Hoe leren voetje (spaanse pas) te geven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Honesty

Hoe leren voetje (spaanse pas) te geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 21:46

Een paard bij mij op stal, daar knip je een keer in je vingers en dan geeft ze al een voetje.
Nu ben ik met dat meisje waarvan dat paard is gaan oefenen bij mijn paard, maar mooi niet dat het lukt!
Ik zou graag willen weten hoe jullie het zullen leren.
Mijn paard is overigens 15 jaar.

(Sorry als hier al een topic over is!)

Tommiegek

Re: Hoe leren voetje (spaanse pas) te geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 21:51

Ik doe het wel eens bij mijn verzorgshetje...Je zet je pony strak ergens vast en je houd een snoepje voor hem,zodat die er net niet bij kan,ik heb het zo aangeleerd.Meestal geeft ze wel een voetje als ik dat doe,maar je moet altijd wel goed belonen!

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 21:54

Moet je anders even een PB sturen naar Amable hier op bokt. Zij doet heel veel aan vrijheidsdressuur en kan je er vast meer over vertellen. Ik zou het in ieder geval niet zo doen als Tommiegek, want dat is slecht gedrag (bedelen) belonen.
Sowieso kost het veel tijd en oefening en moet je het vaak herhalen voordat een paard doorheeft wat de bedoeling is.

Hier kan je ook meer lezen, heel leuk!
http://www.amable.nl/

edit: moet je ff doorklikken naar "Links" en dan "Jaukes Site"

Innamorato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:34

Honesty, dit soort kunstjes zijn ontzettend leuk, mits je weet waar je aan begint. Voor je het weet heb je een paard dat te pas en te onpas een been uitslaat omdat 'ie een snoepje wil. Ik zou je willen aanraden om eerst een beetje te lezen over vrijheidsdressuur. Op internet is veel te vinden, en bijna elke bibliotheek heeft wel wat boeken met informatie. Een goed begin is het halve werk... aanleren is veel makkelijker dan afleren. Ikzelf ben helemaal gek van vrijheidsdressuur dus ik zou je zeker willen aanmoedigen om er iets mee te doen Haha! Maar begin rustig, en gebruik je verstand. Succes en veel plezier gewenst!

Honesty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 22:03

Bedankt voor jullie reacties! Lachen
@Innamorato: Ik heb natuurlijk gezocht op internet, en informatie gelezen, en ben toen pas aan de slag gegaan, maar je ziet overal verschillende dingen staan, dus ik dacht laat ik het maar even op bokt vragen haha. Lachen
Ze geeft inderdaad, nu al een voetje, nog geen spaanse pas, maar ze doet het in ieder geval, al een goed begin!

Nogmaals bedankt!

xCondor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:10

Condor zijn vorige verzorgster heeft het aangeleerd door lang te gaan rammelen met snoepjes en toen ging hij bedelen, commando eraan en voilá, bedelend paard. Moeilijk er weer uit te krijgen. Ik weet verder niet hoe het wel moet. Maar doe je alsjeblieft zo niet. Dat gaat alleenmaar erger bedelgedrag veroorzaken. Succes ermee!

yvon123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 18:21

mijn haf kon het binnen 5 minuten al.
ik tikte gewoon tegen haar been aan,en die deed ze eerst omhoog,toen tegen haar zool aantikken en de spaanse pas was bij haar geboren! Knipoog
dus erg makkelijk was dat.