[AR] Gelderse ruin opnieuw voor de wagen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EmptyWords

Gelderse ruin opnieuw voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 20:42

Ik heb al eens een topic geopend, maar daar zaten nogal een paar foutjes in Bloos

Nu een nieuwe:
we willen onze 10 jarige gelderse ruin graag voor de wagen beleren, maar omdat wij niet echt menners zijn (nóg niet) hebben we hulptroepen ingeschakeld. Deze man heeft Mau een tijd geleden een stussen de lijnen gezet om te kijken hoe hij hierop reageert...niet dus Clown

Nu hebben we eindelijk een geschikte wagen en kan het echte werk beginnen.

tussen de lijnen...zijn hoofd ook!
Afbeelding

Afbeelding
eerst de banden

Afbeelding
nog meer banden

Afbeelding
ho=ho! (moet ie nog een beetje leren Clown) wat ik wel heel fijn vind is dat deze man alles met beloning en vertrouwen doet...ho=ho, maar als hij dan stilstaat laat hij wel merken dat het nu ook goed is.

Afbeelding
lopen met de wagen erachter. Dit doet die man. ik weet dat het beter is als er iemand op de bok zit met de leidsels, maar dat wilde hij bewust nog niet. Mau zit hier in een afgesloten bak en kan eigenlijk nergens heen, en daarbij (ik was er niet bij) weet deze man wat hij doet, en bij Mau wist hij dat hij niet weg zou rennen.

Afbeelding
en zo ziet het er uit Haha!

Afbeelding
pasje achteruit

Afbeelding
stappen

ik was er zelf niet bij (mijn moeder wel), maar deze man is heel rustig te werk gegaan, voordat de banden werden gesleept heeft hij Mau in op en tussen de banden laten staan, de strengen hebben ook tussen en achter zijn benen gezeten.
Voordat Mau werd ingespannen is hij er achteruit voor gezet (zonder iets vast te maken) en toen is hij overal mee gaan 'klapperen'. toen hij Mau ertussenuit liet lopen en daarna weer naar de wagen liet lopen liep Mau zelf al achteruit naar de wagen toe!

het is helemaal goed en positief afgesloten en zaterdag gaan we weer verder Haha!

tips, reacties en commentaar mag, maar houd het vriendelijk en onderbouw je mening!

SuSEQ

Re: Gelderse ruin opnieuw voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 21:07

Het ziet er inderdaad allemaal heel rustig uit. Hopelijk blijft het zo.

Ik vind wel dat het lamoen nogal raar aan de wagen bevestigd is: het achterste deel is eerder laag, waardoor het paard er makkelijk over kan.

Groeten, SuSEQ

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 21:38

Goed dat je ervaren mensen erbij hebt gehaald. Ik heb mijn twijfels over sommige aspecten, maar goed iedereen heeft zijn eigen manier.
Ik vindt het lamoen er ook apart op zitten, het lijkt wel op zijn kop te zitten Verward Wagen lijkt vrij klein ten opzichte van je paard, maar dat is misschien alleen om te beleren. ( of gezichtsbedrog?!)

Je hebt een mooi paard en hij staat ontzettend goed zo voor de wagen! Ik hoop dat hij het allemaal snel begrijpt en dat jullie samen veel plezier mogen beleven aan het mennen! OK dan!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 10:57

Als je naar de kant van de wagen kijkt, zou je zeggen; het lamoen zit op de kop. Maar als je naar het uiteinde bij het paard kijkt; Dan zit hij goed. (Mits het lamoen uit 1 deel bestaat)
Is dit jullie eigen wagen?? Ik vind hem persoonlijk ook wat aan de kleine kant voor het paard Ja Misschien kan je er in de toekomst wat grotere wielen onder laten plaatsen?

Maar wat super fijn dat het paard het allemaal zo braaf oppakt!! Opnieuw beleren? Had hij al eens voor de wagen gestaan?
Het is een leuk paard en hij ziet er erg betrouwbaar en rustig uit. Heel veel plezier met het mennen!!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:06

Lamoen zit volgens mij inderdaad op kop en de broekriemen niet door het oog. Ik zet dus een paar vragen bij de deskundigheid maar wel fijn dat je zo'n braaf paard hebt.
Kun je nog heel veel plezier mee beleven!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 17:12

de lamoen zit niet op de kop, zouden we hem omdraaien dan isie scheef voor de wagen (wel een rare lamoen indd)

wagen was voor een paard, maar nu oogt hij indd klein, maar het paard past er prima voor, hert is ook een licht wagentje, maar hier bij de posbank is dat wle fijn, grotere wielen komen ooit nog wel misschien
we hebben een extra oog aan de lamoen gezet, dus hij zit er wel doorheen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 17:16

Het is geen wagen voor een paard maar voor een type cob, de wielen zijn volgens mij ook rond de 19 inch. Maar dat is nog daar aantoe.
Ik vind het lamoen levensgevaarlijk en iemand die met een paard aan de hand, zonder iemand op de bok mét kar erachter euh.... niet deskundig.
Empty words, bestaan de stokken uit twee delen die je op maat kunt maken?

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 19:52

Je hebt een super braaf paard.
Dat een paard niets kan beginnen in een binnenbak (kan geen kant op) ben ik niet met je eens en al helemaal niet met deze binnenbak.
Ik vind de beleerder niet deskundig.
Een lamoen wat verkeerd om zit en anders scheef is?
Een kruisriem en lenderiem die niet op de juiste plek zitten, een te kleine wagen er achter en niemand op de bok?
Sorry hoor zo beleer je niet.
Het zal in dit geval wel goed komen.
In ieder geval wel veel menplezier gewenst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 19:58

Wat nog wel zou kunnen is iets bedenken om het lamoen waar het aan de kar zit, iets maken waardoor het een centimeter of tien hoger komt te zitten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:01

die zie je niet veel meer, Gelderse tuigpaarden. Blijf er toch een zwak voor houden Haha!.

Mooi paard hoor Ja zit er toevallig Unitas bloed in, of Fabricius?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:03

Dit is geen tuiger, Arabesk.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:04

pardon te snel gelezen, maar wel gelders Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:06

Ja, hij ziet er ook erg Gelders uit, jammer dat zowat de godganse tuigpaardfokkerij is vergiftigd met Hackneybloed.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:08

... en de haflingers met arabieren bloed, zo ook de friezen etc etc

Boos!

Erg zonde, ik ben liefhebber van de oorspronkelijke rassen. Een haflinger is een haflinger een geen gele arabier met witte manen. Zij zijn groot en ik is klein!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:10

Wat is er met Friezen dan? Bij mijn weten zijn die nog altijd 100% Fries, hoor...

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:10

Volgens mij is het lamoen in de lengte verstelbaar, zodat de voorste buizen kunnen draaien. Op die manier zit de buiging in die buizen vooraan wel naar beneden en kan het achteraan toch ondersteboven zitten.

Arabesk: je vergeet dat elke haflinger afstamt van een paar hengsten die voor de helft arabisch bloed voeren... Verder worden "de friezen" niet "vergiftigd" met arabisch bloed; er is een volledig apart stamboek voor arabofriezen.

Maar daar ging het niet over in dit topic...

Groeten, SuSEQ

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:12

gelukkig zitten ze nu in een apart stamboek, maar ik vind het geen gezicht

maar da's offtopic idd Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:13

Ja, dat dacht ik ook bij dat lamoen, SuSEQ. En dan is het een kwestie van andersom aan de wagen zetten, buizen losmaken en omdraaien en alles weer vastzetten.
Mocht dit niet zo zijn dan is er met een soort opzetstuk nog wel wat aan te krammen en te lijmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:15

Arabesk schreef:
gelukkig zitten ze nu in een apart stamboek, maar ik vind het geen gezicht

maar da's offtopic idd Knipoog

Ze zijn nooit in het FPS ingeschreven, hoor, die gaan al zolang ze bestaan voor zuiver Fries Knipoog
Er zitten wel leuke tussen maar ik vind ze kwa gangen geweldig tegenvallen, vaak Arabo's gezien van Peter Chardon en ze konden het zelfs kwa speed niet van een Fries winnen en dat zegt mij genoeg.
We gaan weer lekker off-topic Haha!

Ik ga eens kijken of ik een tekening kan maken, hoe wij een keer iets hebben gelast om de bevestiging van een lamoen meer de hoogte in te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:22

Nouja, het is al beter dan je eerste topic, daar gingen mijn nekharen van overeind staan. Maar ook dit gaat nogal nouja, laat ik zeggen dat ik met de voorgaande reacties meega.

Veel plezier met je paard als ie eenmaal voor de wagen loopt. Leuk dier.

SuSEQ schreef:
Groeten, SuSEQ

Er zijn al meerdere mensen die het gezegd hebben, maar jij schijnt het nog steeds nodig te vinden om na iedere post de groeten te doen? Dat doet toch verder ook niemand?! Ach gut

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:41

Dat is toch aardig?

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 23:07

suleilitha schreef:
Ik ga eens kijken of ik een tekening kan maken, hoe wij een keer iets hebben gelast om de bevestiging van een lamoen meer de hoogte in te krijgen.

Wat doe je moeilijk zeg. Mocht het lamoen niet verstelbaar zijn slijp je de ogen er af en zet je ze er andersom weer aan.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 23:44

Of haal je een ander lamoen, want het kan wle eens zijn dat het met die knik erin niet meer onder de kar door kan...

Groeten, SuSEQ

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 00:20

Jawel, het eerste stukje komt dan gewoon zoals normaal horizontaal te lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 10:00

En bedankt, Black Devils.
Even goed lezen. Ik had het er over in geval het niet kan worden omgedraaid.