niet luisteren naar de longeerzweep..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kim18a

niet luisteren naar de longeerzweep..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 11:17

hee.. Bloos

een pony van mijn vriendin wil niet luisteren naar de longeerzweep. Huilen
ze krijg hem wel in stap en hyij blijf goed op de volte maar hij wil niet sneller als ze hem een aanwijzing geeft om sneller tegaan.
hij snap het duidelijk helemaal niet goed.
ze probeert het met aanwijzingen zoals:
longeerzweep omhoog doen, reageert ie niet op
met de longeerzweep wiebelen achter zijn kont, reageert ie ook niet op
en als laatste doet ze klappen met de zweep, reageert ie ook helemaal niet op. Boos!

wat zou ze moeten doen?
tips graag welkom Haha! Haha!

Es_ther

Re: niet luisteren naar de longeerzweep..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 11:20

Iemand mee laten lopen tot hij het snapt Lachen
Jouwe loopt tenminste, een Haflinger die bij Fiebeke staat bokt en trapt alleen maar (gerichte trappen)

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 15:40

Is de slag van de zweep wel lang genoeg, zodat je er ook écht bij kunt? Ze hebben het vlug genoeg door dat je misschien wel een hoop kunt zwiepen, maar dat ze toch buiten bereik zijn...

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 20:27

Ja haar longeerzweep is lang genoeg. zeker wel 2 meter! lang genoeg toch?;)
groetjes

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 20:41

Dus je pony loopt op een cirkel van 4 meter? Knipoog Nee, 2 meter is niet lang, zelfs heel kort.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 12:29

Veel langer, 2 meter is te kort Knipoog!

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:36

Als je een goede zweep het, en dat ook niet helpt Tong uitsteken
Probeer dan iemand die er naast loopt, met genoeg geduld gaan ze het ooit snappen..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:37

peerd snapt het allemaal wel............... de longeur daarintegen snapt er zelf geen hout van Lachen

dus misschien is het wel verstandig om er iemand bij te halen die dit kunstje aan haar leert Lachen

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:42

Als je op de juiste manier longeert zou je het ook zonder zweep af moeten kunnen. Ik gebruik hem vrijwel nooit, overigens is mijn longeer zweep hooguit 1,5 meter lang. Mijn paarden reageren op mijn stem en lichaamstaal waarmee ik ze sneller/ langzamer laat lopen, laat stoppen, achteruit laat gaan en laat omdraaien.
Ik vind een lange zweep erg onhandig ( krijg er een lamme arm van) en dus absoluut onnodig.
Maar goed longeren is een kunst en het is aan te raden om iemand te zoeken die kan helpen en/of een goed boekje erover te kopen.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 21:56

Ik heb een leren veter aan mijn longeerzweep. Op deze manier is hij lang genoeg op mijn paard ook te kunnen raken als dat nodig is. Een paard is ook niet gek, ze hebben zo snel door dat je wel kunt dreigen maar niets kunt doen. Resultaat is niet reageren op de zweep.
In het begin is het even wennen, draaide de veter om mezelf heen, maar dat is maar even.
Je moet je paard ten alle tijde kunnen raken tijdens het longeren!!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 21:59

Hahaha, paard altijd kunnen raken?
Vrijwel ieder paard laat zich uitstekend zonder zweep longeren, je moet alleen een beetje overtuigend uit de hoek komen Knipoog Haha!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:12

Rijden doe je niet zonder been. Serieus (!) trainen aan de longe niet zonder zweep. Beetje rondslingeren gaat best, maar dat is alleen beweging geven. Ook nuttig en als dat je doel is prima, maar serieus trainen gaat niet zonder zweep.

Dat het kán betekent overigens niet dat het ook altijd moét of dat je er als een majorette mee moet staan goochelen. Subtiel en klein, haast onzichtbaar kan ook (juist!) met een zweep.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:14

Margreet schreef:
Rijden doe je niet zonder been. Serieus (!) trainen aan de longe niet zonder zweep. Beetje rondslingeren gaat best, maar dat is alleen beweging geven. Ook nuttig en als dat je doel is prima, maar serieus trainen gaat niet zonder zweep.

Dat het kán betekent overigens niet dat het ook altijd moét of dat je er als een majorette mee moet staan goochelen. Subtiel en klein, haast onzichtbaar kan ook (juist!) met een zweep.

Dan gebruik je het als middel om je arm te verlengen, aanwijzingen te geven.... dat kan ook zonder zweep en is 'gelukkig' niet alleen maar rondslingeren.....
Er zijn vele wegen die naar hetzelfde einddoel leiden.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:17

Kent het paard stemcommando's? Kent de longeur de lichaamstaal?
Als dit allemaal is meestal 1x een tik geven voldoende omdat het paard met je aan het sollen is en anders zou ik er eerst de basis in brengen Knipoog

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:19

Ik longeer mijn paard veelal met zweep, maar hoef hem niet veel te gebruiken. Hij reageert op mijn lichaamshouding en op stemgebruik. Dit was in het begin niet zo. Ik heb iemand gevraagd om mij te helpen en die heeft mij een soort spoedcursus longeren gegeven. Sindsdien gaat het een heel stuk beter. Dus, zoals anderen voor mij ook al aangegeven hebben, hulp vragen. Is het een jonge pony die pas beleert wordt? Dan zeker hulp vragen. Je verpest meer met niet goed longeren dan je zelf denkt bij jonge beesten.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:20

Ninx, hoe kun je een zweep anders gebruiken dan?! Lomp doen kun je ook zonder zweep, dat is niet zo moeilijk.
Doe je het netjes, dan is het ook niets anders dan een lange arm, en in die lengte (indien nodig) zit de "kracht", dat is juist het hele idee Pling

Ik werk altijd met dubbele longe, dus 2 handen "bezet". Even m'n zweep optillen of anders "sturen" kan prima en bijna zonder storing in de hand te geven, m'n arm optillen of m'n hele lijf verplaatsen (niet dat dat vaak nodig zou zijn, als je uitgangspositie correct is) is een veel grotere beweging.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:24

Weet je vriendin ook of ze al ooit eens gelongeerd is?
Je heb paarden die het niet snappen, maar je heb ook paarden die het niet willen snappen.
Ik heb een tinker waarvan ik dacht dat ze het ook niet snapte en wij maar meelopen en rennen en dat niet 1 of 2 keer maar zeer gregeld, nou ik kan je vertellen dat ze zich vast kapot gelachen heeft want die muts begreep het wel degelijk.
Ik heb een zeer ervaren persoon haar een keer aan laten pakken nadat ik mijn probleem aan haar voorgelegen had en ben er toen achter gekomen dat het een vreselijke dominante merrie was waar je voor uit moest kijken.
Ik ben begonnen met freestylen en in een mum van tijd liep ze ook ''netjes'' aan de longeerlijn.
Ze moet weten wie de leider is, nu na bijna een jaar hebben we nog wel eens een onenigheid maar het is al stukken minder.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 09:49

Ninx schreef:
Margreet schreef:

Dan gebruik je het als middel om je arm te verlengen, aanwijzingen te geven.... dat kan ook zonder zweep en is 'gelukkig' niet alleen maar rondslingeren.....
Er zijn vele wegen die naar hetzelfde einddoel leiden.

Je kan prima heeeeeeeeeeeel serieus longeren zonder zweep, met mijn lichaamstaal en armen kan ik mijn paard prima heel goed, in de juiste houding laten werken. Overigens rijdt je hoofdzakelijk met balans/ zit/ gewichtshulpen, waarbij been een "extra" hulp is om sneller te gaan, net zoiets dus als mijn arm tijdens het longeren.
Met rijden kan ik mijn paard sneller en langzamer laten gaan puur op balans/ zit/ gewicht. Het is maar wat je je paard leert en wat je zelf beheerst. De meeste ruiters hebben inderdaad ( te veel) beenhulp en teugelhulp nodig om een paard te laten doen wat de bedoeling is.
Hetzelfde met longeren, ik zie veel mensen met longeerzwepen staan die denken dat ze hun paard ermee moeten raken; niets is minder waar. Een paard reageert, als het goed is, op hele subtiele hulpen ( zonder aanraking) en dat is hoofdzakelijk de lichaamstaal van de longeerder. Hoeveel mensen staan niet met longeerzweep en paard te klungelen, paard loopt niet, stopt niet, valt naar buiten/ binnen, etc. , dan is er met een zweep ook geen redden aan. Dus zal je het zonder moeten kunnen en dan in sommige gevallen een zweep kunnen hanteren om extra hulp te geven, maar zeker niet om je paard ermee te raken; dan heb je of een aartslui paard, of een die niet begrijpt wat je bedoelt of een longeerder die niet weet wat hij moet doen.
Maar in principe moet een paard zonder zweep prima gelongeerd kunnen worden.

Maar goed, ik longeer ook altijd zonder hulpteugels e.d., volgens sommige kan je dan een paard ook niet serieus laten werken; gelukkig ben ik en/of mijn paarden een uitzondering op de regel. Knipoog

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 18:36

Niet alle paarden die ik longeer luisteren even goed..
Ook mijn eigen is nog wel eens wat lastig en dan wil ik haar kunnen raken op het moment dat dat nodig is. Je laat het klinken alsof ik mijn paard naar voren moet meppen, dat is dus niet het geval, maar als zij even geen zin heeft dan tik ik haar rustig een keer aan met de zweep..
Je moet uiteraard wel kunnen doseren..

Mijn 3 jarige moest het leren en dan is het handiger om een zweep te gebruiken, even alles goed in banen leiden, Komt ze naar binnen, dan even aangeven dat dat niet de bedoeling is. Dan raak ik haar niet.

Het is mooi als iemand zonder zweep kan longeren, maar wat doe je dan als je een keer een vreemd paard moet longeren??

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 22:22

Gipsylover schreef:
Veel langer, 2 meter is te kort Knipoog!

de zweep zaelf is 2 meter maar het touwtje wat er aan hangt is ook 2 meter dus bij mekaar 4 meter.
had ze tegen mij gezegt..

groetjes kim