Op welke hoogte moet paard stoppen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Op welke hoogte moet paard stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 16:55

Sorry als dit een onduidelijke titel is maar ik wist niets anders. Ik vraag me af op welke hoogte, dus van jou, je paard moet stoppen en meelopen enzovoorts. Dus moet een paard, wanneer hij met jou mee loopt, en jij stopt, stoppen met zijn neus bij jouw schouder of bijvoorbeeld met zijn schouder bij jouw schouder? Ik hoop dat jullie het nog snappen. Tong uitsteken Ik doe trouwens Parelli.

Cassidy

Re: Op welke hoogte moet paard stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 20:31

Mijn paard moet van mij stoppen met neus op mijn schouderhoogte. Als hij daar aan voorbij gaat, volgt een correctie.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:48

Is ook een beetje afhankelijk van het paard en je verhouding ermee. Over het algemeen is inderdaad neus ter hoogte van je schouder netjes.
Maar met mijn merrie (verhoudingen zijn gewoon duidelijk) maakt het me meestal bar weinig uit, alleen bij het oversteken van een weg of iets dergelijks heb ik daar wat aandacht voor, de rest van de tijd is mijn enige kriterium dat ze niet trekt, dus dat het touwtje in een boogje blijft. Knipoog
Met de ruinen ben ik er preciezer op, zeker met de jonge, die mag me niet voorbij.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 08:49

Net wat Waratje zegt. Lachen

teve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 09:47

dorientjuh schreef:
Sorry als dit een onduidelijke titel is maar ik wist niets anders. Ik vraag me af op welke hoogte, dus van jou, je paard moet stoppen en meelopen enzovoorts. Dus moet een paard, wanneer hij met jou mee loopt, en jij stopt, stoppen met zijn neus bij jouw schouder of bijvoorbeeld met zijn schouder bij jouw schouder? Ik hoop dat jullie het nog snappen. Tong uitsteken Ik doe trouwens Parelli.

Met zijn neus bij jouw schouder, anders neemt hij/zij de dominante/leidende positie in (zie div. boeken, ook over grondwerk).

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 10:28

Oké, bedankt!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 10:30

Niet helemaal mee eens.
Eerst met de neus niet voorbij de schouder, later heb ik liever een positie waarbij ik wel de leiding heb, maar naast de schouder sta.

teve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 10:46

Wendy schreef:
Niet helemaal mee eens.
Eerst met de neus niet voorbij de schouder, later heb ik liever een positie waarbij ik wel de leiding heb, maar naast de schouder sta.

hoe bedoel/doe je dat?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:31

Sommige paarden zijn niet zo moedig om bijv. voorop te gaan lopen bij een buitenrit. Dat kun je trainen door bij het wandelen je paard gaandeweg ahw voorop te laten lopen door zelf naast de schouder te gaan lopen. Dan heeft hij geen rug/schouder om zich achter te verschuilen, en wordt hij zelfverzekerder en moediger.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:41

Het antwoord zit niet zozeer in WAAR maar in WANNEER. Namelijk: wanneer jij een aanwijzing geeft om te stoppen. En die regel geldt in all gevallen, of je nu voor je paard loopt, erachter, ernaast loopt of erop zit: jij bepaalt wanneer je paard stopt.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:14

Ik ben het met Calippo eens. Ik merk dat als mijn paard zelfverzekerd is, ze naast me loopt. Is ze bang of gespannen, dan gaat ze achter me lopen. Ik laat die keuze aan haar. Ik ben de leider, maar ik wil graag dat ze zelfverzekerd blijft.

Zolang ze inderdaad maar stopt als ik het aangeef.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 13:28

Tja kijk: ik heb nu sinds een week een verzorgpaard, een Tinker. Met haar ben ik even gaan oefenen dat zij loopt wanneer ik loop en stilstaat wanneer ik dat doe. Vond ze een leuk spelletje, maar telkens wanneer ik stopte, stopte zij met haar schouder ter hoogte van mijn schouder. Dus ik zette haar dan steeds achteruit tot op de plaats waarop ze wel mocht staan. Na een paar keer had ze het al goed door. Maar wanneer zij echter naar stilstand moest vanuit draf, dan deed ze heel erg haar best, maar haar logge tinkerlijf werkte nog niet zo snel dat het haar lukte om achter mij te blijven. Ze stond dan wel stil zonder dat ze het touwtje op spanning had gezet. Maar ja, moet ik haar dan alsnog die passen terug laten zetten, ondanks dat ik zie dat ze heel erg haar best doet en meteen reageert op mijn aanwijziging?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:33

je wilt eigenlijk dat ze eerder stopt?
volgens voest moet je dan 1 of meerdere keren heeel overdreven stop aangeven(armen omhoog en pats stil staan)
dan gaat je paardje er beter op letten.
(neem trouwens aan dat je met je rug naar je paard toe loopt)
kan namelijk ook andersom, dan ben je ook duidelijk

overigens stopt mijn tinkertje al op anderhalve meter van mijn schouder, maar dit heeft meer te maken met hoeveel ruimte ik nodig heb.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 13:35

Als je de regel aanhoudt dat zij moet stoppen met haar neus ter hoogte van mijn schouder, dan zou ze inderdaad eerder moeten stoppen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:47

Mijn paard stopt met haar schouder net iets achter mijn schouder, met het touwtje slap, maar ook zonder touw in alle gangen en gaat ook mee achterwaarts als ik dat doe. Ik heb eigenlijk nooit geweten dat dat iets met de verhoudingen te maken heeft Bloos Echter in het land ofzo en de ander paarden lopen te vliegen en gek doen, dan gaat ze voor me staan en durft ook gerust een paard aan te vliegen dat te dicht onze kant op komt.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:50

Citaat:
Maar wanneer zij echter naar stilstand moest vanuit draf, dan deed ze heel erg haar best, maar haar logge tinkerlijf werkte nog niet zo snel dat het haar lukte om achter mij te blijven.

Meer tijd geven? Het paard geeft aan wat het kan, en als ze haar best doet, niet corrigeren, maar de oefening aan haar niveau aanpassen.

Gewoon eerlijker. Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 14:37

Helemaal eens met Randalinpony. Als het paard haar best doet is het aan de mens om de aanwijzingen beter op tijd aan te geven.
Correct stoppen vanuit draf is best moeilijk voor een paard dat nog niet geweldig in balans is, dus geef haar de kans dit te ontwikkelen.
Die neus bij de schouder is geen harde noodzaak als de instelling van het paard meewerkend is, die instelling is veel belangrijker en dient altijd beloond te worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 14:45

Ik heb paarden altijd ter hoogte van de schouder en daar moeten ze ook stoppen bij mij. Ik zie namelijk graag het oog en het orenspel van een paard, zeker op de weg zodat ik kan inschatten wat er in het koppie om gaat. Ik zie dan ook direct aan het oog dat ze van plan is om niet te gaan luisteren of gewoon erg afgeleid wordt door een boom oid en kan dan al vast de aandacht terug vragen voordat ze de kans krijgen om een commando te negeren. Dat scheelt een hoop gecorrigeer achteraf. Ik hanteer echter geen bepaalde stroming behalve mijn eigen, dus kan ik je geen boek met advies aanraden.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 14:46

Ja ik vond ook al dat ik haar hiervoor niet zou moeten straffen. Dus een betere oplossing zou dan zijn: draf, stap, halt?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 14:51

dorientjuh schreef:
Ja ik vond ook al dat ik haar hiervoor niet zou moeten straffen. Dus een betere oplossing zou dan zijn: draf, stap, halt?

Ja en naarmate ze scherper en soepeler wordt kun je de overgangen sneller maken tot op een gegeven moment de stap er gewoon tussenuit valt. Let goed op dat ze met de achterhand werkt in de overgangen en niet op de voorhand stort, want anders komt die balans nooit goed.

teve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 17:53

dorientjuh schreef:

Gewoon duidelijk blijven naar het paard toe en inderdaad niet straffen, dat werkt averechts, let goed op wat je met je lichaam zegt, dit kan bij het paard heel wat anders zijn dan wat je denkt te willen zeggen, misschien iemand jullie laten observeren. Verder lekker blijven oefenen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 17:55

Als ik stil ga staan, en mn paard dan ook, is dat ongeveer als ze met haar schouder bijna bij mijn schouder is.

Dan hangt het touwtje nog slap dus ze stopt dan wel zelf als ik ook stop.

Ik vind het zo goed Ja

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 20:31

dorientjuh schreef:

Je paard kan gerust in een keer stilstaan hoor, ook met dat - zoals je zelf formuleert - logge lijf van haar. Als jij een dominant paard zou zijn haar meteen op haar plek zou zetten, kan ook zij meteen stoppen. Ik krijg de indruk dat je paardje op een subtiele manier je toch de baas wil zijn. Heel sneaky, heeft die van mij ook. Niet vreselijke gevaarlijk ongehoorzaam, maar net even die grens verleggen.
Ik zou meteen terugzetten.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 09:36

Ik ben het met waratje en randolin eens.
Ik heb idd ook geleerd om secuur te zijn met de plek waar het paard loopt/stopt en heb nu dus weer geleerd dat het per paard kan verschillen.

Ik heb er vier, maar de grootste uitdaging kwam in tegen in de merrie van mijn man, een koudbloeddraver (op de baan erg succesvol, maar nu dus geen koerspaard meer) en moeder van twee veulens.
Zij loopt ook het liefst schouder aan schouder. Ze trekt absoluut niet, doet geen rare dingen en luistert naar de kleinste signalen. Maar domme ik dacht dat het nodig was dat ze precies liep volgens de regels en ging daar hard mee aan het werk.
Gevolg... boos paard en uiteindelijk flink gebeten in mijn rug.Ik draaide onmiddelijk om en het paard sprong in paniek weg.
Omdat ik toch wel in de gaten had dat ik iets fout deed, heb ik deskundige hulp erbij gehaald om te kijken wat er nu fout gaat . Was het paard gewoon dominant? Of was er iets anders aan de hand?
De trainster had zo'n mooi gezegde: als je iets gedaan wilt hebben, zeg je het tegen de ruin, vraag je het aan een hengst en bij een merrie (zeker eentje die heeft geveuld) dien je een verzoek in drievoud in.
Ik moest hier erg mee lachen. Maar waar het om ging was dat je zeker leiding moest geven (dat vroeg ze ook) maar niet moest dwingen. Dat was bij dit paard nl niet nodig. Het paard luisterde prima naar kleine signalen, maar was ook hypergevoelig. Dat betekende rust uitstralen, heel goed op je eigen bewegingen letten en niet bezig zijn met de regeltjes waar die neus nu precies moest zijn maar samenwerken met het paard, want dat wilde dit paard. Hameren op kleine dingen over waar die neus nu precies moest zijn, maakte haar onzeker en sjaggie.
Nu ben ik opnieuw met haar bezig. Hoewel we weer iets moeten opbouwen neem ik het mee en heb ik geleerd dat het niet om die precieze regeltjes gaat over waar het paard moet lopen, maar over samenwerking, kijken naar het paard, leiding geven zonder te zeuren.
In jouw geval zou ik dan ook het advies van waratje en randolinpony opvolgen. Geef het paard de kans om het te trainen. Natuurlijk kan ie direkt achteruit als een leidpaard dat wil... hoewel... ik heb er een die het zelfs dan niet altijd lukt en die dus nogal eens op zijn kop krijgt.
Maar je wilt hem trainen, hem helpen met iets op te bouwen. Je wilt hem niet op zijn nummer zetten.
Het is wat anders als hij op je afstormt. Dan dien je wel duidelijk te maken dat hij voor je moet stoppen.
(doet hier de merrie, net als de andere paarden, feilloos)

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 09:43

Hahahah. Daar heb ik dus geen echte regels voor.
Soms loopt ze net zover achter me als het touw toelaat. Soms loopt ze links van me, dan rechts van me. De ene keer trapt ze me bijna achter op mn voeten. En soms komt ze een halve meter voor me. Maar verder als dat mag dan weer niet. En de rest boeit niet. Ze loopt altijd netjes mee.