Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Juangi schreef:Gewoon hoo blijven roepen. langzaam gaan praten tot ze stapt. Dit duurt meestal weleen tijdje en als het gebeurt goed belonen. Met de hele tijd naar binnentrekken krijg je later problemen mee omdat ze later niet anders meer kangaan stoppen
Judje schreef:De tips van Mystic Tinker zijn hele goede vind ik.
De zweep naar voren richten gebruik ik zelf ook.
Dus ipv dat deze naar de achterhand wijst, breng ik deze met mijn arm naar voren, zodat deze voor het hoofd terecht komt, zodat je het paard blokt aan de voorkant.
Dit kan ook met je eigen lichaam ipv de zweep. Dan is het de bedoeling dat je zelf meer richting de voorkant van je paard stapt wanneer hij niet naar jouw lichaamstaal en stem luisterd. Dit alleen in erg kleine stapjes, want voordat je het weet blok je je paard te veel en gaat hij de andere kant op en/of staat stil.
Mijn paarden heb ik de stemcommando's aangeleerd met iedere keer dat ze aan het halster liepen. Daarbij ben ik benieuwd wat jullie gebruiken als commendo voor stilstaan als je 'ho' gebruikt voor het van draf naar stap gaan. Is dan het commando van stilstaan naar stap weer anders? (Lijkt mij nogal onlogisch om tegen een stilstaand paard 'ho' te zeggen, terwijl hij moet stappen of anders om twee commando's te hebben voor hetzelfde. Om dit te voorkomen gebruik ik ho dus puur voor stilstaan en is stappen altijd stap.)
Essie73 schreef:heb inmiddels wel door dat lichaamstaal heel belangrijk is, je kan wel vragen om langzamer te gaan, maar dat helpt niet als je een drijvende houding blijft houden,