HOEFSCHOENEN........maar welke?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

HOEFSCHOENEN........maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 13:41

Ik ben opzoek naar hoefschoenen voor mijn haflinger......maar welke?

Waar ze aan moeten voldoen:

Geschikt voor kortere rondere hoeven voor
Wil niet dat ze gaan schuren
Geen inlooptijd, wil ze direct goed kunnen gebruiken
Niet al te lastig aan of uit te trekken
Het moet nog gewoon mogelijk zijn om peesbeschermers en strijklappen te kunnen dragen
Ze zijn voornamenlijk voor de bosritten en de weg naar de manege toe voor de wekelijkse les
En niet te prijzig Bloos ik vind 200 euro per paar van 2 te duur!

Wie o wie kan me wat tips geven?
Laatst bijgewerkt door Woody2015 op 19-12-08 13:55, in het totaal 4 keer bewerkt

eilleen333

Re: HOEFSCHOENEN........maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 13:43

Ik zou dat met een expert overleggen. Wij kunnen ze van zo'n afstand niet passen natuurlijk Knipoog .
Waarom eigenlijk hoefschoenen en niet bijvoorbeeld een kunststof ijzertje? Het nadeel van hoefschoenen vind ik is dat ze bijna altijd wel (een beetje) schuren.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 13:48

Ik heb zelf een tijdje geleden ook rondgeneusd en in mijn eigen topic (zie onderschrift) werden easyboots aangeraden omdat deze niet schuren. @eilleen333: het nadeel aan kunstof beslag is dat niet iedere hoefsmid dit beslaat en het is iets duurder dan ijzer. TS, ik denk dat je het beste eens kunt googelen en pb bv. Arabesk hier op bokt eens. Ook kun je met de zoekfunctie een hoop informatie vinden. Lachen Veel succes!

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 13:50

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 13:52

Bedankt voor de snelle reacties!

Ik heb Arabesk al een bericht gestuurd, even wachten dus.

@Eilleen....ik wil absoluut geen beslag onder Wodan zijn voeten, ook geen kunstof, Wodan heeft hele slechte voeten gehad die heel snel brokkelde, eindelijk zijn we nu op weg naar goede sterke hoeven en om die reden wil ik dus niet dat er een permanente ''schoen'' onder zijn hoef zit, hierdoor word die weer zwakker en ik ben veel te bang dat het dan weer fout gaat!.

Zoals het nu gaat gaat het wel, blootvoets, maar ik ga steeds meer en verder rijden, moet wekelijks over een kiezelpad in januari om bij de les te komen, en daarom ben ik opzoek naar hoefschoenen.
Dan voel ik me net wat zekerder, bij ons in Duitsland liggen helaas veel kiezels op en in de ruiterpaden waardoor hij tijdens het draven of galloperen ineens een stukje afbreekt en dat is zo'n zonde.....

De easy boots bare ben ik ook naar aan het kijken.
Vind de prijs reuze meevallen, heb ze in eerste instantie nodig voor voor.
Rondom beslaan zit ook tussen de 60 en 90 euro, dus op den duur spaar je je het je wel uit Knipoog

De easy boots zijn allemaal wel ok geprijsd maar welke zijn de beste?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 14:29

Je hebt er ook van Cavallo en van Turf king?

Afbeelding

Afbeelding

Of zou dat echt bagger zijn, ze moeten wel goed blijven zitten natuurlijk?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:22

Denk er wel aan dat de prijs die je ziet de prijs per stuk is eh. Knipoog
Die twee op de afbeeldingen staan er om bekend dat ze snel schuren. Easy boots epic hebben een goede reputatie maar easyboots bare met gaithers (die zijn heel belangrijk!!) zijn ook goed!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 15:47

Hmm, ja en ik ben eigelijk niet opzoek naar schoenen die snel gaan schuren.

Maar de prijs van de Cavallo en de Turf schoenen zijn per 2 hoor Knipoog

De epics heb ik inmiddels bekeken en zijn idd best wel betaalbaar en goede ervaringen hier op bokt over te lezen!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 17:59

Maar er is toch wel een smit die je hierbij kan helpen? Voor de juiste maten? Het is namelijk heel erg lastig goed passende hoefschoenen te krijgen, en als je ze gebruikt hebt en ze blijken wel te schuren zit je met hoefschoenen waar je dus niets mee kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 18:01

Hoefschoenen van Smit. Die worden per voet op maat gemaakt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 18:10

Smit maakt ze inderdaad op maat (met gipsenmal)
Bij de andere merken wordt er aangeraden om na het bekappen een omtrek te tekenen van de hoeven (even hoefje op stuk karton en met viltstift tekenen). Dan kan je rustig meten en eventueel de plaatjes mailen voor advies.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 22:07

@eilleen, ik laat ook zeker de smit mij de maat even bekijken en opmeten, maar ik ben meer opzoek naar adviesen en ervaringen over bepaalde hoefschoenen, welke wel en niet!
Ik wil niet puur en alleen uitgaan van wat mijn smit eventueel zou adviseren, ervaringen zijn soms nuttig om aan te horen en mee te nemen in je beslissing! Knipoog

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:08

Dat SowieSo. Maar zorg inderdaad dat je goede hebt!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 22:35

Nee klopt, heb je ook helemaal gelijk in daarom ben ik ook tijdig aan het rond snuffelen Knipoog
Er is ook behoorlijk wat aanbod als je het mij vraagt, wat dat aangaat zijn ijzers uitzoeken makkelijker Verward

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:37

Wel als je er reguliere ijzers onder laat slaan, maar als je echt beslag zoekt dat bij je paard past ben je ook wel even bezig Knipoog . Onze smit heeft tig soorten ijzers.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 01:28

Ik zou verstandig door blijven gaan en echt naar hoefschoenen blijven kijken in plaats van naar ijzers, daar doe je je paard veel meer plezier mee in ieder geval. Hoefschoenen helemaal op maat maken, het gaat nooit 100% omdat hoeven nu eenmaal groeien en je als eigenaar toch regelmatig even de hoeven moet bijraspen om ze goed passend te houden. Lachen

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 08:17

@Lara_Silver, sorry maar als je even alle posts had doorgelezen en mijn openingspost dan had je geweten dat ik absoluut geen ijzers wil, daarom ben ik ook opzoek naar hoefschoenen Knipoog

Verder vijl ik zelf regelmatig wekelijks de hoeven bij, nu doe ik dit omdat ik zo de scherpe randjes eraf kan houden dus dat komt wel goed.

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 08:37

Ik gebruik zelf de schoenen van Marquis zie http://www.horsebalance.nl en ben daar zeer over te spreken. Door de luchtkamers kan je ze altijd op maat maken aan de hoef, ongeacht of je paard nodig bekapt moet worden of net bekapt is.
Ze schuren niet en ze blijven onder alle ondergronden (ook modder of in water) goed zitten.

Ze zijn misschien niet goedkoop in aanschaf maar groot voordeel van die schoenen vind ik dat alle onderdelen makkelijk te vervangen zijn. En ik vind de service in Nederland heel goed. Als ik iets met de schoenen heb, dan stuur ik een mailtje. Ik krijg dan heel snel een mailtje terug met tips en advies en tot nu toe zijn dat de juiste adviezen. Als ik dan vervolgens een nieuw onderdeel (een zool of schroeven o.i.d) bestel, heb ik dat ook binnen een paar dagen in huis.
Ik heb de schoenen voor de voorhoeven nu ongeveer 3 jaar en 1 keer de zolen er onder vervangen. Voor de achterhoeven heb ik ze nu 1 jaar.

Overigens als je de maat van de schoenen weet, kan je ze vaak ook goed 2e hands kopen.
Ik heb destijds de schoenen voor de voorhoeven nieuw gekocht, maar die van de achterhoeven heb ik vorig jaar 2e hands gekocht. Waren 2 keer gebruik en scheelde mij de helft van de prijs Haha!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 19:04

Kijk ook eens naar Dallmer schoenen. Die zijn licht, makkelijk iets aan af te snijden en relatief goedkoop. destijds 130 euro voor 2.

http://www.dallmer.de

(Clogs heten die dingen)

fransis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 08:55

eilleen333 schreef:
Ik zou dat met een expert overleggen. Wij kunnen ze van zo'n afstand niet passen natuurlijk Knipoog .
Waarom eigenlijk hoefschoenen en niet bijvoorbeeld een kunststof ijzertje? Het nadeel van hoefschoenen vind ik is dat ze bijna altijd wel (een beetje) schuren.

de eazy boot epic schuurt absoluut nooit. zelfs niet bij mijn overgevoellige paardje

fransis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 09:01

ik heb alle hoefschoenen geprobeerd, over hele lange afstanden tot dagenl;ijks 60 km per dag, en dan blijven alleen de eppics over, hoewel we nu de dalmer cloggs aan het uittesten zijn en ik heb daar ook wel veel vertrouwen in. maar daarvan weet ik niet hoe lang ze mee gaan. het schijnt dat de cloggs wel 3000 km mee kunnen gaan maar dat weet ik nog niet uit eigen ervaring. de epics zijn bij ons wel 1500 km meegegaan

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 09:07

Ik moet zeggen dat mijn ritten geen km's per dag zijn.
Heb een jong paard en rijd 2 a 3 x per week waarvan minimaal een bosrit van ongeveer 2 a 3 uur.
Voor mij is het ook heel belangerijk dat ik ze niet verlies in de modder....... Knipoog

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:22

De schoenen van smit vind ik te zwaar.

Zelf rijd ik met de easyboot epics (met gaithers), die kunnen niet schuren (blijven onder de kroonrand). Ze zijn relatief goedkoop, zelf kon ik ze gelijk volop gebruiken. Je moet natuurlijk even wennen aan het aan en uit trekken, maar dat gaat na een paar keer ook lekker vlot.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 09:33

Hmm het word dus of de Epics of toch de cavallo's mof de turf king.
Het voordeel voor mij van de laatste 2 is dat ik die zelf kan gaan bekijken en kan halen bij kraemer, voor de Cavallo's zijn ook een soort sokken te verkrijgen.......iemand die hier meer over weet?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 14:43

pre schreef:
@Lara_Silver, sorry maar als je even alle posts had doorgelezen en mijn openingspost dan had je geweten dat ik absoluut geen ijzers wil, daarom ben ik ook opzoek naar hoefschoenen Knipoog

Verder vijl ik zelf regelmatig wekelijks de hoeven bij, nu doe ik dit omdat ik zo de scherpe randjes eraf kan houden dus dat komt wel goed.

Sorry hoor, als jij mijn post goed had gelezen had je gezien dat er stond: Ik zou verstandig door blijven gaan, maw blijven zoeken naar hoefschoenen. In dit geval ben jij het die niet goed gelezen heeft. Knipoog Ik zei dat trouwens omdat er hier mensen begonnen te posten over ijzers. Er staat trouwens ook naar hoefschoenen kijken in plaats van naar ijzers.