[AR] Tips gevraagd voor RT problemen met 2-span

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Tips gevraagd voor RT problemen met 2-span

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 10:40

Ik rij al geruime tijd 2-span met Katinka en Ciara (moeder en dochter). Ik rij alleen maar recreatief buiten, maar loop nu toch tegen een paar rijtechnische puntjes aan. Die worden volgens mij deels veroorzaakt door het feit dat Ciara een stukje kleiner EN korter is dan Katinka.. Maar hoe los je dit op, vergespen van de leidsels of verkorten van de strengen? Moeten de hoofden gelijk in een span, of de boeg?

Door dracht en veulentjes hebben ze al een tijdje niet meer in het span gelopen, en heeft Ciara alleen gelopen. Ze hebben nu 3x weer in het span gelopen, en op zich gaat dat goed. Probleem is dat Ciara het heerlijk vind om naast mams te lopen, zonder echt te trekken. Het liefst zou ik daarom een losse evenaar hebben, maar dat kan helaas niet op onze kar. Zou korter maken van de strengen dit kunnen oplossen?

2e probleem is dat de aanspanning wat naar rechts trekt (Ciara loopt echt tegen de boom aan). Daardoor ben ik eigenlijk constant naar links aan het sturen. Katinka heeft daardoor haar hoofd in een soort linkerstelling, terwijl Ciara schijnbaar geen teugel voelt? We zijn gisteren wat aan het proberen geweest met verschillende teugellengstes (Katinka langer zetten, Ciara korter) maar toen had ik helemaal geen teugeldruk meer bij Katinka waardoor die wat gehaasd ging lopen.

Pfff lastig te omschrijven allemaal, maar hoop dat jullie snappen wat ik bedoel..
Dit is in ieder geval het span:
http://nl.youtube.com/watch?v=O04rsAk1PBQ
Links staat Ciara, rechts Katinka (vanaf de kar gezien dan)

Hier kun je goed het verschil in ruglengte zien:
Afbeelding

[AR-ITP] Tweespan Tinkers voor de wagen aan het werk

Hoop dat mijn probleem duidelijk is, en hoop op tips Haha!
(of iemand in de buurt die goed 2-span kan mennen en mij een keer wil komen helpen Haha!)

Laanbanaan

Re: Tips gevraagd voor RT problemen met 2-span

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 10:50

heb je ze al eens geprobeerd andersom in te spannen? dan ben je misschien het naar rechtstrekken kwijt.
Verder vind ik het een heel erg leuk span zo!

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 10:52

dit heb ik ook. Andersom zetten helpt wel. verder de pony die niet wil trekken aantikken dat ze een beetje harder gaat lopen.

Verder ben ik ook nog niet zo ervaren met 2-span.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:12

individuele rijtechnische problem kun je het beste in het enkelspan oplossen. zo kun je goed aan de stelling werken. ook de trekvaardigheid kun je op deze manier verbeteren.
verder is regelmatig omspannen erg belangrijk, zodat ze beide kanten goed ontwikkelen. als je het ene paard bijvoorbeeld altijd rechts hebt staan, hoeft hij nooit scherp/kort te wenden op links. bij een linker wending neemt deze de buitenbocht.
de borsttuigen zou ik op gelijke hoogte houden. dus niet dat het ene paard met zn borst voor het andere paard uitkomt. als het ene paard wat smaller in de borst is, zou deze een gaatje langer in de strengen kunnen.
het paard wat korter in de hals is zou je wel wat korter in de leidsels kunnen zetten. om dit te meten, moeten beide paarden recht in de strengen lopen en de leidseldruk op alle leidsels gelijk zijn. als 1 paard iets te veel trekt en je die graag even uit de strengen wilt hebben zou je dit paard iets korter in de leidsels kunnen zetten, waardoor die eerder ingehouden wordt.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:46

Om beide paarden aan het werk te krijgen moet je ze inderdaad goedvergespen op de leidsels en strengen engoed aan het bit rijden.
Depony die achter blijft is meestal heel gehaaid en niet zomaar aan het werk te krijgen zonder dat je de ander ook stoort. Dit vergt veel dressuurmatige training.
Vraag is echter of je dat wilt met deze aanspanning. Het lijkt me meer een aanspanning om een lekker ritje mee te maken zonder te veel gedoe. Ik zou in dat geval toch een evenaar adviseren zodat je ze zonder al te veel gedoe toch gewoon beide aan het werk hebt.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 12:21

Ik geloof niet dat dit probleem op te lossen is met het vergespen van het tuig. Je linkermerrie is gewoon zo slim geworden dat ze exact weet wanneer ze alleen mee hoeft te lopen i.p.v. mee te trekken. De ander is er echter ook aan gewend om een soort van voorop te blijven lopen en is gewend aan teugeldruk. De linker is daarentegen weer gewend om uit de teugel te lopen en zal dit ook blijven proberen.
De kunst is om de linkermerrie aan het werk te zetten, door haar simpelweg naar voren in het tuig te drijven. Anders kun je blijven vergespen, maar ik verwacht dat zij zich net zo hard blijven aanpassen zodat ze alsnog niets hoeft te doen.
Als je rechtermerrie ook reageert als je de linker aanroept, kan je ook hulpen geven met je zweep. Of je leert de linkermerrie een nieuw commando aan, aan de longe/ohz/enkelspan.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 17:19

Bedankt voor de reacties en het meedenken!! Beide merries lopen trouwens ook in enkelspan, en worden ook regelmatig onder het zadel gereden. Ik zal nog eens kijken naar het aanpassen van de wagen naar een losse evenaar, maar ben bang dat dat echt niet lukt op deze huifkar..

Omwisselen kunnen we idd ook wel eens proberen! We hebben ze zo lopen omdat de grotere merrie dan aan de bermkant loopt.

Misschien toch maar eens kijken of er niet ergens les gegeven wordt hier in de buurt... Haha!

kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:49

Hallo Mariska,

Hoe is het met je dames? Gaat het weer goed? Ik heb hetzelfde probleem, ik rijd ook 2span met Jewel, die is van Blondie en Gipsy en met Bronsky Beat, die is van Raniki en Gipsy. Bronsky is veel korter en fijner als Jewel.
Het enige wat ik heb gedaan om ze een beetje gelijk te krijgen, is mijn leidsels aangepast.
Door het binnenleidsel wat naar Bronsky loopt langer te maken, krijg hij wat meer ruimte en houd ik Jewel tegen, want die trekt het hardst. Met het verstellen van je leidsel kan je ook proberen om allebie je paarden recht te laten lopen.
Andere tuigdelen heb ik gewoon op maat bij ieder paard, je strengen verschillend vast maken is ook niet een echte optie. en inderdaad een losse evenaar is wel handig als de één meer trekt als de ander, vooral als je net zoals jij veel recreatief rijdt, is dat makkelijker.
En iemand die er verstand van heeft er eens bij te halen, is ook wel een goed plan, word je nooit dommer van.
groetjes
Marianne