vrijheidsdressuur helpt met een band opbouwen + de baas zijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleHorses

vrijheidsdressuur helpt met een band opbouwen + de baas zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 17:57

Heeeee,
ik wil graag beginnen met mijn hafje met vrijheidsdressuur,
ik heb al heel veel informatie gelezen over hoe je kan beginnen.
Ik heb hem nu iets meer als 7 maanden, soms moeite met het rijden omdat ie nog zo bokkerig is afentoe en eigenwijs. nou was de vraag 'Kun je vrijheidsdressuur ook uitvoeren als je misschien nog niet helemaal de baas over hem bent laat ik het zo zeggen' Haha! ? Of kan dat pas als je 100% met je paardje één bent & als je alle knoppen al weet te vinden ??
dankje wel !

Sissi87

Re: vrijheidsdressuur helpt met een band opbouwen + de baas zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 18:07

Naar mijn idee moet dat kunnen, want JUIST door vrijheidsdressuur "en" grondwerk dwing je respect af! (t moet wel op een paardvriendelijke manier gebeuren dan he)

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 08:18

De basis moet wel gewoon in orde zijn, maar vrijheidsdresuur helpt zeker een band opbouwen! Sinds ik vd met mijn merrie doe is ze veel meer op mij gefocused en voorzichtiger met sommige dingen, ook is ze een stuk braver geworden. Ik merk ook dat veel dingen soepeler gaan, je voelt elkaar veel beter aan ! Lachen

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 08:22

vrijheids dressuur kan zeker helpen om een band te krijgen en de baas te worden, alleen.....veel wordt aangeleerd door voedselbeloning.
en dat kan nog wel eens moeilijk zijn!
en het feit dat het een hafje is werkt dan niet altijd in je voordeel.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 17:32

idd, de basis zit er goed in, maar ik merk wel dat mijn pony steeds happeriger word met sommige dingen, dus ben ik gestopt met de snoepjesbeloning, en houd ik het bij klopjes en 'braaf zo jongen!' te weinig? Bedankt voor jullie reacties!

mcMoony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 17:36

Een van de basisdingen waarmee je moet beginnen VOOR dat je aan vrijheidsdressuur begint is dan ook het stukje 'Beleefdheid'. Juist omdat happerige te voorkomen.

Ter illustratie: mijn merrie doet standaard twee pasjes achteruit als ik met een voedseltje aankom. Dat is gewoon te leren. Zie dat dan ook al als een vrijheidsdressuur'kunstje'.
Mijn merrie weet dus dat het juist loont om een stapje van het voedseltje weg te doen, als ze erop afstormt? Dan krijgt ze gewoon nix.
Je zou eens wat moeten lezen over VD, dan leer je dat soort handige dingen ook.

Oh, en ik heb ook geen makkelijk simpel merrietje hoor, maar een drammerige 'kop-er-op' dikke nek koudbloed.

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:51

Vrijheidsdressuur brengt je ongetwijveld dichter bij je paard.. je leert elkaar te begrijpen en bij bepaalde oefeningen moet je elkaar wel gaan vertrouwen..
Respect moet er van in het begin zijn tegen over elkaar anders lukt dit niet.. Vrijheidsdressuur is totaal iets nieuws voor je paard als je dit vergeet creeer je bij je een paard een gevoel van frustatie omwille van iets die je paard niet begrijpt..
1x respect er is kan je rustig opbouwen naar een band van 100% vertrouwen... verwacht niet dat dit er meteen is, dit heeft tijd nodig..

Veel succes

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 16:51

Antwoord: nee.

Vrijheidsdressuur helpt niet specifiek om beter 'de baas' te worden of een betere band te krijgen.

Dat zijn dingen die je bereikt door je grondhouding, namelijk dat jij een consequente baas bent die eerlijk en verantwoordelijk met het paard omspringt.

En daarbij maakt wat je verder doet niets uit, of dat nou mennen, VDen, dressuur of wat ook is.

Als je paard steeds happeriger wordt, dan is je basis dus niet in orde: je paard moet weten dat hij niet zomaar aan de snoepzak mag komen. Hij hoort te respecteren dat jij als ranghogere het voer beheerst.

Dus even aan het respect werken. Lachen

natje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 12:11

Hey

Hoe hebben jullie dat gedaan dan? Dat niet happen naar eten maar een stap achteruit.
Ik heb een eigenwijze tinkerruin en hij hapt naar alles ook al is het niet eetbaar, ik wil hiervanaf en nu lees ik hier dat jullie het lukt ook met een koudbloed...

Innamorato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:51

Ik verzorg een Fries die erg happerig is. Sinds kort werk ik met een beloningssignaal (je kan een clicker gebruiken). Het paard snapt dat hij pas een snoepje krijgt als ik click, en door die duidelijkheid en wat consequentie van mijn kant, is hij veel minder happerig. Dus voedselbeloning, noch koudbloed, hoeven een probleem te vormen.

En wat mijn eigen ervaring is... Je hoeft niet helemaal de baas te zijn over je paard voor je aan vrijheidsdressuur begint. Zolang je het veilig houdt is er niks aan de hand. Met veilig houden bedoel ik dat je van die paarden hebt die uit dominantie over je heen banjeren als je samen in een bak staat (daar zou ik dus niet mee beginnen Knipoog)
Ik ben van mezelf nogal onzeker Bloos en dat zorgt er meer dan eens voor dat ik niet de baas ben over de paarden waar ik mee werk. Vrijheidsdressuur heeft mij geholpen om duidelijker te worden naar paarden toe. Het helpt je niet om meer de baas te worden, het helpt je om te leren communiceren met je paard. Ik vind het persoonlijk makkelijker om met ze te communiceren als ik er naast sta, dan als ik er op zit. En als je met ze kan communiceren kan je ook een goede baas/paard verhouding opbouwen waarin jij de leiding hebt. Dus vrijheidsdressuur maakt je geen baas, maar leert je dingen die je kan gebruiken. Maar dat is mijn mening Lachen

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:16

@Sissi87, je dwingt geen respect af, door je manier van werken bij Grondwerk, aan de lange lijnen, het loswerken en vrijheidsdressuur leer je werken met je paard, leer jij meer respect te krijgen voor je paard en krijgt je paard respect voor jou.
Je moet bij een paard niks dwingen, je moet het vragen en als je zo met je paard werkt dat hij respect voor jou heeft, zal hij vanzelf dit voor jou willen doen en zal hij door het vuur gaan!