mening: beginnende ruiter + groene draver

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

crazygirl1

mening: beginnende ruiter + groene draver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 18:04

Hallo,

Ik zou graag eens julie mening willen. Ik zelf heb nog nooit paard bereden, ja een paar keer op een manege in de vakantie waar we dus ongeveer 1 uurtje de makste paarden bereden.

Mijn papa (en eigenlijk ons gezinnetje: lees: papa+mama+ik:d) is/zijn zeer goed bevriend met mensen uit de drafsport. We brengen zelfs onze vakantie met hun door (in Cagnes-sur-Mer, Frankrijk). Na de vakantie zijn we in september nog steeds bij de trainer geweesd die eigenlijk niet ver van ons woont. Na een tijdje vroeg ik aan mijn papa of ik er een paard zou kunnen berijden. hij vroeg het aan die meneer en hij zei dat het mocht. Hij zei dat ik Splendide Mauve (merrie van 3j) zou mogen nemen, ze was wel nog nooit bezadeld ofz maar wel al met sulky bereden dus het bit enz was ze gewoon.

Ze heeft me veel getest maar dat gaat nu al veel beter. Ik berijd haar tijdelijk niet omdat de paarden door omstandigheden niet buiten komen maar wel nog hun normale voeding krijgen waardoor als je er mee naar buiten gaat dat ze superactief doen en Splendide begint dus te bokken uit vreugde, voor haar is het alsof ze in de wei staat wat natuurlijk net iets te veel risico's nemen voor niets. Dus nemen mijn papa en ik haar attelé (dus sulky, 2 plaatsen)

Nu lees ik zeer vaak bij een verkoop van een draver: 'heeft karakter dus niet voor beginnende ruiters..' Een draver heef zoizo karakter (of toch de meesten) dus zijn dravers nooit goed voor beginnende ruiters?

Wat vinden julie hievan?

Ik persoonlijk ben zeer blij dat ik met een paard leer rijden dat karakter heeft en dat ze dus niet zo mak is als een schaapje. Ik vind dat ik veel meer leer met haar, zo leer ik heel goed mijn knieën vasttezetten zodat wanneer ze ineens in een zotte bui is ofz dat ik er niet afvlieg + ik leer zeer recht te zitten want als ik dat niet doe dan vlieg je er gewoon met de minste beweging die er niet bij moet (zoals struikelen, ineens willen omdraaien..). Je leert veel maar je hebt natuurlijk de risico's dat je er snel afvalt (gelukkig nog maar 1x gebeurt:d) maar we leren zeer veel samen Haha! Ik ben trouwens zo fier dat ze vanalles begint te begrijpen en wanneer we samen dingen berijken Haha! .

Ze heeft haar karaktertje maar ze is een schatje!!

Lois28

Re: mening: beginnende ruiter + groene draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 18:12

Ik zou het zelf niet gauw doen (geen rijervaring en dan met een groen paard beginnen), maar als jij schik met je paardje hebt wie ben ik dan om dat af te keuren. Als ik je 1 tip mag geven: zoek in ieder geval goede begeleiding en klem je knieen niet vast aan je zadel (maar dat zal nog wel een beginnersfout zijn). Suc6 met je paard:-)

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 18:18

Ik zou het zef ook niet gauw doen. Maar als jullie het leuk vinden zou ik hem niet zelf gaan beleren.

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:47

Ik zou het zelf niet doen,zeker niet zelfs.
Het is een groen paard met weinig tot geen ervaring,jij hebt een paar keer gereden begrijp ik?
Zelf ik,die nu 8 jaar op een draver merrie rij,heb soms nog moeite met haar. En ik kan wel zeggen dat ik al enige ervaring heb.
Áls je het toch besluit te doen (wat ik je afraad) naam dan wel goede begeleiding.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:54

Tja, ook onder dravers heb je makkelijker exemplaren, maar ook die "makkelijke" exemplaren zijn soms ook net iets te moeilijk voor beginners. Maar soms klikt het toch, en dan blijkt het goed te gaan.
Mijn zus heeft al 14 jaar een draver, en die is nog bijna net zo moeilijk als in het begin. Die steigert als je ook maar iets te veel aan de teugels komt, en dat steigeren doet ie zelfs nog vanuit galop.
Maar er zijn lieve brave rustige (en daarom niet geschikt voor de drafsport) dravers. Net zoals er ook lieve rustige Volbloeds bestaan. Maar als de verkopers al zeggen: "niet geschikt voor beginners" dan zou ik zeker niet eraan beginnen.
Als je echt zo graag een draver wil hebben, waarom neem je dan eerst geen (privé) paardrij-les? Als je goed kunt zitten, kun je veel eerder op een "paard met karakter" dan wanneer je eerst nog moet leren evenwicht te bewaren.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:03

Het dier is volgens je profiel nog geen eens 3 jaar, maar moet dat nog worden. Er word al een paar maanden op gereden, dus eigenlijk belast je de rug van een 2 1/2 jarig paard! Geen enkele paarden eigenaar met een beetje verstand van paarden gaat een paard op die leeftijd inrijden en laat dat zeker niet doen door een compleet onervaren meisje!
Ik snap natuurlijk wel dat het heel leuk is om te doen, maar slim ( van de eigenaar) is wel iets anders!

ziyadah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:19

Een leerling met een leerling gaat niet Knipoog

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:22

Ze zeggen wel eens groen + groen = bont en blauw. Dit zal niet voor iedereen opgaan, maar ik ben zelf niet zo'n voorstander van een groene ruiter op een groen paard. Ik zou als ik jou was eerst lekker leren rijden op een paard dat alles al gezien en gedaan heeft.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:24

Ik vind het eerlijk gezegd alles behalve fair tegenover het paard. Die moet het rijden onder de man leren van een echt ervaren iemand. Niet van iemand die het ook allemaal nog moet leren.
Manegepaarden zijn niet voor niets de helden van de paardensport. Ze leren ons hoe het moet, zodat wij weer andere paarden kunnen beleren.

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 09:31

waarom al die afkeurende reacties? komt jaloers over zeg, ik wist dat er afgunst is in de paardenwereld, maar dit slaat weer eens alles. vriendelijkere reacties, zou ze meer mee kunnen dan dit. dit paard zal wel een lieverd zijn, en ik denk dat ze vast wel begeleiding krijgt, bij ons zijn er genoeg volbloeds weggegaan naar beginnende ruiters, dravers+ volbloeds zijn tenslotte wel onwijs eerlijk. dravers zijn geen moeilijke paarden, ze zijn nog behoorlijk koel in hun hoofd, en heel zachtaardig. De trainer weet echt wel wat hij doet hoor.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 09:34

Jaloers?? Misschien dat er ook mensen zijn die weten dat je geen enkel paard goed kan africhten met onkundige ruiters?
Daarbij is nog geen 3 jaar erg vroeg om al te rijden.

Biebabeloeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 09:45

Heb dankzij aerdenhout ook maar het profiel bekeken en inderdaad...ze wordt begin 2009 3 jaar en we rijden al sinds oktober...dit is ten eerste zeer belastend en slecht voor de rug en ten tweede heb je nog nooit paard gereden en rijd je nu zelf een paardje in (1ste x zadel erop was eind oktober door de TS) dus als leerling leer je een leerling hoe het moet..klinkt niet echt succesvol denk ik.
Jullie kunnen wel kans op slagen hebben natuurlijk, maar dna zal het paard zo worden dat ze enkel naar jouw hulpen luistert, want jij hebt haar ingereden en ik neem aan dat dit niet is zoals andere mensen dat doen, dus zal de merrie moeilijk doorverkoopbar worden en misschien door andere mensen zelfs als onhandelbaar verklaard worden, omdat ze hun hulpen niet begrijpt (jij hebt haar andere hulpen aangeleerd, waar ze dus wss wel goed op zal reageren, maar die mensen weten dat niet en gebruiken de gewone hulpen die zij dus niet kent). Ik vind het dus echt niet aan te raden, en dit heeft niets met jaloezie te maken hoor!
Ik zou zelf nooit mijn eigen paardje (als ik ooit een veulen heb) inrijden, omdat ik hem gewoon niet wil verprutsen en vind dat ik te weinig ervaring heb, om zoiets te doen. Toch heb ik al meer dan 10j meer ervaring dan de TS, dat is gewoon veel te weinig voor mij, omdat ik ook nooit competitie ofzo heb gedaan en enkel recreatief rijd.
Dus, laat het inrijden aan iemand anders over, gebruik nu voor jezelf een wat ouder paardje en als jullie beiden ervaring hebben ohz geniet dan van elkaar.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 09:50

ik moet eerlijkz eggen, het ligt helemaal aan jezelf.
watversta je onder beginnende ruiter? iemand die nog maar net rijd?
of iemand die 8 jaar op een manege heeft gereden?

en tjah, het ligt helemaal aanjezelf. als je de juiste hulp erbij zoekt

ik heb ook een 5jarige draver, die dan wel omgeschoold is,
maar waarbij ik ook moeite kan hebben.
En om nou te zeggen echt een beginnende ruiter..
zeg maar recreatieve ruiter met zo'n 8 jaar manegeervaring(zegt niks dus)

Dravers kunnen lastig zijn, maar heel leergierig Knipoog

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 09:57

Wat een onzin om te stellen dat wanneer je tips en adviezen geef en daarnaast je mening geeft, er wordt vermeld dat je jaloers bent.

Ik vind ook dat het paard te jong is ingereden, als het klopt dat het paard nog geen drie is. Aan de andere kant er worden zoveel paarden voordat ze drie zijn bereden ook door mensen met veel ervaring, daar kijk ik niet meer van op.

Het is natuurlijk hartstikke leuk dat je zelf zo enthousiast bent! Maar je zegt dat je veel van het paard leert juist omdat het paard zo jong is. Kijk en dat is natuurlijk wel een probleem. Want je paard hoort van jou leren. En je knieen klemmen, zou ik niet mijn keuze zijn. Maar goed, kort door de bocht vind ik dat het best kan als je veel hulp hebt en steeds weer begeleiding bij het rijden. Want het paard heeft dit nodig en vind dat onvoldoende bij jou, zoals je zelf al omschrijft in je verhaal.

ziyadah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 16:21

@Less: Ik zou het niet beter kunnen zeggen.!

@Playcoy: Hoezo afkeurend reacties? TS vraagt wat wij ervan vinden, en wij geven alleen maar antwoord. Niks afkeurends aan hoor. En jaloers?? Wat versta jij onder jaloers dan???

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 16:51

mijn moeder had dik 40 jaar niet gereden en daarvoor slechts een paar keer op een poownie gezeten. In juni hebben we een 4 jarige draver gekocht die ik september 2007 in training onder het zadel heb beleert.
Het enige in weze wat ik hem geleerd heb ik sturen vanaf z'n rug en de overgang naar draf(heb veel door de duinen gehobbelt met hem en aardig wat keer de banen rond gedraaft) maar veel meer kon hij niet, mede omdat hij zo braaf was had ik weinig zin om hem nog meer aan te leren(alle andere paarden die ik onder het zadel heb beleert heb ik de basis van de dresuur bijgebracht en leren springen).
M'n moeder heeft ontzettend veel vertrouwen in dit beestje gewonnen stapt op en rijdt weg met hem. Balken over van alles. Kuikenmak en een super combinatie.

Niks mis met een 2,5 jarig paard inrijden mits je niet gelijk elke dag uren rijdt. kwartier-halfuur per dag gaat prima met een jong paardje, juist op jonge leeftijd leren ze makkelijker en onthouden ze meer.

Als je je goed voelt bij het paard moet je het vooral doen. Je komt mij niet over als een persoon wat begint aan een lastiger paardje en hem vervolgens weg móet doen omdat je er niet mee overweg kan.

Succes met je beestje!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 16:55

crazygirl1 schreef:
Ik vind dat ik veel meer leer met haar, zo leer ik heel goed mijn knieën vasttezetten zodat wanneer ze ineens in een zotte

Okee, door te gaan klemmen vlieg je er juist eerder af. je moet je benen lang maken Knipoog

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 17:26

Nibbit schreef:
crazygirl1 schreef:
Ik vind dat ik veel meer leer met haar, zo leer ik heel goed mijn knieën vasttezetten zodat wanneer ze ineens in een zotte

Okee, door te gaan klemmen vlieg je er juist eerder af. je moet je benen lang maken Knipoog

klemmen werkt voor mij ook beter, alleen 1 ding...niet klemmen bij paarden die helemaal niks gewend zijn Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 19:10

Levensgevaarlijk, groen op groen wordt nogal eens bont en blauw.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 19:19

je kan wel leren van een groen paardje, zeker als je wat begeleiding hebt kunnen jullie samen een leuk team worden hoor !

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 19:23

draver of een ander paard, als je echt beginner bent, hoe moet dat paard dan leren van jou hoe hij moet rijden als je de kneepjes zelf niet onder de knie hebt. Dit kan ofwel goed gaan wanneer je elkaar vind en elkaar gaandeweg aanvoelt, maar dit kan ook erg verkeerd gaan, wanneer het paard vb ontdekt hoe ze je eraf kan krijgen en daardoor misschien door begint te hebben dat ze zo haar ding kan doen...

Ik ga niet oordelen wat je wel of niet moet doen, het kan ook goed gaan, maar het is misschien geen slecht idee om samen met het paard een paar lesjes te nemen zodat je misschien tips kan krijgen over hoe je bepaalde zaken kan aanpakken...

veel succes ermee

Lois28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 19:25

play_coy schreef:
waarom al die afkeurende reacties? komt jaloers over zeg, ik wist dat er afgunst is in de paardenwereld, maar dit slaat weer eens alles. vriendelijkere reacties, zou ze meer mee kunnen dan dit. dit paard zal wel een lieverd zijn, en ik denk dat ze vast wel begeleiding krijgt, bij ons zijn er genoeg volbloeds weggegaan naar beginnende ruiters, dravers+ volbloeds zijn tenslotte wel onwijs eerlijk. dravers zijn geen moeilijke paarden, ze zijn nog behoorlijk koel in hun hoofd, en heel zachtaardig. De trainer weet echt wel wat hij doet hoor.

Ze vraagt toch om tips, adviezen en meningen? Ik vind dat dit niks met jaloezie en afgunst heeft te maken. Heb zelf een ervaren paard die mij heel veel leert (en ik was echt geen beginner toen ik haar kocht) en ben zeker niet jaloers op mensen die met een jong paard bezig zijn, integendeel zelfs... zou echt niet met ze willen ruilen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 19:25

Balou_k schreef:
je kan wel leren van een groen paardje, zeker als je wat begeleiding hebt kunnen jullie samen een leuk team worden hoor !

Hoe kan iemand die zelf nog niks kan, in vredesnaam leren van een paard wat ook nog helemaal groen is en bovendien nog niet eens drie jaar oud is maar wel wordt bereden onder het zadel???
Echt ik vind dit totaal onverantwoord!!!

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 20:11

het commentaar kan best vriendelijker, ik denk dat de ts beter slotje kan aanvragen,

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 20:27

Ligt aan het paard en je eigen ambities. Het kan bets goed gaan, als je een makkelijke draver hebt en je zelf bereid bent veel te leren en lessen, maar het kan ook heel verkeerd gaan als de ruiter het paard niet begrijpt en andersom... Helaas gaat het vaker mis dan goed.