Grondwerk met "jong" onervaren paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sentido

Grondwerk met "jong" onervaren paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 19:26

Hoihoi,

Ik rijd sinds gister een "jonge" fries van 5 jaar. Het is een merrie die in augustus zadelmak is gemaakt en eigenlijk sindsdien niet veel gebruikt is. Ze is al wel voor de kar beleerd, wat als groot voordeel mee brengt dat ze het sturen kent en als zeer welkom voordeel: halt = halt.
Het is wel een nogal dominante merrie die echt leiding nodig heeft. Omdat ze nog niet zo goed snapt dat degene die op haar rug zit de leider is, wil ik met haar gaan beginnen met grondwerk.
Nou kent dit paard dus in feite niks, dus ik wou beginnen met gewoon simpel naast mij blijven lopen en haar laten zien dat ik degene ben die zegt waar zij moet lopen. En dat langzaam uitbouwen naar halt houden en wat pasjes achterwaarts.

Bovenstaand doe ik ook wel met mijn eigen paard, welke zo nu en dan ook weer eens moet weten wie de leider is. Maar ik was benieuwd of er nog meer leuke oefeningen zijn om met een jong onervaren paard te gaan doen.
Voornamelijk omdat deze merrie nog niet zo goed snapt dat het werk ook leuk kan zijn, wil ik gewoon wat leuke oefeningen met haar doen aan de hand.

Het mogen ook wel oefeningen zijn die pas (veel) later aan bod komen dan kan ik een beetje uitstippelen waar we naar toe werken. Het gaat er vooral om, om gewoon leuk bezig te zijn. Knipoog
Ik krijg genoeg begeleiding om dit paard goed door te rijden, ik open dit topic niet om te vragen hoe een jong paard te beleren oid. Ik ben gewoon benieuwd wat voor leuke oefeningen er allemaal zijn om een jong paard plezier in het werk te geven Haha!

randalinpony

Re: Grondwerk met "jong" onervaren paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 22:00

De beste manier lijkt mij nog altijd om het werk licht en afwisselend te houden en heel langzaam op te bouwen, maar dat vroeg je niet. Knipoog

Ga eens kijken op de site van Inge Teblick, daar staan heel veel leuke oefeningen op met uitleg.

Als ze beleerd voor de wagen is, dan kan ze waarschijnlijk ook aan de lange lijnen lopen - dat kan ook heel leuk zijn, goed voor je conditie ook.

Een keertje vrijspringen is leuk, buiten mee aan de hand is leuk, schriktraining is leuk...

Balken draven of figuren lopen, er is vast op het net wat te vinden over Linda Tellington-Jones en haar Ttouch en Tteamwork, die geeft leuke oefeningen met balken om het paard zijn lijf beter te leren gebruiken.

Parelli heeft natuurlijk zijn eigen methode van grondwerken, als je daar wat verder in komt krijg je ook grappige circusachtige oefeningen.

Veel plezier!

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 09:37

randalinpony schreef:
De beste manier lijkt mij nog altijd om het werk licht en afwisselend te houden en heel langzaam op te bouwen, maar dat vroeg je niet. Knipoog

Dat ben ik zeker ook van plan.. Daarom vroeg ik juist ook om wat oefeningen etc. Het is nogal een slim paard dus ik moet haar wel echt bezig gaan houden. Haha!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:50