[AR] tips gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oowie

tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 10:30

ik heb een 2,5 jarige merrie waarvan ik niet goed weet wat ik er mee wil.

ik vind het heerlijk om lekker wat grondwerk met haar te doen en wat wandelingetjes te maken,ik ga ook rustig in mn eentje met haar op pad,ze is hartstikke braaf,en als ze al schrikt dan staat ze even stil en blijft verder wel bij me.

ik heb jaren niet veel meer gereden,en eerlijk gezegd is dat ook nu mijn doel niet meer,vind het nog wel leuk,maar meer voor erbij zeg maar en niet als hoofddoel.

ik overweeg nu om mijn paard (nu nog niet,later pas) eerst voor de kar te gaan beleren,zo kan ze alvast conditie op gaan bouwen ed en als ik haar dan later onder het zadel wil dan kan dat altijd nog.

ik heb ervaring met lange lijnen werk en heb ook al een aantal keer gemend,ik heb ook ervaring met het beleren van jonge paarden onder het zadel,maar dus niet voor de kar.
(ik zoek sowieso goede begeleiding hierbij,en ga het paard beleren op het land,niet op de openbare weg!)

ik heb begrepen dat een koetsiersbewijs niet verplicht is,maar zou graag willen weten of je daar nou een hoop extra dingen leert,in vergelijking met een goede instructeur die je begeleidt bij het beleren en die je les geeft met een ervaren paard.

dan nog iets om over na te denken,met wat voor wagen zouden jullie beginnen met een jong paard wat alles nog moet leren?
zouden jullie gaan voor een tweewieler,of een vierwieler?en waarom die keuze?
en een geremde of een ongeremde wagen?

en een 2 wielige wagen,geeft dat geen extra belasting op de rug van het paard?
en een 2 wielige wagen is geloof ik alleen geschikt voor maximaal 2 personen toch?

Elske_D

Re: tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 10:50

Een koetsiersbewijs is niet verplicht. Ik heb het wel gehaald, bij een oude rot in het vak, en ik moet zeggen: ik kan het je wel aanraden. Je leert voornamelijk een hoop over het veiligheidsaspect, wat er op andere plaatsen nogal eens bij in schiet.

Ik heb recentelijk mensen de grondbeginselen bijgebracht zien worden op een internationale menstal waar redelijk wat wedstrijdmenners lessen (en waar je toch uitgaat dat er een bepaalde didactische kennis aanwezig is), en de schrik sloeg mij na een paar weken om het hart. Men kon namelijk wel een paard inspannen, door de waterbak sturen en het erf afrijden volgens 'wedstrijdachenbach', echter men had de mensen vergeten te vertellen dat mennen ook wel gevaarlijk kan zijn, vooral op de openbare weg cq (bos)terreinen. Het hoofdstel van het desbetreffende menpaard zat niet geheel naar wens van de menner, waarop hij besloot dat dochterlief het paard aan het borsttuig vast moest pakken, om vervolgens zelf het hoofdstel af te doen, te verstellen en weer om te doen. Midden in het bos. En ja het is goed gegaan.

Zijn dit soort blunders puur te verwijten aan de instructie aldaar: neen, maar het is wel zorgelijk dat een stel nitwits zich van geen kwaad bewust is levensgevaarlijk te doen. Voordeel van een koetsierbewijscursus is dat je stap voor stap geleerd wordt veilig om te gaan met een aanspanning. En dat vind ik heel wat waard.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 12:14

Ik zou er ook voor gaan om een cursus te doen voor het koetsiersbewijs.
Je leer qua theorie heel veel, en inderdaad ook correct optuigen, inspannen, verkeersregels, etc...
Ik vond het zelf een hele leuke en leerzame cursus in ieder geval!

Het voorwerk voor het betuigen kun je zelf doen dmv lange lijnen, dubbele longe, slepen, e.d.
Het voor de wagen zetten zou ik samen met een ervaren iemand doen, of laten doen, voor de veiligheid.

Een goeie tweewieler kan zo afgesteld worden dat ´ie goed in balans ligt en je paard niet hindert.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 17:44

Elske_D schreef:
Ik heb recentelijk mensen de grondbeginselen bijgebracht zien worden op een internationale menstal waar redelijk wat wedstrijdmenners lessen (en waar je toch uitgaat dat er een bepaalde didactische kennis aanwezig is)

Is dit een "groot en ruime" menstal?

Elske_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 17:59

Uhm, hoe bedoel je groot en ruim?

Elske_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:34

BlackDevils schreef:
Is dit een "groot en ruime" menstal?

Mwahaha, ik ben nooit goed geweest in cryptogrammen.

Maar grappig dat ik via de PB namen (of moet ik zeggen: suggesties?) krijg van verschillende bedrijven. Desalniettemin doet de naam van desbetreffende stal er niet echt toe. De eigenaar (man/ vrouw/ meervoud) zal zichzelf er maar in moeten herkennen Knipoog

Wel wil ik nog even een toelichting geven over een opmerking per pb (als de moddies vinden dat ik in de fout ga dan hoor ik ' t wel;)) dat je als eigenaar van een bedrijf niet per se verantwoordelijk bent voor wat je onverlaatklanten uitspoken (grof samengevat door mezelf)
Ik ben het daar maar ten dele mee eens. Als je als bedrijf pretendeert dat alle niveaus menners welkom zijn en er dan mensen komen die nulkommaniks verstand hebben van mennen en nog net weten wat een paard is, omdat dochterlief erop rijdt, dat die mensen bereid zijn een paard daar te stallen, professioneel te laten betuigen en om professionele menlessen te nemen, dan kun je nog maar weinig commentaar hebben op de inzet van die nieuwe 'menners'.
Ik vind het dan weldegelijk een blamage dat er stupiditeiten plaatsvinden zoals ik hierboven omschreven heb, louter en alleen vanwege het feit dat deze mensen niet op de gevaren zijn gewezen die de mensport met zich meebrengt. ZE WISTEN HET NIET DAT HET GEVAARLIJK WAS.

Stom mss, maar wat voor stompzinnigheden zouden wij uithalen als we besloten morgen te gaan zeilen? Ook al nemen we een keer per week priveles van bv de olympisch kampioen.

Iemand leren mennen, leren met een paard om te gaan, leren gevaarlijke situaties in te schatten, leren een paard in te schatten is iets anders dan ze alleen voor te doen hoe je een tuig oplegt, hoe je alles vastmaakt (maar niet waarom een borsttuig een handbreedte ergens boven moet zitten, of hoe strak een rugriem hoort te zijn), hoe je de leidsels vasthoud (maar niet hoe je een correcte keertwendig rijdt) en er vervolgens een beetje mee op een rustig landweggetje te rijden en een waterbak en een vaardigheidje mee te pikken.

Daarom hecht ik waarde aan het halen van een koetsiersbewijs. De mensen die deze cursussen geven hebben geleerd, via de KNHS, kennis over te dragen, hebben een methode (aan de hand van het boek) en maken je klaar voor een tentamen waar je nogmaals bekeken wordt door een derde.

Ik beweer hier absoluut niet dat een koetsierbewijs zaligmakend is, integendeel, wél dat het een mooie en veilige basis is voor diegene die recreatief dan wel wedstrijdgericht verder willen gaan in de mensport. En dat je dan besluit les te gaan nemen bij een wedstrijdmenner: ik geef je groot gelijk!

heck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:39

haha mijn stal is niet zo groot om in te mennen haha Knipoog

Elske_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:40

Nee, ik wil best zeggen dat jij niet genoemd werd Haha!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:44

Ik denk ook niet dat je de instructeur verantwoordelijk moet stellen voor een dergelijke gebeurtenis.
Al druk je mensen zo vaak de dingen op het hart, vaak doen ze toch dingen dingen die eigenlijk niet kunnen.
De beste leerschool is altijd nog als het (bijna) mis gaat...

Elske_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:47

Nee, maar dat schrijf ik ook in mijn eerste post. Dat je je hoofdstel niet af moet doen tijdens het ingespannen zijn van een paard wordt er op een mencursus nog net niet ingeslagen, deze mensen haalden onderricht en hadden er nog nooit van gehoord. Daar zit wel verschil in.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 21:11

BlackDevils schreef:
Ik denk ook niet dat je de instructeur verantwoordelijk moet stellen voor een dergelijke gebeurtenis.
Al druk je mensen zo vaak de dingen op het hart, vaak doen ze toch dingen dingen die eigenlijk niet kunnen.
De beste leerschool is altijd nog als het (bijna) mis gaat...

Elske_D schreef:
Nee, maar dat schrijf ik ook in mijn eerste post. Dat je je hoofdstel niet af moet doen tijdens het ingespannen zijn van een paard wordt er op een mencursus nog net niet ingeslagen, deze mensen haalden onderricht en hadden er nog nooit van gehoord. Daar zit wel verschil in.

maar hoe weet je dan zo zeker dat deze mensen het écht niet wisten?
ik vind dat ook wel een beetje beperkt hoor...
als je je gaat verdiepen in een sport lees je er toch ook over, steek je je licht toch hier en daar op, win je info in, etc...

vaak is het toch weten, maar denken dat jouw paard nooit zal gebeuren, meestal gaat het daar fout...
'maar mijn paard is zo braaf, die doet dat niet'... Clown

Elske_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 22:25

Nouvel schreef:
maar hoe weet je dan zo zeker dat deze mensen het écht niet wisten?

Hoe weet jij zeker dat ik niet zeker kan weten dat die mensen dat zeker wel of niet wisten? Lijkt wel of je je aangesproken voelt?

En beperkt ben ik zeker niet Lachen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 22:26

Elske_D schreef:
Hoe weet jij zeker dat ik niet zeker kan weten dat die mensen dat zeker wel of niet wisten? Lijkt wel of je je aangesproken voelt?

nee hoor, ik vroeg me dat alleen af... Cool
ik weet niks zeker wat jij niet zeker weet... Clown

Elske_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 22:32

Nouvel schreef:
als je je gaat verdiepen in een sport lees je er toch ook over, steek je je licht toch hier en daar op, win je info in, etc...

Het hoort desalniettemin door de leermeester verteld te worden. Zeker als je jezelf als menner en instructeur respecteert en je weet met nitwits te maken te hebben.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 22:40

Tja, daar ga je wel vanuit dat zoiets aan een beginner wordt verteld...
tenzij je evt. afspraken maakt over het hebben van enige basiskennis voordat je met zulke lessen begint...

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 22:31

Nouvel schreef:
Tja, daar ga je wel vanuit dat zoiets aan een beginner wordt verteld...
tenzij je evt. afspraken maakt over het hebben van enige basiskennis voordat je met zulke lessen begint...

nou ik heb in ieder geval iemand gevonden die me kan helpen met het de beginselen,heeft voldoende ervaring met het beleren van paarden voor de kar.
nu ga ik voor die tijd zelf ook nog ervaring op doen,we willen van de zomer gaan beginnen met voor de kar zetten als al het voorbereidende werk goed gaat,dan is mijn paard 3 en dat vind ik ook een mooie leeftijd.

moet wel voor die tijd dan een kar aanschaffen en tuig,dus nu tips gevraagd aan jullie;wat is een goede wagen om mee te beginnen (ook niet al te duur,wil eerst kijken of het wel wat is voor ons) 2 wielig of 4 wielig bijv,en geremd of ongeremd?