Redden van onze sport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

classic_life

Redden van onze sport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 12:42

Hoe en wat zou je doen om de sport op welke manier dan ook te kunnen helpen in NL? En denk je dat de rensport nog zal bestaan in NL in, laten we zeggen 10 jaar?

kohtje

Re: Redden van onze sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 12:46

Ik hoop het wel. Heb het idee dat de meeste gewone paarden mensen geen idee hebben hoe het op de renbaan gaat.
Ik ga bv ook nooit kijken gewoon omdat ik niet weet waar en wanneer er wedstrijden zijn.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 15:37

Ja Classic dat is een hele goede vraag.
Ik probeer er in ieder geval ook aan bij te dragen door ponyrennen te organiseren.
Afgelopen jaar zijn er nieuwe mensen naar de baan gekomen voor de ponyrennen die er anders nooit geweest waren.
Ook heb ik misschien wel een heel raar idee om het beter te laten gaan, maar het is dan ook maar een idee.
Op het moment is het prijzengeld zo laag dat het eigenlijk niet meer interresant is om paarden in te schrijven.
Wel is er nog steeds iedere week koers.
Is het dan geen idee om bijv. juist maar 1× in de 2 weken te koersen en het prijzengeld bij elkaar gooien.
Dan is het nog bijna niks wat je verdient,maar het is al meer.
Ik zou het ook echt zonde vinden hoor niet meer iedere week koers. en misschien is het wel een absurt idee.
Maar er zal toch wat moeten gebeuren lijkt mij zo.
Het is nu al niks meer.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 18:30

Het is de visueuze cirkel. Het prijzengeld is laag dus schrijven ze niet in, maar omdat ze niet inschrijven komt er ook geen extra geld voor prijzengeld...
Hoe het beter kan? geen idee. Ik weet zeker dat de sport er over tien jaar nog steeds is, mensen moeten hoop houden, anders blijven vertellen van de hoe en de wat betrefd de sport.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:20

Ik hoop ook dat de sport over 10 ajar nog bestaat. Zou zo vreselijk zonde zijn als dat niet meer zo is.
Probl;eem voor dat lage prijzengeld is ook, dat er maar zo weinig mensen komen kijken. Als het veel drukker zou zijn, zou er veel meer geld zijn en daardoor zouden de prijzengelden ook omhoog kunnen.
Wel vreemd eigenlijk, dat de drafsport een veel betere naam heeft hier en ook veel meer beoefent wordt. En daar zijn de prijzengelden ook hoger. Hoe zou dat komen, dat ze beter te boek staan hier? Al die vooroordelen tegen de rensport zouden dan net zo hard moeten gelden voor draverijen, lijkt mij.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:55

Onbekend maakt onbemind. Iedereen ziet de black beauty verhalen van zielige renpaardjes die mensen adopteren zodra ze uitgekoerst zijn. Als je op maneges gaat vragen over draf en rensport hebben ze allemaal 1 idee "zielig" terwijl als je dan wat gaat uitleggen hebben ze zoiets van joh...is helemaal niet zo erg. Ik heb op de opleiding paarden houderij gezeten waarbij we niks over de sport te horen kregen. Als ze daar nou eens beginnen met promoten!

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:57

het zou mij echt NIETS doen als de draverijen enzo over 10 jaar niet meer bestaan Bloos Ben altijd zo bang dat die paarden vallen!en je ziet vaak dat als er 1 valt dat eroverheen wordt gerend en daardoor gaat er weer een...lijkt sms net domino day

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 20:18

Woogy schreef:
Onbekend maakt onbemind. Iedereen ziet de black beauty verhalen van zielige renpaardjes die mensen adopteren zodra ze uitgekoerst zijn. Als je op maneges gaat vragen over draf en rensport hebben ze allemaal 1 idee "zielig" terwijl als je dan wat gaat uitleggen hebben ze zoiets van joh...is helemaal niet zo erg. Ik heb op de opleiding paarden houderij gezeten waarbij we niks over de sport te horen kregen. Als ze daar nou eens beginnen met promoten!

dat is inderdaad ook een zeer sterk punt, waar ik het volkomen mee eens ben.
Dit is ook het eerste wat ik altijd hoor het is zielen en ze worden geslagen en weet ik veel.
Van mij mogen ze dan ook gewoon bij iedereen de zweep verbieden.
Als je het bij iedereen doet is het voor iedereen eerlijk en het geeft al een beter beeld voor toeschouwers. Het is ook inderdaad zo dat de meeste mensen er helemaal niks van af weten.
En dat is natuurlijk wel balen, want ja komen er geen mensen naar de koers wordt er ook niet gewed.
Nou wordt er niet gewed en zijn er geen andere inkomsten zoals entree geld en van eten en drinken en zo is er ook geen geld voor prijzengeld.
Omdat er zeer weinig prijzengeld is worden er geen paarden meer ingeschreven en veel mensen stoppen.
Hierdoor krijg je ook "saaie"koersen (weinig paarden,weinig prijzengeld). Niemand vind het meer interessant om die koersen te zien. In vergelijking met in andere landen dan. Dus er komen geen mensen naar kijken en er wordt ook niet meer op gewed en zo. En zo gaat het dus steeds verder kapot.
Nu zit het natuurlijk wel wat ingewikkelder in elkaar,dat snap ik wel.
Maar dit is toch wel een deel er van.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 21:08

Het kan zoveel makkelijker zijn dan mensen het maken. Neem nou de opmerking van het 13jarige meisje voor je. Bang dat ze vallen...atleten vallen ook niet zomaar om! Springen vallen immers nooit...Maarja daar krijg je het weer he onbekend maakt onbemind. Maar de oogkleppen en oorproppen die ze gebruiken zijn ook zo erg ze willen niet luisteren naar je ze nemen niks aan. Je kent alles onderbouwen met juist kritiek en feiten en bewijzen maar dan nog NEE! ik wil er niks van weten!

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 02:13

en de zweep verbieden gaat het niet worden... maar idd beginnen bij de paardenscholen. En wat betreft het prijzengeld, benader bedrijven of ze het misschien leuk zouden vinden eens een koers te sponsoren en dan met name paardenbedrijven of zelfs manege's (helaas kampen deze 'altijd' met geldproblemen dus dat gaat het misschien ook niet worden maar proberen kan altijd)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 11:41

classic_life schreef:
en de zweep verbieden gaat het niet worden... maar idd beginnen bij de paardenscholen. En wat betreft het prijzengeld, benader bedrijven of ze het misschien leuk zouden vinden eens een koers te sponsoren en dan met name paardenbedrijven of zelfs manege's (helaas kampen deze 'altijd' met geldproblemen dus dat gaat het misschien ook niet worden maar proberen kan altijd)

nou die paardenbedrijven gaan het ook zeker niet worden.
Wij zijn vorig jaar bezig gegaan met sponsers zoeken voor de ponyrennen.
En dat ging om zeer weinig geld. Nou niks nada noppes.
2 halsters konden we krijgen, of een paar zakjes voer.
Nu is dat ook super natuurlijk daar gaat het niet om.
Maar voor de gewone rennen hebben we fatsoenlijk prijzengeld nodig.
En dat praten we over wel meer als €1000
En classic zou je misschien even kunnen onderbouwen waarom het zweep verbieden niks wordt.
Dit is altijd het eerste wat ik te horen krijg als ik iemand zijn mening over de rensport vraag.
Het is zielig want ze wordt kei hard vooruit gemept,inelkaar geslagen.
Het is in ieder geval altijd de zweep die naar voren komt.

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 11:50

in NL mogen ze de paarden slechts 4x (verbeter me als het fout is) in de rechte lijn slaan. En je gaat niet een hele sport verandere omdat sommige mensen er niet van houden, het probleem zit er meer in dat de spring- dressuur en alle andere dingen populairder zijn in NL in dit altijd wel helaas zou blijven. Het zit in het promoten... dat is het enige wat ik erover kan zeggen wat je kan doen en de sport positief praten.

Ik heb dan wel geluk hier down under, de australiers zouden bijna niet kunnen leven zonder de sport Haha! en je vindt hier in bijna ieder dorpje een renbaan, van een kleine picknickbaan waar ze 1x in het jaar een ren houden tot de grote banen in de steden... Maar goed laten we het bij het topic onderwerp houden Lachen

Pilgrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 11:55

Ikzelf vind de rennen altijd fantastisch, ookal reed ik vroeger altijd Engels en tegenwoordig western. Punt is dat ik nooit weet waar en wanneer de rennen gehouden worden (ik spreek over rennen maar ook de draverijen vind ik prachtig). Als ik het wel weet is het vaak zo ver weg, terwijl ik toch midden in het land woon (het is altijd Alkmaar, Wolvega...) Als ik vaker zou weten waar en wanneer de koersen werden gehouden, zou ik zeker regelmatig gaan. Ik ben geen gokker maar zou zeker bereid zijn een redelijke entree te betalen en ik eet en drink ook altijd iets. De sfeer is prachtig, de omroeper met de giga-snelle stem, de spanning op te tribune, de pompende paarden.... Fantastisch! Wanneer is er weer een koers Lachen ?

Edit; spelfout.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 12:06

Pilgrim, normaal gesproken is er iedere zondag koers op Duindigt.
Op www.nakoersen.nl kun je altijd de voorbeschouwing lezen,en op www.ndr.nl kun je altijd de inschrijvingen en zo zien onder koersen.
Verder beginnen de koersen weer in maart,wanneer precies weet ik niet want kan het bericht niet meer vinden.
Verder zijn er nu nog wel draverijen deze zijn er ook iedere zondag, het gaat volgens mij dit jaar door tot december.
Als dit niet klopt moet iemand het maar even verbeteren.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 12:16

classic_life schreef:
in NL mogen ze de paarden slechts 4x (verbeter me als het fout is) in de rechte lijn slaan. En je gaat niet een hele sport verandere omdat sommige mensen er niet van houden, het probleem zit er meer in dat de spring- dressuur en alle andere dingen populairder zijn in NL in dit altijd wel helaas zou blijven. Het zit in het promoten... dat is het enige wat ik erover kan zeggen wat je kan doen en de sport positief praten.

Ik heb dan wel geluk hier down under, de australiers zouden bijna niet kunnen leven zonder de sport Haha! en je vindt hier in bijna ieder dorpje een renbaan, van een kleine picknickbaan waar ze 1x in het jaar een ren houden tot de grote banen in de steden... Maar goed laten we het bij het topic onderwerp houden Lachen

Dat ben ik het helemaal met je eens.
Ik probeer dan ook altijd maar weer rustig uit te leggen dat ze niet in elkaar gemept worden en zo.
Ook zoals al eerder gezegd probeer ik door de ponyrennen meer mensen in aanraking te laten komen met de sport.
Er zijn genoeg kinderen die het helemaal het einde vinden, maar er is geen mogelijkheid voor ze om de rensport te beoefenen. Voor bij trainers te rijden zijn ze vaak te jong en als ze je niet goed kennen zullen ze minder snel zeggen kom maar rijden. Heel logisch overigens want het zijn wel de paarden van andere mensen en hun hebben dus wel een hele verantwoordelijkheid.
Hier ga ik waarschijnlijk veel commentaar over krijgen, maar ik zit/zat eigenlijk met exact hetzelfde.
Ik wilde een paar jaar geleden niets liever dan datgene doen wat ik echt helemaal het einde vond.
In de koersen rijden. Hier in Nederland was alleen helemaal niks te doen, dus dan maar naar België.
Ik was het niet eens met veel dingen die daar gebeurde, maar ik kon daar wel mijn sport beoefenen.
Ik heb daar dan ook een erg leuke tijd gehad. Toen ik dus begon met de ponyrennen in Nederland te organiseren reed ik nog in België. Het was eigenlijk de bedoeling dat ik ook met de pony's in Nederland ging koersen. Maar om problemen te voorkomen heb ik dit niet gedaan.
Ik zie de ponyrennen nu als een kans voor kinderen die de rensport heel leuk vinden maar eerst eigenlijk nergens terecht konden. Ik hoop dan ook dat hierdoor weer meer mensen naar de baan komen.
Ik heb tijdens de ponyrennen veel kinderen gezien met een gigantische aanhang van familie vrienden kennissen. En veel mensen die zeiden,goh toch wel leuk zo een dagje renbaan.
Ik denk dus ook dat je kinderen meer moet informeren over de draf en rensport.
Sorry voor het lange verhaal maar ik wilde er alleen duidelijk mee maken dat er eerder ook niet echt iets was om nieuwe mensen naar de baan te halen.
En dan heb ik het dus over enthousiaste kinderen.

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 13:34

dat is idd helemaal geweldig! En zulke dagen als het dag van het paard zijn ook echt super want zo kunnen mensen ook zien hoe het er aan toe gaat.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 15:24

Misschien kunnen we allemaal een steentje bijdragen door dagen te organiseren op stallen en maneges in de omgeving met wat spullen meenemen en een paard in het tuigje hijsen. Vooral op maneges waar veel jongere kinderen komen lijkt me dat een prima plan, maar ja zoek maar animo.

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 15:39

Ik ben een keer op Duindigt geweest, spannend om een keer mee te maken............ Haha!
We mochten, omdat we een groom kende, mee naar de stallen en ik vond het reuze interessant............
De stallen waren wel allemaal erg klein en oud, ppfffffffffffffff
Dus als de renbaan gaat verhuizen naar de Haarlemmermeer, dan is het voor de paarden waarschijnlijk tof, krijgen ze nieuwe en waarschijnlijk grotere stallen!!!!!!!!!!!!!!!!! Cool
Als ik dichterbij zou wonen, zou ik zéker vaker gaan kijken, want naar de trainingen mag je gratis kijken, tenminste een paar jaar geleden nog............. Bloos

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 19:23

nikilover schreef:
Ben altijd zo bang dat die paarden vallen!en je ziet vaak dat als er 1 valt dat eroverheen wordt gerend en daardoor gaat er weer een...lijkt sms net domino day

Vaak???? Kom nu vanaf begin september elke zondag op Duindigt en maandagavond op Alkmaar en heb er nog nooit 1 zien vallen.
Volgens mij bedoel jij die Steeplecheese (hoe schrijf je dit Verward ) waarbij ze ook moeten springen, maar dat is hier niet.
Ik ben echt helemaal verslaafd geworden aan de drafsport en heb vandaag ook weer staan blauwbekken op Duindigt. Afbeelding

kyrkelover schreef:
Pilgrim, normaal gesproken is er iedere zondag koers op Duindigt.
Op http://www.nakoersen.nl kun je altijd de voorbeschouwing lezen,en op http://www.ndr.nl kun je altijd de inschrijvingen en zo zien onder koersen.
Verder beginnen de koersen weer in maart,wanneer precies weet ik niet want kan het bericht niet meer vinden.
Verder zijn er nu nog wel draverijen deze zijn er ook iedere zondag, het gaat volgens mij dit jaar door tot december.
Als dit niet klopt moet iemand het maar even verbeteren.

Op Duindigt is 21 december de laatste koers. Dan is er 2e kerstdag nog op Wolvega een koersdag en 30 dec op Alkmaar. Knipoog

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 08:31

Kyrkelover, jij bedoelt dan gelijk ook de zweep afschaffen in alle paardensporten? Lijkt mij een goed plan. Niet bij alleen de rennen. Maar idd, het gaat je niet lukken.
Toen ik nog op Major reed, was ik een keer bij het opsteigen mijn zweepje vergeten. Dus vroeg ik aan iemand of ze me die wilde aangeven. Nou, dat ging onder zwaar protest.
"Je gaat dat paard toch niet slaan hoop ik? Dat arme beest. Die is op de baan al beurs geslagen! Zielig hoor, kan je niet maklen! Die heeft gewoon een pijnlijke plek op zijn kont van de zweep!"
Ja, 12 jaar na Duindigt nog pijn in je kont. Natuurlijk Boos! Maar goed, het geeft maar weer eens duidelijk aan hoe mensen erover denken idd

JIDO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:28

Om de sport te redden zou er veel promotie gemaakt moeten worden voor de draf en rensport in het geheel, zodat er mensen naar de renbaan komen (of naar een wedkantoor) en een gokje wagen, een heel groot deel van het prijzengeld wordt betaald van de omzet van het gokken, dus als er geen mensen gokken op de paarden rennen dan is er ook geen prijzengeld, wat hier weer uit voortvloeit is te weinig inschrijvingen en dan laten ze de koersen niet door gaan, ze laten de koersen dan niet doorgaan omdat er dan geen omzet op het gokken kan worden gemaakt.
Doordat het prijzengeld zo laag is en de trainingsgelden best hoog zijn is het ook niet aantrekkelijk om nog een paard aan te schaffen de kosten zijn veel te hoog tegenover de opbrengst, nu is het ook zo dat een hobby geld mag kosten maar het moet wel leuk blijven.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:31

Van mij mag het inderdaad in alle sporten afgeschaft worden.
Tuurlijk af en toe is een flinke tik noodzakelijk.
Het zal ook waarschijnlijk niet lukken maar het is gewoon waar iedereen over praat niet wat mijn mening over het gebruik van de zweep is.
Mijn mening is dat de regels zoals ze nu op duinidigt zijn goed genoeg zijn.
Maar er zijn genoeg plekken waar ze afgeranseld worden.
Meestal als er koersen op tv komen is dat vanuit Engeland.
Daar mogen ze veeeel meer geslagen worden.
En jha daarbij heb ik zelfs soms medelijden.
Doordat mensen dat beeld zien denken ze dat het overal gebeurd.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:32

JIDO schreef:
Om de sport te redden zou er veel promotie gemaakt moeten worden voor de draf en rensport in het geheel, zodat er mensen naar de renbaan komen (of naar een wedkantoor) en een gokje wagen, een heel groot deel van het prijzengeld wordt betaald van de omzet van het gokken, dus als er geen mensen gokken op de paarden rennen dan is er ook geen prijzengeld, wat hier weer uit voortvloeit is te weinig inschrijvingen en dan laten ze de koersen niet door gaan, ze laten de koersen dan niet doorgaan omdat er dan geen omzet op het gokken kan worden gemaakt.
Doordat het prijzengeld zo laag is en de trainingsgelden best hoog zijn is het ook niet aantrekkelijk om nog een paard aan te schaffen de kosten zijn veel te hoog tegenover de opbrengst, nu is het ook zo dat een hobby geld mag kosten maar het moet wel leuk blijven.

Dit is precies wat ik bedoel, ik doe het alleen met iets meer tekst.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 22:31

sorry ben geen 13 ben 14...en mijn paard is een draver en heeft altijd op de renbaan gelopen...hij heeft idd proppen in zijn oren gehad en verstijft helemaal als je eraan zit...ook is hij erg kopschuw geweest en werd hij panisch als hij een zweep zag...ga mij dus niet vertellen dat ik er dus niets vanaf weet,laat ik het zo zeggen,ik wíl er niks van weten Knipoog

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 22:48