[AR] Welke kar geschikt voor shetlander en grotere pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarjaR

Welke kar geschikt voor shetlander en grotere pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 17:19

Ik heb op dit moment een shetlander van ruim 1 meter waar ik in 2009 mee wil gaan mennen. Ik heb zelf net mijn enkelspan koetsiersbewijs gehaald en mijn shet gaat eind maart naar een professioneel iemand om beleerd te worden.
Uiteindelijk wil ik echter gaan mennen met een grote pony, waarschijnlijk een D-maat. Daarmee wil ik dan ook dressuur-/vaardigheidswedstrijden gaan rijden.

Ik moet nog een wagen aanschaffen en het zou heel mooi zijn als dat een wagen is waar zowel de shet als de grote pony (in enkelspan) voor kunnen. Anders heb ik 2 wagens nodig en dat is kostbaar en niet handig i.v.m. de benodigde ruimte.

Is er een wagen die geschikt is voor zowel een shetlander van ruim 1 meter als een D-pony?
Het mag gerust een 2-wieler zijn, als 'ie maar ook geschikt is voor wedstrijden.

Dennis

Re: Welke kar geschikt voor shetlander en grotere pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:08

Dat word wel lastig hoor. Ik denk dat een optie een concours wagen met 2 lamoenen is. Klein lamoen voor de kleine en een groter lamoen voor de grote. Concours wagen is licht, dus kan in principe goed getrokken worden door een shet, ook als hij voor het plaatje wat groot is.

Napie

Re: Welke kar geschikt voor shetlander en grotere pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 11:07

Voor mijn wagen kan tot een klein paard worden ingespannen (mits tweede lamoen) Er heeft ook een D pony voor gelopen op de huidige instelling. Mijn veren zijn in hoogte te verstellen waardoor ik de wagen nog 10 centimeter hoger kan zetten.
Ik heb een 4 wieler van HCA uit Klarenbeek. Ook de tweewielers van HCA hebben hetzelfde systeem op de veren zodat je hem iets hoger kan maken.
Mijn vriendin heeft een Clever Solo pony waar ze eerst een Welsh cob voor had lopen en nu een welsh A. Mijn shetten hebben daar ook voor gelopen. Pastte bij alle maten prima.
Met de meeste wagen zal het toch zo zijn dat je altijd ergens iets moet inleveren: of hij is te hoog voor de shet of te laag voor de D-pony. Kijk vooral uit met het gewicht: hij is snel te zwaar voor de shet als de D-pony goed voor de wagen past.