niet in stap te krijgen tijdens longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Essie73
Hoofdmoderator

niet in stap te krijgen tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 16:56

Ik krijg mijn paard met geen mogelijkheid in stap tijdens het longeren. Kan proberen wat ik wil, maar ze lijkt het gewoon niet te snappen. Wanneer we net beginnen stapt ze wel totdat ik haar laat draven, maar daarna blijft ze maar draven. Ho, Stop, Stap, klein rukje aan de longe, niets helpt. Wanneer ze dan eindelijk wel in stap gaat doordat ik haar naar binnen haal, draait ze direct om (ze denk hey, overgaan in stap, gaat toch meestal over in om..., dus ik doe het maar alvast)

Hoe kan ik dit aanpakken?

Juangi

Re: niet in stap te krijgen tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 11:17

Gewoon hoo blijven roepen. langzaam gaan praten tot ze stapt. Dit duurt meestal weleen tijdje en als het gebeurt goed belonen. Met de hele tijd naar binnentrekken krijg je later problemen mee omdat ze later niet anders meer kangaan stoppen

Glenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 11:22

Juangi schreef:
Gewoon hoo blijven roepen. langzaam gaan praten tot ze stapt. Dit duurt meestal weleen tijdje en als het gebeurt goed belonen. Met de hele tijd naar binnentrekken krijg je later problemen mee omdat ze later niet anders meer kangaan stoppen

Daar ben ik het mee eens.
Mij paarden hadden er ook moeite mee en dit werkte uiteindelijk toch het beste.
Het vergt alleen wel een hele hoop geduld!
Je hoort ook wel eens dat je je zweep dan voor je paard moet houden ipv achter

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 15:36

Dat van Hoo blijven ropen lijkt me idd iets wat wel kan gaan helpen, de zweep voor haar houden lijkt me in het geval van mijn paard gen succes, of ik moet de hele bak willen gaan zien, haha

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 15:48

Hoe neem je haar terug onder het zadel? Door aan de teugels te trekken, of op lichaamstaal/zit, of op stem? Probeer zo weinig mogelijk met de teugels te werken, en zo veel mogelijk op zit, en gebruik dan bij het terugnemen ook stemcommando's erbij, dus bij het terugrijden in stap zeg je 'hoooo' heel zachtjes. Zo zal ze gaan snappen dan hooo betekent dat ze in stap moet, en dan wordt het met longeren ook makkelijker.

Ik zou dan een longeercirkel afzetten met lint bijvoorbeeld, dan los longeren en bijna helemaal op stem en lichaamstaal.
Eerst laat je haar een tijdje draven en galopperen. En dan zeg je rustig 'hoooo' en moet je jezelf helemaal ontspannen, armen langs je af laten hangen, je mag best een beetje voorover gebogen staan, hoofd omlaag, en voor een paard betekent dat dat het veilig is, brengt rust in hun hoofd, en dan zul je zien dat ze makkelijker in stap valt.
Diréct die eerste pas in stap moet je haar uitbundig belonen, met een hoge stem 'goedzo!!' of 'braaf' of wat je ook zegt als ze braaf is. En als ze dan probeert om te keren, diréct als ze haar hoofd draait, dan zeg jij met een lage stem 'nee' (of wat je normaal zegt om te straffen) en dan moet je haar snel blocken (richting de achterhand gaan) en vooruit drijven, terwijl je weer een duidelijk stemcommando geeft; 'stap!'

Succes!

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 16:53

onder zadel gaat ze heel makkelijk terug naar stap, maak me idd zwaar en gebruik mijn stem, teugels gebruik ik zo min mogelijk. het probleem is idd alleen tijdens het longeren aan een lijn. Los longeren (in de longeerkraal) geeft ook geen problemen. Ik heb gewoon een eigenwijs paard hihi (tja het is een haflinger!)

Liisanneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:52

Juist dat hoo roepen helpt dus denk ik niet bij haar. Je moet iets anders proberen. Ik knijp altijd een beetje in de lijn. Als ze door blijft draven is dat een teken dat ze nog energie heeft. Als het niet lukt moet je iemand er misschien naast laten lopen. Dan moet je niet galloperen maar tis een idee. Zo kun je haar laten zien wat 'hoo' betekend

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:21

De tips van Mystic Tinker zijn hele goede vind ik.

De zweep naar voren richten gebruik ik zelf ook.
Dus ipv dat deze naar de achterhand wijst, breng ik deze met mijn arm naar voren, zodat deze voor het hoofd terecht komt, zodat je het paard blokt aan de voorkant.

Dit kan ook met je eigen lichaam ipv de zweep. Dan is het de bedoeling dat je zelf meer richting de voorkant van je paard stapt wanneer hij niet naar jouw lichaamstaal en stem luisterd. Dit alleen in erg kleine stapjes, want voordat je het weet blok je je paard te veel en gaat hij de andere kant op en/of staat stil.

Mijn paarden heb ik de stemcommando's aangeleerd met iedere keer dat ze aan het halster liepen. Daarbij ben ik benieuwd wat jullie gebruiken als commendo voor stilstaan als je 'ho' gebruikt voor het van draf naar stap gaan. Is dan het commando van stilstaan naar stap weer anders? (Lijkt mij nogal onlogisch om tegen een stilstaand paard 'ho' te zeggen, terwijl hij moet stappen of anders om twee commando's te hebben voor hetzelfde. Om dit te voorkomen gebruik ik ho dus puur voor stilstaan en is stappen altijd stap.)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:41

Als het alleen eigenwijzigheid is zou ik haar juist flink aan het werk zetten. Op het moment dat zij dan wil stappen nog even door gaan.

Mocht het onbegrip zijn, dan deze techniek natuurlijk niet gebruiken maar proberen om het voor haar duidelijker te maken.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 20:49

Judje schreef:
De tips van Mystic Tinker zijn hele goede vind ik.

De zweep naar voren richten gebruik ik zelf ook.
Dus ipv dat deze naar de achterhand wijst, breng ik deze met mijn arm naar voren, zodat deze voor het hoofd terecht komt, zodat je het paard blokt aan de voorkant.

Dit kan ook met je eigen lichaam ipv de zweep. Dan is het de bedoeling dat je zelf meer richting de voorkant van je paard stapt wanneer hij niet naar jouw lichaamstaal en stem luisterd. Dit alleen in erg kleine stapjes, want voordat je het weet blok je je paard te veel en gaat hij de andere kant op en/of staat stil.

Mijn paarden heb ik de stemcommando's aangeleerd met iedere keer dat ze aan het halster liepen. Daarbij ben ik benieuwd wat jullie gebruiken als commendo voor stilstaan als je 'ho' gebruikt voor het van draf naar stap gaan. Is dan het commando van stilstaan naar stap weer anders? (Lijkt mij nogal onlogisch om tegen een stilstaand paard 'ho' te zeggen, terwijl hij moet stappen of anders om twee commando's te hebben voor hetzelfde. Om dit te voorkomen gebruik ik ho dus puur voor stilstaan en is stappen altijd stap.)

Het werken met lichaamstaal werkt prima bij los longeren, snap dan ook niet waarom het niet werkt aan de lijn haha. Ik gebruikt Ho voor alle overgangen naar elke (langzamere) gang. En idd ook van stap naar stil staan. Zou het daar aan liggen? Nooit bij nagedacht eigenlijk. Ben van de week aan de longe gaan rijden, zelfs dan gaat ze moeilijk over van draf naar stap, maar na enige tijd oefenen had Miep het eindelijk door. Helaas heb ik daarna vanwege spit in mijn rug niet meer kunnen longeren.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 23:17

Tja, ik weet het niet. Er zijn er genoeg die ho voor allee overgangen terug gebruiken en alleen de naam voor een overgang naar een snellere gang. Ik heb geen idee of het daar aan ligt, maar je zou het kunnen proberen. Lachen

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:30

..
Laatst bijgewerkt door MallyBelly op 20-09-23 06:18, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:32

als ik paard was zou ik ook blijven draven met deze temperaturen Lachen Lachen

lovemyladie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:03

Ik zou haar steeds kleiner laten rond gaan zegmaar, zodat ze steeds kleinere rondjes moet lopen en dan moet ze wel rustiger.. ook al draaft ze nog steeds, laat haar gewoon erg klein om je heen gaan. Werkt dat niet? dan laat je haar eerst gewoon heel kort net zoiets als aan een halstertouw rond je heen stappen dan laat je haar groter lopen, draaf je haar.. wil je haar terug nemen in stap maak je het rondje gewoon net zo klein totdat ze stapt. En vooral erbij praten werkt meestal wel.

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:07

mijn paard had daar ook veel moeite mee.
ik ben gewoon de cirkel gaan verkleinen, zodat ze wel moet gaan stappen. als je dat blijft herhalen, en heel goed belonen ieder x als hij gaat stappen dan komt het goed! maar ook niet meer laten dribbelen, stappen is stappen! zodra hij aandraaft meteen weer cirkel verklienen, zodra hij stapt meteen weer ruimte geven om de cirkel groter te maken. veel succes, en volhouden!

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 19:32

Ik heb geen idee waar het vandaan komt, Maar ZE KAN HET. Ben echt heel veel overgangen van draf naar stap gaan maken aan de longe, en ze reageert nu heel goed....

cherrylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 11:19

hee
misschien ken je iemand mee laten lopen, daarbij gewoon zeg maar in draf laten gaan en dan als je terug wilt naar stap eerst met de gewone hulpen proberen en als dat dus niert lukt laat je je "helper" de pony stoppen, misschien moet die er ook nog hoooo ofzo bij zeggen:) succes

xxcarlijn
p.s lees net in het laatste berichtje dat het luk super!

Karina_1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 15:18

misschien deed je zelf iets niet helemaal goed?? dat ze het nu in 1x wel doet?? ben je zelf iets meer bewuster van jezelf...

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 15:49

heb inmiddels wel door dat lichaamstaal heel belangrijk is, je kan wel vragen om langzamer te gaan, maar dat helpt niet als je een drijvende houding blijft houden, Lachen

koe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 15:53

Ik zou een dubbele longeer lijn er om doen, als hij dan niet wil stappen stuur je hem naar de bakrand (als jij de hebt). of je doet net alsof (met de dubbele longe) je om wilt draaien en als hij bijna omdraait snel weer naar de andere kant Knipoog

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:20

van nature gaat een paard meer voorwaarts als je dicht bij de achterhand loopt, en houdt een paard in als je bij de voorhand loopt. verplaats je dus meer richting de voorhand, zelf gebruik ik de zweep ook (al gaat van draf naar stap goed, ik ben nu bezig met van stap na halt, is zelfde princiepe) en ga dit pas oefenen als je paard echt al een tijdje gewerkt heeft en de meeste energie er dus uit heeft. paard heeft dan zelf ook meer de behoefte om langzamer te gaan ipv te racen, dus is het makkelijker aan te leren. dat wil niet zeggen dat je eerst je paard af moet matten tot hij te moe is om te draven. dubbele longe kan ook helpen omdat je dan met 2 teugels de hulp geeft. en verder altijd dezelfde stemhulp met dezelfde toon gebruiken

Essie73 schreef:
heb inmiddels wel door dat lichaamstaal heel belangrijk is, je kan wel vragen om langzamer te gaan, maar dat helpt niet als je een drijvende houding blijft houden, :)

dat bedoel ik, bij longeren heb je een driehoek tussen jezelf, achterhand en voorhandvan paard. voorwaarts is een rechte hoek van achterhand naar jou, en bij tempo verminderen verander je die driehoek weer.

heb ik gemerkt bij paard wat niet vooruit wilde juist, toen ik mijn driehoek veranderde ging het veel beter.
Laatst bijgewerkt door Judje op 15-01-09 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd. Gebruik a.u.b. de Edit-knop.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:25

Toch doorgaan! net zoals blijven praten totdat ze stapt en dan uiteraard belonen.. Zodra je haar naar je toe trekt, zal ze het nooit gaan begrijpen en gelijk stoppen of de andere kant op gaan..
Misschien tijdens het rijden ook je stem gebruiken?