Eet probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LovesMariska

Eet probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 12:00

Hee,

Ik heb nogal een probleem met mijn pony. Ik weet dat het bekend staat dat haflingers enorme freetzakken zijn, maar dit is werkelijk niet leuk meer. Ik heb haar nu al 6 jaar. Ik heb haar zelf opgevoed en ingereden. Ze is nu 7 jaar oud.
Ik heb er nooit echt last van gehad dat ze zo at, maar ik kan nu bijna niets meer met haar doen. Ze heeft een enorme kracht in har hoofd. Zelfs als ik met mijn hele gewicht eraan ga hangen(wat ik natuurlijk liever niet doe) dan komt er nog geen enkele beweging in.
Als ik haar wil longeren in de bak, waar een enkel grassprietje groeit(ik heb alleen een buitenbak) dan heb ik al meteen niks meer te zeggen. Dat hoofd gaat omlaag naar het gras toe en dan kan ik gaan schreeuwen, slaan, smeken of huilen, het maakt allemaal niet uit.
Ook onder het rijden begin ik er erge last van te hebben. Als ik door de berm moet lopen of een grasveld wil oversteken dan sta doe ik daar minimaal een half uur over wil ik haar naar de overkant hebben gekregen...
Ik rijd met bareback en bitloos. Met een merotische neusriem, en ik heb het niet zo op het druk geven aan het hoofd. Zoals iedereen weet moet je met je benen en zit sturen. Toch dwingt ze mij er de laatste tijd toe om tot geweld over te slaan.
Dit wil ik niet, dus doe ik steeds minder met haar de laatste weken. Ik vermijd zoveel mogelijk alles wat eetbaar is...
Weet iemand trucjes of iets dergelijks waarmee ik haar duidelijk kan maken dat dit niet de bedoeling is?
Ik word er helemaal gek van en ik wil haar geen pijn doen... maar als zij mij compleet negeerd en eten boven mij steld, kan ik er soms niet meer tegen...

Ik hoop dat iemand mij kan helpen

xx Marjolein

Waratje

Re: Eet probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 14:13

Een trucje gaat je niet helpen. Je paard heeft absoluut lak aan wat jij te vertellen hebt, ze heeft geen respect voor je. De oplossing ligt niet bij je paard, maar bij jou. Jij zult moeten zorgen dat je een persoon wordt die te respecteren is, zekerheid uitstraalt, veiligheid biedt, duidelijkheid biedt, met andere woorden een goede kuddeleider.

LovesMariska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 15:38

Waratje schreef:
Een trucje gaat je niet helpen. Je paard heeft absoluut lak aan wat jij te vertellen hebt, ze heeft geen respect voor je. De oplossing ligt niet bij je paard, maar bij jou. Jij zult moeten zorgen dat je een persoon wordt die te respecteren is, zekerheid uitstraalt, veiligheid biedt, duidelijkheid biedt, met andere woorden een goede kuddeleider.

Ja dat klopt niet helemaal, je zegt het wel erg bot. Ik heb haar met alle respect altijd behandelt en ik doe er alles aan om haar zo paards mogelijk te laten en haar in haar waarden te laten. Ze vertrouwt me in alles. Zelfs met een zak over haar hoofd zal ze me nog volgen. Ik kan met met enkel een touwtje om haar nek een trektocht van 3 uur maken en daarbij ook langs de weg en alles, we voelen elkaar super goed aan in dat opzicht.
Er is alleen inderdaad de laatste tijd ineens een stom gedrag naar eten heeft. Ik snap er niks van.. het zal idd wel aan mij liggen maar ik zou niet weten wat ik zou kunnen doen ! Ik heb niet het idee dat ik haar slecht behandel en mensen in mijn omgeving hebben juist vaak bewondering in hoe ik met haar om kan gaan...
Ik snap niet waar dit plotselinge gedrag vandaan komt.. ik snap niet wat ik fout doe
Weet misschien iemand in de omgeving eersel/eindhoven die mij kan helpen?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 16:09

Klopt, ik zeg het bot, daarmee komt de boodschap namelijk het helderst over Duivel
Dat jij haar met respect behandelt is mooi, maar dat levert niet automatisch respect terug. Je hebt een ondertussen volwassen merrie die weet wat ze wil en ook hoe het te krijgen. Ze doet wat jij vraagt voor zover het haar uitkomt. Het is ongetwijfeld best heel gezellig om samen met jou op pad te zijn, vandaar dat dat best goed gaat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 16:16

Ze heeft duidelijk niet goed geleerd dat nee ook echt nee betekend. Je kan je paard met nog zoveel respect benaderen, als jouw paard dat niet ook bij jou doet gaat het het van kwaad tot erger. Ongewenst gedrag moet je desnoods fors tegen optreden. Vergelijk het met een hengst die ineens voorbijkomende merries wil gaan dekken en jouw pontificaal daarbij omver loopt. Dan kun je het 600x vriendelijk vragen maar lust gaat dan voor in een paardenhoofd. Bedenk ook wat een ander paard zou doen als jouw merrie zijn plukje wil gaan opeten zonder zijn toestemming, dat veroorzaakt meestal wel een zichtbaar afdrukje so to say.....
Jij bent leider en bepaald daarmee ook wanneer er gegeten wordt. Je kunt dat al aanpakken door met het geven van voer je paard te laten wachten met eten totdat jij duidelijk weg bent gelopen bij de voerbak bijvoorbeeld.

Ik bedoel uiteraard niet dat je als een zotte je paard moet gaan zitten slaan, maar 1 zeer getimede ferme tik oid met een duidelijke voor het paard begrijpelijke waarschuwing vooraf is opvoedkundig prima te verdedigen.

LovesMariska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 20:51

Sizzle schreef:
Ze heeft duidelijk niet goed geleerd dat nee ook echt nee betekend. Je kan je paard met nog zoveel respect benaderen, als jouw paard dat niet ook bij jou doet gaat het het van kwaad tot erger. Ongewenst gedrag moet je desnoods fors tegen optreden. Vergelijk het met een hengst die ineens voorbijkomende merries wil gaan dekken en jouw pontificaal daarbij omver loopt. Dan kun je het 600x vriendelijk vragen maar lust gaat dan voor in een paardenhoofd. Bedenk ook wat een ander paard zou doen als jouw merrie zijn plukje wil gaan opeten zonder zijn toestemming, dat veroorzaakt meestal wel een zichtbaar afdrukje so to say.....
Jij bent leider en bepaald daarmee ook wanneer er gegeten wordt. Je kunt dat al aanpakken door met het geven van voer je paard te laten wachten met eten totdat jij duidelijk weg bent gelopen bij de voerbak bijvoorbeeld.

Ik bedoel uiteraard niet dat je als een zotte je paard moet gaan zitten slaan, maar 1 zeer getimede ferme tik oid met een duidelijke voor het paard begrijpelijke waarschuwing vooraf is opvoedkundig prima te verdedigen.

Het klopte wat je zegt, maar ik vind het nogsteeds erg raar. Ik heb haar namelijk met veel consequentie opgevoed. En duidelijk laten zien dat ik de gene ben die bepaald wat er gaat gebeuren. Ik heb bijvoorbeeld wel eens 1,5 uur lang in een plas gestaan tot mijn knieeén tot ze erdoor heen ging. Allemaal van dit soort dingen. Omdat ik weet dat ze een eigenwijs en uitdagend karakter heeft heb ik daar ook extra aaandacht aan gegeven.
Het probleem is echter op dit moment dat als ik haar een tik geef, ze er weinig om schijnt te geven, ik kan doen wat ik wil, maar het maakt haar niet uit.. terwijl ik naderhand wel merk dat ze erg teleurgesteld is van mijn gedrag als deze straffent is geweest of als ik haar pijn heb gedaan door bijvoorbeeld een tik te geven.
Dat met dat voer heb ik ook al sinds veulen af aan gedaan met haar en dingen zoals dat ze terug moet voor mij enzo...
dit gaat nogsteeds prima.. maar als ik serieus met haar te werk wil gaan, schijnt ze eten egt boven mij te stellen. Ik kan gaan staan tieren, slaan, huilen maakt niet uit.. het schijnt niet egt een impact op haar te maken.
Ik snap niet waar bij haar het gedeelte zit waar voor haar de grens is overschreden of het moment zit waar ze plotseling schijnt complete schijt aan mij te hebben..
Nogal vervelend allemaal..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:38

LovesMariska schreef:
Ik kan gaan staan tieren, slaan, huilen maakt niet uit.. het schijnt niet egt een impact op haar te maken.
Ik snap niet waar bij haar het gedeelte zit waar voor haar de grens is overschreden of het moment zit waar ze plotseling schijnt complete schijt aan mij te hebben..

Hierin geef je een aardig groot deel van het probleem aan: jij laat haar jouw emoties sturen. Wat jij hier opnoemt zijn allemaal (emotionele) uitingen van onmacht en onmacht betekent dat jij in ieder geval geen leider kunt zijn..... Geef haar geen vat op je emoties, dan ben je een heel eind verder Knipoog

amnesia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 10:42

Waratje schreef:
LovesMariska schreef:
Ik kan gaan staan tieren, slaan, huilen maakt niet uit.. het schijnt niet egt een impact op haar te maken.

Hierin geef je een aardig groot deel van het probleem aan: jij laat haar jouw emoties sturen. Wat jij hier opnoemt zijn allemaal (emotionele) uitingen van onmacht en onmacht betekent dat jij in ieder geval geen leider kunt zijn..... Geef haar geen vat op je emoties, dan ben je een heel eind verder Knipoog

Ja ik snap wel wat je bedoelt, maar het waren meer voorbeelden:P meer om te zeggen van ik kan doen wat ik wil, maar het heeft tog geen zin:P

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 12:48

Zit je nu op andermans account?

Waar het om gaat is niet WAT je doet, maar HOE je het doet. Wat is de houding van je persoonlijkheid, dus niet eens zozeer wat je met je lijf doet, maar hoe zeker je bent. De meeste paarden geven geen discussie als jij echt uitstraalt "we gaan dit doen." Als er bij jou gewoon geen twijfel is dat je dat gaat doen met het paard, dan ga je dat gewoon doen.

Zoals ik het inschat is jouw merrie volwassen geworden en heeft ze haarfijn door dat jij dat nog niet bent. Voor haar betekent dat dus dat zij de leiding heeft en bepaalt wanneer er gegeten wordt onderweg. Dat ze veel dingen wel doet die je vraagt komt waarschijnlijk voort uit het feit dat ze je best graag mag en dat de activiteiten ook wel leuk zijn voor haar. Dat ze nu focust op eten in plaats van op jouw activiteiten, geeft aan dat haar prioriteit nu anders ligt en zij volgt haar eigen prioriteiten.
Dat verklaart ook waarom ze jouw bestraffingen eigenlijk niet accepteert, als rangmindere heb je niet te straffen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 13:58

Je merrie is drachtig toch? Dan krijgen ze ook wat meer schijt aan gezag over het algemeen. Daarnaast heeft ze met 7 idd volwassenheid bereikt en zal de kinderlijke onderdanigheid verdwijnen en moet je je misschien wat meer als een politieagent opstellen. Emotioneel worden is nooit een oplossing. Een goed gemikte stoicijnse emotieloze klap doet vaak wel wonderen. Zodra jij je echter bij elke serieuze correctie schuldig voelt maakt ze daar geheid misbruik van. Dat voelen ze direct.
Denk jij dat zjin maatjes op de wei zich ook maar twee tellen schuldig voelen als ze een keurig gebitsafdrukje achterlaten op het schouderblad na aanleiding van een gestolen portie hooi? Die waarschuwen, slaan toe zo hard als noodzakelijk en zo zacht als mogelijk en vreten vervolgens gewoon weer door. Daar komt geen emotie bijkijken: deed het pijn? tja ...dikke bult, mijn eten is niet van jou.
Je moet zo effectief als een schrikdraadje willen zijn. Daarbij weten ze ook dondersgoed tot op hoeveel milimeter ze het kunnen naderen, ofwel waar exact de grens is.

Italos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:00

Sizzle schreef:
Je merrie is drachtig toch? Dan krijgen ze ook wat meer schijt aan gezag over het algemeen. Daarnaast heeft ze met 7 idd volwassenheid bereikt en zal de kinderlijke onderdanigheid verdwijnen en moet je je misschien wat meer als een politieagent opstellen. Emotioneel worden is nooit een oplossing. Een goed gemikte stoicijnse emotieloze klap doet vaak wel wonderen. Zodra jij je echter bij elke serieuze correctie schuldig voelt maakt ze daar geheid misbruik van. Dat voelen ze direct.
Denk jij dat zjin maatjes op de wei zich ook maar twee tellen schuldig voelen als ze een keurig gebitsafdrukje achterlaten op het schouderblad na aanleiding van een gestolen portie hooi? Die waarschuwen, slaan toe zo hard als noodzakelijk en zo zacht als mogelijk en vreten vervolgens gewoon weer door. Daar komt geen emotie bijkijken: deed het pijn? tja ...dikke bult, mijn eten is niet van jou.
Je moet zo effectief als een schrikdraadje willen zijn. Daarbij weten ze ook dondersgoed tot op hoeveel milimeter ze het kunnen naderen, ofwel waar exact de grens is.

Hee, ja ik zit op acounts van vriendinnen omdat mijn acount het ineens niet meer goed doet... dus vandaar:P ik zal het voortaan wat duidelijker zeggen haha
Het klopt wat jullie allemaal zeggen. En ik begin me daar ook bewust van te worden. Ik ben opzoek naar iemand die mij hierbij kan helpen. Want ik denk niet dat ik er zelf tot in staat ben...
Ze is inderdaad drachtig:)
Ik ben al een tijdje opzoek naar iemand die mij NH les kan geven, maar er is jammer genoeg erg weinig in de buurt...
Ik had er nog niet tot zo diep over nagedacht en ben blij dat jullie mij hebben laten zien hoe groot eigenlijk het probleem in werkelijke is!!
dankjewel:D ik ga nu opzoek naar iemand die mij hierbij kan helpen, want alleen een oorzaak heb ik natuurlijk niks aan:)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 14:27

Succes!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 17:58

Italos schreef:
Ik ben al een tijdje opzoek naar iemand die mij NH les kan geven, maar er is jammer genoeg erg weinig in de buurt...
Ik had er nog niet tot zo diep over nagedacht en ben blij dat jullie mij hebben laten zien hoe groot eigenlijk het probleem in werkelijke is!!
dankjewel:D ik ga nu opzoek naar iemand die mij hierbij kan helpen, want alleen een oorzaak heb ik natuurlijk niks aan:)

Aan alleen een oorzaak heb je wel degelijk wat, dat is namelijk het begin van de oplossing Knipoog
Als je weet wat je problemen zijn, kun je gerichter gaan zoeken naar echte oplossingen. Op zich hoef je niet perse op zoek naar NH-les, maar naar les van iemand die jou kan helpen met dit paard. Er zijn ook mensen die niet onder de noemer NH willen werken, maar ondertussen wel heel goed weten hoe je met verschillende paarden om moet gaan. Helaas weet ik zo niet direct iemand in jouw regio.

Italos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 21:23

Waratje schreef:
Italos schreef:

Aan alleen een oorzaak heb je wel degelijk wat, dat is namelijk het begin van de oplossing Knipoog
Als je weet wat je problemen zijn, kun je gerichter gaan zoeken naar echte oplossingen. Op zich hoef je niet perse op zoek naar NH-les, maar naar les van iemand die jou kan helpen met dit paard. Er zijn ook mensen die niet onder de noemer NH willen werken, maar ondertussen wel heel goed weten hoe je met verschillende paarden om moet gaan. Helaas weet ik zo niet direct iemand in jouw regio.

ff op andere acuont nog..
ja oke, maar ik bedoel meer dat ik niet moet blijven hangen bij de oorzaak:)
en natuurlijk snap ik ook wel dat ik zo een persoon moet hebbe XD ik hoop alleen dat ik er een vind!!

juliaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 22:32

Hoi,
Ik vind het altijd moeilijk om te reageren en advies te geven met dit soort dingen, omdat ik jou en je paard niet ken en omdat iedereen natuurlijk zelf moet ontdekken wat werkt en wat niet werkt.

Ik heb met mijn paard iets soortgelijks; het is een heel complex paard dat 17 jaar lang gedwongen is om alles te doen (eigenlijk zoals de meeste paarden), hij is hierdoor heel skeptisch, onzeker en introvert van geworden, terwijl hij op de momenten dat hij zich goed en veilig voelt, heel sociaal en dominant is.
Ik ben met Parelli begonnen en heb heel veel over hem geleerd en ik zit zelf nog heel erg in de beginfase en probeer steeds nieuwe dingen uit, omdat hoe meer ik leer, hoe meer ik eraan denk wat voor ongelooflijk domme dingen ik een week geleden heb gedaan.
Ik wil geen betoog houden over hoe weinig "de conventionele paardenmens" van paarden en hun psychologie weet, maar ik verbaas me daar zo erg over. Paarden zijn zo intelligent en complex, dat het mijns inziens echt lang duurt voordat iemand paarden echt goed kan begrijpen en ook heel erg veel fouten maakt daarvoor en dat het, afhankelijk van het paard en de persoon natuurlijk, ook heel lang kan duren voordat het paard dan respect krijgt voor diegene.

Mijn paard is dus heel erg gedwongen om altijd dingen te doen, op het moment dat hij een stuk gras ziet duikt hij erop en door te eten sluit hij zich mentaal af. Het stomste wat ik dan kan doen is zeggen: hee jij mag helemaal niet eten je moet naar me luisteren. Waarom zou hij dat in godsnaam doen? ik dwing hem tot dingen die hij niet wil en ik ben helemaal niet interessant.
Wat ik nu doe is naast hem lopen en hem af en toe snoepjes geven, als hij me aankijkt of zelf naar me toe komt geef ik hem ook snoepjes en ik wacht tot hij zelf aan gaat bieden om dingen te gaan doen.
Zodat hij weet dat ik niks met hem ga doen als hij niet aanbiedt om iets te gaan doen.

Ik weet absoluut niet of dit voor jouw paard een juiste aanpak is (ik weet niet eens of dat voor mijn paard zo is, ik probeer het alleen), maar wat ik meer wil zeggen is dat hij het niet zou doen als jij hem genoeg mentale uitdaging zou geven, of dat zich nou manifesteert in "Even kijken hoe dominant ik kan zijn; een spelletje: ik ga gras eten en kijken wat zij eraan gaat doen" of in dat wat mijn paard doet, is meer een volgende denkstap.

Toch een lang verhaal geworden, maar ik denk dat het beste advies dat ik je kan geven is Parelli gaan doen; vooral het Liberty & Horse Behavior pakket heb ik ongelooflijk veel aan. Want ik weet zeker dat niemand hier je kan helpen, omdat ze jou en je paard niet kennen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 09:12

Ik neem aan dat je paard dus niet in een wei staat?
Als ze dit eerder niet deed, kán het zijn dat ze hongerig is. Krijgt ze voldoende ruwvoer?(En dan hebben we het over ongeveer een halve baal goed hooi per dag) Merk je dat ze vermagert? Of dat ze haar stro opeet?

Sowieso wordt gras ineens heel erg begerenswaardig als een paard er weinig toegang tot heeft.

Het van Juliaaa hierboven gaat dan ook niet altijd op: als ik in het voorjaar onze ponys van de paddock naar de weide breng, dan weet ik dat enkele zich niet meer laten pakken tot hun buikje rond is. Ze zijn niet geheel en al gek. Lachen
Ze zijn ook echt zo dom niet om zich met een voerschep te laten lokken. Op dat moment kiezen ze voor gras.
Gras is ook een eerste levensbehoefte voor een paard. De mens niet bepaald. Clown

Waratje noemde al een oorzaak: je gezagverhoudingen. Je geeft aan dat je het gevoel hebt dat je pony erg teleurgesteld is als je haar een tik geeft.
Probeer je dat soort dingen niet aan te trekken! Nu is niet het moment aan jullie goede band te werken, die kan wel tegen een stootje! Nu is tijd om even de verhoudingen weer duidelijk te stellen.
Het is fijn als je daar hulp bij krijgt, maar ik denk dat je het zelf ook wel kan.

Want je geeft zelf aan dat je een goede band met haar hebt, dus jullie komen er samen wel uit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 22:23

Je moet je paard een correctie geven die aankomt. Dus niet die tik waar je paard weinig om geeft, want dat stompt hem alleen maar af en leert hem dat hij je niet serieus hoeft te nemen.
Ik zou aan grondwerk doen, met touwhalster (is wat scherper, heb je ook meer in te brengen), leadrope en stick. En wees er niet bang voor om, als het nodig is, die stick te gebruiken, of om wat meer druk te geven op dat halster.

Verder zou ik met de merrie niet meer aan de hand gaan grazen (als je dat al deed), of als je wilt grazen, alleen op specifieke plekken, zodat ze weet dat snacken niet mag.

Succes.

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 21:25

Idd niet meer aan de hand laten grazen en grondwerk gaan doen, het paard heeft duidelijk te weinig respect en ziet jou niet als zijn leider, hier kan grondwerk dus bij helpen Lachen