Clickertraining

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tuinier

Clickertraining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 20:02

Hoi

Wij willen een workshop volgen en hopelijk succesvol aan de slag gaan met een veulen.

Heeft iemand nog tips voor ons?
Hoe oud kan een veulen zijn voordat ge ermee begint?

groetjes

Shattered

Re: Clickertraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:28

Met een veulen zou ik er nog niet mee beginnen, een veulen is nog zo'n baby in zijn/haar hoofd dat die zich maar maximaal 10 minuten kan concentreren. Met 2.5 jaar kan je langzaam aan eens beginnen met wat kleine oefeningen, maar zelfs dat gaat bij sommige paarden nog heel moeilijk!

Gooi het beestje lekker het land op met vriendjes, werken kan ze de rest van haar leven nog doen ! Lachen Gun het beestje de eerste jaartjes dan om te spelen en lekker paard te zijn Lachen.
Laatst bijgewerkt door Shattered op 09-12-08 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:29

Inderdaad, een veulen hoort niet aan het werk te gaan.

Laat hem lekker jong zijn en wacht nog 1-2 jaar.

tuinier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 21:51

Bedankt voor jullie tips.

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 17:16

Ik ben het daar helemaal niet mee eens eigenlijk. clickertraining is niet 'aan het werk' maar juist leuk voor jou en je paard en ideaal om een band op te bouwen. En dan moet je het trainingsniveau uiteraard een beetje aanpassen aan het "kunnen" van je paard, dus bij een veulen niet te lang oefenen en niet te zwaar maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:03

Zo denk ik er ook over: ook als je je veulen wel de wei op gooit en drie jaar lang paard laat zijn zonder echte training, dan nog zul je hem alle dagelijkse dingen moeten leren zoals meelopen aan het halster, halster omdoen, voetjes geven, wijken voor druk etc. Waarom zou je die dingen niet met een clicker aanleren? Het alternatief is ze aanleren via correcties zoals normaalgesproken gebeurt en dan lijkt spelenderwijs positief leren ook voor veulens me toch prettiger.

Wel is het zo dat een veulen inderdaad geestelijk en lichamelijk nog piepjong is, en dus kun je er niet hetzelfde van verwachten als van een volwassen paard. Niet alleen in dat hij lichamelijk nog zwakker is en dat hij zich niet zo lang zal kunnen concentreren (dat laatste valt in praktijk erg mee!), maar vooral in dat ze vaak nogal willekeurig lijken in hun reacties. Als ze dag 1 de voorvoetjes geven, lijkt het dag 2 alsof ze er nog nooit van gehoord hebben en geven ze dag 3 de achtervoetjes er gratis bij. :D Je zult dus veel begrip moeten opbrengen voor de opgroeiende geest van je veulen en hem ook de vrijheid moeten laten om al die fouten te maken, zonder het uit de hand te laten lopen. Als je een clickerinstructeur kan vinden die dat begrijpt, veel ervaring heeft met veulens en jou kan helpen om een goede timing te vinden, dan denk ik echter dat je met clickertraining al een flink eind de goede weg op bent!

_Canter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:50

Ik denk eigenlijk ook dat je prima met een jong veulen kan beginnen. Ik zie dat niet als werk voor een dier, maar meer in hele korte sessies spelenderwijs iets opbouwen. Ik train veel met honden en dan beginnen we ook met de pups op 7,5 week (ken wel verhalen van fokkers waar ze zelfs al vroeger clickeren). Als je steeds maar goed naar je dier kijkt en begrip hebt voor zijn leeftijdsontwikkeling is er geen enkel bezwaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 17:40

Ik werk veel met clickertraining met mijn veulens (IJslanders). Ze krijgen, in plaats van een eetbare beloning, een kriebel op een plekje wat ze heel prettig vinden. onder de manen, nek/hals, naast de staartwortel. De 'opdrachten' zijn basis. Overal aangeraakt worden, voetjes geven, halstermak maken, mee lopen aan het halster en het eerste begin van 'wijken voor druk'. Een stapje naar achter op het moment dat ik even op de borst druk uitoefen. Eerst bij het eerste verschuiven van het gewicht een klik en een kriebel en in no-time doen ze braaf een hele pas naar achter. Zachtjes en uiterst vriendelijk en gewoon in de wei in de buurt van mams. Zo maken de veulens die 'ingeklikkerd' zijn zich niet zo druk de eerste keer bij de hoefsmid of de eerste kennismaking met de dierenarts of chipper. Scheelt een hoop stress.

En als je ze na 2 jaar weer ophaalt uit de begrazing, weten ze nog precies wát een clicker is.

Groetjes, [***]

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 19:02

Kijk Wieke doet het beste van twee werelden.. Ene korte kennismaking, zonder voerbeloning en dan lekker de wei op...

Er is altijd een tussenweg..