Letsdunit schreef:Ik snap niet dat mensen zo weg zijn van Ideal, ik heb er hier 1 liggen en vind de kwaliteit niet bijzonder goed. Ik heb een luxe marathontuig van Imperial riding en die is vele malen beter, super soepel en goed afgewerkt. Het is wel een duurder tuig maar dat is het dubbel en dwars waard geweest.
Dat is (bijna) altijd, hoe meer je uitgeeft, hoe beter de kwaliteit, logisch. Maar niet iedereen heeft meteen het geld liggen voor een prijs in dure prijsklasse. Ideal is dan op zich een leuk tuig voor een vriendelijke prijs. Voor de recreatiesport kan je er een behoorlijke tijd mee vooruit en daar zijn het prima tuigen voor. Dus voor de recreatieve (beginnende) menner is een Ideal-tuig een leuk tuig om mee te beginnen; vriendelijke prijs, redelijke kwaliteit en je kunt er weer een aantal jaren mee vooruit. Voor een paar honderd euro kan je geen súper tuig verwachten, dat is niet reëel. Net als dat je voor die paar honderd euro niet kan verwachten dat je er 10 jaar wedstrijdsport mee kunt rijden.
Wij hebben een aantal jaren terug het Leathertech Combi tuig aangeschaft van Ideal. Heb er een jaar of 3 prima mee gereden, maar het werd zeker 4-5x in de week intensief gebruikt en iedere maand wedstrijd. Daarna was het gewoon op; singelstoten gingen uitscheuren, stiksels lieten los, lichtogen gingen kapot. Maar ik weet zeker dat jij het tuig nooit zo intensief gaat gebruiken als ik en er daardoor behoorlijk langer mee vooruit kunt. Vergeet niet dat onderhoud de levensduur van een tuig verlengt. Jammer vond ik dat de kamer van de schoft erg slap was, ik moest er daardoor een beschermer onder doen, zodat mijn pony geen drukplekken ervan kreeg.