Vrijheidsdressuur met een paard zo stijf als een plank

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dreester

Vrijheidsdressuur met een paard zo stijf als een plank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 01:09

Hallo

ik heb een paard, een draver, en wil hem wat vrijheids dressuur leren..
maar hij is zo stijf als een plank!

met rijden e.d. niet, alleen met vrijheids dressuur.

ik doe het stap voor stap en probeer hem ook leniger te maken enzo,
en probeer het met een wortel...

heeft iemand tips?

anneliesdj

Re: Vrijheidsdressuur met een paard zo stijf als een plank

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 01:53

Gewoon kleine stapjes tegelijk doen en beloon hem flink.
Begin met heel makkelijke dingen, bv je hand targetten op borsthoogte, daarna naast zijn schouder, dan naast zijn flank enz. Als je op het juiste moment beloont zal hij het spelletje snel door krijgen en zal het makkelijker gaan.

Innamorato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:58

Vrijheidsdressuur is een aanrader als je paard zo stijf is Haha! Als je het een beetje slim aanpakt kan je overal gymnastische oefeningen van maken. Je target zó houden dat 'ie bepaalde spieren moet strekken. Buigen. Achteruit lopen (goed voor z'n achterbenen!). Jambette. Met zijn voorbenen op een verhoging staan (strekt 'ie gelijk veel rugspieren!). Dus... genoeg te doen!

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:04

Kleine stapjes en niet overvragen. Omdat hij zo stijf is zal hij sneller last hebben van spierpijn dan een "normaal" paard. Lachen Ik heb ook een ongelooflijk stijf paard, die heb ik met vrijheidsdresuur zover gekregen dat ze nu zo soepel is als een elastiekje. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:03

Juist met een stijf paard zou ik inderdaad vrijheidsdressuur doen, omdat heeft veel van de kunstjes in feite gymnastische oefeningen zijn. Bovendien zijn oefeningen zoals de buiging, de berggeit, op het plateau staat met twee en vier benen, en het knielen allemaal symmetrisch, waardoor je heel goed kunt zien waar je paard precies stijf is. Bovendien rekken deze oefeningen juist door de symmetrie beide kanten van het lichaam evenveel op, waardoor je niet het probleem krijgt dat je ter compensatie onbewust juist de stijve kant weer teveel gaat belasten in een poging om die soepeler te krijgen.

Ook dat spelen met het targetten is een goede tip. Als je paard een target (bijvoorbeeld een pion) op commando met zijn neus aan kan raken, dan kun je die pion steeds verder omlaag houden tot die voor je paard op de grond staat. Vervolgens kun je hem tussen zijn voorbenen naar achteren trekken terwijl je hem steeds weer vraagt om hem aan te raken (en daarvoor natuurlijk te belonen). Op die manier bouw je op een hele rustige en veilige manier een buiging met twee gestrekte voorbenen op.
Ook kun je als je de target eerst gewoon voor de neus van je paard houdt, deze langzaam steeds iets meer naar opzij houden langs het lichaam van je paard. Eerst gewoon naast zijn hoofd, dan naast zijn schouder/borst en steeds verder langs het lichaam richting de achterkant. Door bovendien die lijn naar achteren ook omlaag te laten lopen (de pion richting de achterhoef te bewegen, niet gewoon horizontaal richting de staart), vraag je je paard niet alleen om zijn hals opzij te buigen, maar zal hij bovendien ook zijn rug op gaan bollen om bij de target te komen. Doe je dat aan beide kanten evenveel, dan heb je een geweldige stretchoefening die paarden al snel - als je het in kleine stapjes opbouwt - ook erg leuk gaan vinden!

Wolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:27

Ik zou zeggen dat je hem over gangbare oefeningen soepel gaat maken. Longeren en zo. Daarbij veel cavalettis draven. Dan dagelijks of om de dag de benen van je paard opstrekken en voor de rug en de hals broekjes tussen de voorbenen geven. Ook een aanzet voor het knielen. Met spaanse pas beginne zodat de schouders vrij worden en ga zo maar door. Stapje na stapje!

Veel succes!!!

Groetjes Wolly Haha!