[AR] Een paar vraagjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KarinVI

Een paar vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 13:09

Hallo.

Ik help op een kleine kinderboerderij en daar hebben ze een mini shetje van nog geen 2 jaar.
Op het moment is ze nog maar 70 cm hoog en waarschijnlijk zal ze niet veel groter worden. Haar mams was ook maar zo'n 70 cm. We gokken haar nu zo een 115/125 kilo.

Ze is heel erg mak we wandelen veel met haar, auto's, vrachtwagens, heftrucks ze geeft er niets om. Dus ik kan zeggen al aardig verkeersmak. Zelfs honden die met haar zillen spelen geeft ze niets om.

Nu willen we haar in de toekomst gaan beleren voor de kar.

Mijn eerste vraag is waneer kunnen we beginnen met een beetje longeren en of dubbele lijnen? Ik neem we eens een longeer lijn mee met wandelen zodat ze even haar benen kan strekken als ze zelf wil. Ze staat overdag een paar uurtjes aan een touw omdat er niet zo veel gras is op haar eigen terein.

Mijn volgende vraag is wat is nu een goede leeftijd om te gaan oevenen met iets trekken?
En wat is het beste? Gewoon een oude autoband?

Nu kan een wagen niet te veel kosten dus mijn vriend wil wel een wagen maken, hij is gek op hout en metaal bewerken.
Maar weten jullie misschien waar ik bouwtekeningen kan vinden?
Waar ze staat draait op donaties en vrijwilligers, ze hebben wel geld maar ik denk dat we beter het best een goed tuigje kunnen aanschaffen.

Waneer kunnen we beginnen te leren dat ze een bitje aanmeemt. Ik zat te denken gewoon bitje aan nemen hoofdstelletje om, weer uit doen en belonen.

Met poetsen is ze erg lief, voetjes geven gaat goed. En een paar stapjes achteruit snapt ze goed. En het is een echte knuffel.
Overdag staat ze lekker op het land of aan een lang touw met zo een pin in de grond, snachts in een onverwarmde stal.
We willen haar niet OHZ beleren, inverband met dat ze zo klein is, en als er hele kleine kinderen op gaan willen die iets grotere natuurlijk ook, en we willen er ook niet alleen als grasmaaier, vandaar de keuze voor aangespannen, zodat we een rontje met de wagen kunnen maken, met 1 volwassen en 2 kids, en als het grotere kids zijn dan loop ik gewoon naast de pony en de kids op de kar. Maar dat is toekomst.

Sorry voor de vragen maar ik heb zelf nooit een jonge pony beleerd, diegene die mij helpt gelukkig wel, maar ik wil graag alles op een rijtje hebben. En zorgen dat het een schat van een pony blijft.
Ik wil ook graag wat leuke dingen me haar doen dat ze zich niet gaat vervelen.

Ik ben even uitgevraagd, maar ik denk dat er wel meer vragen zouden kunnen komen.
Als jullie vragen hebben hoor ik het wel.
Bedankt voor jullie tijd, groetjes Karin.

Echwel

Re: Een paar vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 13:30

Achter 100/125 kg kun je geen wagentje hangen met personen erop, zo simpel is dat.
70 cm en dan een wagen vinden is heel moeilijk..

De rest staat in de FAQ en sticky

KarinVI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 13:59

Dus dat maximaal 3 keer eigen gewicht trekken op vlak terein is niets van waar?
Ik weeg minder als 60 kg.
De pony is nog geen 2 jaar ik weet niet hoe groot ze precies gaat worden. Ik wil haar echt niet overbelasten.
Het word waarschijnlijk dus afwachten hoe groot ze word. En wat spelletjes bedenken die we kunnen doen met haar.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 17:46

KarinVI schreef:
Dus dat maximaal 3 keer eigen gewicht trekken op vlak terein is niets van waar?

Op zich klopt dat wel, maar je moet naar het terrein als geheel kijken. Als richtlijn wordt op vlak én VERHARD terrein aangehouden dat een pony/paard 3x zijn eigen gewicht kan voorttrekken. Is het vlakke terrein echter 1 grote modderbende, dan wordt al snel maar 1x zijn eigen gewicht...

KarinVI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 18:00

Ze kan netjes over een verhard pad door een park, en dat zijn kort ritjes dan.

Ik begrijp natuurlijk dat mul zand en modder zwaarder is om te lopen al dus iets trekken is helemaal zwaarder.
Ik vind het ook helemaal niet erg om er gewoon naast te lopen als er kids op de kar zitten. Ik ben gewoon aan het kijken wat de mogelijkheden zijn.
Ik kan niet heel veel info vinden nog wat de echte mogelijkheden zijn met de hele mini's, en ik ga eens navragen wat de fokker doet met de mama van dit schatje.
Ga gelijk eens kijken of ik de papieren mag zien.

Ik ben liever goed voorgelicht en in gelezen voor we het echte werk beginnen.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:25

Gebruik even de zoekfunctie, er zijn hier meer mensen die mennen met een mini-mini.

Zoals Echwel zegt: het is gewoon moeilijk om een goed (licht) karretje te vinden. Er wordt al snel iets te zwaars achter gehangen, en dit is gewoon jammer voor de pony.

KarinVI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 19:57

Mijn vriend wil het graag zelf maken.
Hij kan goed lassen en met hout overweg.
Maar ik ga nog eens zoeken.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 20:45

Pling Pling De reden dat er op marathonwagens geen hout meer wordt gebruikt is omdat het gewoon zwaar is.
Bedenk ook dat dun hout zo kapot is, een wagen moet ook veilig over een hobbel kunnen

KarinVI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 22:31

Ik ben nog steeds aan het zoeken, nog niet de info gezien die ik wil.
Helaas zijn de echte wagentjes die je kant en klaar kan kopen gewoon te duur. Misschien over een paar jaartjes. Wat ik al zei alles gaat daar op donaties. Ik ben ook al steeds op Marktplaats (mag ik dat zeggen hier?) aan het zoeken geweest naar een 2ehands karretje, maar ze zijn of bijna even duur als een nieuwe, of zien er uit als schroot of gewoon te ver weg.
Gelukkig is er totaal geen haast bij.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 20:44

heb nog n tip voor het bit aannemen haar halster om doen en bit met tuin raps(of hoe je het ook schrijft) aan vastmaken(wel in der mond natuurlijk) gewoon in de wei laten en een paar uurtjes laten staan(ze zal zich wel even verzetten natuurlijk) maar dan leert ze dat ze er mee kan eten en ze went eraan als je het losmaakt uitbundig belonen

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 23:38

Max_en_Max schreef:
heb nog n tip voor het bit aannemen haar halster om doen en bit met tuin raps(of hoe je het ook schrijft) aan vastmaken(wel in der mond natuurlijk) gewoon in de wei laten en een paar uurtjes laten staan(ze zal zich wel even verzetten natuurlijk) maar dan leert ze dat ze er mee kan eten en ze went eraan als je het losmaakt uitbundig belonen

Dit kun je beter niet doen want een paard kan zich dan aardig vast vreten omdat het gras/hooi om het bit kan gaan zitten.

Het zijn trouwens Tyrips en hoofdletters, punten en komma's maken het geheel wat makkelijker leesbaar. Knipoog

heck

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 07:51

Ik dacht al, zou dat lekker zijn tuin raps zit daar ook gehakt in hahaha

groetjes maarten Haha! Haha! Haha!

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 09:34

Max_en_Max schreef:

het beestje is nog maar een jaarlinger, dus een bit lijkt me nog totaal niet aan de orde. (net als een dubbele longe overigens)
en waarom zou je een pony moeten leren om met zij bit in te eten? Verward ik zie het nut er totaal niet van in.
als je hem dan aan een bit wilt laten wennen, doe je hem gewoon een hoofdstelletje in met daar overheen een halster. of je zet hem dan vast aan het halster en gaat een beetje poetsen of iets of je gaat met hem wandelen, maar eten..... Verward

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 09:37

Voor zo'n klein beestje kun je echt het beste voor een lichtgewicht marathonwagentje gaan, wil je er plezier aan hebben... En als je het echt graag wilt kun je misschien zelf wat bijleggen en er nu vast voor gaan sparen.
Voorlopig zou ik ook nog niks extra's met het paardje doen dan wat je nu al doet. Een bit zou ik in ieder geval nog even mee wachten. Longeren is ook nog vrij belastend voor zo'n jong beestje. Je kunt natuurlijk al wel met twee longeerlijnen aan het halster achter hem lopen zodat hij daaraan went. Evt kun je, wanneer dat gewoon goed gaat, iets achter je aanslepen dat rammelt. Je begint met iets kleins en op een gegeven moment sleep je een emmer of iets dergelijks achter je aan. Zo went hij aan geluiden achter hem. Dat is erg fijn als hij uiteindelijk voor de wagen komt, want die zijn vaak ook niet echt stil.
Over een jaar kun je hem laten wennen aan een menhoofdstelletje en het tuig en dan weer die oefeningen doen met de lange lijnen. Voor het echte beleren zou ik er iemand bijhalen die er verstand van heeft en je kan helpen. Ook al is het een klein beestje, het blijft belangrijk dat het beleren op een correcte en vooral veilige manier gaat.
Heel veel succes en plezier ermee!

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:34

beginnen is nog niet echt nodig op deze leeftijd, 3, 5 jaar is wel een mooie leeftijd, hebben wij ook gedaan bij onze shet. Let er wel op dat het karretje zo licht mogelijk. is en rekening houd ment het gewicht dat ze kan trekken. zelf ebben wij een marathon wagentje van 80 kilo dus kon er ook gwoon nog iemand op. eventueel zou je al wel een hoofdstelletje in kunnen doen als je gaat wandelen. ik zou het niet tijdens het eten doen, grote kans dat het eten aan het bid blijft hangen en dat ze zich verslikt.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:39

Ik heb geen tips voor je maar, ben het wel eens met de rest dat je je pony niet met een bit in moet laten eten.
KarinVI schreef:
Ik ben liever goed voorgelicht en in gelezen voor we het echte werk beginnen.

En hier wil ik je een grote pluim voor geven. Er zijn maar zat mensen die, helaas, eerst aan de slag gaan en pas gaan lezen als blijkt dat het mis is gegaan. Met alle gevolgen van dien.

KarinVI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 14:36

Ik wil haar ook zeker niet het bitje in doen en haar maar even een uur op het land zetten.
Ik zat te denken, zo een rubber bitje en het leren aan nemen. Even in er weer uit en belonen.

Verder hoor ik veel verschillende leeftijden waneer te beginnen varierend van 1.5 to 4 Ik zat zelf te denken op zijn vroegst rond 2 en dan echt misschien maar 5 minuutjes er achter lopen. Maar ik lees nog verder, ik heb op zijn minst nog de winter om info te zoeken. En gewoon lekker met haar te wandelen en kuffelen. Het voodeel dat ze niet zo groot is dat ik er naast wandelend de comando's stap, halt en draf al een beetje kan leren.

Ik merk wel dat ze zich snel verveelt, als ik 3 keer het zelfde rondje loop dan heeft ze er niet zo veel zin meer in. Maar als ik dan een andere kant op ga dan gaan de oortjes naar voor. Dat is mede de reden dat ik wou gaan kijken wat we op deze leeftijd nog meer met haar kunnen doen.

Dank je voor al de reacties

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:40

echte fijne dunne rubberen bitjes zijn er niet (voor een kleine prijs).
ik zou er gewoon nog even helemaal mee wachten.
spelenderwijs wat comando's aanleren is nooit verkeerd.
misschien zou je met haar kunnen fietsen ofzo

KarinVI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 18:33

Max_en_Max schreef:

Ik snap niet helemaal wat je hiermee bedoelt maar het lijkt me een heel vervelende manier. Ik heb nagedacht hoe ik hier op moest reageren en hoe ik dit me voor moest stellen. Bedankt voor je reactie, maar niet mijn manier denk ik.

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 08:52

Sorry hoor, maar dat is een waardeloze tip! Waarom met een bit in de wei zetten?? Een bit is niet om mee te eten en als ze met het halster vast komt te zitten trekt ze haar hele mond naar z'n grootje....

KarinVI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 11:58

Ik zal haar niet met bit op het land zetten, dat zeker niet.

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:01

Ik zou voor zo'n kleine pony een lichte sulky met bankje maken, dan kunnen er twee (of hooguit drie) kleine kinderen op en als je zo'n sulky van licht metaal maakt weegt hij zo'n 30 a 40 kg en dat is voor deze pony goed te trekken. Ik zou pas beginnen op een leeftijd van 2,5 nu al een bitje indoen vind ik niet zo zinnig om ze er toch redelijk snel aangewend zijn.
Ik zou op 2,5 beginnen met wennen aan longeren aan een halstertje en dan gewoon 10 min/kwartiertje. Met het wandelen dan gaan oefenen met een bitje (ik zou geen rubber bit gebruiken, rubber is heel stroef en kan schuren in de mond). Als beide goed gaan longeren met bitje, vervolgens licht gaan bijzetten zodat ze leert een lichte druk op het bit aan te nemen. Dan een begin maken met het werken aan de lange lijnen zodat ze het sturen leert kennen.
Vervolgens haar laten wennen aan het tuig en haar daarmee longeren, ook eens lichte druk op de strengen geven, kijken wat ze daar van vind.
En wat ik dan altijd doe met de shetlanders is ze niet iets laten slepen maar zelf met de pony aan de hand gaan lopen en dan iemand het karretje laten trekken en dan eerst met de pony achter het karretje mee lopen zodat ze aan het geluid kan wennen, vervolgens er naast en tenslotte voor de kar gaan lopen met de pony (aan de hand dus niet vast aan de kar).
Dan waren mijn pony's altijd zo gewend dat ik ze gewoon voor de kar kon zetten en ze ook door het werken aan de lange lijnen het sturen enz. als snapten.
Veel succes met je pony, maar begin zeker niet te vroeg.