Problemen tijdens NH

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lautjuh85Jarig

Problemen tijdens NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 16:29

Hoi allemaal,

Ik zit met een probleem en ik hoop dat er iemand is die advies kan geven.

Sinds kort ben ik begonnen met NH na 8 jaar op de engelse stijl te hebben gereden met mijn pony.
De eigenaresse van de pensionstal waar mijn pony staat heeft ervaring met NH.
Zij begon hierover nadat ze had gezien dat mijn pony "schijt" heeft aan mij en meer bezig is met zijn omgeving dan met mij.

Nu ben ik het boek van Monty Roberts aan het lezen en zijn veel dingen in zijn gedrag mij wel duidelijk geworden. Zij helpt mij met de NH toepassingen op mijn pony.

Nu is het probleem dat mijn pony het niet tolereert. Hij is compleet in de war lijkt het wel omdat ik nu ineens na 8 jaar open sta voor de "paardentaal" en met hem wil communiceren. Nu begint hij gevaarlijk gedrag te vertonen tijdens het longeren. Hij draait de kont naar mij toe, loopt naar achteren en begint te slaan met beide benen. Ook trekt hij zo hard aan het touw om vervolgens keihard weg te rennen en te bokken. Nu liet ik hem weer zelf naar mij toe komen en moest ik hem weer "wegjagen" van de eigenaresse van de pensionstal. Alleen het probleem is, hij vlucht niet, maar vecht! En dat beangstigd mij. Het is gewoon gevaarlijk. Je moet echt opzij springen.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft en mij adviezen kan geven? Zij kan mij ook niet zo goed helpen, omdat ze dit nog nooit zo gezien heeft.

Alvast bedankt!

Achterom

Re: Problemen tijdens NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 18:05

Dat lijkt mijn paard wel, een tijd geleden dan. Verschil is wel dat ik door dit gedrag van hem nu een tand mis en jij gelukkig nog niet.
Ik heb 1 advies voor je: zoek goede hulp hierbij en ga er niet zelf mee aan het klooien.
Ook zou ik eerst met grondwerk aan het touw beginnen om de verhoudingen duidelijk te maken voordat je aan longeren of zelfs loswerken begint.
Zorg wel dat je niet de hulp zoekt van de lieve aanpak, maar meer iemand die zit in de duidelijke consequente hulp.
Dit soort dingen is echt wel op te lossen, maar je moet het wel echt willen en de juiste mensen zien te vinden.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 18:09

je woont in assen zie ik ....bel emiel voest eens op..(ja je krijgt hem gewoon aan de lijn als je belt),ik weet 100 procent zeker dat hij je kan helpen...hij komt ook aan huis als het een probleem paard betreft..
verder kunnen wij je wel tig tips geven ,maar ik denk dat je het paard moet zien om te weten hoe te reageren..veel ervaring is dan ook heel belangrijk..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 18:11

Wat je ook kunt doen is naar www.paardelarij.nl gaan, en kijken of ze daar momenteel plek hebben om jou en je paard te helpen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 18:12

lique schreef:
veel ervaring is dan ook heel belangrijk..

Helaas is dat niet voldoende. Je moet echt de juiste persoon treffen. Hoeveel ervaring die heeft is eigenlijk minder belangrijk, maar wel dat die persoon ervaring heeft met het type paard wat jij hebt.
Ik heb er helaas genoeg mensen bij gehad die genoeg ervaring zouden hebben, maar echt geen idee hadden wat ze met dat paard van mij aan moesten. Was gewoon te veel paard voor ze.
Gelukkig heb ik iemand getroffen die het wel kon en het mij ook nog eens uit kon leggen... maar het is wel lastig.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 18:14

Vjestagirl schreef:
Wat je ook kunt doen is naar http://www.paardelarij.nl gaan, en kijken of ze daar momenteel plek hebben om jou en je paard te helpen.

Oh ja, dat zijn die lui die zowat alle signalen missen met trailerladen Huilen van het lachen
Waarom zouden die zo geschikt zijn? Lachen

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 18:16

dvd van equisense is goede start om betere band met je paard te krijgen

in nederlands en redelijk betaalbaar
www.equisense.nl

ga niet zelf aan klooien hier kunnen ongelukkig van komen, en longeren vind ik geen NH..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 18:20

Wendy schreef:
Vjestagirl schreef:
Wat je ook kunt doen is naar http://www.paardelarij.nl gaan, en kijken of ze daar momenteel plek hebben om jou en je paard te helpen.

Oh ja, dat zijn die lui die zowat alle signalen missen met trailerladen Huilen van het lachen
Waarom zouden die zo geschikt zijn? Lachen

Valt wel mee hoor. Ik ben er zelf geweest, 2x. Ik was eerst ook sceptisch, dat kon niets zijn, de flimpjes sloegen helemaal nergens op het zag er niet uit en een join up is dierenmishandeling. Als je er bent worden veel dingen je heel erg duidelijk. Alles wordt duidelijk uitgelegd, er is alle ruimte voor vragen of eigen interpetaties. Je kan ook kijken bij de training van jonge paarden, en ook dan wordt er duidelijk uitgelegd over het wat, het hoe en het waarom.

Wat het trailerladen betreft, ze hadden er van de zomer een paard staan wat echt heel erg bang was voor de trailer. Hij wilde er niet in. Door kalm aan te doen en een duidelijk plan te volgen hadden ze hem met een half uur zo ver dat hij erop stond. Zonder dwang, zonder slaan. Binnen 3 dagen liep hij erop en eraf alsof hij nog nooit anders gedaan had.

Daarbij komt nog, dat deze mensen dezelfde stroming volgen als dat de TS doet, namelijk Monty Roberts. Als ik ooit nog een jong paard moet laten beleren gaat hij daarheen, de rust en de kalmte die deze mensen hebben met paarden, en het begrip wat ze ervoor hebben is echt geweldig.

Er staat op die site ook een stukje van mij, Martine met Vjesta. Daar kun je zien hoe het met ons gegaan is.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 02-12-08 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 18:21

lautjuh85 schreef:
Alleen het probleem is, hij vlucht niet, maar vecht! En dat beangstigd mij. Het is gewoon gevaarlijk. Je moet echt opzij springen.

Het lijkt mij dat je precies niet opzij moet springen, anders werkt het averechts en wint hij. Dus of voorkomen dat het zover komt of zorgen dat hij voor jou terug gaat ipv andersom. Lijkt me werk voor iemand met veel ervaring, niet iets om zelf je eerste project van te maken.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 18:27

Wendy schreef:
lique schreef:
veel ervaring is dan ook heel belangrijk..

Helaas is dat niet voldoende. Je moet echt de juiste persoon treffen. Hoeveel ervaring die heeft is eigenlijk minder belangrijk, maar wel dat die persoon ervaring heeft met het type paard wat jij hebt.
Ik heb er helaas genoeg mensen bij gehad die genoeg ervaring zouden hebben, maar echt geen idee hadden wat ze met dat paard van mij aan moesten. Was gewoon te veel paard voor ze.
Gelukkig heb ik iemand getroffen die het wel kon en het mij ook nog eens uit kon leggen... maar het is wel lastig.

is helemaal waar wat jij zegt...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:36

@msophie: of je hanteert een vreemde definitie van NH of je hebt nooit goed leren longeren. In ieder geval zou ik in zo'n geval nooit een DVD'tje aanraden maar echte deskundige hulp.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:23

Nou ik vind Longeren gewoon geen NH.. Mijn pony doet wel circling game maar longeren klinkt bij mij je paard aantouw en rondjes laten lopen voor langer dan 2 rondjes.. ik doe 2 rondjes circling en dan want anders en omwisselen etc.. of iets anders doen..

waarom geen dvd want kan best zijn dat iemand verkeerd is begonnen en dan kan zo dvd verekte handig zijn !

lautjuh85Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 22:13

Nee ik ben grondwerk aan het doen via het boek van Monty Roberts.
Longeren zelf is ook geen NH, maar ik probeer het te doen via de paardentaal. Dus dmv gebaren.

lautjuh85Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 23:34

nicole288 schreef:
Het lijkt mij dat je precies niet opzij moet springen, anders werkt het averechts en wint hij. Dus of voorkomen dat het zover komt of zorgen dat hij voor jou terug gaat ipv andersom. Lijkt me werk voor iemand met veel ervaring, niet iets om zelf je eerste project van te maken.

Als ik dit van te voren had geweten dan had ik er meteen wel deskundige hulp bij gehaald. Helaas weet je nooit van te voren hoe je pony reageert.

woldhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 09:50

Als hij op je afkomt dan moet je groot maken en hem bij je weg jagen. Hij mag alleen bij je komen als jij het wilt. Ik zou ook gaan longeren in een roundpen of de bak halveren, zodat hij minder kan vluchten. Slaat hij jou richting op dan laat je hem extra rondje lopen. Op een gegeven moment dan heeft hij wel door dat het juist voor je paardje vermoeiend is dan voor jou. En als je dan wilt dat hij naar je toe komt dan maakt je iets kleiner.
Maar hoe is je houding? Heb je drijf je hem wel of hou je hem tegen. Als je hem tegen houdt met je houding en je jaagt hem wel op dan snapt hij er natuurlijk ook niets van. En dan krijg je ook een reaktie dat hij idd naar je kan slaan, zo van "wat moet je nou van me"
Zie het ook vaak gebeuren bij ruiter die hun paard zo vast houden van voren en wel drijven dat het beesje gaat bokken omdat hij het niet snapt. En dan wordt de ruiter vaak boos.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 10:00

MSophie schreef:
Nou ik vind Longeren gewoon geen NH.. Mijn pony doet wel circling game maar longeren klinkt bij mij je paard aantouw en rondjes laten lopen voor langer dan 2 rondjes.. ik doe 2 rondjes circling en dan want anders en omwisselen etc.. of iets anders doen..

waarom geen dvd want kan best zijn dat iemand verkeerd is begonnen en dan kan zo dvd verekte handig zijn !

Een DVD vertelt je niet wat er mis gaat in jouw geval. Een DVD vertelt je niet of het in jou zit of in je paard. Of waar de reacties van het paard vandaan komen. Zeker zo'n beginners DVD als die van equisense gaat alleen maar over de absolute basics. Dat is leuk als achtergrondinfo, maar biedt niet echt een oplossing op dit moment. En dan nog zou ik eerder een parelli pakket aanraden, dat gaat een stuk verder Haha!
Bovendien heeft de TS al materiaal van Monty Roberts. Of je dat nu wat vindt of niet, het lijkt me niet handig om meteen alles door elkaar te gaan gebruiken.

Als je zo over longeren denkt heb je het gewoon nooit goed geleerd. Als ik longeer is het absoluut niet saai Haha! Ik doe alles op lichaamstaal en zorg voor veel afwisseling. Anders heeft het imo ook geen nut Knipoog
Wat ik trouwens wel vind van de circling game. Als er iets is wat een paard tussen de oren kapot kan maken dan is het wel die circling game.

lautjuh85Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 12:27

Vandaag weer geprobeert en het ging echt super goed. Hij begint het nu te begrijpen en open te staan voor mij!

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 12:37

Ik ben niet zo'n fan van Monty, maar veel meer van Emiel Voest en Parelli.. Monty heeft dingen waarvan ik denk over moet dat wel zo? (zoals de Bokstopper, touwtje over het tandvlees heen die aantrekt als je paard bokt? nou sorry hoor..) Ik zou me eens wat meer verdiepen in de andere NH-methodes..

lautjuh85Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 16:39

Ja nou ik ben ook maar een beginneling. Dan is het toch niet zo gek als ik informatie aan het inwinnen ben dmv boeken te lezen ed?
Ik zeg niet dat ik alle methodes overneem, maar ik probeer wel het één en ander over NH te begrijpen. Ik sta er wel voor open. Dus ja dat ik op dit moment het boek van Monty aan het lezen ben is meer omdat ik wil weten hoe het nou eigenlijk werkt. En ik heb al veel geleerd over het paard en zijn inlevingsvermogen door maar een paar bladzijden te lezen. Ik heb de dvd van equisense ook aangevraagd, bedankt nog voor de link.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 16:42

Cynthiaaapje schreef:
Ik ben niet zo'n fan van Monty, maar veel meer van Emiel Voest en Parelli.. Monty heeft dingen waarvan ik denk over moet dat wel zo? (zoals de Bokstopper, touwtje over het tandvlees heen die aantrekt als je paard bokt? nou sorry hoor..) Ik zou me eens wat meer verdiepen in de andere NH-methodes..

De hogere levels van Parelli zijn ook niet bepaald vriendelijk te noemen... Monty vind ik juist heel erg duidelijk, het is simpel, duidelijk en consequent. Je kunt het ook leren zonder dure dvd's ed te moeten kopen.

mel86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 20:19

Persoonlijk vind ik het klinken als een paard wat tegenstrijdige signalen binnenkrijgt of te heftige signalen krijgt.
Mijn verzorg hafje is super met loswerken(heel goed leerpaard ook, ze is echt perfect, tot je iets fout doet), maar als je te "grof" bent, slaat ze ook..
Lastig oordelen van achter de pc, maar ik zou hier toch echt rekening mee houden!
Jij moet alles nog leren! Het paard kent het al.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 16:23

Ik wil ook niet zeggen dat parelli heilig is, maar ik vind level 1 en 2 toch echt super!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 20:11

ik zag dat je in assen woonde, dat is redelijk dicht bij beilen!
ik weet niet of je equixantos kent, maar is zeker een aanrader!
daar wordt vooral met de emiel voest methode gewerkt, maar ook heel erg veel met klaus ferdinant hempfling

edit:
volgens mij is deze reactie van je paard in het begin redelijk normaal!
ik ben vrijwilliger met ponykampen op equixantos, en bijna elk paard wat daar voor het eerst komt reageerd heel verward met de eigenaar.
maar na een week zijn ze echt een stuk verder!