[AR] Galop verbeteren, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lacuna

Galop verbeteren, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 13:43

Hallo

Sinds augustus rij ik met mijn poownie menlessen (hij loopt al wel langer voor de wagen hoor)
En we zijn nu afgelopen les begonnen met de galop. Sun geeft aan dat hij dit héél moeilijk vind. Hij wil zich gerust in galop laten vallen door eerst in draf snelheid te maken, maar niet vanuit een rustig drafje aanspringen in galop. Hij doet wel ontzettend zijn best hoor, zo springt hij dan wel 1 pas aan, maar vind het dan zó moeilijk om dóór te springen dat hij meteen terug in draf valt.

Even wat achtergrond info:
De pony is 7 jaar, staat sinds zijn 3e voor de wagen, en sinds augustus dit jaar regelmatig menles.
De wagen is een zeer lichte sulky
De bak waarin we rijden is "normaal tot zwaar" zegmaar. Hij toont niet alsof hij er moeite mee heeft, iets wat hij in de (zware) longeerbak wel doet. (deed, nu werken we daar niet meer Knipoog)

We zijn de afgelopen tijd bezig geweest met stelling, buiging, tempowisselingen en schijnovergangen. Hij laat zich nu in stap en draf heel fijn en gemakkelijk sluiten en weer wegrijden. Echt verruimen is in draf nog moeilijk, maar ook dat gaat steeds beter.
Ik vraag nu galop vanuit een volte, en zodra hij aanspringt geef ik ruimte van voor zodat hij door kan springen.

Ben op zoek naar tips om de galop voor de wagen te verbeteren. Mogelijkheden onder het zadel zijn er niet. Dubbellonge kan wel. Ik heb zowel de mogelijkheid om in de bak te trainen (20x40) of om naar buiten te gaan met lange, rechte gras-stroken.

Hoop dat ik zo voldoende info heb gegeven. Anders moet je maar even vragen.
Groetjes, Lacuna

BlackDevils

Re: Galop verbeteren, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 15:14

Voor een goede (overgang naar) galop heb je losgelatenheid, nageeflijkheid en impuls nodig.

Wanneer een pony weg rent voor de galop komt dit meestal omdat het de rug niet voldoende los wil laten.
Hiervoor is longeren (met dubbele longe of bijzet) een goed hulpmiddel.
Zorg dat je paard/pony hierbij mooi afbuigt en met zijn neus naar beneden gaat. Dan aan laten zetten naar galop. Dit zal eerst wel onstuimig gaan maar oefening baart kunst. Veel overgangen maken het paard sterk in de achterhand (mits goed uitgevoerd natuurlijk).

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 16:01

Dankjewel Lachen
Het is dus verstandiger om de galop te trainen aan de dubbellonge, in plaats van voor de wagen. (ik longeer niet met bijzet, maar heb ervaring met dubbellonge)

Hij buigt wel heel netjes af, maar geeft vaak een valse knik. Hier zijn we hard mee aan het werk hoor. Ik controleer vaak of hij mn hand wil volgen. Pas als dat in orde is, ga ik 'moeilijkere' dingen vragen.

Oefening baart kunst, ben ik het helemaal mee eens. Is het verstandiger om hem eerst veel korte stukjes te laten galopperen (3 tot 5 passen en weer terug) of kan ik hem in het begin juist beter iets langer door laten galopperen (één tot anderhalve cirkel ofzo?)

Een hoop vragen weer :S Zucht, had beter na mn les even mn instructrice kunnen tackelen Knipoog Zie haar gelukkig begin volgende week weer.
Beetje recreatief lang-leve-de-lol-buiten-mennen kan elke gek... Maar écht mennen... wow dat is toch een pak moeilijker. (maar wel heel leuk!)

Groetjes, Lacuna

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 17:13

Er is een enorm verschil tussen nageeflijkheid en een valse knik (schijn nageeflijkheid). In het 2e geval is het eerder een verzet tegen de nageeflijkheid en is je paard juist absoluut niet van achteren naar voren actief en bol in de bovenlijn. Probeer daar sowieso aan te werken!

Kent de pony het galopcommando wel? Dit kan je het gemakkelijkste aan de longe aanleren. Dat kan ook gewoon aan een enkele longe. Hij moet eerst alleen snappen wat hij moet doen bij jouw commando. Daarna kun je aan de dubbele longe oefenen met een betere overgang; Dus niet eerst keihard draven en daarna in galop vallen. Maar probeer hem goed in je hand te drijven, geef daarna je commando en laat tegelijkertijd je hand los. Soms kan het helpen om hem vlak na het commando meteen een tikje bij te geven, zodat hij van 'schrik' in galop springt. Natuurlijk meteen goed belonen.
Daarna zal hij het voor de wagen ook gemakkelijker gaan doen, maar het is belangrijk dat hij het eerst onbelast (zonder trekken of dragen) oefent. Natuurlijk kan je nu ook gewoon lekker galoperen voor de wagen, maar maak je dan niet te druk om die overgangen etc.

Zoals ik het begrijp is je pony nog niet sterk in galop. Laat hem daarom maar lekker doorgaloperen als hij eenmaal in die galop is. Die overgang zorgt al voor zoveel stress en moeilijkheid, laat hem ook het plezier ervaren van een lekker galopje.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:14

als je paard daar moeite mee heeft, idd lekker aan de longe oefenen, werk hem eerst lekker los, en ga daarna aan die galop werken. ik zou hem niet telkens na en halve volte weer terug nemen in draf, laat hem maar een paar rondjes gaan, als het wat meer stress opleverd, laat hem dan maar ff uitrazen en neem hem rustig terug, probeer hem dan wel nog ff in die galop te houden, zodat hij daarin ook kan ontspannen, lukt dit niet, ga dan maar weer naar de draf en herhaal het hele verhaal. probeer het dan een keer of 6 en ga dan weer ff wat anders doen, probeer het dan later weer.

zorg er wel voor dat hij voordat je begint met galopperen lekker ontspannen en goed aan de hulpen is ( stap naar draf en terug, verruimen en terug)

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 07:47

Bedankt voor de tips!

Ben nu met de dubbellonge aan het trainen op het juist aanspringen. Voor de sulky in de bak laten we het nog even liggen. Alleen als we buiten werken, pak ik een galopje mee, en probeer ik daar wat in te schakelen.

Hij doet weer heel fijn zn best, en hoewel hij het moeilijk vind, heeft hij er wel weer plezier in. De galop in de bak voor de sulky, die bewaren we nog even tot de eerstvolgende les, zodat mijn instructrice kan ingrijpen waar nodig Lachen

Groetjes, Lacuna

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:14

ik heb de galop voor de kar juist eerst geoefend op rechte stukken en pas later toen het commando er goed inzat in de bak en op voltes.