[LO] Paard wil niet rechtsom, HELP.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tralalaaa

[LO] Paard wil niet rechtsom, HELP.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 12:03

Doei!

Fijn dat je even komt kijken, en ik hoop dat jullie tips hebben.
Sinds een tijdje doe ik een jonge pony (3.5 - 4 jaar), een ontzettend lief ding. Eerst had ie wat probleempjes, met dat ie dacht dat hij hoger was dan ons. Dit is er met poetsen en in stal en lopen al uit. Hij doet alles heel braaf, gaat terug om het comando back. En gaat om op het commando om. Tot zover gaat alles goed.

Met poetsen staat 'ie nu ook stil wat hij eerst niet deed. Tot voor kort ging alles ook goed met longeren, dit bij de eigenarese. Na een tijdje, begon het etteren op de rechterhand, dat is zo ver uitgelopen, dat het meisje een flinke rake trap in dr gezicht heeft gekregen. Gelukkig is het nog ''goed'' afgelopen.

Maar, nu het probleem, hij wil absoluut niet op rechts. Links om doet hij alles wel ontzettend braaf, doet wat je van m vraagt, al is de stap wel wat moeilijk.

Maar nu zijn we er eigenlijk achter gekomen, dat zolang je met twee staat dat loopt ie braaf zn rondje, maar zodra je er in je eentje staat is het meteen weer omkeren, bokken en gek doen.

Eerst deed ie het overigens ook niet als je met twee stond. We zijn toen behoorlijk boos geworden en toen liep de 2 dagen later braaf zn rondje. Maar hoe kunnen we het oplossen dat ie ook gewoon zn rondje loopt, als je in je eentje staat in het midden.

We hebben helaas geen beschikking meer tot de longeerbak, die staat volledig onder water. Het moet dus in de binnen of buitenbak, en afzetten kunnen we de bakken niet.

Wie heeft tips?

Bedankt! Doei, doei

superwoman

Re: [LO] Paard wil niet rechtsom, HELP.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:09

tja, als eerste kijk je of het paard(je) medisch in orde is. (ook de tanden)
Een trap in het gezicht is imo geen ongeluk en denk ik toch aan pijn bij het paardje, aangezien je schrijft dat hij verder heel braaf is.

Als het paard wel medisch in orde is, dan heb je instructie nodig, want dan is je lichaamstaal niet in orde óf je (jullie) leest de lichaamstaal van de pony verkeerd.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 20:47

Misschien heeft hij wat engs meegemaakt? Ik zou hem eerst even medisch laten keuren want misschien ziet hij aan die kant wel minder ,ofzo.

NogSteedsGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 15:47

Er is iets gebeurt tussen de tijd van het wel goed lopen op rechts en die trap. Probeer eerst uit te zoeken wat er gebeurt is en waarom die trap is uitgedeeld, dan kan je daar opinspelen met een oplossing. Gedrag veranderd niet zomaar omdat die pony dan denk vandaag doen we het zo. Gedrag veranderd onder invloed van wat wij mensen bieden. ik zou dus kijken wat er gebeurt is en wat hem daarmij zo "gemaakt" heeft. Lachen

De rechterkant is bij veel paarden ook de moeilijke kant (dat zie je later met rijden veel terug mbt buiging) en een osteopaat even laten checken kan ook geen kwaat.