Het hele jaar door in het land?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Manonnetjj

Het hele jaar door in het land?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 12:42

Vanaf dit voorjaar hebben wij er 4ha land bij!
(we hadden eerst 0,3 ha land)
En nu wil ik dus proberen in hoeverre het mogenlijk is de paarden
het hele jaar door op het land te gaan zetten.
Of iniedergeval zo vaak en lang mogenlijk.

Ik heb ze nu (onze 2 pony's) 's zomers in het land staan
en 's winters in een loopstal met een redelijk grote uitloop.

Hoe zorgen jullie er voor dat ze niet te veel en niet te weinig gras hebben?
Wanneer voeren jullie bij en hoeveel en wat voeren jullie bij?
Hoe voorkom je dat ze het hele land tot moes lopen in de winter?
Maak je gebruik van kleine stukjes land of een heel groot stuk? En waarom dan?
Gebruik je je land ook om zelf te hooibouwen?
Hoeveel pony's/paarden heb je op een stukje land staan en hoe groot is dat dan?

Alvast bedankt voor de informatie Lachen

Manon

Dani_

Re: Het hele jaar door in het land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 20:38

Misschien zou je 1 hectare op kunnen offeren als 'winterweide'. Dit stuk kun je in het voorjaar dan weer de kans geven om 'tot rust te komen'. Op dit stuk kun je een hooivoorziening maken en daarom heen betegelen of zand storten. De overige 3 hectare kun je dan in de overige maanden gebruiken, kijk wel uit dat je dan niet teveel gras hebt voor de paarden, je kunt gebruik maken van strookbegrazing als je wilt dat ze niet te dik worden én je doet op die manier veel langer met je gras.

Oh, ik lees net dat je 'maar' 2 pony's hebt, nou dat gaat echt wel lukken dan hoor met 4 hectare Haha!!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 22:42

je kunt ook een paddock maken en die deels betegelen waar ze op kunnen in de winter en daar voer je dan hooi bij

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 10:07

2 pony's lopen 4 ha echt niet kapot hoor! Dat is zo groot.
Mijn 2 pony's staan heel het jaar op ongeveer 3000 m2.
In de winter krijgen ze het hele stuk en zo tegen het voorjaar ga ik stukken afzetten.
In de zomer doe ik aan strookbegrazing.
In de winter worden ze bijgevoerd (hooi) mede doordat mijn ene pony anders zijn darmen op hol slaan vanwege het vochtgehalte.
Hooi haal ik niet van eigen land, maar dat zou jij evt wel kunnen doen.
Ik zou ze echt gewoon heel het jaar op het land laten, het is zoveel fijner voor je pony's en het land heeft echt niet te lijden eronder.
Hoe groter het stuk hoe minder ze het kapot lopen.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 11:26

wow, flink stuk zeg.
Sluit me aan bij wat de andere al geschreven hebben, 1 tip nog, als het land kaal is, is de kans erg groot dat ze zand binnenkrijgen met de korte stukjes gras.
Mijn paardje heeft op die manier ooit eens zandkoliek gehad, hij is toch door het oog van de naald gekropen.
Nu geef ik ze 3 a 4 keer per week een handje lijnzaad (zorg ervoro dat er niets achterblijft in de voerbak)door het eten in droge vorm en 2 keer per week psylium met slobber.
en idd, hoe groter het stuk, hoe minder ze stuk lopen.

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 20:00

Nog een tip: let op het fructaangehalte in het gras. Wij hebben ook zo'n groot stuk land, en daar liepen de pony's altijd. Tot er een pony hoefbevangen werd toen het vroor en de zon lekker had geschenen (=veel fructaan in het gras). vanaf toen wist ik dus dat het echt niet alleen het voorjaarsgras is dat zo voedzaam is.
Om nu te kunnen regelen hoeveel de pony's binnen krijgen heb ik allemaal aparte weitjes gemaakt op een gedeelte van de wei.
Omdat die weitjes in de winter gewoon totale blub zijn (we wonen op kleigrond), staan alle pony's nu in een paddock. Deels betegeld en er moet nog zand inkomen om te rollen.
Het grote stuk van de wei wordt nu eigenlijk alleen gebruikt om te hooien.

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:04

Onze 10 paardjes staan op 10 hectare land Lachen het hele jaar door dag en nacht, als er te weinig gras is geven we ze eerst hooi bij, als het echt kouder word geven we ze krachtvoer bij Lachen
Je kan als het te modderig word een stukje afzetten, zodat als het te modderig word je ze naar het andere stukje kan brengen en dat de andere weer opknapt Lachen

Manonnetjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 20:22

Goede tips!
Wat voor soort afrastering zouden jullie gebruiken? Ik bij de padock hebben we een houten hek en verder hebben we in het land schriklind gebruikt met houten palen. Het nadeel hiervan was wel dat het lind vaak kapot ging door de wint en je dus alles weer kon vervangen...
Hoegroot zijn de stukjes land bij jullie? En hoe groot de padock? En hoeveel paarden staan daar nu op? En bevalt dit?
Is het te doen om je padock ook te gebruiken om in te rijden? (dan wel 2 gedeelte maken, een met lekker zacht en muller (is dit een woord??) zand om in te liggen en rollen en een stuk met een stevigere bodem) of wordt dit helemaal aangort gelopen? (moet te voorkomen zijn door een goede bodem aan te leggen want in de rijbak kunnen ze ook vreemde dingen uithalen).
Wij hebben de paarden overigens op klei/veen grond staan. Wat voor techniek is dan het beste om een bak aan te leggen?

En waar kun je vinden hoe het fruktraan gehalte is in het gras?

Wat doen jullie overigens met de mest? Over het land, laten ophalen of iets heel anders?

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:38

bij ons zit het 10 hectare aan elkaar, soms zetten we een stuk af bijv in de lente van ong.. 5 hectare.

Wij hebben een paddock weer ergens anders van 17 meter in de breede maar kunnen er niet in rijden.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:22

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:45

Manonnetjj schreef:
Goede tips!
Wat voor soort afrastering zouden jullie gebruiken?
Wij hebben houten palen en schriklint (groen, 40 mm breed). Vastgezet met klemmen waar het ah.w. doorheen kan schuiven (dus zonder rubbertjes) want bij ons gingen die rubbertjes steeds stuk.

Hoegroot zijn de stukjes land bij jullie?
We hebben een stuk van (héle grove schatting) 500m2, twee van 2000m2, een van 3500m2 en dan de rest van het land.

En hoe groot de padock?
En hoeveel paarden staan daar nu op? En bevalt dit?

De paddock is ongeveer 450m2, voor 2 paard en 3 pony's, en bestaat voor een deel uit paden (dus veel loopruimt). Het bevalt to nu toe goed. Het zand moet er nog in, nog niet alle tegels liggen er en er moeten nog hooiruiven komen, maar de pony's staan lekker droog op de tegels die er al liggen en bovendien is zo'n harde ondergrond zeker niet slecht voor de hoeven.

Is het te doen om je padock ook te gebruiken om in te rijden?
je zou het kunnen doen, maar dat ligt maar net aan de bodem. Ik zou het zelf niet doen. We hebben een paard dat kuilen tot de drainage graaft en dat is niet handig in je bak.

Wij hebben de paarden overigens op klei/veen grond staan. Wat voor techniek is dan het beste om een bak aan te leggen?
Wij hebben op de kleigrond een zandbak. Héél goed gedraineerd, met verschillende lagen. Ik geloof dat er gewoon strandzand in ligt (met schelpjes in ieder geval...). Dit was na een paar jaar nog zo mul dat we er een laag sloophout-houtsnippers door hebben laten mengen. Gaat prima, stoft niet, nooit plassen en zelfs in te rijden als het vriest.

Wat doen jullie overigens met de mest? Over het land, laten ophalen of iets heel anders?
Wij gebruiken een deel van de compost mest in de tuin en om oneffenheden in een stukje land mee op te vullen. Verder liggen er nu twee grote mesethopen hier waar binnenkort iets eme gedaan moet worden dus ik ben ook wel benieuwd naar tips hierover Haha!