[AR] Leren aangespannen rijden(grondbeginselen)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aight

Leren aangespannen rijden(grondbeginselen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 20:32

ik wil mijn shet(samen met hulp van iemand die haar eigen shet beleerd heeft voor ong . de zelfde sulky)
gaan mennen ik heb n sulky en het passende tuig dus dat is geen probleem alleen ik ga het zondag ophalen dus kan ik alvast wat voorbereiden bit moet ook nog wennen(is beleerd bitloos(dus met halster) en zonder zadel maar kent riemen voor de borst en buik)
kan ik alvast beginnen met iets oefenen (kent rammelende bewegende dingen want gaat mee op de weg(nog altijd drukker voor bussen en vrachtautos ))
het bit en hoofdstel komt zaterdag pas dus enige tip?

Marigold

Re: Leren aangespannen rijden(grondbeginselen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 20:35

ja kan in elk geval beginnen met aan de hand de comando's voor stap draf en halt op te volgen.
als het aan de hand lukt, kan je ermee gaan oefenen aan de longe.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 20:36

dat is een goeie was iik nog niet op gekomen longeren gaat braaf hij spring over kleine stukjes palets aan de longe

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:31

Stemhulpen zijn heel belangrijk. Een pony moet voor de longe al worden voorbereid op de stemhulpen en dan met name het halthouden. Halthouden moet er gewoon ingebeiteld zitten. Ho is ho in wat voor een situatie dan ook.
Wanneer het longeren aan de enkellonge goed gaat dan ga je over aan het bit aan de dubbellonge. Dan kan je ook wat stuuroefeningen meepakken. Vervolgens aan de lange lijnen en aan het tuig wennen. Pas als de pony goed voorwaarts blijft lopen en ho altijd ho is zonder te draaien of andere dingen, dan gaat de kar erachter.
In het hele proces wordt altijd de zweep meegenomen en de zweephulpen geoefend.
Let op dat mennen vaak niet een kwestie is van gewoon een karretje erachter. Je moet wel degelijk weten wat je moet doen in noodsituaties. Ik hoop dus dat je hulp er echt wel een beetje verstand er van heeft.

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:22

Ik zou beginnen met het bit, zorg dat ze die accepteerd en dan kun je verder gaan met bijvoorbeeld achter haar lopen met lange leidsels, zodat ze went aan hetb idee dat ze van achteren bestuurd wordt!
hopelijk heb je er wat aan

groetjes

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 18:36

ik heb aan het halster een keer de longeer lijn vastgemaakt(aan 2 kanten) en erachter gaan lopen ze wil dan niet zo super voorwaarts maar et gaat steeds beter ik heb echt wat aan deze tips Tong uitsteken

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 18:03

Misschien is het ook een goed idee om het Koetsiersbewijs-bewijs te gaan halen.
Het wil niet zeggen dat je na het behalen ook goed kunt mennen maar je kent de grondbeginselen e.d. dan wel goed.
Het is net als autorijden. Je hebt je rijbewijs en dan moet je het echte rijden nog leren.

Weet je zeker dat je kennis goed betrouwbaar is voor dit karwei?? Als je hier niet zeker van bent dan zou ik naar iemand gaan met goed verstand van zaken. Als het een keertje fout gaat met je pony, is het niet zo eenvoudig om dit weer op te lossen..
Misschien heb ik het helemaal fout maar ik krijg de indruk dat je een beetje makkelijk denkt over het beleren..
Doe dit aub met iemand die echt weet hoe het moet en vaker dan 1 x een pony beleerd heeft.

Veel succes.

(misschien kun je ook iets duidelijker en met punten je vragen stellen, Het is wel lastig lezen op deze manier Knipoog )

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 20:08

Ibalia schreef:
Misschien is het ook een goed idee om het Koetsiersbewijs-bewijs te gaan halen.
Het wil niet zeggen dat je na het behalen ook goed kunt mennen maar je kent de grondbeginselen e.d. dan wel goed.
Het is net als autorijden. Je hebt je rijbewijs en dan moet je het echte rijden nog leren.

Weet je zeker dat je kennis goed betrouwbaar is voor dit karwei?? Als je hier niet zeker van bent dan zou ik naar iemand gaan met goed verstand van zaken. Als het een keertje fout gaat met je pony, is het niet zo eenvoudig om dit weer op te lossen..
Misschien heb ik het helemaal fout maar ik krijg de indruk dat je een beetje makkelijk denkt over het beleren..
Doe dit aub met iemand die echt weet hoe het moet en vaker dan 1 x een pony beleerd heeft.

Veel succes.

(misschien kun je ook iets duidelijker en met punten je vragen stellen, Het is wel lastig lezen op deze manier Knipoog )

ik ga denk ik zoiezo een mencursus volgen gewoon omdat dat veiliger is (denk ik?) en omdat de shet het ook moet leren. ik ben elke dag volop bezig met het zoeken van informatie voor mencursussen voor paard en ruiter....

ik kan het niet wijzigen

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 00:22

Max_en_Max schreef:
ik ga denk ik zoiezo een mencursus volgen gewoon omdat dat veiliger is (denk ik?) en omdat de shet het ook moet leren. ik ben elke dag volop bezig met het zoeken van informatie voor mencursussen voor paard en ruiter....

ik kan het niet wijzigen
[/quote] Goed hoor. Gewoon zo veel mogelijk om je heen blijven kijken. Leer je veel van. Met een cursus leer je veel. Gewoon de regeltjes en het basiswerk.
Wat ook goed zou zijn is een menvereniging op te zoeken en daar eens een menner aanspreken die je aanstaat qua manier van rijden en daar eens een poosje met mee te gaan. Kun je veel van leren denk ik.

Zie ook dat je inmiddels de punt op je toetsenbord hebt gevonden. Er zit progressie in. Go jij! Go jij!
Nu de hoofdletters nog... Knipoog

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 17:45

BlackDevils schreef:
Max_en_Max schreef:

ik kan het niet wijzigen
Goed hoor. Gewoon zo veel mogelijk om je heen blijven kijken. Leer je veel van. Met een cursus leer je veel. Gewoon de regeltjes en het basiswerk.
Wat ook goed zou zijn is een menvereniging op te zoeken en daar eens een menner aanspreken die je aanstaat qua manier van rijden en daar eens een poosje met mee te gaan. Kun je veel van leren denk ik.

Zie ook dat je inmiddels de punt op je toetsenbord hebt gevonden. Er zit progressie in. Go jij! Go jij!
Nu de hoofdletters nog... Knipoog[/quote]

Dank je. Aan deze tips heb ik wat, hij accepteerd het bit nu prima kan ermee buiten rijden enz...
Erachter gaan lopen met bit heb ik nog niet gedaan. Maar ik ga het binnenkort proberen....

willemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 18:59

[/quote]

Goedendag,
Misschien een beetje een tegenvaller, maar bij mijn weten mag je met een Shet niet op examen voor het koetsiersbewijs.
Je dient samen met een groom en de examinator op de koets te kunnen en met drie personen wordt het wat zwaar voor een dergelijk paardje.
Groet
Willem

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 21:33

Vreemd, ik heb toch echt examen gedaan met mijn eigen shet. Over het algemeen rij je examen op de weg en mag een shet 3 keer zijn eigen gewicht trekken. Dat is toch al zo'n 600 kg. Er van uitgaand dat je wagen niet zwaarder is als 200 kg max dan kunnen er nog wel aardige passagiers op.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 17:54

willemke schreef:

Goedendag,
Misschien een beetje een tegenvaller, maar bij mijn weten mag je met een Shet niet op examen voor het koetsiersbewijs.
Je dient samen met een groom en de examinator op de koets te kunnen en met drie personen wordt het wat zwaar voor een dergelijk paardje.
Groet
Willem[/quote]

Ik heb een sulky vormpje, qwa uiterlijk(twee wielen dus) kunnen 3 kinderen op of 2 volwassenen dus met mijn shet kan ik het al niet rijden koetsierbewijs.