[AR] welk tuig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

johanna84

welk tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 20:32

hallo, ik ben op zoek naar een nieuw enkelspan tuig voor mijn pony, het moet degelijk zijn en is voor recreatief gebruik.

iemand tips voor een merk of type??

Susanne

Re: welk tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 21:00

Ideal! Echt hele fijne en goede tuigen. Ik ben er heel tevreden mee.

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 21:06

Jelleee schreef:
Ideal! Echt hele fijne en goede tuigen. Ik ben er heel tevreden mee.

welke heb je? ik vind ze wel erg duur. hoe is die web tech??

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 21:07

Ik heb de Luxe Marathon uitvoering. Is een fijn ding hoor, het was voor mij (doodgewone scholier) best een uitgave, maar ik ben er héél blij mee.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 00:20

De lederen tuigen van Ideal zijn goed, maar van de kunststof tuigen hoor ik veel negatieve dingen. Persoonlijk zou ik voor de leathertech combi gaan; da's een lederen combinatie tuigje van een behoorlijke kwaliteit. Je betaalt er wat voor, maar krijgt dan ook wat in de plaats; bij een tuig is goedkoop nooit beter koop.

Ideal tuigen zijn niet de best mogelijke kwaliteit, maar daarvoor betaal je natuurlijk een veelvoud... Voor gewoon recreatie gebruik kunnen ze zeker dienen.

Groeten, SuSEQ

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 00:25

Hoi!
Lang niet gezien op bokt en irl Bloos .
Ik schaam me wel dat ik de kleine man nog niet live gezien heb.
Ik hoop dat het allemaal goed met je gaat!
Ik heb een leuk adresje in Zwitserland.
Hier heb ik een prachtig nieuw enkelspan voor het schimmeltje van onze dochter gekocht (mooie prijs!).
Pb maar als je interesse hebt.

Groetjes van Manon

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 09:22

Ideal Lachen.

Ik heb al aardig wat goedkopere tuigen versleten. En wou dat ik meteen aan een Ideal begonnen was.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 15:18

Ik snap niet dat mensen zo weg zijn van Ideal, ik heb er hier 1 liggen en vind de kwaliteit niet bijzonder goed. Ik heb een luxe marathontuig van Imperial riding en die is vele malen beter, super soepel en goed afgewerkt. Het is wel een duurder tuig maar dat is het dubbel en dwars waard geweest.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 16:46

Letsdunit schreef:
Ik snap niet dat mensen zo weg zijn van Ideal, ik heb er hier 1 liggen en vind de kwaliteit niet bijzonder goed. Ik heb een luxe marathontuig van Imperial riding en die is vele malen beter, super soepel en goed afgewerkt. Het is wel een duurder tuig maar dat is het dubbel en dwars waard geweest.

Dat is (bijna) altijd, hoe meer je uitgeeft, hoe beter de kwaliteit, logisch. Maar niet iedereen heeft meteen het geld liggen voor een prijs in dure prijsklasse. Ideal is dan op zich een leuk tuig voor een vriendelijke prijs. Voor de recreatiesport kan je er een behoorlijke tijd mee vooruit en daar zijn het prima tuigen voor. Dus voor de recreatieve (beginnende) menner is een Ideal-tuig een leuk tuig om mee te beginnen; vriendelijke prijs, redelijke kwaliteit en je kunt er weer een aantal jaren mee vooruit. Voor een paar honderd euro kan je geen súper tuig verwachten, dat is niet reëel. Net als dat je voor die paar honderd euro niet kan verwachten dat je er 10 jaar wedstrijdsport mee kunt rijden.

Wij hebben een aantal jaren terug het Leathertech Combi tuig aangeschaft van Ideal. Heb er een jaar of 3 prima mee gereden, maar het werd zeker 4-5x in de week intensief gebruikt en iedere maand wedstrijd. Daarna was het gewoon op; singelstoten gingen uitscheuren, stiksels lieten los, lichtogen gingen kapot. Maar ik weet zeker dat jij het tuig nooit zo intensief gaat gebruiken als ik en er daardoor behoorlijk langer mee vooruit kunt. Vergeet niet dat onderhoud de levensduur van een tuig verlengt. Jammer vond ik dat de kamer van de schoft erg slap was, ik moest er daardoor een beschermer onder doen, zodat mijn pony geen drukplekken ervan kreeg.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 16:51

Voor recreatief en licht werk is Ideal prima en en mooie prijsklasse.
Wil je meer kwaliteit kom je in een hogere prijsklasse...

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 18:05

ik heb ook ideal,, maar zilco vind ik ook fijn tuig

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 18:06

Ik heb zelf trouwens een kunststof tuig van Paul Claessen, 2e hands gekocht, dus ook niet heel veel duurder dan en Ideal, super fijn tuig!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 22:27

Kwaliteit van het leer van Ideal is toch wel erg hard achteruit gegaan de laatste paar jaar. Wie nog een ouwe heeft heeft nog geluk volgens mij.

dierengekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 16:30

Ik heb een Ideal mentuig, erg stevig leer maar toch wel stug hoor in het begin!! Voorheen reedt ik met de wel bekende goedkopere merkloze tuigjes, was prima recreatief mee te rijden.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:37

van merkloos naar ideal is wel een enorm verschil...als je daarna nog meer kwaliteit gewend bent, vind je ideal weer minder.
Ideal is idd prijzig in verhouding tot merkloos, maar wel een stuk beter. Ik ben me nog aan het oriënteren op kunststof tuigen en ben er nog niet uit.

Elske_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:10

Ik geloof dat het per Idealtuig verschilt. Ik heb dat van mij al een paar jaar en er wordt flink mee door het bos gereden, en het is nog steeds mooi. Maar ik hoor idd ook wel anders. Dus eerst tuig vastgehad hebben voor aanschaf!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:46

Het leer van de Ideal tuigen verschilt enorm!
per tuig, maar zelfs per onderdelen van 1 tuig...

Ik heb een tuig gehad waar echt mindere stukken in zaten, terwijl ik het goed onderhield.
Nu heb ik een los Ideaal hoofdstel en dat is echt geweldig soepel!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 08:55

wat jammer zeg dat de kwaliteit van ideal niet stabiel is!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:13

Heeft ook weer met de prijs ze maken. Ze hebben een X bedrag uitgetrokken voor de leerkosten van een tuig. Dan zijn ze afhankelijk van de kwaliteit leer die er op dat moment te koop is voor X. Er zijn tijden dat goed leer X kost, maar ook tijden dat het 2X kost. Maar doordat ze dit niet kunnen doorberekenen aan de klant, zal er gekozen wordt voor wat minder leer, zodat de leerkosten toch ongeveer gelijk blijven.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:46

Ideal snijdt een hele lap leer op, goede en minder stukken, een goede tuigmaker gebruikt alleen de mooie soepele delen van het leer.
Dat bepaalt gelijk zowel de prijs als de kwaliteit...

logisch eigenlijk... Cool

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:57

En lesklant van mij heeft afgelopen voorjaar een nieuw Ideal-tuig gekocht en die leidsels zijn heel glad en heel licht. Het is net papier. Maar verder rij ik zelf ook met Ideal en heb er weinig klagen over.

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 11:31

ik heb al een tuig gekocht! toevallig via een kennis. wel merkloos, maar ziet er heel goed uit. en goed genoeg voor onze ritjes! ik heb de mogelijkheid om het eerst fijn op mijn pony te passen voor ik het koop, dus ik kan goed kijken of het iets is.
bedankt voor jullie reacties!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 17:03

Veel menplezier toegewenst!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 17:18

Nancy, ik zie net dat je al voorzien bent. Fijn. Veel plezier!