paard dominant met grondwerk..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

swooep

paard dominant met grondwerk..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 18:48

Mijn paard gaat met grondwerk als een gek uit haar dak...bokken en uitslaan naar me.

Erg dominant? hoe kan ik haar vertouwen en respect winnen?

Ze gaat ook vaak gewoon in een hoek stil staan en negeert mij + zweep..
Kan iemand mij tips geven?

siskeh

Re: paard dominant met grondwerk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 18:51

tip nummer 1: neem alsjeblieft les!
en ik denk niet dat ze dominant is, maar meer gelegenheidsdominant.

edit: waar ergens woon je?
Laatst bijgewerkt door siskeh op 08-12-08 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Smartiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 18:53

Je zou iets van een 'soort' join-up kunnen proberen. Neem een touw mee en jaag haar maar van je weg, net zolang tot ze normaal kan doen. Als ze niet op een zwaaiend touw reageert --> touw haar kant op gooien (niet loslaten uiteraard).

Ik hoop dat het allemaal lukt...
Succes!

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 19:45

Geef je 'm koekjes als beloning?
Mijn paard werd daar namelijk erg opdringerig van..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 19:46

misschien minder volgens het boekje werken en meer met gevoel??? al dan niet onder leiding van iemand die kan lezen???

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 19:48

Smartiej schreef:
Je zou iets van een 'soort' join-up kunnen proberen. Neem een touw mee en jaag haar maar van je weg, net zolang tot ze normaal kan doen. Als ze niet op een zwaaiend touw reageert --> touw haar kant op gooien (niet loslaten uiteraard).

Succes!

Ja joh, heb je ook de gevolgen van een niet goed-uitgevoerde Join Up wel eens bekeken? En de Join up gaat zeker niet zoals jij hem beschrijft

Neem les, laat belonigen achterwege wanneer het niet nodig is, en bouw een goede band op zonder het grondwerk.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 19:50

Splash_ schreef:
Neem les, laat belonigen achterwege wanneer het niet nodig is, en bouw een goede band op zonder het grondwerk.

Amen!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 19:51

tja er kan idd zo veel mis gaan als je niet onder goede begeleiding aan de gang gaat!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 19:51

Misschien moet ze eerst wel even dr energie kwijt?
Kan je dr niet eerst even een tijdje in de bak zetten en laten uitrazen,
of even longeren zodat ze een beetje rustiger is? Ik weet niet of dat helpt?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 19:53

uhhh zou mn paard niet eerst gaan longeren en dan gaan loswerken!
dan raakt hij denk ik helemaal in de war
overigens als je cirkelen goed doet is dit ook longeren, en dus grondwerk

Smartiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 21:33

Splash_ schreef:
Smartiej schreef:

Succes!

Ja joh, heb je ook de gevolgen van een niet goed-uitgevoerde Join Up wel eens bekeken? En de Join up gaat zeker niet zoals jij hem beschrijft

Ik beschrijf geen join-up. Dat is mijn bedoeling niet. Als je het goed wil doen, moet je je erin verdiepen, vertel mij wat.

Wat er gebeurd bij een niet uitgevoerde, heb ik geen idee van. Wat gebeurd er dan?
Als het niet zo is, prima. Zoveel verstand heb ik er niet van. Maar ik ben het er zeker mee eens dat je dat hulp van iemand met veel verstand een goed begin is. Alleen vraag ik me af of je grondwerk dan gelijk helemaal moet schrappen? Ik denk juist dat dit belangrijk is.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 09:53

Grondwerk is voor mij de basis van opvoeding en het voorbereiden op het rijden. Maar het is zeker niet per definitie longeren, circelen, loswerken ed. Alles wat naast het paard wordt gedaan is grondwerk. Dus leren stilstaan, netjes naast je lopen, luisteren aan de hand, wijken voor druk , schriktraining.... zijn allemaal voorbeelden van grondwerk. En het is natuurlijk nog veel meer. Niet schrappen dus. Maar wel onder begeleiding kijken waar je moet beginnen. Persoonlijk vind ik dat de simpele opvoedingskwesties zoals stilstaan, netjes naast je lopen, je ruimte respekteren ed. eerst goed bevestigd moeten zijn alvorens je verder gaat.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 08:53

Misschien handig als de TS wat meer info geeft? Lachen

'Uit je dak gaan' in nogal een vage omschrijving. Wanneer bokt ie? Als ie net uit de stal in de bak mag?
Of als ie na uren grazen door de TS benadert wordt?

En wat wil je precies met grondwerk bereiken? Hoe pak je het aan? Welke methode volg je?

Hoe oud ben jij en hoe oud is je paard?

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:40

Ik denk dat ik wel weet wat TS bedoelt. Is het toevallig het moment dat je haar 'wegjaagt'? Als je aankomt met de zweep? Dat je wil dat ze rondjes gaat lopen? Mijn dametje werd dan ook erg boos, zo van; "maar dat pik ik niet!".

Probeer eerst andere oefeningen te doen, zónder zweep! Wijken voor druk, zijwaarts, back up. En ga lekker veel met haar wandelen aan het halster, overgangen stap en draf oefenen. Samen over balkjes heen, of langs/door/over enge dingen zoals bruggetjes. Hierdoor is bij mijn paard dit gedrag minder geworden. Ze begint mij te vertrouwen als leider doordat we veel samen hebben gedaan. Als ik nu haar rond wil laten lopen kijkt ze even boos, maar doet het daarna wel. Want als ik zeg dat ik dat wil, is het vast wel ergens goed voor, ik ben toch de leider?

tjoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:49

Sta je op het moment zelf stevig in je schoenen?
Een paard spiegelt je namelijk vaak. Ik zou er iemand bij halen die jullie een paar keer kan begeleiden.
Ik heb er zelf ook heel veel baat bij gehad.

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:18

het is moeilijk om wat te zeggen via een scherm, zeker als we het paard niet kennen... het kan dominantie zijn maar ook angst en zelfverdedeging.
En daar heb je twee heel verschillende aanpakken voor nodig.
Misschien een keer iemand laten kijken of les nemen bij iemand die echt al een tijd aan NH doet?

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:23

Mijn paard wil ook nog wel eens uitslaan als ik hem van mij weg ''jaag'' .
Maar als ik een touw of stokje gebruik doet hij het niet..

swooep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 19:35

Wat roosje zegt bedoel ik!! dankje Lachen
Ik heb met mijn paard jaren grond werk gedaan en we hadden een superband.
Maar door blessures is hier een jaar geleden een eind aan gekomen..(jaar op de weide gestaan) nu begin ik weer..
Ik moet er zelf weer helemaal in komen en merk dat ik ook een jaar stil heb gestaan.
Mijn paard is 8 en ik ben 29.
Paard staat dag en nacht buiten.
Ik ga op zoek naar les.
Ik was op zoek naar wat tips, vandaag ging het al een stuk beter, ik merk dat ik te snel te veel wil.
Bedankt!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 20:34

Ik zou eerst eens met je paard vast aan een touwhalster en leadrope aan de gang gaan, voordat je met hem los gaat werken. Met het touwhalster kun je iig dat hoofd naar je toehalen, zodat hij je met zijn achterbenen niet kan raken. Ook heb je hem dan dichterbij zodat je eventueel een corrigerende tik kan geven. Je zei dat je met zweep werkte? Gebruik een stick (die zwiept niet door), en ga systematisch te werk. Ik kan je alleen maar aanbevelen om les te nemen en niet lukraak maar wat te proberen.

En de Join Up zou ik met dit paard helemaal uit mijn hoofd laten.

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 20:59

Ik dacht ook dat mijn pony dominant was met grondwerk. Ze liep met haar oren naar met toe bokken en noem maar op maar ze probeerde mij hiermee ta laten zien dat ik hier en nu moet zijn en niet moet dromen of ergens anders over nadenken. En haar niet (ook niet in gedacht) dwingen tot iets.
Paarden kunnen mensen spiegelen dus prober met een ervaren iemand erachter te komen wat je paard bedoelt. (heb ik ook gedaan).

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:26

Hulp erbij zoeken is idd altijd een goed idee. Heb ik ook gedaan en dat was maar goed ook Haha!
Nu gaat het dus helemaal goed.
Wat de anderen ook al beschrijven, ga ik in mee. Met name de stukken die aangeven dat het ook aan jouw houding kan liggen, maar ook dat de aanpak af hangt van de oorzaak waardoor je paard zo reageert.
Ook zou ik eerst aan een touw werken en pas als dat bevestigd is het los proberen Lachen