]LO] Alles behálve normaal rond..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amaryllis

]LO] Alles behálve normaal rond..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 14:25

Hallo,

Ik zit echt met mijn handen in het haar wat betreft mijn 3,5 jarige merrie. Ik heb haar pas vanaf deze zomer weer thuis staan, na een lekker opgroei-leven in de kudde. Merrie was echt zó groen, ze kende niks en ondertussen heb ik het gevoel dat ze het ook niet wíl begrijpen..

Het poetsen-vaststaan-verhaal is ondertussen bevestigd. Het aan de hand lopen gaat ook goed, alleen soms gaat mevrouw stilstaan en moet er heel wat geduld aan te pas komen.

Maar waar het nu uiteindelijk omgaat: Het longeren.. Ik kan er werkelijk helemaal niets mee beginnen. Ik heb het in het begin geporbeerd op een kleine cirkel, met halster om toch te laten wennen en niet gelijk aan het ruk-en-pluk werk te beginnen. Mevrouw draaide om, kwam omhoog, steigerde, en dacht maar niet dat er nog ooit schot in de zaak kwam. Daarna toch maar een bitje ingedaan en daarmee aan de slag gegaan. Dit leek heel even te werken, maar toen mevrouw er na een paar rondjes stappen weer genoeg van had begon de ellende weer.

Stap, draf, het maakt allemaal niet uit. De zweep interesseerd haar ook amper, en stemhulpen komen niet meer aan wanneer de knop omgaat. Ik wil het graag nog op een rustige manier blijven proberen omdat ik bang ben dat het anders op een fiasco voor haar verdere leven uitdraait, maar ik moet toch ook wel verder met haar.. Mijn vader is er ondertussen een beetje klaar mee en vindt tijd worden voor een hardere aanpak. Maar tussen mijn aanpak en die van mn vader zit een flinke kloof (geduldig - hard) dus ik zou graag advies willen van jullie.. Moet ik echt op de harde tour (slaan, straffen, meppen, enz Scheve mond) of toch mn geduld bewaren?

Lachen

Juut

Re: ]LO] Alles behálve normaal rond..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 14:33

Wat ik doe om een paard longeren te leren, is eerst een cirkel afzetten. dan paardje los in die cirkel, en drijf ik het de goede kant uit met zweep. Daarbij sta ik in het midden, en geef ook commando links, rechts, stap, ho enz. Als het los goed gaat om op commando de goede kant op te gaan, haal ik de lijn erbij, maar blijf in de afgezette cirkel.

Is ze aan de lijn aan het draken; blijf dan geduldig corrigeren, en stop op een goed moment! Al loopt ze maar 1 rondje de goede kant op, als ze maar stopt op jou commando! Wat het omhoog komen; lekker even laten buien, zolang ze de goede kant op gaat! (tenzij ze jou aanvalt; dan mag je raak slaan)
Verder werk ik met een knopenhalster; door de knopen aan de zijkant van het hoofd wordt het paard de juiste kant opgeduwt ipv getrokken, en zit je ookniet in de mond. Longeren op bit doe ik liever niet; dat kom je met inrijden weer tegen.
Eigenlijk zou je om plukwerk altijd in een afgezette cirkel moeten longeren; verder als de afzetting kan het paard niet Knipoog
Succes!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 14:53

Ja, dat afzetten is zowiezo de moeite waard. Ik vrees alleen dat ze er dwars doorheen banjert.. Nagelbijten / Gniffelen

Ik wil liever ook niet met bit longeren, maar anders is ze voor mij echt onhoudbaar. Ze trekt me dan de hele bak door! Een knopenhalster is misschien wel de moeite waard ja, want met een halster krijgt mevrouw weer wondjes.. Clown

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 17:31

Gewoon proberen, en kijk op welk punt het misgaat. Heeft ze bv standaart na een x aantal minuten dr zat van? Dan stop jij net iets eerder. Gaat ze door de afrastering? Zaakje weer opbouwen en peerd er weer in. En vervolgens weer door op dezelfde hand. Uitgebreid belonen als ze zomaar de goede kant opgaat, in het goede tempo is bonuspunten Haha! Hou het even kort en leuk. Als het goed gaat kan je langzaam uitbreiden. (Bij kort denk ik aan een minuut of 5, hooguit 10)