Wintervacht en vuil

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horselove154

Wintervacht en vuil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 21:19

Hoi Allemaal,

Mijn verzorgpony's staan in de winter buiten zonder deken..
Zij zijn regelmatig vuil maar nu vraag ik me wel af: Vuil op de vacht kan dat een oorzaak zijn voor kou of niet??
Ik bedoel: De pony's zijn regelmatig vuil, moet dat weggehaald worden of niet??
Zullen ze het koud krijgen als er aarde en zo in de vacht zit of niet??

Alvast bedankt en groetjes, Raänne

Weet niet of het hier juist staat.. Verzet maar als het nodig is..

Marigold

Re: Wintervacht en vuil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:23

hoort er bij hoor,
mijn pony is als het geregend heeft vaak helemaal vies,
maar als de zon er is is ze ook zo weer droog, en valt al het zand er weer vanaf, eventueel met een harde borstel.
zelfs als ze heel vies is is de vacht aan de onderkant nog steeds droog.
dus koud zal ze het niet hebben, mits je het niet over een blubber weitje hebt, ze moeten wel de kans krijgen regelmatig droog te liggen, en droog te worden.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 17:14

Marigold: Dankjewel voor je reactie!

Is het goed om een vuile pony te borstelen??

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 17:53

Als de vacht door het vuil samenklontert moet je er wel een borstel langs halen. De vacht werkt het beste wanneer alle haren netjes recht liggen en niet aan elkaar kleven.
Je hoeft er niet een uitgebreide poetsbeurt van te maken met 3 verschillende borstels, maar bijvoorbeeld zo'n rosborstel met pinnetjes erlangs halen doet al veel.
Op de zadelplek zoveel mogelijk zand tussen de haren uitborstelen voor je gaat rijden, dat kan schuren en drukkingen veroorzaken.

kelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 18:50

Het vuil tussen de vacht zorgt juist voor extra warmte.
Wanneer je je pony in de winter te vaak poets haal je bepaalde vetten uit de vacht en zou je pony het dus sneller koud krijgen.

Mijn pony`s lopen ook de hele winter 24/7 buiten en deze poets ik alleen op de plekken waar het tuig ligt.
Eens in de zoveel keer een keer helemaal.
1 pony van me loopt voor de kar dus die wordt wat vaker geborsteld helemaal omdat het tuig anders eerder gaat schuren.
Daarbij rolt hij meteen als hij weer in het land komt, dit ook voor warmte ect.
Het is dus een heel belangrijk iets als je pony vuil is Knipoog

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 22:52

Pfff, je wilt mijn baggermonsters nu niet zien...
Die varkens liggen gewoon in de natste plekken te rollen en te slapen,staan 24-7 buiten en worden zo goed als nooit geborsteld. Zeker als ze in weer en wind buiten staan, is het verstandig zo min mogelijk te borstelen, hooguit de vacht met je handen een beetje loshalen zeg maar, zo blijft de natuur gewoon zijn werk doen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 23:03

Hier nog eentje met zo'n heerlijk ranzige modderpony. Haha!
Ik haal eigenlijk nu alleen het oppervlakkige vuil weg met een hele grove borstel. Zand (en dus ook modder) werkt juist beschermend tegen de kou, dus erg is het niet. Dat wij, mensen, onze paarden graag schoon en glanzend zien, is geheel onbelangrijk voor een paard. Verder was ik mijn paard ook in de zomer e.d. nooit met shampoos enzo. Ik kom niet aan het huidvet en zo min mogelijk aan de vacht (ik borstel wel natuurlijk, maar niet met grof geschut Knipoog ).

Ik maak me er allang niet meer druk om en moet wel eens lachen om al die mensen die zich er blijkbaar wel druk over maken. Dan hoor je van die opmerkingen van 'wat is 'ie vies!' en blablabla. Ach, hoort er gewoon bij. Ik zie liever een gezond, gelukkig en modderig buitenpaard dan zo'n glimmend stalpaard. Echt waar. Ja

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 19:01

Dank voor jullie reacties!
Ik kan me eigenlijk niet goed voorstellen dat pony's/paarden het niet koud hebben als ze modderig zijn..
Maar goed..
Het lijkt me juist dat paarden het koud hebben als ze vuil zijn maar blijkbaar is dat niet zo..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 20:04

Je woont wat te ver weg, maar anders zou je rustig eens mogen kijken naar mijn pony met zijn moddervacht. Ik had 'm vanmorgen redelijk schoon gekregen, zowaar (modder was opgedroogd op zijn vacht), maar toen ik hem in het land zette ging hij heerlijk liggen rollebollen en was nog zwarter dan eerst. Clown
Heb nog nooit een moment gezien dat ik dacht 'hij heeft het koud'. En ik heb toch al aardig wat regen, stormen en vrieskou meegemaakt met hem. Wij, mensen, zijn er niet op gebouwd, maar paarden kunnen echt wel wat hebben, hoor. Lachen

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 23:10

Mijn wit met bruine stippen appie is ook het liefste ZWART. Hij vindt het heerlijk om te rollen. Hoe viezer hoe beter denkt ie volgens mij. En inderdaad niet te veel borstelen ivm het vet op de huid.

Naast de stal waar mijn paard staat is een natuurgebied waar wilde Konikspaardjes staan. Die zijn ook lekker modderig en zien er niet uit alsof ze het koud hebben. Clown

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:44

neen hoor! Paarden rollen juist zodat zweet & vuil opgenomen wordt in die modder en losse haren uit de vacht geschuurd worden. Als ze dan opdrogen dan schudden ze alle zand van zich af waardoor alle vuil mee weg is. het enige dat overblijft zijn nog wat zandkorrels. Die zorgen ervoor dat de haren niet plat op de huid liggen en dus een beetje overeind staan waardoor er een luchtlaagje tussen de haren onstaat, die nog extra isoleert (wordt opgewarmd door de huid). Als het dan regent leggen paarden hun haren platter zodat het vocht eraf druipt en de huid niet nat kan worden. Een natte huid kan immers wel zorgen voor kou. Het vocht wat dan bovenop de vacht ligt van de regen verdrampt gewoon door aanraking met de lucht, maar omdat de huid droog blijft hebben paarden geen kou.
Teveel poetsen mag je dan ook niet doen, want dan doe je die vetlaag juist weg die zo nodig is in de winter. Enkel poetsen waar het zadel en de singel liggen, voor de rest afblijven... Ook vooral niets wegknippen zoals lange baardharen, en kootlokken, of langere haren aan de oren. Die zijn nodig om het water te laten afdruipen en de langere haren in de oren zijn nodig zodat de oren beschermd worden tegen wind.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:31

Ik knip 1x per jaar alles een beetje bij (oren, staart, maantop) en dat doe ik in het voorjaar, zo rond mei. Maar in het najaar laat ik alles lekker groeien, hoor. Ze hebben inderdaad dat haar echt nodig. Dus nu steken er aardig wat plukjes uit zijn oortjes, tja, het zij zo. Liever dat het de regen weghoudt, dan dat de regen in zijn oortjes drupt. Haha!

Aan snorharen kom ik sowieso nooit. Ik vind die kriebelhaartjes juist lief. Lovers
Het hoort gewoon bij een paard. Lachen

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 17:14

Oké, bedankt voor de uitleg!
Dus als de pony's vuil zijn niet meer borstelen (tenzij we rijden)..
Wel een apart idee, vuil zorgt voor warmte...

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 19:04

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 19:09

Ik knip ook nooit iets weg aan oren, baard, snor etc...
Vind het lief staan en het is erg nuttig...
Ze weten precies of er stroom op de draad staat, omdat ze van een afstandje voelen met hun snorharen en zo nog tig dingen meer die ze op hun gevoel doen door trillingen en voelen met de haren... het heeft een functie!

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 21:02

willeke_nijs: Ik zal het morgen eens doorlezen!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 22:32

Citaat:
Ze weten precies of er stroom op de draad staat,

Dat vind ik zelf minder nuttig. Wij hebben er een paar die ook precies weten of er geen stroom op de draad staat. Nors opkijken
t lijken wel van die indianen die hun oor op het spoor leggen om te kijken of de trein al komt.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 18:51

randalinpony: Ik vind het wel belangrijk dat ze weten of er stroom op de draad staat of niet.. Wat ik wel al een paar keer heb meegemaakt is dat het veulen al een paar keer door de draad (met en zonder stroom) is gerend om achter de moeder of het zusje aan te rennen...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 20:26

Paard moet gewoon altijd achter het draadje blijven, stroom of geen stroom. Daarvoor moeten ze wel eerst goed respect voor draadjes hebben gekregen.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 20:43

Mensen het was een voorbeeld. Overigens doen ze nog véél meer op de tast met die haren Knipoog
Is toch niet discussiewaardig, wel of niet belangrijk of ze stroom voelen Knipoog

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:19

Horselove schreef:
Citaat:
@randalinpony: Ik vind het wel belangrijk dat ze weten of er stroom op de draad staat of niet..

Wordt niet helemaal goed gelezen hier.

Ik vind het belangrijk dat ze wél weten dat er stroom op staat. Zodra ze gaan checken of die stroom er wel of niet op staat, heb je dus een probleem.

Wij hebben er dus twee die weten wanneer er niet of nauwelijks stroom op de draad staat, en dan zijn ze ook buiten.
Ik schreef dus nergens dat ze geen schok mogen krijgen. Dat is nou net het hele idee van stroomdraad. Clown Haha!

Nu weer ontopic.
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 27-11-08 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:29

Rollen in de blub is toch helemaal fantastisch Lachen

Afbeelding

Ik haal altijd met een ijzeren borstel de klodders eraf. Maar ik rij toch niet veel, dus eigenlijk worden ze weinig grondig geborsteld.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:36

Is die vos al wat ouder, Dorienn? Lachen

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:51

randalinpony schreef:
Is die vos al wat ouder, Dorienn? Lachen

neen, hij is 12. zo zag hij eruit pas bij ons.
Vrij knokig en wat magertjes. de bruine op de achtergrond is onze oma Lachen

Afbeelding
deze is wat recenter.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:51

Ah, een opknappertje dus. Goed van je! Lachen
Wat een verschil met die tweede foto.
Dat welshje is trouwens een schoonheid. Vingers aflikken