Goede tips!
Wat voor soort afrastering zouden jullie gebruiken? Wij hebben houten palen en schriklint (groen, 40 mm breed). Vastgezet met klemmen waar het ah.w. doorheen kan schuiven (dus zonder rubbertjes) want bij ons gingen die rubbertjes steeds stuk.
Hoegroot zijn de stukjes land bij jullie? We hebben een stuk van (héle grove schatting) 500m2, twee van 2000m2, een van 3500m2 en dan de rest van het land.
En hoe groot de padock?
En hoeveel paarden staan daar nu op? En bevalt dit? De paddock is ongeveer 450m2, voor 2 paard en 3 pony's, en bestaat voor een deel uit paden (dus veel loopruimt). Het bevalt to nu toe goed. Het zand moet er nog in, nog niet alle tegels liggen er en er moeten nog hooiruiven komen, maar de pony's staan lekker droog op de tegels die er al liggen en bovendien is zo'n harde ondergrond zeker niet slecht voor de hoeven.
Is het te doen om je padock ook te gebruiken om in te rijden? je zou het kunnen doen, maar dat ligt maar net aan de bodem. Ik zou het zelf niet doen. We hebben een paard dat kuilen tot de drainage graaft en dat is niet handig in je bak.
Wij hebben de paarden overigens op klei/veen grond staan. Wat voor techniek is dan het beste om een bak aan te leggen?Wij hebben op de kleigrond een zandbak. Héél goed gedraineerd, met verschillende lagen. Ik geloof dat er gewoon strandzand in ligt (met schelpjes in ieder geval...). Dit was na een paar jaar nog zo mul dat we er een laag sloophout-houtsnippers door hebben laten mengen. Gaat prima, stoft niet, nooit plassen en zelfs in te rijden als het vriest.
Wat doen jullie overigens met de mest? Over het land, laten ophalen of iets heel anders?Wij gebruiken een deel van de compost mest in de tuin en om oneffenheden in een stukje land mee op te vullen. Verder liggen er nu twee grote mesethopen hier waar binnenkort iets eme gedaan moet worden dus ik ben ook wel benieuwd naar tips hierover