Ik verzorg een Fries die erg happerig is. Sinds kort werk ik met een beloningssignaal (je kan een clicker gebruiken). Het paard snapt dat hij pas een snoepje krijgt als ik click, en door die duidelijkheid en wat consequentie van mijn kant, is hij veel minder happerig. Dus voedselbeloning, noch koudbloed, hoeven een probleem te vormen.
En wat mijn eigen ervaring is... Je hoeft niet helemaal de baas te zijn over je paard voor je aan vrijheidsdressuur begint. Zolang je het veilig houdt is er niks aan de hand. Met veilig houden bedoel ik dat je van die paarden hebt die uit dominantie over je heen banjeren als je samen in een bak staat (daar zou ik dus niet mee beginnen
)
Ik ben van mezelf nogal onzeker
en dat zorgt er meer dan eens voor dat ik niet de baas ben over de paarden waar ik mee werk. Vrijheidsdressuur heeft mij geholpen om duidelijker te worden naar paarden toe. Het helpt je niet om meer de baas te worden, het helpt je om te leren communiceren met je paard. Ik vind het persoonlijk makkelijker om met ze te communiceren als ik er naast sta, dan als ik er op zit. En als je met ze kan communiceren kan je ook een goede baas/paard verhouding opbouwen waarin jij de leiding hebt. Dus vrijheidsdressuur maakt je geen baas, maar leert je dingen die je kan gebruiken. Maar dat is mijn mening