Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Waratje schreef:Een trucje gaat je niet helpen. Je paard heeft absoluut lak aan wat jij te vertellen hebt, ze heeft geen respect voor je. De oplossing ligt niet bij je paard, maar bij jou. Jij zult moeten zorgen dat je een persoon wordt die te respecteren is, zekerheid uitstraalt, veiligheid biedt, duidelijkheid biedt, met andere woorden een goede kuddeleider.
Sizzle schreef:Ze heeft duidelijk niet goed geleerd dat nee ook echt nee betekend. Je kan je paard met nog zoveel respect benaderen, als jouw paard dat niet ook bij jou doet gaat het het van kwaad tot erger. Ongewenst gedrag moet je desnoods fors tegen optreden. Vergelijk het met een hengst die ineens voorbijkomende merries wil gaan dekken en jouw pontificaal daarbij omver loopt. Dan kun je het 600x vriendelijk vragen maar lust gaat dan voor in een paardenhoofd. Bedenk ook wat een ander paard zou doen als jouw merrie zijn plukje wil gaan opeten zonder zijn toestemming, dat veroorzaakt meestal wel een zichtbaar afdrukje so to say.....
Jij bent leider en bepaald daarmee ook wanneer er gegeten wordt. Je kunt dat al aanpakken door met het geven van voer je paard te laten wachten met eten totdat jij duidelijk weg bent gelopen bij de voerbak bijvoorbeeld.
Ik bedoel uiteraard niet dat je als een zotte je paard moet gaan zitten slaan, maar 1 zeer getimede ferme tik oid met een duidelijke voor het paard begrijpelijke waarschuwing vooraf is opvoedkundig prima te verdedigen.
LovesMariska schreef:Ik kan gaan staan tieren, slaan, huilen maakt niet uit.. het schijnt niet egt een impact op haar te maken.
Ik snap niet waar bij haar het gedeelte zit waar voor haar de grens is overschreden of het moment zit waar ze plotseling schijnt complete schijt aan mij te hebben..
Waratje schreef:LovesMariska schreef:Ik kan gaan staan tieren, slaan, huilen maakt niet uit.. het schijnt niet egt een impact op haar te maken.
Ik snap niet waar bij haar het gedeelte zit waar voor haar de grens is overschreden of het moment zit waar ze plotseling schijnt complete schijt aan mij te hebben..
Hierin geef je een aardig groot deel van het probleem aan: jij laat haar jouw emoties sturen. Wat jij hier opnoemt zijn allemaal (emotionele) uitingen van onmacht en onmacht betekent dat jij in ieder geval geen leider kunt zijn..... Geef haar geen vat op je emoties, dan ben je een heel eind verder
Sizzle schreef:Je merrie is drachtig toch? Dan krijgen ze ook wat meer schijt aan gezag over het algemeen. Daarnaast heeft ze met 7 idd volwassenheid bereikt en zal de kinderlijke onderdanigheid verdwijnen en moet je je misschien wat meer als een politieagent opstellen. Emotioneel worden is nooit een oplossing. Een goed gemikte stoicijnse emotieloze klap doet vaak wel wonderen. Zodra jij je echter bij elke serieuze correctie schuldig voelt maakt ze daar geheid misbruik van. Dat voelen ze direct.
Denk jij dat zjin maatjes op de wei zich ook maar twee tellen schuldig voelen als ze een keurig gebitsafdrukje achterlaten op het schouderblad na aanleiding van een gestolen portie hooi? Die waarschuwen, slaan toe zo hard als noodzakelijk en zo zacht als mogelijk en vreten vervolgens gewoon weer door. Daar komt geen emotie bijkijken: deed het pijn? tja ...dikke bult, mijn eten is niet van jou.
Je moet zo effectief als een schrikdraadje willen zijn. Daarbij weten ze ook dondersgoed tot op hoeveel milimeter ze het kunnen naderen, ofwel waar exact de grens is.
Italos schreef:Ik ben al een tijdje opzoek naar iemand die mij NH les kan geven, maar er is jammer genoeg erg weinig in de buurt...
Ik had er nog niet tot zo diep over nagedacht en ben blij dat jullie mij hebben laten zien hoe groot eigenlijk het probleem in werkelijke is!!
dankjewel:D ik ga nu opzoek naar iemand die mij hierbij kan helpen, want alleen een oorzaak heb ik natuurlijk niks aan:)
Waratje schreef:Italos schreef:Ik ben al een tijdje opzoek naar iemand die mij NH les kan geven, maar er is jammer genoeg erg weinig in de buurt...
Ik had er nog niet tot zo diep over nagedacht en ben blij dat jullie mij hebben laten zien hoe groot eigenlijk het probleem in werkelijke is!!
dankjewel:D ik ga nu opzoek naar iemand die mij hierbij kan helpen, want alleen een oorzaak heb ik natuurlijk niks aan:)
Aan alleen een oorzaak heb je wel degelijk wat, dat is namelijk het begin van de oplossing![]()
Als je weet wat je problemen zijn, kun je gerichter gaan zoeken naar echte oplossingen. Op zich hoef je niet perse op zoek naar NH-les, maar naar les van iemand die jou kan helpen met dit paard. Er zijn ook mensen die niet onder de noemer NH willen werken, maar ondertussen wel heel goed weten hoe je met verschillende paarden om moet gaan. Helaas weet ik zo niet direct iemand in jouw regio.