oe oe wat eng aan de longe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marquez1

oe oe wat eng aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 19:12

Mijn merrie is echt ont-zet-tend braaf aan de longe ............ met daglicht Tong uitsteken . Echt, aan een simpel halstertje gaat ze lekker op comando rond, kind kan de was doen. Maar als we in het donker, met de lampen aan moeten longeren dan is alles eng Zij zijn groot en ik is klein! . Vooral als het een beetje waait en de bosjes ritselen. Dan springt ze met 4 benen tegelijk in de lucht. Vervolgens loopt ze wel weer doodleuk verder, alsof er niks gebeurd is. Ze schrikt zo'n beetje om de 3-4 rondjes. Ik blijf altijd heel rustig, en praat rustig met haar om haar te kalmeren. Maar ze blijft met name 1 bepaalde hoek niet vertrouwen. Van ontspannen rond gaan is dan geen sprake. Veel overgangen in tempo en gang helpt niet, daar wordt ze nog veel heter van. Iemand tips? Oja ik longeer met een touwtje als bijzet, tussen haar benen, via de bitringen aan de longeersingel. Ik longeer met een enkele lijn. Een dubbele vindt ze doodeng, zowel over haar rug als achter haar kont.

Vanntje

Re: oe oe wat eng aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 21:14

waarschijnlijk ziet ze spoken:P
door de schaduwen!
Of rijden er ook andre mensen als jij longeert?
Ik heb het 3 x in een les gehad datz e schrokken van de lampen(schaduwen) en dat er een ander paard in de verte loopt.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:05

Dat komt omdat paarden slecht kunnen zien in het donker. Het ene paard reageert rustiger dan het andere. Zou als ik jouw was gewoon zoveel mogelijk overdag longeren.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 12:03

Tja overdag longeren zit er niet in als je fulltime werkt. Ik zit dan ook met smart te wachten tot de dagen weer gaan lengen.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 12:16

Hoe vaak heb je haar al in het donker gelongeerd?
Ik zou gewoon volhouden en rustig, maar wel consequent blijven. Draf is draf en stap is stap.
Wat bij mijn neurootje goed hielp was om een pas of 2-3 vòòr de enge plek een overgang naar stap te maken (en ook in stap te blijven!) en dan een pas of 3 nà de plek weer in draf over te laten gaan. Dit een flink aantal keren doen en dan uitproberen of zij rustig langs kan draven of stappen. De bedoeling hiervan is om de aandacht van het paard vast te houden door die overgang te maken. daardoor zijn ze met hun aandacht bij jou en niet bij die griezelige hoek.
Edit: Rij je wel eens in het donker? Dan kun je voor "de plek" schouder-voor gaan rijden en er zo langs gaan. Dat is ook een vorm van aandacht vasthouden.

xdonnaa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 13:27

Ik denk ook datz e zich aantelt. veel paarden stellen zich soms aan en dan gaan ze ( vooral ) in 1 hoek springen gek doen ik herken het ook. wel raar dat ze dat alleen in het donker doet... ik denk dat inderdaad ook het beste is dat je gewoon volhoud en anders misschien iemand help met het longeren de ene de zweep vasthouden en de andere de lijn. en voorlan in DE Tong uitsteken hoek goed ondersteunen
veel succes.!!!

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 14:15

Onder het zadel in het donker vindt ze het niet eng. Aan de longe luisterd ze heel goed. Ook als ze geschrokken is, komt ze weer terug in stap als ik dat commando geef. Ik kan ook niet boos op haar worden, want ze luistert verder wel goed. Overgangen maken doe ik al, en ze is dan inderdaad wat meer bij mij, maar ondanks dat, kan ze van elk ritseltje weer een hartverzakking krijgen Koe .

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:29

Merlijn schreef:
Wat bij mijn neurootje goed hielp was om een pas of 2-3 vòòr de enge plek een overgang naar stap te maken (en ook in stap te blijven!) en dan een pas of 3 nà de plek weer in draf over te laten gaan. Dit een flink aantal keren doen en dan uitproberen of zij rustig langs kan draven of stappen. De bedoeling hiervan is om de aandacht van het paard vast te houden door die overgang te maken. daardoor zijn ze met hun aandacht bij jou en niet bij die griezelige hoek.
.

Dit lijkt me niet handig omdat het paard dan op een gegeven moment gaat denken dat hij steeds bij die plek moet gaan stappen en het dan later waarschijnlijk ook met rijden gaat doen.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 01:19

Juangi schreef:
Merlijn schreef:
.

Dit lijkt me niet handig omdat het paard dan op een gegeven moment gaat denken dat hij steeds bij die plek moet gaan stappen en het dan later waarschijnlijk ook met rijden gaat doen.

En wat zou er dan zo erg zijn als hij gaat stappen? Dat is in ieder geval beter dan wegspringen. En dat hij het dan altijd bij het rijden gaat doen Verward Daar ben je toch zelf bij? Bovendien heb ik niet geschreven dat je het eeuwig en altijd moet doen. Alleen in het begin om de aandacht bij jou te houden. Als het dan steeds goed gaat kun je ipv van draf naar stap het andersom doen: van stap naar draf, afwisselen. (En inderdaad niet boos worden.) Net zo lang tot het geen probleem meer is. Mijn paard had het met de grote schuifdeuren van de binnenbak en die is later echt niet iedere keer bij die deuren gaan stappen als ik er niet speciaal om vroeg.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 01:28

Ik weet niet of het mogelijk is maar misschien kun je iets aan de soort verlichting veranderen. Paarden hebben vooral moeite met overgangen van licht naar donker (en vv.), dus het helpt misschien als je die wat kunt beperken.
Heb je trouwens al eens gepobeerd om in het helemaal donker te longeren? Je moet zelf wel even wennen, maar misschien is het voor je paard wel veel prettiger.

En er bestaat toch zoiets als nachtblindheid? Ik dacht dat vooral appaloosa's daar last van konden hebben. Ik weet er verder niks van, dus misschien heeft het hier wel niks mee te maken, maar wie weet...