kwaad naar mijn mening.

Anders moet je vriend er eens op gaan zitten, en dan voel jij aan het lamoen ( die twee stangen waar hij dus tussenstaat) of er veel gewicht op staat ( dit moet dus minimaal zijn)

k hoop dat je er wat aan hebt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 22:16

Zeker heb ik er wat aan, ga ik zeker testen, dank je wel

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 08:03

Dat 3x het eigen gewicht stamt uit de tijd toen men ook een paard als lastdier had..
Je moet naar eer en gewten handelen en zelf erachter komen of het kan..
Onze halinger heeft er een wagen van 160kg achter hangen en maximaal 2 personen..

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 10:29

Nou, dan kan heeft jou haf het niet zwaar, aangezien dat beest wel 400 zal wegen. Hij kam makkelijk meer hebben hoor!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 10:31

Dat zeg jij, wij willen dat niet.
Speciaal de wagen zo laten bouwen dat hij weinig weegt om de pony te ontlasten..
Vorige pony heeft tot haar 17 jaar marathons gelopen, dus wat is verstandig..

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 10:32

Ja, ik zit net in je profiel te kijken, ziet er netjes uit hoor!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 10:34

Dank je wel.
Evaring leert dat je paarden beter niet tot het uiterste moet belasten om er lang plezier van te hebben.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 10:36

Klopt, en marathons zijn ook vrij belastend met alle draaien die erin zitten, dus dan doe je er sowieso versandig aan de wagen niet te zwaar te maken.

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 10:37

Ik zou als ik jou was vaker met hem gaan rijden, zodat hij echt een goede conditie opbouwt. Want met 1x per week lukt dat niet echt. Dus paar keer per week korte stukjes, en dan 1x per week wat langer! Ziet er leuk uit, veel plezier!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 11:36

Ik wil nu nog niet teveel met hem doen omdat hij 3,5 jaar is, ik vind 1x in de week een klein stukje voldoende.
Verder wordt hij wel gelongeerd of mag hij wat banden door de bak trekken en we gaan ook wandelen zowel gewoon aan zijn halster en ook ik gewoon erachter (droogmennen)
Ik doe poging om aan de lange lijnen vanalles te doen.
In het voorjaar wil ik waarschijnlijk vaker met hem gaan rijden dan is hij inmiddels vier jaar.
Dit keer was het een uurtje geworden omdat ik een pad niet in kon omdat de tractors dat helemaal kapot hadden gereden en met de vorst is dat geen goed plan.
Dan liever wat langer weg maar wel een egale weg.
En dan doe ik het zo gek nog niet denk ik, want bij ons op stal zijn mensen die maanden niet met de kar gaan (maar wel rijden) en dan uren met de kar weg gaan.
Ik moet zowiezo gaan sparen voor een fatsoenlijke vierwieler dat is makkelijker voor hem.
Maar we hebben hiervoor twee karren gehad maar beide geen succes.
Ik heb ook 1 mooie vierwieler gehad maar die vond ik te zwaar.
Dat is het probleem die vierwielers zijn van zichzelf al best zwaar.

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:02

Ok, nee, ik wist niet dat hij zo jong was.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 10:17

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 09:52

Wat een mooie wagen, zoiets zou ik idd ook wel willen hebben.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 09:31

Nog even terugkomend op mijn vraag.
Ik heb toch het idee dat het tamelijk zwaar voor hem is, maar je ziet toch zo vaak zo'n shet voor de kar.
Ook met zijn tweeen erop zitten durf ik niet zo goed, dus ben meestal zowiezo alleen op pad.
Op dit moment gaan we niet vaak, alleen als het weer het toelaat en dan rustig een half uurtje langer niet.
Dus echt bespiering opbouwen kan hij niet.
Na dat half uurtje zweet hij niet maar ik merk onderweg dat hij soms best moet werken.
Ik had idd liever een vierwielier gehad maar ze zijn behoorlijk duur en dat heb ik niet op mijn plankje liggen, daar moet ik echt voor sparen.
Hij draaft ook liever dan dat ie stapt.
Zouden jullie doorgaan met spiertjes trainen of stoppen, ik wil hem niet kapot rijden.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 10:28

Ik had vroeger met mijn enkelspan ook altijd het idee dat hij het heel zwaar had. Hij kon ook af en toe echt in de sleurhouding gaan staan (kop omlaag, kont omlaag en sleuren maar)
Echter, nu mijn shetten een bere conditie hebben en de bespiering helemaal op orde is, slepen ze mij en wagen over door.
200 kilo moet voor een shet vanaf een cm of 90 over de weg prima te doen zijn. Ze kunnen tenslotte 3 maal hun eigen gewicht trekken.
Als ik jou was zou ik gewoon door gaan trainen. Niet alleen voor de wagen maar ook voor de longe aan de bijzet om zijn rugspieren te versterken, evt balkjes lopen, bak slepen en je kan natuurlijk ook aan de dubbellonge werken of lange lijnen.

Het beste is om even een filmpje te maken tijdens het rijden van de combinatie dan kunnen we een keertje meekijken.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 10:39

Napie schreef:
Ik had vroeger met mijn enkelspan ook altijd het idee dat hij het heel zwaar had. Hij kon ook af en toe echt in de sleurhouding gaan staan (kop omlaag, kont omlaag en sleuren maar)
Echter, nu mijn shetten een bere conditie hebben en de bespiering helemaal op orde is, slepen ze mij en wagen over door.
200 kilo moet voor een shet vanaf een cm of 90 over de weg prima te doen zijn. Ze kunnen tenslotte 3 maal hun eigen gewicht trekken.
Als ik jou was zou ik gewoon door gaan trainen. Niet alleen voor de wagen maar ook voor de longe aan de bijzet om zijn rugspieren te versterken, evt balkjes lopen, bak slepen en je kan natuurlijk ook aan de dubbellonge werken of lange lijnen.

Het beste is om even een filmpje te maken tijdens het rijden van de combinatie dan kunnen we een keertje meekijken.

Ik weet gewoon dat je zo'n paardje hartstikke naar de ..... kunt rijden door een te zware last.
En dat wil ik niet.
Eigenlijk zou hij dat best moeten kunnen idd, maar goed de ene is zo sterk en de ander niet.
Ik wilde vandaag gaan karren maar hier wordt het ineens heel mistig en dan ga ik de weg niet op, dan ga ik even een kwartiertje in de bak koetsen.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik een goed weer rijder ben, maar dat komt ook door mijn artrose in mijn rug (beetje stram)
Maar dan is het zo moeilijk om de bespiering op te bouwen.
Het moet ook eerlijk tegenover de pony blijven.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 10:48

Sorry dat ik het zeg, maar als ik jou zie denk ik dat je een heel kleine man moet hebben om samen met hem en wagen 200kg te wegen
De wagen alleen al weegt 100kg zo te zien aan al het staal
Nou jij bent(net als ik hoor ;) ) ook geen Twiggy dus reken maar uit