[AR] marathontraining

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DMHorses

marathontraining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 23:02

Vandaag hebben we met onze instructeur voor het eerst geoefend met wat marathonhindernissen. Over 2 weken hebben we onze eerste indoor marathon dus daar zijn we ons vast op aan het voorbereiden. We hadden een heerlijk zonnetje erbij dus daar moesten natuurlijk wat fotos van gemaakt worden. Het paard wat voor de koets staat is onze anglo arabier, zij staat sinds afgelopen zomer voor de koets en doet het echt super! Zelf zijn we sinds maart aan het mennen dus voor ons is marathon ook nog compleet nieuw!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Elske_D

Re: marathontraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 08:30

Chic paard!

Tip: strek wel je benen naar voren en houd ze bij elkaar, dat staat netter. Je leidsels zouden wat korter mogen en ik zou zeggen dat je paard nog wel dichter op de wagen zou kunnen, als dat technisch mogelijk is.
Het is natuurlijk een foto maar voor de snelheid die je lijkt te hebben hangt je groom wel heel erg. Een knietje op de linkerzitting voldoet nog. Daarbij ben ik zelf geen voorstander van een groom achter de wagen, ivm gewicht dat op de verkeerde plek komt te hangen (middelpuntvliedende kracht) en het risico dat hij of zij eraf geslingerd wordt als het wel echt hard gaat.

Veel succes en plezier op je wedstrijd!

BTW, is dit een Sjapoer?

*edit* ja, als ik je website goed begrepen hebt Lachen
Laatst bijgewerkt door Tanja op 08-12-08 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, gebruik aub de editknop.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 09:10

Even een tip, als je groom gewoon op de banken gaat zitten en daarbij dus het wiel op de grond houdt is met enkelspan voldoende
Doordat hij op deze manier gaat hangen heb je kans dat je hem verliest en daardoor strafpunten krijgt.
Miss kun je de rugleuningen van de banken eraf halen, je achtertreeplank is nl niet zo breed als de wagen zoals met een echte wedstrijdwagen het geval is

Elske_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 09:16

Precies, een hobbeltje en hij ligt eraf.
De stelregel, zoals ik [' m geleerd heb is: gewicht binnen de wagen op het binnenachterwiel.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 10:34

Wat een leuke foto's!!! Paard netjes aan het bit, geen loswapperende leidsels, top!
Probeer er echt op te blijven letten dat je netjes en eerlijk blijft sturen. Niet evenredig met het verhogen van de snelheid grover gaan sturen, dat is niet nodig, (maar wel heel verleidelijk). Blijf je paard ook netjes naar je hand toe rijden, zodat hij nageeflijk blijft en niet tegen de hand wordt. Behalve dat dat een stuk fijner rijdt, is een paard wat in de hand staat ook sneller dan een paard wat er steeds tegenin komt.
Paard zou inderdaad een stukje naar de wagen kunnen. Ik denk ongeveer 2 strenggaten incl. korter lamoen. Maar dit is geen noodzaak.
Groom is inderdaad gevaarlijk zo!! Als jij na een bocht (als je groom helemaal achter de wagen hangt aan 2 handjes bij elkaar) gas geeft, ligt hij eraf. Hij kan écht beter op de bankjes gaan zitten boven het wiel (ja ik weet het, ooooooersaai en lijkt onnuttig, maar dat werkt écht veel beter).
Voor het oefenen van de indoor; maak je paard lekker soepel. Rijd veel kleine voltes (10 m), rijd nog meer achtjes en slangevoltes, om hem gemakkelijk links/rechts te laten buigen. Werk aan zijn reactie op je stem. En wordt vooral niet overmoedig! Besef je dat een indoormarathon heeeeeel erg veel indruk maakt op een paard; Rare objecten, binnenbak, hoop herrie van muziek en speaker, veel mensen langs de kant, applaus.

Is je paard van Sjapoer? Wat leuk! Wij hebben ook 2 menpony's van Sjapoer.

annewill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 13:16

Een arabier voor de kar.. Dat zie je niet zo vaak. Ik iig niet. Prachtig gezicht zeg.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:07

Leuke foto's!
Je hebt 'm netjes aan het lopen!

Veel succes!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:21

Ziet er goed uit hoor!

Leidsels korter pakken zou zonde zijn want je trekt hem alleen meer in de krul en zet hem onder druk. Super dat ie zo loopt en ontspanning blijven houden is erg belangrijk zoals sjonniej zegt.
Benen bij elkaar houden is al helemaal zoiets. Hoe wil je dan je balans houden in de bochten?

Één van mijn grooms weigert om over de zitting te gaan hangen en hangt op de zelfde manier.
En een groom kan nooit teveel hangen. Om daar een opmerking over te geven vind ik behoorlijk misplaatst. Ik heb al verschillende ongelukken zien gebeuren door grooms die niets of te weinig deden. Anderen hebben de kop er helemaal niet bij en blijven gewoon aan de verkeerde kant staan.
Dit ziet er gemotiveerd uit!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:29

BD bij jou is de treeplank net zo breed als de wagen, hier valt hij nog binnen de wielen, dus hangt het gewicht nooit buiten de wagen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:42

Nog een kleine aanvulling, let op je zweep!!
Je laat hem wel heel erg opzij hangen en als er kegelpoortjes in het parcours staan kun je er zo maar een balletje af tikken met je zweep en in gewone hindernissen is het helemaal lastig.
Bovendien kun je er nu nooit snel aan de andere kant bij als je hem daar iets wil corrigeren en het werkt pianohandjes in de hand.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:55

BlackDevils schreef:
Ziet er goed uit hoor!

Leidsels korter pakken zou zonde zijn want je trekt hem alleen meer in de krul en zet hem onder druk. Super dat ie zo loopt en ontspanning blijven houden is erg belangrijk zoals sjonniej zegt.
Benen bij elkaar houden is al helemaal zoiets. Hoe wil je dan je balans houden in de bochten?

Één van mijn grooms weigert om over de zitting te gaan hangen en hangt op de zelfde manier.
En een groom kan nooit teveel hangen. Om daar een opmerking over te geven vind ik behoorlijk misplaatst. Ik heb al verschillende ongelukken zien gebeuren door grooms die niets of te weinig deden. Anderen hebben de kop er helemaal niet bij en blijven gewoon aan de verkeerde kant staan.
Dit ziet er gemotiveerd uit!

Amen!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 17:00

Heb genoten van je foto's.
Dat is al het commentaar wat ik hierop heb.
En wat leuk een arabier! (zie de slapende arabier liefhebber in me)

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 19:59

Dit is een arabier! Afbeelding

Bovenstaand is GEEN volbloed arabier, ze is welgeteld 75% arabier en 25% engels volbloed.

Maar bedankt voor de complimenten! We zijn zelf apetrots. Voor de toekomst(als we echt doorgaan met marathon) zal er toch een andere wagen moeten komen (een echte marathonwagen zonder banken) maar voorlopig redden we ons hier prima mee.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 21:46

Mijn favo arabier hengst, zat welsh in, dus die speelde ook vals.

Blijft een leuk paard, ook al is het geen echte, die van jou.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 14:09

netjes hoor! ziet er netjes uit geen onnodig getrek etc. probeer gewoon je eerste marathon netjes en rustig te rijden. wat je ongetwijfeld denk ik ook wel zal doen;)
en tsja over de groom. hij hangt wel erg aan 1 beugel zeg maar, nou is dit natuurlijk niet de ideale wagen maar om mee te beginnen helemaal niet slecht hoor;)
waar ga je je eerste marathon rijden?

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 18:42

Netjes hoor, ziet er leuk uit!
Veel succes Haha!!

daandriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 18:43

prachtig paard Bloos!