uitleg over de clicker!!!!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Keeltje135

uitleg over de clicker!!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 22:05

ik snap niet wat er zo speciaal is aan een clicker. en ik snap ook niet hoe ze het leren als ze een klik horen.

kan iemand mij please uileggen
want,ben zelf bezig met vrijheidsdressuur en ik doe het met snoepjes , maar kan n iet lang doorgaan want dan gaat ze iriteren!!

A.U.B. uitleg

Pessade

Re: uitleg over de clicker!!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 22:10

Een clicker is bedoelt om snel te reageren, dus héél snel je pony zijn beloning te kunnen geven.
Eerst doe je een combinatie van bijv stem, snoep én clicker langzaam bouw je dan snoep en stem af totdat je pony de clicker als de ultime beloning ziet.

Bedenk wel dat de clicker geen heilig middel is. Snoep en stem beloning kunnen net zo effectief zijn. Het is net wat je het meeste aanspreekt. Wordt je pony vervelend van snoep beloning dan doe je iets fout. Je stelt geen duidelijke grenzen aan de beloning.
Je pony wordt brutaal want wie zijn voer afstaat is in de ogen van een paard ondergeschikt (lees minder dominant dan de pony zelf)

Verdiep je eerst eens in training versus beloning en hoeveel je eigenlijk over je pony te vertellen hebt.

Succes

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 09:53

Pessade; dat is een veel gemaakte fout. De klikker wordt nóóit gebruikt als vervanging voor een beloning, maar kondigt alleen de beloning aan!

Hier wordt het allemaal goed uit gelegt:
http://www.bokt.nl/wiki/Clickertraining

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:33

Hmm door een "clicker expert" is het me toch duidelijk uitgelegd dat het als vervanger op gaat treden.
Omdat braaf of iets lekker altijd "te laat"zou komen. Persoonlijk zie ik het nut niet in van een clicker en al helemaal niet als het alsnog in combinatie met brááf of iets lekkers wordt gedaan. Timing van je beloning zonder clicker kun je ook heel goed aansturen.
Paarden zijn niet dom en hebben bij de eerste B van Braaf al door dat het goed was. Ook je lichaamstaal spreekt boekdelen.

Mijn paarden zijn getraind zonder clicker ál jaren, tot aan spaanse pas en levade. Maar aangezien iedereen zo wild over de clicker was heb ik me er proberen in te verdiepen en een "expert" laten komen. Voor mij voegt het absoluut niets toe. En als het combinatie met de traditionele beloningen moet gaan, is het alleen maar een extra fase in de communicatie die het mijns inziens alleen moeilijker maakt ipv makkelijker. Hoe korter en minder omvattend de communicatie hoe eenvoudiger en sneller het voor het paard te begrijpen is.

Maar iedere zijn eigen manier natuurlijk.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:02