[AR] Grondwerk (begin)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Grondwerk (begin)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 13:06

Hallo,

Een aantal jaar terug heb ik menlessen gevolgd, maar door persoonlijke omstandigheden heb ik het examen niet kunnen halen.
Iets wat ik alsnog wel graag wil doen.

We willen graag kijken of mijn pony voor een karretje kan komen te staan. En zijn nu bezig met grondwerk.
Dit gaat goed, hoewel ze het in het begin erg moeilijk vond dat er iemand achter haar liep en zij vooruit moest lopen, gaat dit nu erg goed.

Wat toch nog heel erg moeilijk blijft is het van hand veranderen. Zodra de omstelling naar de andere hand is, schiet ze ineens stil en draait haar hoofd naar mij toe. Ik laat haar op dat moment weer verder lopen en beloon op dat moment. Naar rechts omstellen gaat in dit geval veel lastiger dan naar links omstellen.
Er zijn momenten wanneer het omstellen wat beter gaat, maar het blijft een erg lastig punt. Waar ik kan probeer ik mijn pony zo goed mogelijk te helpen door te belonen en op tijd te stoppen. Aan haar uitdrukking is duidelijk te zien dat ze het nog niet helemaal snapt.
Zo doe ik ook aan Parelli en leer mijn pony dat wanneer ik achter haar sta en om kijk dat zij zich omdraait naar mij toe, dus met haar hoofd tegenover mij komt te staan. Ik denk dat dit erg verwarrend is voor haar.

Hoe zou ik dit (beter) kunnen oplossen? Tips en adviezen betreft het van hand veranderen van harte welkom.

Echwel

Re: Grondwerk (begin)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 13:18

Zweep aanleggen is het enige wat ik zeggen kan

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 13:21

Duidelijk zijn naar de pony toe en laten weten wat de bedoeling is. Als je op de enkele longe begint dan leer je haar al voorwaarts te gaan op commando en halt te houden. Wanneer je er achter loopt is het maar een kleine overgang. Goed getimed drijven is de oplossing. Wanneer je de lijnen door de lichtogen doet heeft ze geen kans om zich om te draaien.

Succes!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:03

Ik snap het stukje van Parelli even niet. Ik heb daar dan ook absoluut geen verstand van, maar zoals het er nu staan klinkt het heel vreemd. Jij staat achter de pony en leert haar zich om te draaien, zodat jij voor haar staat. Heel logisch dus dat ze dit met het lange lijnen ook probeert!! Tenminste, zoals ik het begrijp.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 14:14

Sjonniej, ik vind het moeilijk uit te leggen dat stukje.
Ik zal vanavond bij thuiskomst eens kijken of ik er een voorbeeld van kan vinden. En verdere toelichting geven Knipoog

Edit: het is me toch gelukt nu even (snel) wat op te zoeken.
http://nl.youtube.com/watch?v=RT9ZIIFpwNc
Dit filmpje is de Squeeze Game, het stukje waarbij de vrouw dus wat doorbuigt daar draait de pony of het paard met zijn neus richting de vrouw.
Dit is eigenlijk wat ik bedoel, mijn pony reageerd hier heel sterk op waardoor ik vaker tegen wat kleine 'probleempjes/ misvertstanden' ben aangelopen. Dit is uiteindelijk opgelost, maar deze oefening van Parelli gebruik ik niet meer. Lachen
Nu is het mij wel gelukt om haar vooruit te krijgen als ik erachter loop, maar zodra we gaan hand veranderen, draait ze zich abrupt om met haar neus richting mij. Lachen

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:39

Nu snap ik het spelletje inderdaad. Ik denk dat door dit soort bezigheden je pony ook heel erg op jouw gericht is. Je geeft immers via gebaren allerlei 'opdrachten' (zo mag je het volgens Parelli vast niet noemen). Ik kan me voorstellen dat wanneer je regelmatig dit soort grondwerk doet, dat je pony zijn aandacht dan vaak bij jouw lichaamstaal ligt. Wanneer jij dan ineens achter hem gaat lopen, kan hij jouw lichaamstaal niet meer goed in de gaten houden, raakt in paniek en draait zich om zodat ze je weer ziet.

Ik denk dat het daarom een kwestie van oefenen is. Ze moet leren dat ze ook commando's via stem en teugel kan krijgen en dat ze dat kan opvolgen zonder jou te zien. Het is een hele omschakelijk voor je pony, maar niets anders dan een kwestie van wennen. Het commentaar van BlackDevils is ook erg zinvol.