Drachtige merrie bijvoeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Faxx

Drachtige merrie bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 23:31

Heej sjakies,
Zit eigenlijk best wel ergens mee. (misschien luister ik ook wel teveel naar anderen dan alleen naar me eigen gevoel maar oke)
Me paard is drachtig, jeej Bloos
Nu moet ik echt van verschillende mensen aan horen dat ik haar biks moet bijvoeren en weet ik veel wat allemaal.
Oke laat ik even de situatie beschrijven.
Shadow is uitgerekend in april 2009. Kortom duurt nog een tijdje.
Ze is 12 lentes jong
Ze staat overdag lekker buiten in de wei zonder deken o.i.d. Snachts op stal.
Krijgt onbeperkt hooi/kuil en elke avond wortels.
Ze heeft een mineralen/zout blok in haar wei.
Als je naar haar kijkt geloof je bijna dat ze morgen kan bevallen Vork alhoewel ze inmiddels al behoorlijk wat smaller is geworden.
In elk geval krijg ik dus veel te horen dat ik een drachtige merrie echt moet bijvoeren met biks en weet ik veel wat. Ik ben hier geen voorstander van. Ten eerste word mevrouw heel ongeduldig/onrustig ervan. ten tweede geloof ik er niet zo in dat het goed voor je paard zou zijn.

Naar mijn idee heeft ze op dit moment nog niets extra's nodig. Wel kan ik me voorstellen dat ze misschien niet genoeg uit het hooi kan halen en dat ze iets te kort komt. Daarom mijn vraag wat jullie zouden doen, hebben jullie nog nuttige tips of links met info of suggesties?

Gegroet,

ellepel

Re: Drachtige merrie bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 23:34

wij hebben een tinkermerrie lopen die de hele winter buiten blijft. ze is in juni uitgerekend
ze staat wel bijna de hele dag met haar neus in een hooiruif.

biks krijgt ze niet zoveel, nu zo 2 a 3x per week een halve schep.
is nog helemaal niet nodig nu
wij doen de laatste 3 maanden van de dracht merriebrok er bij gaan geven,.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 02:07

Je zou er als aanvulling nu alvast een vitaminenkoek oid. kunnen bijvoeren, dat is sowieso raadzaam als de rest van het rantsoen uit ruwvoer bestaat (krijgen mijn niet-drachtige paarden ook). Verder zoals ellepel al zegt, 3 maanden voor de bevalling beginnen met merriebrok. De eiwitten die daar inzitten, hebben zowel merrie als veulen (ook als veulen er is) nodig.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 03:23

Faxx, als je het echt wilt weten raad ik je aan om bloed te laten trekken en het verstand van een dierenarts er een overheen te laten gaan, wij kennen je paard niet en weten ook niet wat je met haar doet, zekere voor het onzekere zou ik maar eens checken, onze merries krijgen trouwens indien ze drachtig zijn minimaal 2 a 3 kg brok en dat ook echt minimaal.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:22

melasse vrije luzerne van subli met eventueel melasse vrije bietenpulp (brok wel weken!)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:09

Drachtige merries hebben meer Vit-A nodig. Dat is nodig voor de juiste bot-aanmaak van het veulen.
Met alleen gras/hooi/luzerne/kuil redt je dat niet.

Faxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 13:08

ik zit nu zelf te denken over Pavo Nature's Best om daar mee te gaan bijvoeren Lachen

Dank voor den tips!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:48

Zit geen extra Vit-A in.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 09:42

Wortelen bevatten betacaroteen, daar kan een paard zelf vitamine A van maken.

Het vruchtje gaat pas in de laatste 2 maanden van de dracht echt hard groeien, dus dan is extra energie noodzakelijk. Staat je paard dan echter in de weide, dan staat ze ook in jong gras waarmee de energie dus wel in orde zal zijn.

Of alle essentiele min/vit aanwezig zijn is een ingewikkelder verhaal - daarvoor zou je eigenlijk moeten weten wat er in je ruwvoer aanwezig is.

Ik zou het zekere voor het onzekere nemen, en een goed speciaal voor drachtige merries gemaakt product voeren, bijv. een vit/min mengsel of een veekoek waar alles in zit.

Ik zou me niet laten leiden door allerlei feelgood- of natural mixen, maar gewoon eens nagaan wat je merrie nodig heeft en daar producten op beoordelen.
Misschien de VA eens vragen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:23

DubbelDun schreef:
Zit geen extra Vit-A in.

zou ze dan in dit geval misschien ook de muesli zonder haver van Havens kunnen gaan geven?
daar zit extra beta caroteen in
http://www.paardenvoeders.nl/page11.html

voordeel is dat het zonder haver is,dus mochten ze daar druk van worden dan heb je met dit voer geen last.
misschien een goed idee om te geven?
en dan tegen einde februari begin je met wat merriebrok er bij te geven.
langzaam opbouwen, eerst een kwart voerschep een weekje ,en zo bouw je op tot de hoeveelheid die je hebben wilt.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:29

De laatstie drie tot vier maanden van de dracht heeft je merrie extra energie nodig. Ik zou er dan ook voor kiezen om tegen die tijd een merriebrok bij te gaan voeren. Inderdaad het zekere voor het onzekere nemen. Bijvoorbeeld Friesche Merrie Brok. http://www.frieschebrok.nl/

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 15:06

Als je merrie onrustig wordt van bix/muesli, dan lijkt het me verstandig om het niet te voeren Knipoog
Punt is om na te gaan of zij nu de bouwstoffen heeft die ze nodig heeft om het veulentje te bouwen. Eiwitten zijn hierbij, zeker in deze fase van de dracht, niet echt aan de orde, dat is van later zorg.
Als ik het goed heb begrepen is Calcium normaal gesproken voldoende aanwezig in ons ruwvoer, maar magnesium en fosfor is meer een punt van aandacht. Ik zou in jouw geval kiezen voor een goed suplement, bijvoorbeeld Ultimate Balancer van Dodson & Horrell, om te zorgen voor de vitaminen en mineralen. Voor de rest kun je met goed hooi en wortelen een heel eind komen.
Merriebrok in het laatste stuk van de dracht is tegenwoordig ook ter discussie aan het komen, het is maar zeer de vraag of het echt wel nodig is. Blijf gewoon goed naar de merrie kijken, net zoals je zou doen als ze niet drachtig was. Valt ze terug (ribben!) dan voer je bij, is ze rond (buik buiten beschouwing laten hierbij) dan krijgt ze genoeg.
Even ter overweging: in de natuur worden veulens vaak vroeg in het voorjaar geboren, in de Oostvaardersplassen tegenwoordig zelfs midden in de winter. Dat betekent dus juist heel weinig eiwit in het laatste deel van de dracht..... Overleving van deze veulens is vaak beter dan die van later in de lente, want die worden in een onhandiger periode gespeend. Cool