Hmm door een "clicker expert" is het me toch duidelijk uitgelegd dat het als vervanger op gaat treden.
Omdat braaf of iets lekker altijd "te laat"zou komen. Persoonlijk zie ik het nut niet in van een clicker en al helemaal niet als het alsnog in combinatie met brááf of iets lekkers wordt gedaan. Timing van je beloning zonder clicker kun je ook heel goed aansturen.
Paarden zijn niet dom en hebben bij de eerste B van Braaf al door dat het goed was. Ook je lichaamstaal spreekt boekdelen.
Mijn paarden zijn getraind zonder clicker ál jaren, tot aan spaanse pas en levade. Maar aangezien iedereen zo wild over de clicker was heb ik me er proberen in te verdiepen en een "expert" laten komen. Voor mij voegt het absoluut niets toe. En als het combinatie met de traditionele beloningen moet gaan, is het alleen maar een extra fase in de communicatie die het mijns inziens alleen moeilijker maakt ipv makkelijker. Hoe korter en minder omvattend de communicatie hoe eenvoudiger en sneller het voor het paard te begrijpen is.
Maar iedere zijn eigen manier natuurlijk.