dominantie bij longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SuperSmurf

dominantie bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 19:16

Ik heb een 3,5 jarige merrie ( onbleerd ), waarbij het longeren helaas niet gaat zoals zou moeten. Werk momentaal aan de hand met de kaptoom met haar ( klassieke dressuur ) en dat gaat allemaal prima.

Maar.. het longeren gaat dus niet. Heb een tijdje les gehad, maar hierbij werd het alleen maar slechter. Ben nu zelf aan de gang ( krijg over 2 weken weer les van iemand anders ) Het longeren gaat op zich beter nu, ze gaat iig rond, máár... op de rechterhand draait ze continu om en als ik haar corrigeer reageert ze daar erg heftig op. Ze komt vaak naar binnen toe dan en rent vlak langs me heen. Laatst steigerde ze zelfs.. Ik doe duidelijk iets niet goed, want bij een kennis deed ze dit absoluut niet. Gewoon aan de hand merk ik helemaal niets van dominantie ( het ís toch een vrij pittige merrie ) maar met longeren gaat het dus echt niet goed..

Heb pas 6 december les en wil dan wel even een tijdje besteden aan t longeren. Wil ook even iemand vragen om te filmen dan zie ik misschien wat ik fout doe. Ik weet nu nl wel waarom ze in t begin zo hard ging aan de longe ( mevrouw is erg gevoelig en ik gaf onbewust toch te veel signalen ). Maar dit kan ik niet oplossen zo..

Wat moet ik doen als ze zo op me af komt?? Probeer nu iedere keer de lijn naar haar toe te gooien, stem te verheffen en duidelijk naar voren te stappen, maar vandaag werd ik een beetje zenuwachtig van haar! das niet helemaal goed dus...

12 december wordt ze door heleen sleebos behandeld, ik denk nl dat ze misschien wel vast zit. Ze wilde nl niet goed in buigen ( kantelde haar hoofd ) en ook is het grondwerk op de rechterhand erg moeilijk voor haar. Plus dat haar linkerheup lager staat dan haar rechterheup.

aerdenhout1

Re: dominantie bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:27

Je hebt duidelijk geen overwicht over je paard. gebruik je lichaamstaal en stem als ze naar je toe probeert te komen. Een flinke boze schreeuw doet vaak meer dan een tik met de zweep.
De kunst is om net even sneller te reageren dan je paard. Staat ze al in jou richting gedraaid dan ben je te laat. Dus goed opletten op de lichaamstaal van je paard. Steigeren mag nooit!!
Zou ik zo'n paard treffen dan krijgt hij of zij hem flink van onderen en in dit geval met de zweep.
Nog een kleine tip is je paard voorwaarts te houden en niet te laten sloffen. Een voorwaarts paard zal o.a minder snel naar je toe komen en zeker niet zo snel gaan steigeren.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:29

Misschien kun je een keer met dubbele lijnen longeren! Knipoog Dan kun je je paard makkelijker sturen en dus van je weghouden.. Als je uitleg wilt: PB maar Knipoog

Dressuurenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:32

Ik vind niet dat je zo kan stellen dat de ts geen overwicht hebt. Zoals je zelf al aangeeft is het voor het paard al moeilijk om het grondwerk op de rechterhand goed te doen. Misschien is longeren zoals ik het ken uit de klassieke dressuur (1 lijn) misschien een stap te ver voor haar. Ik zou haar laten behandelen en zorgen dat ze in de rechterbuiging in het handwerk al beter wordt. Zorg zelf dat je rustig blijft. En misschien is het handing om met het longeren even te wachten tot de basiscondities in orde zijn. Dus een paard die geen medische problemen heeft en een longeur (jij dus) die precies weet hoe je het aan moet pakken.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 19:36

@ joyce, thx Haha!

Zat al enorm te twijfelen of ik dit topic moest gaan openen, aangezien dit heel vaak eindigt in gene overwicht hebben. Ik heb absoluut wel overwicht, maar geef aan dat ik zelf in het longeren iets niet goed doe ( dat hoeft bij haar maar een héél klein ding te zijn ) waardoor ik deze reacties uitlok.
Natuurlijk snap ik dat het niet mag en natuurlijk corrigeer ik haar.

Misschien is het idd een idee om eerst medische redenen uit te sluiten.

@ tiara; ik denk niet dat zij daar al klaar voor is en ik ook niet Clown Het is een druktemakertje en voordat ik dubbele lijnen wil gaan doen wil ik eerst dat ze rustig went aan een lijn achterlangs. ( plus dat ik vind dat ze eerst moet kunnen longeren )

UIteraard let ik op zowel mijn positie als die van mij. Alleen ik ben inderdaad steeds te laat. Ze kan inééns heel snel omdraaien...

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 19:36

en ow ja, voorwaarts is ze al Haha! Ze moet juist leren om rustig te lopen

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:41

Ik herken dit wel.
Mijn pony deed dit ook altijd, en ook op de rechterhand.
Dit was haar moeilijke kant, en op deze manier probeerde ze er altijd onderuit te komen.
Na veel geduld en blijven proberen, en vooral rustig blijven, weer terug zetten, opnieuw en dan telkens hetzelfde liedje opnieuw herhalen, heb ik haar na een half jaar eindelijk zover gekregen dat ze op de cirkel blijft.
Wel is het iets dat ze altijd zal blijven proberen.
Ik heb het nu onder de knie om haar voor te zijn.
Wat ik doe is het volgende:
Je kan merken wanneer ze het proces in gaan zetten als ware.
Die moet je voor zijn, ik loop dan iets meer naar links zodat ik voor haar wat meer bij haar achterhand kom als ware, en drijf haar veel naar voren. Dan is het voor haar een teken dat ze zich niet mag omdraaien, ook al zou ze dat zo graag willen.

En ja steigeren en langs je heen stuiven in galop is iets wat ik ook heel vaak heb moeten ondervinden

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 19:43

nou weet je hoe het dus wél goed gaat? Als ik met haar achterhand mee loop. Hoeft niet veel te zijn, maar als ik maar héél duidelik achter haar blijf probeert ze het niet. In theorie doe ik hetzelfde als jij, alleen in de praktijk is ze me tóch steeds weer voor

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:58

Dan moet je toch NET IETSJE sneller proberen te zijn.
haha, het is vrij moeilijk, maar als je je concentreert op haar gehele beweging, zal je gaan opmerken wanneer haar houding veranderd en ze dus 'weg' wil. Vergt enige oefening.

Ik sta eigenlijk nooit in de theoretisch houding die altijd gezegd wordt, loop altijd iets achter, bij alle paarden die ik longeer.
Gewoonweg omdat ze hem dan moeilijker er tussenuit peren.
Ik heb ook nooit een longeerzweep.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 20:59

inderdaad, heel goed op haar signalen letten, er heel snel bijzijn en zweep erachter als drijvende hulp voordat ze de kans krijgt om om te draaien. Er zijn paarden die zich van die zweep niets aantrekken, geen idee hoe dat met jouw paard is ?
En op het moment dat je maar denkt dat ze naar jou toekomst, al dan niet dreigend, hup, zweep erbij en desnoods flink raken als ze echt steigert ! Grote bek erbij en hopelijk schrikt ze heel hard Haha!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 23:41

nou.. ik ben zelf niet zo handig met én meters lijn in mijn handen én een zweep en een paard dat ineens omdraait als ik te laat ben. Dan moet ik éérst mijn lijn goed vastpakken zodat ze er niet op gaat staan en daarna kan ik pas corrigeren Clown haha nee sorry, ik doe het zónder zweep, kan simpelweg niet overweg met al die dingen in mijn handen. Niet bij jonge paarden in ieder geval, bij paarden die gewoon normaal longeren is t geen punt.

Maar mijn volte is ook nog vrij klein, daardoor heeft ze natuurlijk helemáál snel de kans om weg te glippen.

@ carol; misschien meot ik idd maar gewoon weer zoals ik t voorhee ook deed héél duidelijk op haar achterhand gaan staan/lopen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:14

Als dat voor jou het beste werk, gewoon doen.
EN inderdaad wat jij beschrijft met de zweep en longe.
Ook ik heb hier problemen mee, het lukt me gewoon niet.
Desondanks vin dik dat je op die manier ook beter je paard onder controle leert te krijgen i.p.v het op te sluiten tussen longe, zweep en jouzelf. Doe gewoon wat je zelf het fijnst vind.

jolijnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 12:47

tolereer niks maar dan ook niks van dat soort gedrag anders word het gevaarlijk zorgdat jij de touwtjes in de handen hebt en niet zij dus verhef je stem als ze op jouw afkomt tik met je zweep op haar achterste en wees heel streng als ze op jou afkomt maar beloon haar ook uitvoerig als ze iets goed doet
veel succes allezins

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 08:46

aerdenhout1 schreef:
Je hebt duidelijk geen overwicht over je paard. gebruik je lichaamstaal en stem als ze naar je toe probeert te komen. Een flinke boze schreeuw doet vaak meer dan een tik met de zweep.
De kunst is om net even sneller te reageren dan je paard. Staat ze al in jou richting gedraaid dan ben je te laat. Dus goed opletten op de lichaamstaal van je paard. Steigeren mag nooit!!
Zou ik zo'n paard treffen dan krijgt hij of zij hem flink van onderen en in dit geval met de zweep.
Nog een kleine tip is je paard voorwaarts te houden en niet te laten sloffen. Een voorwaarts paard zal o.a minder snel naar je toe komen en zeker niet zo snel gaan steigeren.

Ik ben het helemaal met je eens! Het is wel duidelijk dat het probleem is dat ze te dominant is over jou. Wanneer je paard stil gaat staan, niet soft zijn maar een paar flinke meppen met de zweep, en goed hard tegen haar roepen, moedig haar maar aan! Net zo lang tot ze weer loopt. Is niet zielig, wanneer een paard jou trapt of tegen je opsteigerd roept ook niet iedereen 'ah dat is zielig!'

Ik heb ook een 3 jarige merrie, erg dominant, ze was eerst ook precies zo als jouwe, heb gedaan wat hier boven staat en na 3 dagen had ze het door. Superbraaf nu, longeer met pessoatje en niets aan de hand.
Op mn werk, werk bij een dressuurstal, zit er af en toe ook iets tussen wat gewoon erg dominant is, vooral niet onzeker worden want dan word het alleen maar erger, niet denken maar doen! :D Even hard zijn, niet gemeen, maar het werkt altijd.

Waar woon je trouwens in nh? als je paard medisch volledig in orde is wil ik je wel eens komen helpen als je dat leuk vind. :)
Laatst bijgewerkt door Judje op 18-12-08 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, gebruik a.u.b. de Edit-knop.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 08:57

Wat knap van jullie dat jullie kunnen zien dat ik geen overwicht heb en dat ze te dominant is. Topic is inmiddels trouwens ook alweer vrij oud en longeren gaat inmiddels prima.
Paard is nu ook lichameljk gecheckt en inmiddels ook weer in orde. Er zaten wat wervels dwars wat natuurlijk ook een oorzaak kan zijn.
En tess, nee sorry ben t totaal niet met je eens. Duidelijkheid hoef je niet te bereiken met 'een paar flinke meppen met de zweep'. Ben t absoluut met je eens dat een flinke tik vaak wonderen doet, maar je kan dat ook overdrijven. Mocht jij een paar flinke tikken nodig hebben voordat ze reageren doe je toch iets niet helemaal goed. Eén reactie zou voldoende moeten zijn.

Vind t erg jammer aan bokt dat mensen altijd direct beginnen te roepen dat je geen overwicht hebt terwijl ze de situatie, de persoon EN t paard in kwestie ábsoluut niet kennen.... Helemaal omdat dit soort reacties enorm aanvallend overkomen, waardoor je vaak bereikt dat iemand niet open staat voor jouw reactie..

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:38

Mijn merrie vond en vind longeren ook moeilijk. Ik denk dat je inderdaad niet altijd kunt spreken van dat iemand niet dominant genoeg is. Een jong paard kan het ook gewoon moeilijk vinden doordat het lichaam nog niet helemaal lekker in elkaar zit.
Mijn merrie ging vorig jaar winter ook niet goed met longeren (was toen ook nog heel jong) en heb het gewoon een hele tijd niet meer gedaan. Nu gaat het beter ook al zijn er nog wel eens dagen dat het moeizaam gaat....Ik denk dat zij er door haar groei ed. gewoon moeite mee heeft. Je kunt dan wel heel boos worden, maar als je lichaam niet mee werkt zou ik ook nijdig worden als mijn baas gigantisch aan het pushen is...
Ook longeer ik mijn paard altijd in een 'vrije' situatie waardoor ze geen 'steun' heeft aan het hek, hierdoor is het voor haar ook heel moeilijk om nette rondjes te maken.

Maandag krijgen we eindelijk een longeerbak en dan zal het voor haar ook gemakkelijker worden om nette rondjes te maken.

Gevaarlijk gedrag moet je uiteraard nooit accepteren, maar je kunt het soms ook als signaal zien....

Voor supersmurf hoop ik dat het nu beter zal blijven gaan...Niet alle stakingen zijn omdat ze het niet voor jou willen doen!! Luister naar je paard, als jij het idee hebt dat ze niet lekker in haar vel zit en je niet zit te dollen dan zal dat ook zo zijn...Succes!!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 18:53

Thx Mantha Lachen

Gaat nu idd veel beter. Het is bij haar ook echt t probleem dat ze t gewoon moeilijk vind en nog niet lenig genoeg in haar rug is om die buiging te kunnen maken. Dus ga voorlopig eerst werken aan t soepel en sterk maken van haar rug en aan de longe dus niet zo veel vragen Lachen

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:37

De longeerbak is af!! En wat een vooruitgang met mijn merrie...Ze hoeft nu geen moeite te doen voor het lopen van de rondjes...en wat beheerst ze de commando's al goed zeg!! Had ik niet verwacht...Ideaal, echt aan te raden een longeercirkel.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 22:18

Wij hebben er ook 1, maar gebruik m nooit. Zand is te mul en enorm ongelijk.

Maar ook mijn merrie doet t inmiddels keurig Lachen Natuurlijk loopt ze nog niet in een correcte houding, maar het gaat in ieder geval zonder dreiging of getrek Lachen

Ik gebruik overigens ook vooral lichaamstaal, niet alleen commandos