hoofdstelloos beleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eternalty

hoofdstelloos beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 11:21

Sorry als er al een topic over is, geef hem mij maar en dees mag meteen op slot
maar ik kon hem zelf niet vinden. heb er altijd zo'n hekel aan, 100x dezelfde vragen.. Sigaar

maar iniedergeval:
ik heb een lieve verzorgpown, we rijden met en zonder (boom)zadel, met bit en bitloos (heel mooi van een
halster genaaid, want met zo'n dus touwhalster kun je niet echt fijn dressuren dan loop je zo te snijden).
Bitloos dus. Gaat prima, had ook niet anders verwacht.

Nu ben ik op het idee gekomen om ook hoofdstelloos te rijden (ja met toestemming van de eigenaar, en ja
zo veilig als wat eerst in de bak e.d.) maar mijn vraag gaat over dat aanleren. Hoe hebben jullie dat gedaan?
Door wat voor hulpen vervang je de teugelhulpen dan? Mijn plan is als volgt Haha!

Ik wil beginnen vanuit het bitloze hoofdstel, zodat mocht het paard terwijl je met het bitloze hoofdstel rijd, opeens
zich gaat 'gedragen' alsof we hoofdstelloos rijden je dat wel kan belonen, maar je met ons hoofdstel met bit het kan
negeren zo dat hij snap dat het echt om andere dingen gaat.
Wat ik eraan gooi is (evt. zadel) een halstertouwtje om de nek en het bitloze hoofdstelletje met teugels. ik wil beginnen
met sowieso de teugelhulpen afbouwen, en ze te vervangen door je hand op de hals te leggen. Ik houd zowel de teugels
als het touwtje vast en heb beide handen (hoog) op de hals liggen, net zoals je met teugels contact met de mond houd,
houd je nu contact met de hals, wil ik dat mijn poown naar rechts gaat, druk ik dus met mijn rechterhand.
Snappen jullie wat ik bedoel? Uiteraard veel uitgebreider hoor, meer stappen er tussen en veel belonen enz. enz.

Ik was gewoon erg benieuwd naar jullie ervaringen en/of misschien kunnen jullie de gaatjes in mijn plan als die er zijn vindne Lachen

dorientjuh

Re: hoofdstelloos beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 11:26

Op zich vind ik het een mooi plan, er is echter een maar:
zeker bij een jonge pony is het belangrijk dat deze voldoende bespiering op bouwt op de ruiter te kunnen dragen. Om dit te bereiken moet er dressuurmatig gereden kunnen worden. Als jij dit kan zonder hoofdstel: geen probleem. Maar ik heb het dan dus niet over een pony die alleen op de voorhand met zijn neus de grond stof zuigt. Kan je dit niet, dan zou ik toch zeker een keer per week bitloos dressuurmatig gaan rijden, voor het welzijn van je paard.

Eternalty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 11:31

Ehmm de poown is 8/9, en het is voor de afwisseling, en het is natuurlijk niet de bedoeling dat het (dressuurmatig) rijden eronder lijd. Correct achterhandgebruik is natuurlijk altijd nodig.

Iniedergeval bedankt voor tip, maar wij blijven zeker ook dressuurmatig rijden, of dat nou met of zonder bit is Tong uitsteken en het is iets wat ik ook zonder hoofdstel hoop te bereiken.
edit: zie dat in mijn profiel 7/8 staat, de poown is 7/8/9 haha heel slecht dat ik dat niet weet maar ik heb echt even geen flauw idee Clown

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 16:58

Oh ik dacht uit je beginpost op te maken dat het om een dier gaat dat pas net in is/ wordt gereden. Verkeerd begrepen dan. Lachen Ik heb het zelf nog nooit gedaan, dus tips kan ik je niet geven. Of misschien toch: is zo'n soort hoepel (ik weet niet precies hoe dat heet) voor om de nek niet handig om te blijven sturen?

Eternalty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 17:56

hihii hoepel; heerlijk ik weet précies wat je bedoeld maar idd geen idee hoe het heet, maar volgens mij is dat me halstertouw een beetje hetzelfde idee dacht ik zo?
op die fiets ik dacht al... zo jong is ie nou ook weer niet +)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:23

Ja een halstertouw werkt in principe wel hetzelfde, maar omdat zo'n ''hoepel'' ( Vork ) hard is, kun je er denk ik wat duidelijkere signalen mee geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 20:41

Faxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:12

even ter opmerking

"wil ik dat mijn poown naar rechts gaat, druk ik dus met mijn rechterhand."

Als ik jou was zou ik met je linker hand drukken Tong uitsteken anders roep je namelijk weerstand tegen de druk op.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 00:43

Ik ben zelf begonnen door met een gewoon stalhalster te rijden en een halstertouw on de hals. Als je pony netjes op je zit reageert moet het niet al te lastig zijn om dat halster (of bitloos hoofdstel) zo weinig mogelijk te gebruiken. In het begin gebruikte ik heel overdreven zithulpen en vooral overdreven hulpen met mijn buitenbeen. Toen ze eenmaal netjes kom wenden op mijn buitenbeen, zit en halstertouw, is het halster eraf gegaan. Eigenlijk pikte ze alles supersnel op. Nu rijd ik haar ok wel eens helemaal zonder iets, gewoon door mijn handen tegen de hals te leggen. Het is zo'n gaaf gevoel, net of ze op je gedachten reageren.
Ik rijd trouwens zowel met bit als bitloos als hoofdstelloos. Sinds ik zonder hoofdstel rijd, is ze echt veel gevoeliger voor mijn hulpen geworden. En dat zegt wat bij mijn kleine tank van een haf...

Frekja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 00:48

Petra_O schreef:
Ik ben zelf begonnen door met een gewoon stalhalster te rijden en een halstertouw on de hals. Als je pony netjes op je zit reageert moet het niet al te lastig zijn om dat halster (of bitloos hoofdstel) zo weinig mogelijk te gebruiken. In het begin gebruikte ik heel overdreven zithulpen en vooral overdreven hulpen met mijn buitenbeen. Toen ze eenmaal netjes kom wenden op mijn buitenbeen, zit en halstertouw, is het halster eraf gegaan. Eigenlijk pikte ze alles supersnel op. Nu rijd ik haar ok wel eens helemaal zonder iets, gewoon door mijn handen tegen de hals te leggen. Het is zo'n gaaf gevoel, net of ze op je gedachten reageren.
Ik rijd trouwens zowel met bit als bitloos als hoofdstelloos. Sinds ik zonder hoofdstel rijd, is ze echt veel gevoeliger voor mijn hulpen geworden. En dat zegt wat bij mijn kleine tank van een haf...

poowwwn linkks is ??

Eternalty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 15:33

@ Joviban, de link doet het niet ..

@ Faxx ja ik begrijp het, is indd een beter plan. Haha!

@ petra, ik schaam me om het te zeggen, maar er staat niet voor niets dat ik teugelhulpen moet afbouwen en dus meer op mijn zit moet gaan rijden, dat mag sowieso heel wat meer Bloos

En voor de rest, zo'n hoepel ( Vork okee halsring/neckrope) dat wil ik eigenlijk niet.. ik wil het halstertouw erom om me
ergens aan vast te kunnen grijpen en niet als vervanging voor de teugel Knipoog ik wil echt alleen 'met mijzelf' sturen. beetje
dat indianen gevoel Haha! Haha!

edit: spelfoutjez

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 15:47

Eternalty schreef:

Inmiddels wel. Knipoog
Eternalty schreef:
@
En voor de rest, zo'n hoepel ( Vork okee halsring/neckrope) dat wil ik eigenlijk niet.. ik wil het halstertouw erom om me
ergens aan vast te kunnen grijpen en niet als vervanging voor de teugel Knipoog ik wil echt alleen 'met mijzelf' sturen. beetje

Wat bedoel je precies? Waarom zou je je aan een halstertouw wel vast kunnen "grijpen" en aan een halsring of neckrope niet?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 17:49

dorientjuh schreef:
Op zich vind ik het een mooi plan, er is echter een maar:
zeker bij een jonge pony is het belangrijk dat deze voldoende bespiering op bouwt op de ruiter te kunnen dragen. Om dit te bereiken moet er dressuurmatig gereden kunnen worden.

Dat is inderdaad belangrijk, maar je hoeft er niet absoluut op om een paard te leren een goeie dragende houding aan te nemen. Dat kan je er langslopend aan de lijn even goed. Vervolgens kan je dan de verzamelde houding die je vanop de grond aanleert meenemen onder het zadel. Dat gaat als je wil ook volledig zonder teugelhulpen, op stemcommando, je zit en beloningen op exact het juiste moment.

Eternalty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 23:16

JoviBan schreef:
Eternalty schreef:

Inmiddels wel. Knipoog
Eternalty schreef:
@

Wat bedoel je precies? Waarom zou je je aan een halstertouw wel vast kunnen "grijpen" en aan een halsring of neckrope niet?

Nou ik bedoel juist ómdat he mij alleen maar er om gaat iets vast te kunnen grijpen (maakt niet uit wat) vind ik het zonde
m een halsring/neckrope aan te schaffen terwijl een halstertouwtje even effectief is, ga je die echt als stuur gebruiken (wat ik dus niet wil
mijn stuur word mijn handen) dan zou idd beter zo'n hoepe ( Vork ) kunnen aanschaffen

De site staat bij favorieten nu even geen tijd ga het zo eens even rustig doorlezen Lachen

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 21:20

Eternalty schreef:

@ petra, ik schaam me om het te zeggen, maar er staat niet voor niets dat ik teugelhulpen moet afbouwen en dus meer op mijn zit moet gaan rijden, dat mag sowieso heel wat meer Bloos

Als ze de halsring eenmaal kennen, kun je daarna weer een stapje verder gaan door de halsring weg te laten. Dat is idd het indianengevoel Haha! . Buitenbeen naar achter, binnen zitbeenknobbel wat naar voren rollen en je hand tegen de buitenkant van de hals. Alleen is bij mijn olietanker (haf Vork ) de rem dan nog een beetje zoek. Dat gaat toch makkelijker met halsring. Je kunt ook je bovenlichaam wat meedraaien, daar reageren ze over het algemeen goed op.

Frekja schreef:
poowwwn linkks is ??

pardon? Sigaar

BloodElf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 22:06

Goede site JoviBan. Erg duidelijk uitgelegd en makkelijk te begrijpen. Ja

Eternalty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 14:40

petraa thanks voor de tip, maar sorry ik ben eigenwijs.. Dromen moet eerst zien dat het niet gaat werken zonder halsring voordat ik er eentje aanschaf hihi
de link is inderdaad erg goed van JoviBan
ik laat jullie wel weten als ik tot indiaan getransformeerd ben Haha! maar het gaat nog wel eventjes duren (we kunnen momenteel niet eens rijden Verdrietig

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 01:20

Verdiep je eens in neckreining. Als je pony dat kent dan is het werken met halsring veel gemakkelijker, en later kun je het dan misschien ook zonder doen. Lachen

Eternalty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 17:40

ik weet niet precies wat het is, maar der is vast genoeg op internet over te vinden op het internet toch?? (en bokt ook natuurlijk :p ) dan hoef je hte namelijk ook niet uit te leggen hihi Knipoog
maar ik zal er eens naar op zoek gaan bedankt voor de tip
alleen doet google het nu niet Boos!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 01:04

Neckreining is het reageren op druk van de teugel tegen de nek aan. (grof gezegd) Meest gezien bij Western, dat zoekt makkelijker. Lachen

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 16:04

Belangrijk is dat je pony het princiepe 'wijken voor druk' kent. De basis moet ook inderdaad goed genoeg zijn, zodat je pony je echt kan dragen.

Ik zou mét zadel beginnen met aanleren, zodat je zelf wat extra steun hebt. Zorg voor een rijhalster/hoofdstel/bitlloos hoofdstel als vangnetje, leg een knoop in de teugels en ga gewoon rijden.

Begin rustig aan en bij voorkeur in een kleine, afgesloten omgeving (roundpen of halve bak). Zet wat pionnetjes neer om je stuurkunsten te oefenen (achtejes, slalommen etc.). Maak veel overgangen en ga niet harder dan dat je zelf wil Knipoog

Als het goed gaat, ga je in de bak verder oefenen (wat meer ruimte), maar in princiepe doe je dezelfde dingen.
Ik heb mijn paard beleerd met een touwtje om de hals en voor de zekerheid heb ik er nog een zweepje bij, zodat ik, als hij niet op mn zit reageerd, zn neus een duwtje kan geven.

Zo ging het bij ons de eerste keer: http://www.youtube.com/watch?v=PTEedn52 ... annel_page

en de vijfde keer kun je zien in m'n onderschrift Knipoog

Uiteindelijk zou ik willen dat hij zonder optoming net zo loopt als met, dus een dragend achterbeen en rechtgericht. Anders zou het rijden zonder zadel en optoming schadelijk voor hem zijn en dat wil k uiteraard niet.

(Ik volg met LB het parelli-systeem en daar zit het optominsloos rijden in level 3).

Eternalty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 17:26

alicia grappig ik zag toevallig je @ work topic gaaf Haha!

maar een jaar vind ik trouwens best kort, goed hoor!
eerlijk gezegd wil ik het niet met parelli doen (niks op tegen hoor) maar bedankt voor je verdere tips, youtube doet het ook niet Boos! maar ik ga je filmpje zeker een keertje kijken ik ben benieuwd!
turdus merula: dankje nu snap precies waar het omdraaid ik zal eens op zoek gaan als de pc weer wilt :p

fransis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 09:07

Eternalty schreef:

als je je nog vast moet houden aan een halstertouw dan is je ballans absoluut niet goed genoeg om zonder hoorfdstel te rijden. als je zonder hoofdstel rijd rijd je je paard volledig op je zit. je [aard voelt dus door jouw lichaamshouding wat hij moet doen. op het moment dat jij nog maar iets aan balans verliest zonder halstertouwtje weet het paard niet meer waat hij aan toe is

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:57

Idd leren wijken voor druk moet je mee beginnen, maar daarvoor moetie natuurlijk naar je lichaamstaal kijken en jij naar die van hem.

Daarna is het handig om idd met neckrope/halsring te gaan rijden zodat je nog iets mee controle hebt. Daarna kan je rustig beginnen zonder Lachen

Eternalty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 11:10

maar er staat niet voor niets dat ik teugelhulpen moet afbouwen en dus meer op mijn zit moet gaan rijden, dat mag sowieso heel wat meer Bloos

zoals ik al zei (hierboven dus) klopt het dat ik meer op mijn zit moet gaan rijden, en dat dat bij lange na nog niet goed is weet ik ook.
en ik zal inderdaad af en toe nog naar het halstertouw grijpen omdat mijn balans nog niet goed is, tot deze goed is zal ik ook niet zonder hoofdstel gaan rijden hoor, maar zonder oefening leer je het nooit je moet ergens beginnen toch Knipoog
maar bedankt voor de tip, fransis, ik begrijp wel wat je bedoelt Lachen