Hoe moet je Lonegren??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vanntje

Hoe moet je Lonegren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 20:49

Heey Bloos
Ik ben nieuw:P op bokt.nl Pling
allen nu had ik een vraagje.

HOE MOET JE LONGEREN??
ik heb ´t 1 keer gedaan dat ging redelijk, maar is ´t moeilijk?(dat is 2 jaar gelden of meer!!!)
Heb je veel ervaring nodig?

Mijn vraag dus kan iemand mij uitleggen Hoe je moet longeren??
Ik wil namelijk als ik een (verzorg)paard heb graag weten hoe ik moet longeren heb al veel gelezen maar ´t is me alleen maar duidelijk dat je de basis driehoek moet volgen!:O?

Wil iemand mij helpen?? Tong uitsteken

Groetjes Livanna Bloos

MerelxG_R

Re: Hoe moet je Lonegren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 20:52

Ik denk dat je dat niet zo via bokt uitgelegt krijgt, Knipoog maar dat je er echt iemand bij hebt moeten staan, die het kan uitleggen. Dat met die basisdriekhoek, daar heb ik nog nooit iets over gehoort. Bloos. Als je eenmaal weet hoe het moet is het niet zo moeilijk.
Laatst bijgewerkt door MerelxG_R op 10-12-08 20:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 20:53

je kan het beter een aantal keer met iemand doen die het goed kan en met een paard die "alle klappen van de zweep" kent.

veel dingen met paarden leer je niet via het lezen maar het doen.
succes!

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 20:54

basisdriehoek
is dat je zweep en je lijn in verhouding tot je paard staan als een taartpunt.
ik denk dat ze dat bedoelt Lachen

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 20:55

O oke, had daar nog nooit iets over gehoord. Tong uitsteken

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 20:56

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 18:20

Bedankt:D jah ik bedoel idd die taartpunt:) van de longe en de zweep Knipoog hihi ik vraag de eigenaar van het verzorgpaard wel of me rij instructie Ik had wel veel gelezen maar okeej miss leer ik er niet zow veel van Knipoog

Bedankt hea!!
Groetjes Livanna

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 18:23

Maar is 't leren heel moeilijk of heb je 't zow onder de knie ik heb Of ligt dat aan het persoon?
Nou ik zie wel Knipoog
Thanks
Groetjes Livanna

xvanity22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 22:21

Het is eigenlijk niet zo moeilijk als je het onder de knie hebt.
Als je paard mee werkt is het best simpel maar als je paard gaat steigeren enzo dan is het wel wat meer werk! Ik ga mee met de andere via lezen leer je niet zoveel. Je moet het gewoon een aantal keer doen en dan heb je het zo onder de knie let maar op Knipoog

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:01

Ik zou les gaan nemen, of gewoon vragen aan iemand die het kan. Gewoon voor de duidelijkheid. Lachen

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 16:18

Weten jullie ook da waar je kan lessen??
op de manege?

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 16:21

Ik longeer altijd op stemhulp gebruik geen lijn, helemaal niks. Is ook ideaal Knipoog

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 17:27

bestaan er les daarvoor?
Dus je weet hoe je basis driehoek werkt? Hier op bokt zullen niet veel mensen je helpen, misschien aan iemand vragen wie dit al kan. Die kan zeggen hoe het moet en wat je fout doet.
Weetje ofdat je verzorgpony weet hoe longeren werkt?

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 18:13

Ik zou het gewoon aan de eigenaresse vragen als ik jou was, want elk paard reageert weer anders. De mijne reageert bijvoorbeeld als ik fluit, dat gebeurd als ze van de galop terugvalt in de draf, dan fluit ik hard en dan weet ze: Oh er word toch opgeled haha.

Vlinderx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:29

De vraag is, weet je pony al wat longeren is? Als dat het geval is, heb je de helft al gewonnen en is het niet moeilijk.

Bij longeren is je overwicht net zo belangrijk als tijdens het rijden.

Als ik jou was, zou ik het eerst proberen met het halster om.
Je neemt je pony mee naar de plek waar jij wil staan om hem te longeren. Neem ook een longeerzweep mee. Laat hem eerst rondje dicht om je heen lopen en laat telkens wat meer lijn los, zodat hij grotere cirkels om je heen kan lopen.
Kijk zelf even welke afstand voor jullie prettig is. Laat hem wel goed los worden ook aan de longe en wissel geregeld van hand. Dus ga niet meteen draven.

Probeer met stemhulpen, tempowisselingen en gangen aan te geven. Zodra hij daar niet op reageert doe je de zweep omhoog terwijl je zegt wat je van hem wil. Reageert hij daar ook niet op, kan je hem aantikken tijdens je stemhulp. Je moet uiteraard wel zorgen dat hij binnen je zweep-bereik loopt, zodat je niet steeds naar hem toe hoeft te komen.

Zodra je ziet dat hij goed reageert, kan je meer longe geven zodat hij grotere cirkels kan maken. Dit is wel belangrijk want zo loopt hij niet constant korte cirkels wat niet zo goed is voor z'n (koude) spieren.

Wanneer hij aan de longe loopt, zorg je dat je zweep naar zijn achterhand wijst. Zo krijg je de zogenaamde driehoek.

Wat betreft het vasthouden van de lijn, heb je meerdere mogelijkheden. Zorg in ieder geval dat je de longeerlijn netjes opgedraaid hebt, zodat je tijdens het longeren makkelijk wat extra longe kan geven of oppakken en niet alles door elkaar zit.
Je hebt meerdere mogelijkheden om de longe in combinatie met de zweep vast te houden maar als ik jou was zou ik de longeerlijn vasthouden in de hand van welke richting je paard oploopt. De zweep houd je erbij in de andere hand. (doe ik ook altijd)

Als je pony het longeren ook nog nooit gedaan heeft, raad ik je aan om het sowieso met een ervaren iemand samen te proberen, zodat 1 iemand met je pony mee kan lopen omdat ze vaak niet direct door hebben dat ze vanaf een afstand cirkels om je heen moeten lopen.

Sommige paarden/pony's maken van de gelegenheid gebruik om onder hun werk uit te komen, zeker als ze merken dat ze met een onervaren iemand te maken hebben. Zorg er voor dat je je pony goed aanvoelt en direct kan reageren wanneer je het idee krijgt dat hij iets uit wil halen. Zorg dat hij voorwaarts blijft. Dit kan je bijv doen om je stem te gebruiken of je zweep even omhoog te halen of desnoods aan te tikken. Voorkom in ieder geval dat jullie een gevecht gaan voeren. Zodra dit het geval is, en hij luistert niet, zou ik ermee stoppen en eerst advies vragen van een ervaren iemand. Je pony kan op deze manier heel makkelijk de leiding pakken en het respect voor jou verliezen.

Tip: Boek Logeren met Lammert Haanstra. Hier staan zowel de beginselen als de verder gevorderde oefeningen in omtrent longeren.

Veel succes in ieder geval!