[AR] slepen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bayaatje

slepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 12:21

Hoi,

ik ben saar 25 en ben in het bezit van een 4 jarige fjordenhengst. We gaan een poging doen om in Februari aan de hengstenkeuring deel te nemen. Daar moet hij een menproef en een werkproef af leggen. deze worden gedaan door een bekwaam iemand aangezien ik nog meer een keertje of 2 gemend heb. Maar nu mijn vraag, ik zou hem graag al wat laten slepen. Op de hengstenkeuring moet hij een sleep van 100 kg slepen en daarna worden er zakjes zand bij geplaats todat er een totaal gewicht van 400 kg gesleept moet worden. Hij heeft al een paar keer gesleept toen hij geleerd werd in de koets ,maar dat was enkel een mat ofzo. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Hij gaat zowiezo een week of 2 -3 voor de keuring naar de man die hem gaat voorbrengen, maar ik zou hem vooral op dat slepen al wat willen voorbereiden .

SuSEQ

Re: slepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:27

400kg is niet niks; als je daar maar 3 weken op voorhand voor gaat beginnen trainen, kom je een beetje te laat... Het is misschien wel mogelijk, maar volgens mij niet erg gezond voor de benen van het paard. Ik zou zo snel mogelijk beginnen met autobandjes en dan rustig opbouwen. Vooral het aantrekken is een lastige taak, dus zorg ervoor dat hij dat kan...

Hoe is zijn verdere algemene conditie?

Groeten, SuSEQ

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 12:31

dat is de bedoeling. Ik wil ervoor zorgen dat hij het slepen al kan voor hij naar ginder gaat . Ik heb dus nog een maand of 3 . Ik heb de man al oppgebelt en hij zegt ook dat hij moet willen trekken, als hij het niet kent en hij voelt dat er niet echt beweging in komt dan moet hij het kennen om er echt in te gaan hangen. Hij komt het me voor doen zodat ik ermee verder kan oefenen. ZIjn conditie is vrij goed, ook is hij niet te dik .

Elske_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:31

Je wilt 'm klaarmaken voor de keuring op de Blakheide? Kom ajb goed beslagen ten ijs; vorig jaar waren daar treurige dingen te zien.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:35

Heb je niet zo´n mat waar je de weide vlak mee maakt? bouw je die een beetje om en ga je daar mee oefenen. Meestal hebben die een behoorlijke oppervlakte waar je dus bv. autobanden op kunt leggen. Zo hebben wij ook een aantal paarden beleerd.

Je zou ook met hem de wei kunnen gaan slepen...meer stukken rechtdoor en minder bochten(ligt aan je wei natuurlijk)

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:39

Leren trekken gaat nagenoeg "vanzelf" als je maar rustig opbouwt... Hang je er ineens een veel te zware last achter, dan gaat hij staken en kan het voor lang om zeep zijn.

Zijn conditie is goed, dus dan kan verder trainen geen groot probleem vormen.

Groeten, SuSEQ

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 15:13

Rustig beginnen met opbouwen. Probeer eens wat informatie te vinden over de sleep die gebruikt wordt tijdens de proef. Het is verstandig om een zo gelijk mogelijke situatie te creëeren bij de voorbereiding. En zoals Suseq zegt; rustig opbouwen. Begin met een lichte sleep (bijv. een pallet) en bouw rustig het gewicht een beetje op. Kijk je pony aan hoe snel je dit kunt doen. Sommige moeten eerst 5x wennen aan 10 kg en loopt daarna zonder moeite met 100 kg weg. Anderen bouwen zonder problemen op naar 50 kg en raken daarna even in de stress, waardoor je een tijdje op de 50 kg blijft hangen voordat je verder kan.

Maar doe het asjeblieft allemaal veilig!! Het liefst met zijn tweeën. Wees er allereerst zeker van de je pony gewend is aan het mennen aan de lange lijnen (nee dit is niet hetzelfde als longeren). Doe het in een afgesloten bak/weide. Sluit gewoon zoveel mogelijk risico's vrij, want slepen is niet zonder risico.

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 15:49

Hoi,

nog eens bedankt voor jullie reacties. Hij is gewent aan lange lijnen endergelijke. Degene die hem vorig jaar in de koets geleert heeft hem daarvoor ook een aantal keren voor de sleep gezet. Dit was een rubbere mat waar hij , na dat hij deze gewoon was , zelf ging op staan. Hij deed dit wel maar als er iets meer gewicht bij kwam blokeerde hij en trok niet meer voort. Ik heb nu nog 3 maanden de tijd , dus ik zou hem toch een aantal keren voor een sleep zetten. Een week of 2 voor de keuring gaat hij naar de man in kwestie die de werk- en menproef met hem gaat doen. Als hij dan echt wil slepen moet deze zich enkel nog op de menproef toeleggen.

Ik begin er in ieder geval zeker niet alleen aan. De eerste keer komt deze man me even helpen en daarna zal er ook altijd iemand bij zijn.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 16:52

Op een rubberen mat gaan staan zou ik niet doen als ik jou was, tenminste ik zou het doodeng vinden. Je kan de mat dan beter verzwaren met bijv. autobanden. Dan kan je ook met kleinere stapjes werken, wat bij deze pony wel gewenst is denk ik.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:07

Ik ben ook nog in mijn sleep-autoband gaan zitten (ook op straat) maar ik vind het te zwaar trekken om de overgang op die manier te maken. Je krijgt dan inderdaad een protestreactie.

Groeten, SuSEQ