Longeren, met of zonder deken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jester_

Longeren, met of zonder deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 12:03

Hey!

Ik wil zometeen Jester longeren, maar het sneeuwt hier nogal. Is het dan niet veel te koud zonder deken?
En ik wou eigelijk met pessoa of iig bijzet doen, kan je dan je deken erover doen?

Of loopt dat totaal niet lekker voor je paard?

Yinari

Re: Longeren, met of zonder deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:06

Ik vind het niet zo lekker eigenlijk . Wat je bij ons op stal nu veel ziet zijn trainingsdekens (of stapmolendekens, net hoe je het noemt). Op zich vind ik dat best een goede oplossing. Toch..na een minuut of tien kunnen ze er wel af, anders krijgt het paard het wel erg warm Lachen

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:11

Met losstappen een wollen deken op met een elastische singel en zodra je met drafwerk begint kun je hem gerust af doen.

Met uitstappen weer de deken erop.

Met rijden gebruik ik altijd een nierdeken, maar die kun je zo moeilijk vastmaken met longeren. Bloos

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 12:12

Oke, dus gewoon alleen met losrijden en uitstappen?

jaa ik heb die werkdeken wel eens gezien, met zo'n open voorkant.

Maar helaas, mijn portomonnee is leeg ROFL

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:13

Hahaha, gewoon met losstappen en uitstappen een deken op. Haha!

Dit doe ik al jaren en gaat super.

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:14

Ik gebruik gewoon een fleecedeken voor het longeren. Die doe ik op met het in- en uitstappen en dat gaat prima. Gewoon zorgen dat hij niet te strak vastgemaakt is, dan heb je nergens last van

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:15

Als het koud is ga je wat eerder beginnen aan het draf werk. In principe kan een paard zich zelf goed warm houden als het kan bewegen. Sommige paarden hebben het wat eerder koud zeker als ze geschoren zijn maar als jij je paard laat draven aan de longe zou ik geen deken op doen, zit vaak alleen maar in de weg. Misschien na het werk wel uitstappen met deken.

brennie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:15

Gewoon zonder deken, met losstappen kan het wel, maar let er dan op dat de deken niet te nat wordt, dan heeft t nog geen zin, idem geldt voor uitstappen

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:16

Ja, als je portemonnee niet meewerkt kun je hem inderdaad beter bij het in- en uitstappen gebruiken Haha!

Rooompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:33

Je hebt ook 'speciale' dekens voor tijdens de trainingen, met ruimte aan de voorkant zodat het paard optimaal kan blijven beweging. (Uitgesneden voorkant) Werkt super bij de trainingen!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:34

Idd alleen met losstappen en uitstappen als paard geschoren is.

Verder kunnen ze heus wel tegen een stootje.

Een volledige training met deken vind ik Not done, je gaat zelf ook niet sporten met een dikke wollen trui Knipoog

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:35

Als het heel erg koud is of als het regent houd ik gewoon een fleecedeken op. (Wel goed drogen daarne!)

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:15

Een mendeken kan ook prima, kun je heel makkelijk vast en los maken, zeer geschikt.
Borstpartij altijd vrij, is net een uitrijdeken, maar mist de zadeluitsparing als het ware, is daar recht.
Valt gelijk na je longeersingel tot en met de billen, maak je vast met 3 snelsluitingen (Velchro) en daar kun je natuurlijk ook andere clips aan zetten zodat je het met 1 handeling kunt doen.
Heb er nog eentje te koop............

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:53

Ik heb een oud picknickdekentje met zo'n waterafstotende onderkant. Die kun je vastmaken onder de longeersingel of in mijn geval onder de barebackpad. Er zitten lussen aan en die gebruik ik om hem op te rollen als ik aan het snellere werk begin. Met uitstappen gewoon weer uitrollen. Ideaal en het kost bijna niets.

mntj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 23:04

ik begon ook met een fleece. alleen bij heel koud weer met wind en evt neerslag bleef de deken erop.
bij het uistappen ging er dan een iets dikkere deken op tegen het snelle afkoelen van de spieren. weer op stal een lekkere droge deken. mijn paard heeft een zeer dunne vacht en heeft het snel koud. vandaar
ben ook erg blij met t vachtje scheelt weer scheren. toch hangt het van de vacht en het type paard af.
je kan je paard zelf het beste..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 14:57

geschoren paard longeer ik met een wollen uitrijdeken onder de longeersingel, niet geschoren paarden zonder...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 15:10

Ik heb een 10 euro paardendekentje van een soort recycle wol of zo dat ik daarvoor gebruik omdat ik aan de longe veel stapwerk doe en zelden het paard bezweet longeer. Ik maak de voorgesp niet vast maar sla hem terug over de longeersingel zodra deze vast zit (deken eronder dus) zodat hij functioneert als een nierdeken. Omdat dit dekentje erg dun en licht is en ook net aan de krappere kant is zakt het nooit weg. Ook is het materiaal adement. Ik heb er wel zelf een kontriempje aan gemaakt want die zat er niet op.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:31

Verplaatst: SV --> LO

pris2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 18:17

Ik longeer altijd zonder deken. Ja maar ben ik klaar gaat de uitstap deken er wel op.

eveline_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 17:24

Ik longeer ook zonder deken, bij het uitstappen doe k er een zweetdekentje op....

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 10:21

afgelopen keer toen het echt koud was, heb ik met de deken op en daarover het tuig gelongeerd, maar had na gedane arbeid niet koud, maar toen voelde het ook vrieskoud aan.
Normaal laat ik de deken even op, beetje losstappen en dan de deken af.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 19:20

Heb vandaag aan hoofdstelletje gelongeerd, met een zweetdekentje om. Het was zo koud Bloos!
Als die bijgezet gelongeerd moet worden laat ik hem zoiezo nog instappen - draven en galloperen met dekentje op en daarna gaan de bijzets er pas aan Lachen

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 19:30

Idd gewoon in en uitstappen met deken, als je nadat je de deken hebt afgedaan gewoon meteen begint met draven dan word ie lekker warm.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 20:13

Bedankt voor de reacties!

Ik heb haar der deken opgedaan, losgedraafd & gegaloppeerd tot ze lekker los en warm was, en toen afgedaan.

En weer uitdraven met deken.

xx_Mariekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 23:03

Wat iedereen zegt:
Met losstappen en uitstappen zal ik wel een deken op doen, maar tussentijds is het niet echt nodig omdat een paard zichzelf warm houd;)