Wat vinden jullie dat natuurlijk paardhouden inhoud??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laurahi

Wat vinden jullie dat natuurlijk paardhouden inhoud??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 17:33

Ik moet voor school in het engels een speech houden, dit wil ik gaan doen over natuurlijk paardhouden.
Wat vinden jullie dat dit inhoud?? (denk aan hoeveel op het weiland staan, schuilstal, bomen, wat voor voedsel, met sootgenoten, deken etc.)
En wat de voordelen zijn aan paarden op natuurlijke manier houden?? (Zoals: meer beweging, beter voor longen, etc.)

Wat zijn de grootste verschillen tussen natuurlijk en gewoon houden ??

IK hoor graag van jullie wat jullie voor antwoorden op mijn vragen hebben.... De speech moet ik a.s. woensdag doen dus graag snel reacties!

moonfish13

Re: Wat vinden jullie dat natuurlijk paardhouden inhoud??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 17:38

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 17:46

Natuurlijk gehouden paard, dus stabiele kudde waarin het paard niet wordt opgejaagd, constant rangorde gevechten, etc zijn. Schuilplaats, water en wei en of hooi, liefst wei ook zo opgezet dat niet alles vanaf 1 plek voor paard te overzien is, dit stimuleerd nl beweging.
Voordelen zijn inderdaad rustig in beweging blijven, dus spieren blijven soepeler, gewrichtsvloeistof is op temperatuur, dus vloeibaar en kan dan de gewrichten goed smeren. Het vrij kunnen bewegen in een stabiele kudde maakt paarden ook rustiger/stabieler in gedrag en dus voor de mens veiliger, want voorspelbaarder en constanter in de omgang en werk.
Ook behoud een paard wat veel beweegt makkelijker een zekere basisconditie en ploft niet meteen van een paar dagen niet kunnen werken.
Dit hangt overigens wel samen met hoe je je wei ingedeeld hebt, een vierkant/rechthoek met een omheining nodigt niet uit tot veel bewegen, tenzij je er een jong actief stuiter paard bij hebt en de anderen daaraan meedoen.
google op paddock paradise voor een goed voorbeeld van wat de naturals als echt natuurlijk paardenhouden hebben uitgedacht als benadering van de bewegingspatronen van de Amerikaanse mustangkuddes.

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 21:51

Met je hart en je hoofd denken en doen wat het beste is voor jouw en je paard.
Dit kan per ieder verschillen, als je een paard echt natuurlijk wil houden zet je hem in een natuur reservaat en laat hem daar z'n gang gaan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 21:52

Mieke_Cunna schreef:
Met je hart en je hoofd denken en doen wat het beste is voor jouw en je paard.
Dit kan per ieder verschillen, als je een paard echt natuurlijk wil houden zet je hem in een natuur reservaat en laat hem daar z'n gang gaan.

dat verschilt níet per paard, dat is voor elk paard hetzelfde, geen enkel paard kan op hamburgers en milkshakes leven. Zo heeft elk paard sociaal contact, beweging en ruwvoer nodig.

en 'zet je paard maar op de poesta' is een dooddoener, het gaat om zo natuurlijk mógelijk. Ik zeg toch ook niet 'oh als jouw paard op stal staat, is het toch al niet natuurlijk dus gooi je hooi maar weg en geef hem milkshakes, want ja je bent nu toch al zo onnatuurlijk bezig dan kan dat er ook nog wel bij.'

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 00:21

Dat dit kan per ieder verschillen klopt inderdaad niet, mijn excuses. Soms typen mijn vingers anders als mijn hoofd. Psychische aandoening sorry.
Maar inieder geval, je hebt een punt. Toch blijf ik vinden dat echt natuurlijk datgeen is wat ik in me laatste woorden heb gezegt. Maar natuurlijk (goh weer dat woord Tong uitsteken ) is dat niet de bedoeling van het paardhouden.
Ik probeer mijn eigen pony zoveel mogelijk in de wei te laten staan, ik speel met haar in de wei terwijl zei vrij is om te gaan en staan waar ze wil. Ik vraag ipv opdrachten geven.
Ze heeft weidemaatjes, stalmaatjes, ruim voldoende ruwvoer met wortels en appels bijvoeding.
Ik vind best dat Cunna "natuurlijk genoeg" voor mijn kunnen gehouden word. Geen ijzers, geen bit, we doen het samen met gevoel. En dit heeft ons al door heleboel blokkades heengebracht.

Zo voldoende toegelicht?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 18:12

Aangezien je met de zoekfunctie veel hierover kunt vinden een slotje.