Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Dan kun je je paard makkelijker sturen en dus van je weghouden.. Als je uitleg wilt: PB maar
Het is een druktemakertje en voordat ik dubbele lijnen wil gaan doen wil ik eerst dat ze rustig went aan een lijn achterlangs. ( plus dat ik vind dat ze eerst moet kunnen longeren )
Ze moet juist leren om rustig te lopen
haha nee sorry, ik doe het zónder zweep, kan simpelweg niet overweg met al die dingen in mijn handen. Niet bij jonge paarden in ieder geval, bij paarden die gewoon normaal longeren is t geen punt. aerdenhout1 schreef:Je hebt duidelijk geen overwicht over je paard. gebruik je lichaamstaal en stem als ze naar je toe probeert te komen. Een flinke boze schreeuw doet vaak meer dan een tik met de zweep.
De kunst is om net even sneller te reageren dan je paard. Staat ze al in jou richting gedraaid dan ben je te laat. Dus goed opletten op de lichaamstaal van je paard. Steigeren mag nooit!!
Zou ik zo'n paard treffen dan krijgt hij of zij hem flink van onderen en in dit geval met de zweep.
Nog een kleine tip is je paard voorwaarts te houden en niet te laten sloffen. Een voorwaarts paard zal o.a minder snel naar je toe komen en zeker niet zo snel gaan steigeren.
Even hard zijn, niet gemeen, maar het werkt altijd.

Natuurlijk loopt ze nog niet in een correcte houding, maar het gaat in ieder geval zonder dreiging of getrek