Vrijheidsdressuur rijpaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Inseperable

Vrijheidsdressuur rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 17:04

Hallo!

Ik wil graag wat vrijheidsdressuur gaan doen met mijn NRPS Farine. Nu heb ik jullie hulp nodig..

Omdat ik haar nogal vaak rij zijn kunstjes aan de hand leren een beetje onzin. Daarom wil ik haar dingen leren die ze onder het zadel ook kan. Ik wil haar zegmaar, op de grond het aanleren en onder het zadel uitvoeren.

Ideeën?

Desty

Re: Vrijheidsdressuur rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 17:07

voetje geven?
bokken?
steigeren?

Inseperable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 17:09

desty schreef:
voetje geven?
bokken?
steigeren?

Ik moet er wel nog normaal op kunnen rijden in de lessen he, zonder dat ze bokkend of steigerend onder me vandaan vliegt. Knipoog

Zou haar graag willen laten steigeren, maar dat komt nog wel na de basisoefeningen. Eerst wil ik een band.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 17:12

je hoeft het ook niet op been komando te doen..
je kunt ook iets op stem komando doen in het engels of een andere gekke taal..
maar eerst een band opbouwen lijkt me wel zo makkelijk Knipoog

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 17:12

desty schreef:
voetje geven?
bokken?
steigeren?

Alledrie beter niet, er is niks vervelender als een paard die deze dingen ongevraagd doet.
Meisje op stal heeft paar dagen terug paard geleerd op commando voetje geven, nu staat dat dier de hele tijd met z'n been in de lucht te hengelen. Rolleyes

Spaanse pas is erg mooi, en goed om de spieren wat op te rekken. Is dus ook goede training.
Ook kun je leren buigen, net zo mooi als steigeren, maar niet gevaarlijk.
En liggen, dat is ook leuk. Vooral als je niet lenig bent, scheelt weer opstappen. Vork
En kusjes geven, en dan zo dat je naar iemand wijst en kus zegt. Hebben zo zo door, en is leuk om je instructrice bv te gekken. Haha!

Steigeren zou ik echt enkel en alleen doen als 100% zeker ben dat ik een paard tot z'n dood kan en wil onderhouden. Ken meer meiden die hun pony steigeren leren op bijna dezelfde hulpen als voor achterwaarts. Hoe snel denk je dat ze uit die pony gegroeid zijn? En dan word 'ie verkocht... Aan iemand die op een goede dag eens een pasje achterwaarts wil doen, nogal stevige hulpen geeft, schrikt omdat het paard omhoog komt, aan de teugels gaat hangen, en vervolgens met paard en al achterover klapt, onder het paard.
Is wel een doemscenario, maar die persoon kan er dus wel ernstige verwondingen aan overhouden.

Dus, wil je je paard leren steigeren, weet waar je aan begint.

Inseperable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 17:20

Miss_Malfoy schreef:
desty schreef:
voetje geven?
bokken?
steigeren?

Alledrie beter niet, er is niks vervelender als een paard die deze dingen ongevraagd doet.
Meisje op stal heeft paar dagen terug paard geleerd op commando voetje geven, nu staat dat dier de hele tijd met z'n been in de lucht te hengelen. Rolleyes

Spaanse pas is erg mooi, en goed om de spieren wat op te rekken. Is dus ook goede training.
Ook kun je leren buigen, net zo mooi als steigeren, maar niet gevaarlijk.
En liggen, dat is ook leuk. Vooral als je niet lenig bent, scheelt weer opstappen. Vork
En kusjes geven, en dan zo dat je naar iemand wijst en kus zegt. Hebben zo zo door, en is leuk om je instructrice bv te gekken. Haha!

Steigeren zou ik echt enkel en alleen doen als 100% zeker ben dat ik een paard tot z'n dood kan en wil onderhouden. Ken meer meiden die hun pony steigeren leren op bijna dezelfde hulpen als voor achterwaarts. Hoe snel denk je dat ze uit die pony gegroeid zijn? En dan word 'ie verkocht... Aan iemand die op een goede dag eens een pasje achterwaarts wil doen, nogal stevige hulpen geeft, schrikt omdat het paard omhoog komt, aan de teugels gaat hangen, en vervolgens met paard en al achterover klapt, onder het paard.
Is wel een doemscenario, maar die persoon kan er dus wel ernstige verwondingen aan overhouden.

Dus, wil je je paard leren steigeren, weet waar je aan begint.

Spaanse pas vind ik erg leuk om te leren, maar kusje geven kan dus nooit onder het zadel. Liggen, als ik erop zit? Doe maar niet. En buigen? Zo ver zijn we nog niet. Nagelbijten / Gniffelen

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 17:22

BinkyMonster schreef:
Spaanse pas vind ik erg leuk om te leren, maar kusje geven kan dus nooit onder het zadel. Liggen, als ik erop zit? Doe maar niet. En buigen? Zo ver zijn we nog niet. Nagelbijten / Gniffelen

Tja onder het zadel is je keus ook wat beperkt.
Kusjes geven is gewoon targetten. Dus wat jij aanwijst, moet hij met z'n neus aanraken.
En vanaf je paard kun je ook dingen aanwijzen. Daar werk ik nu aan, alleen kom slachtoffers te kort.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 22:57

Ik heb een fries, dus ook een rijpaard, maar ook een menpaard, lange teugelpaard, longeerpaard en vrijheidsdressuurpaard. Als je vrijheidsdressuur nu al gaat doen met als doel om alles onder zadel te leren denk ik dat je er beter niet mee kan beginnen.

Vrijheidsdressuur is juist zo leuk omdat het een keer niet vanaf de rug van je paard is. En tuurlijk is het leuk en machtig mooi als je ooit de dingen die je vanaf de grond aangeleerd hebt te kunnen vragen onder zadel. Maar daar begin je niet. En je begint dus ook niet direct al met zulke oefeningen.
Begin nou met de echte basis; wachten met het aannemen van voer, targetten, hoofd laag, achterwaarts. Vandaaruit naar voetje geven, buigen, compliment enz. En juist voor de afwisseling horen daar ook de kleinere oefeningentjes bij als flemen, kusje geven, nee schudden enz.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:53

Miss_Malfoy schreef:
BinkyMonster schreef:

Tja onder het zadel is je keus ook wat beperkt.
Kusjes geven is gewoon targetten. Dus wat jij aanwijst, moet hij met z'n neus aanraken.
En vanaf je paard kun je ook dingen aanwijzen. Daar werk ik nu aan, alleen kom slachtoffers te kort.

Ik doe dat met mijn zweep.
Die houd ik dan vooruit en die mag ie aantikken Lachen

Overigens ben ik het met Amable eens Knipoog
Vrijheidsdressuur is juist leuk omdat t een keer wat anders is dan rijden, rijden, rijden.
En je moet met simpele dingen beginnen. Op de grond dus.

Vayaconda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 21:49

meestal is het gemakkelijker als ze het eerst op de grond kunnen, waarom vind je het vanop de grond onzin?
groetjes

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:09

Ik heb mischien toch een idee, het is iets wat ik die van mij nu probeer te leren.
Zweepjes oprapen... Ik laat die dingen altijd vallen en dan moet ik er weer af, en er weer op, zucht... Zweepje aanraken heeft hij nu door, nu het in z'n mond nemen nog.

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 21:41

bv zijn tong leren uitsteken als je een tik van de zweep op een bepaalde paalts tikt is leuk als je leraar iets tege je zeg dan kun je u paard zijn tong laten uit steken:p