Longeren is een probleem..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__Orlando

Longeren is een probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 22:23

Als ik mijn paard wil longeren gaat ze ineens op de rem en probeert dan omhoog te komen. en gaat ze de andere kant om. als k hem een tikje met de zweep geef gaat hij achter uit lopenen weer de andere kant op lopen en doet dan of is er niks aan de hand.
hoe kan ik dit het beste oplossen?

Zammie

Re: Longeren is een probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:24

Is dit hetzelfde paard als in je andere topic?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:28

waarschijnlijk is er gewoon niks mis met je paard, wat er wel mis is, is dat je paard je niet als leider ziet en dat er een heel duidelijk comunicatieprobleem is met je paard.
Een paard spreekt geen nederlands en ook geen engels, dus zal jij paards moeten spreken.
ik stuur je nog een pb

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:29

lekker dominant en niet gaan toegeven

jij wil dat die links op gaat zorg ervoor dat die zich absoluut niet omdraaien en zet hem desnoods klem tegen het hek dat die gewoon gedwongen die kant op gaat waar je mee bezig was

dit gaat van kwaad tot erger en zal later nog de lijn uit je handen gaan trekken
op je af komen en steigeren
en je flink gaan dreigen

let goed op wat je doet en blijf cool en consequent

aeolusnr1 schreef:
waarschijnlijk is er gewoon niks mis met je paard, wat er wel mis is, is dat je paard je niet als leider ziet en dat er een heel duidelijk comunicatieprobleem is met je paard.
Een paard spreekt geen nederlands en ook geen engels, dus zal jij paards moeten spreken.
ik stuur je nog een pb

ze moet gewoon duidelijk zijn en niet paards gaan spreken Verward
Laatst bijgewerkt door Judje op 04-12-08 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, gebruik aub de Edit-knop.

__Orlando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 22:34

hij ziet mij wel als leider er rijdt ook wel 1 op diie rijdt zz-zwaar en daar doet hij het ook bij. ook bij een vriendin van mij doet hij het. hij is heel eigenwijs en als hij een dag geen zin heeft om te werken probeert hij van alles. soms is het zo erg dat hij gaat liggen en net doet als hij ziek is.. hij is gewoon eigenwijs. met les zijn we ook steeds bezig dat hij gwn reageert op het been. HIJ DOET HET NIET ALLEEN BIJ MIJ..

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:37

Ik ga ervan uit, dat dit dus hetzelfde paard is als in je andere topic en dit is duidelijk... Je paard ziet jou niet als zijn "baas/leider" en zal daarom lekker op deze manier door blijven gaan. Tenzij jij dus eens duidelijk laat merken dat je de baas wel degelijk bent. Hoe? Staat hier al beschreven door onley.. Maar je kunt het ook proberen met een wortel aan een lange stok en die ervoor houden, werkt misschien ook wel onder het zadel Haha!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:38

[quote="Hannii"]hij ziet mij wel als leider er rijdt ook wel 1 op diie rijdt zz-zwaar en daar doet hij het ook bij.
Ik heb genoeg mensen gezien die op een hoog niveau rijden en niet kunnen longeren.
Sta je er niet voor?
heb je een goede drijvende houding?
Heb je er een filmpje van? Daaruit kan je vaak veel zien!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:41

Even goed lezen Def, ze heeft met dit paard nog veel meer problemen... Is wel duidelijk wie daar de baas is.. Ze heeft vanavond nog een ander topic geopend en dat zegt denk ik genoeg. Dus misschien even lezen?

__Orlando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 22:41

dankje wel voor de tip. ja gaat om het zelfde paard. dit probleem is gekomen na dat ik vorig jaar een ongeluk heb gehad en een half jaar niet op hem heb gereden maar een ander. zei liet alles toe. wat hij deed. soms denkt hij dat het nog wel eens kan. het probleem is als hij zo doet raak ik mijn kracht kwijt in mijn hannden en voeten.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:42

onley schreef:
aeolusnr1 schreef:
ik stuur je nog een pb

ze moet gewoon duidelijk zijn en niet paards gaan spreken Verward

Paard moet gewoon duidelijk verteld worden waar die staat (in wat voor taal dan ook) niks meer dat getut en gemier, linksom is linksom en niet rechtsom!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:46

Waarom nou altijd meteen zo doordrammen over dat leiderschap en klemzetten en zo. Leiderschap is ook duidelijk en rustig aangeven wat je bedoelt. ELK paard met een beetje pit komt omhoog aan de lounge als hij niet SNAPT wat er bedoeld wordt. Dus ik zou me eerst even afvragen: snapt hij je lichaamstaal uberhaupt wel.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:51

Hannii schreef:
dankje wel voor de tip. ja gaat om het zelfde paard. dit probleem is gekomen na dat ik vorig jaar een ongeluk heb gehad en een half jaar niet op hem heb gereden maar een ander. zei liet alles toe. wat hij deed. soms denkt hij dat het nog wel eens kan. het probleem is als hij zo doet raak ik mijn kracht kwijt in mijn hannden en voeten.

Ik weet hoe moeilijk dat kan zijn. Heb hetzelfde probleem alleen dan in mijn been. Kan ook niet alles meer uitzitten, maar ik zou juist in het longeerwerk al echt goed laten merken dat je er niet van gediend bent en tuurlijk kan het zo zijn, dat je tever naar voren staat bij het longeren, maar dan had je het probleem aan beide kanten. Ik ben er echt van overtuigd en helemaal nadat je dit verteld dat het gewoon een kwestie van "overwicht" is. Dus morgen gan longeren en duidelijk rechtop en met kracht laten merken dat je er niet langer van gediend bent. Eventueel zorgen voor een goede hulp die je kan bijstaan als je het lichamelijk niet meer kunt, maar niet opgeven!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 23:02

Het zit´m ECHT niet altijd in kracht en bazigheid en zo. Ik heb zelf een Arabiertje. Als ik daar teveel `druk` op zet, dus te veel met de zweep zwaai of te ongeduldig ben (niet dat dat nou veel gebeurt maar goed), dan kan hij heel tegendraads reageren. Hij komt dan ook weleens omhoog. Dat heeft niet eens zoveel om het lijf, je moet dan gewoon juist weer even de rust erin brengen, even diep in en uitademen, je eigen stress eruit laten en heel rustig opnieuw beginnen. Dus maak niet de fout te denken dat het altijd in MEER zit, soms zit het in MINDER!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 08:17

Hannii schreef:

Als het om hetzelfde paard gaat dan zou ik hem toch even heel goed laten nakijken .
Als het paard jou als leider ziet en ineens deze dingen gaat doen, is er wel degelijk wat aan de hand.
Wat wil je met kracht oplossen, dat win je nooit, als je met kracht iets moet doen dan ben je al fout bezig en denk dat er dan toch wat mis is in het leiderschap. Je moet met gevoel met het paard omgaan en niet met kracht, maar zou hem toch maar eerst laten nakijken.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 09:04

--> LO

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 09:08

HannahFrouk schreef:
Waarom nou altijd meteen zo doordrammen over dat leiderschap en klemzetten en zo. Leiderschap is ook duidelijk en rustig aangeven wat je bedoelt. ELK paard met een beetje pit komt omhoog aan de lounge als hij niet SNAPT wat er bedoeld wordt. Dus ik zou me eerst even afvragen: snapt hij je lichaamstaal uberhaupt wel.

Dit bedoel ik dus ook te zeggen..
Ik heb ook ervaring met een welsh die ontzettend heethoofdig is. Kwam altijd bij elke vorm van druk omhoog. Longeren kon ik in het begin niet, kwam bij elke stap wel omhoog.
Met heeeeeeeeeeeeeel veel rust en duidelijkheid is het prima opgelost.
Inderdaad een te drukke houding of iets teveel druk vanuit je lichaam kan al een hoop teweeg brengen!

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 09:11

Doet hij dit in'n longeer cirkel of longeer je hem gewoon in de bak?
Beter opsluiten zou ik zo denken in'n cirkel heb je veel meer en makkelijker wat te zeggen.
Verder niet als te grote rondje's laten lopen zodat je hem evt kan bijtikken met de zweep,grotere volte betekent dat jij veel meer moet opletten en dat hij makkelijker weg kan dus hou het klein.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 09:16

Hij heeft kennelijk bij die andere die hem reed, alsmaar zijn zin gekregen en gaat nu met jou aan de haal.....
Ik las in je andere topic dat je de dierenarts er al hebt naar laten kijken en er niets was gevonden.
Advies: tonen dat je de baas bent, ook onder het zadel, je angst overwinnen want het komt over alsof je bang voor hem bent en voor de rest, zet hem zoveel mogelijk aan het werk...

__Orlando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 10:31

bedankt voor de tips.

ik longeer hem in de bak op de kleine volte. ik zal vandaag met de tips werken en proberen om er een filmpje van te maken en hier op te zetten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 10:44

Ben benieuwd. Wat is trouwens startgericht?

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 11:54

Hannii schreef:
bedankt voor de tips.

ik longeer hem in de bak op de kleine volte. ik zal vandaag met de tips werken en proberen om er een filmpje van te maken en hier op te zetten

Juist dan heeft hij de ruimte.
Span'n draadje doe de bak in max4 stukken (bak halveren en dan 1 zo'n helft dwars draadje spannen) en longeer hem dan eens,denk dat het dan veel beter gaat.

mdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 23:10

Het handigst is een longeer ring omdat hij dan moeilijker kan draaien.
Bij mijn paardje heb ik hem elke keer dat hij omdraaide naar me toe gehaald terug op de goede hand en verder alsof er niks gebeurd was.Hij blijf tnu vrijwel altijd op de hand die ik vraag.
groeten,
marieke

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 16:35

Het probleem is dat er geen standaard oplossing is voor problemen zoals deze.
Elk paard is anders, en zodus moet ook elke aanpak anders zijn.
Mensen hier die een oplossing voorstellen zoals: dwing hem de andere kant op.. die kunnen er misschien helemaal naast zitten.
Want van achter onze computer kunnen wij dat paard nu eenmaal niet inschatten en ook de ruiter niet. Het kan aan beide liggen.. zodus vind ik het nogal gevaarlijk om hier advies in te geven.

Ik was de bijvoorbeeld de oorzaak van het constante omdraaien bij mijn paard.. ik zat er ook met zweep achter en met een bitje erin, en dan met heel veel energie en getier.
Hielp geen r**t.
Toen kwam er mij eens een meisje helpen om hem heel rustig te loungeren ipv mijn constante gejaag.. mijn klik was er, en die van mijn paard ook.
Nu longeren we volledig op lichaamstaal.. dus bij mij was de oplossing rust erin brengen.. ik denk dat bij rust beginnen in mijn geval de beste oplossing was.
Voor jouw paard, dat weet ik niet.. dat zal je zelf moeten zoeken, maar bedenk dat je beter niet gaat vechten met je paard, want dan heb je op voorhand verloren. Wat dan weer niet wil zeggen dat je niet consequent mag zijn.

Succes!