inderdaad niet gaan terugtrekken, buiten het feit dat een paardenmond een gevoelig iets is waar je heel zuinig op moet zijn, is het tevens een strijd die je aangaat waarvan je al zeker weet dat je die gaat verliezen, een paard is ten alle tijden sterker ook in zijn mond.
Zou helemaal nu het winterseizoen is een stapje terug gaan in de africhting, en teruggaan naar het creeren van een ontspannen paard wat lekker voorwaarts neerwaarts loopt.
een van onze tuigers had er ook last van toen we hem kochten, veel longeren voorwaarts neerwaarts op een lekker vriendelijk dubbelgebroken bitje heeft enorm geholpen. Verwacht de eerste paar keer niet dat hij gelijk lekker loopt want als ie al hangt op een stang gaat ie de eerste paar keer vast niet reageren op een trensje. Hij moet merken dat hij geen weerstand meer krijgt en gaat vervolgens echt wel nageven op het bit. Ik ben begonnen met heel licht bijzetten aan elastiek om hem te laten wennen aan het bit je en dat na een paar dagen vervangen door de dubbele longeerlijn. Wel in het begin de enkele erbij aangehouden om hem niet op het bit terug te hoeven halen.
De opzet hebben wij eraf gehaald halverwege het seizoen, je krijgt dan wat zich langer maakt maar een bij een paard wat zonder hulpmiddelen niet goed loopt ga je met een opzet alleen maar een onnatuurlijke halshouding creeren, wat ik persoonlijk niet mooi vind en daarbij los je het probleem niet op.
Moet zeggen dat ik er nu regelmatig opkruip om ze te rijden in plaats longeren en aanspannen ook gewoon op dubbelgebroken bitje je kan ze dan dressuurmatig lekker rijden en voor het paard een leuke afwisseling.
En als ie niet zadelmak is, een echte tuiger stap je zo zonder problemen op, hou alleen de eerste paar keer wel ff de oogkleppen erop.