Als er geen medische redenen zijn, dat ze geen pijn heeft ofzo, en jij staat stevig genoeg in je schoenen om dit paardje aan te kunnen (zo niet moet je er echt iemand bij halen die r verstand van heeft) dan kan het volgende je misschien helpen:
Een paard is net als mensen links of rechts. Als je paard rechts is, is zijn rug ietsje schever naar recht. Die kan loopt hij dus het makkelijkst op. Daarmee wordt dat meteen een lievelingskant. En als je 1 of meerdere keren niet streng genoeg bent, krijgt ze door dat jij het niet erg vind als ze op haar lievelingskant blijft lopen.
Dus zul je streng moeten zijn, en juist meer op haar niet-favoriete kant gaan longeren zodat ze ook op die kant flexibel wordt. Op den duur zal ze even graag op beiden kanten gaan lopen.
Ik heb zelf mijn zweep altijd op de grond erbij liggen. Als mijn paard te ver gaat is het klaar en krijgt hij een tik. Meestal is dit niet nodig en als hij neigt tot omdraaien straf je met je stem. Heeft je paard echter al helemaal dat het hem bij jou lukt om om te draaien moet je heel snel zijn. Je paard voor zijn en zodra hij dreigt om te draaien een strenge stem en een tik op zijn kont (daar heb je geen zweep voor nodig, het is gewoon ter waarschuwing en ik neem dan het uiteinde van het longeertouw)
Denk er ook om dat je goed in een driehoekje blijft lopen (paard, longeerlijn, jij, uiteinde van de lijn of zweep) en blijf altijd richting de kont lopen!
Consequent en duidelijk zijn. Omdraaien mag niet en nee is nee. Is het je paard toch omgedraaid zet je hem eerst stil, loop je rustig naar de kant waar je bezig was en zeg je met boze stem dat hij verder moet gaan. Als hij dan meteen braaf loopt, gelijke belonen en weer lekker verder werken.
Denk erook om dat als je paard wilde omdraaien, en het is je gelukt het te voorkomen (paard gaat weer verder met zn werk) dat je goed beloont.
Dat het paard weet wat hij goed doet.
Hoop dat je er wat aan hebt en veel succes!
als er mensen zijn die dat stukje over scheefheid en lievelingskant beter weten brand los, dit is wat ik meende te weten over scheefheid