[AR] competitietuigpaard tijdens training: hangt aan bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SDE

competitietuigpaard tijdens training: hangt aan bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 20:38

Aan de tuigpaardtrainers/competitiemenners

Ik train een werklustig, pittig competitietuigpaard met ervaring.
Als training neem ik ze aan de lange lijnen, dus zonder koets.
Ze heeft een superkarakter, maar doet 1 ding wat me enorm stoort: ze hangt in het bit.
Hierdoor steekt ze haar hoofd omlaag en haar neus naar voor, haar nekboog is weg, ze spant haar rug op en haar achterhand komt er niet meer goed onder.

Wanneer ze dit doet, werk ik als volgt:
ik laat haar stilstaan, laat haar nageeflijk worden tot ik niets in mijn handen heb, laat haar vertrekken op mijn tempo (ze moet dit aanvoelen) en we zijn vertrokken ... voor 2 seconden. Ze hangt dan al aan het bit. Ze loopt niet per sé sneller, maar gaat gewoon in het bit hangen waardoor haar hele houding op niets meer trekt. Ik laat ze dan terug stilstaan en overloop het hele lijstje opnieuw. Het duurt ook even voor ze nageeflijk is. Ze wringt en test uit.
Op wedstrijd rijden we daarom ook met een opzetje. Dat is natuurlijk puntenverlies.

Dus aan de kenners: hoe pakken jullie dit aan bij de training?

BlackDevils

Re: competitietuigpaard tijdens training: hangt aan bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 22:12

Nageeflijkheid is niet iets dat je af kunt dwingen door haar stil te laten staan, wachten tot ze nageeft en weer weg te rijden. Het is een kwestie van de balans kunnen vinden en op de hand van de menner vertrouwen.
Je zal het met rust weer op moeten bouwen en zorgen dat ze je hand op gaat zoeken en na wil komen.
Je zult waarschijnlijk teveel van haar willen in de training. Zorg voor rust en zorg er voor dat ze in staat is uit te voeren het geen je verwacht. Overgangen en rustpauzes in de niet te lange training zijn ook belangrijk.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 22:58

Ik ben het met black devils eens, maar wel met een aanvulling.
Hangen op het bit kun je op 2 manieren afleren, beide met heel veel geduld en timing op het juiste moment, dit is essentieel!!
1: met ophoudingen net zo lang totdat hij/zij het opgeeft, op dat moment, van geen druk, handen gelijk stil, dit is de beloning voor je paard. Dus door ophoudingen de druk (hangen) er af spelen.
2: losgooien van je leidsel aan die kant waar hij/zij druk neemt (dan kan dat nl. niet meer) en met een ronde beweging weer leidsel opnemen. Andere kant juist wel druk houden.
Ze hangen vaak maar echt op 1 kant.
Dus niet gaan zagen of rukken in de mond!
Het is heel lastig om dit zo zwart op wit te zetten, het is ook een gevoelskwestie.
Het is maar net op welke van deze twee mogelijkheden je paard het beste gaat reageren.
Op het moment dat hij/zij gaat hangen neemt hij daar dus druk, dat moet je niet willen.
Het houdt vaak ook in dat de andere kant geen druk genomen wordt, terwijl dat juist wel weer moet.
Zo is het vaak een wisselwerking.
Het is wel een kwestie van een lange adem, zeer consequent zijn, dus gelijk bij druk die er zien af spelen en als beloning, naast je stem, heel belangrijk gelijk je handen stil, zodat je paard leert: als ik niet ga hangen, geen gestoor in mijn mond.
Het begint met 1 pas, dit gelijk belonen en dan proberen dit uit te breiden.
Verwacht geen wonderen, maar met geduld en het juist toepassen, kom je er vermoedelijk wel (e.e.a. hangt van jou en je paard af).
Mocht je nog geen les hebben, probeer dan les te nemen, maar dat terzijde.
Een goede instructeur kan je dit beter uitleggen dan ik zo zwart op wit hier op bokt.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Succes!

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 20:52

Ik had al een vermoeden dat het lang zou duren.
Iedere keer dat ze gaat hangen maak ik een halt ipv halve ophouding (geleerd op cursus Frank Smolders).
En tijdens de cursus van Cees Embreghts stelde ik vast dat beide lesgevers het tuigpaardtrainen op een volledig andere manier aanpakken. Daarom zit ik wat in de knoop.

Ik dacht ook dat een paard zou hangen aan 1 kant, maar bij haar lijkt het niet. Ik zal bij de volgende training er eens extra op letten. Het lijkt of ze haar hele hoofd in de strijd gooit.
Zagen/trekken doe ik zeker niet! Dat zijn beginselen die je moet weten. Ik hou druk en geef ruimte ter beloning.

Bedankt voor de reacties

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 13:03

inderdaad ophoudingen maken en loslaten, zelf in geen geval 'terug gaan hangen', dan wordt het steeds erger, maar zorgen dat 'ie van het bit af komt doordat je zelf loslaat en ruimte geeft...

newton

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 09:38

inderdaad niet gaan terugtrekken, buiten het feit dat een paardenmond een gevoelig iets is waar je heel zuinig op moet zijn, is het tevens een strijd die je aangaat waarvan je al zeker weet dat je die gaat verliezen, een paard is ten alle tijden sterker ook in zijn mond.
Zou helemaal nu het winterseizoen is een stapje terug gaan in de africhting, en teruggaan naar het creeren van een ontspannen paard wat lekker voorwaarts neerwaarts loopt.
een van onze tuigers had er ook last van toen we hem kochten, veel longeren voorwaarts neerwaarts op een lekker vriendelijk dubbelgebroken bitje heeft enorm geholpen. Verwacht de eerste paar keer niet dat hij gelijk lekker loopt want als ie al hangt op een stang gaat ie de eerste paar keer vast niet reageren op een trensje. Hij moet merken dat hij geen weerstand meer krijgt en gaat vervolgens echt wel nageven op het bit. Ik ben begonnen met heel licht bijzetten aan elastiek om hem te laten wennen aan het bit je en dat na een paar dagen vervangen door de dubbele longeerlijn. Wel in het begin de enkele erbij aangehouden om hem niet op het bit terug te hoeven halen.
De opzet hebben wij eraf gehaald halverwege het seizoen, je krijgt dan wat zich langer maakt maar een bij een paard wat zonder hulpmiddelen niet goed loopt ga je met een opzet alleen maar een onnatuurlijke halshouding creeren, wat ik persoonlijk niet mooi vind en daarbij los je het probleem niet op.
Moet zeggen dat ik er nu regelmatig opkruip om ze te rijden in plaats longeren en aanspannen ook gewoon op dubbelgebroken bitje je kan ze dan dressuurmatig lekker rijden en voor het paard een leuke afwisseling.
En als ie niet zadelmak is, een echte tuiger stap je zo zonder problemen op, hou alleen de eerste paar keer wel ff de oogkleppen erop.

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 20:28

Het is een echte tuiger Knipoog , ooit hebben ze haar willen inrijden, maar dat is niet gelukt. Ik weet het hele verhaal niet. Ze is al 9 jaar en ik wil ze niet inrijden Haha! . Ik denk dat ik er niet zonder kleerscheuren af kom dan.

Bekom ik dan niet hetzelfde effect als ik ze longeer aan 1 lijn maar met bit en bijzet (elastiek) zodat ze het bit leert aanvaarden in die houding? De lange lijnen komen dan niet direct van pas.