King @ VD steigeren .

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bucas

King @ VD steigeren .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 19:42

Hee Allemaal ~! Haha!

King kent een nieuw trucje Tong uitsteken En dat is .. ^^

Cap had ik niet op voor de foto Bloos ...

1:Afbeelding

2:Afbeelding

3:Afbeelding

4:Afbeelding

5:Afbeelding

6:Afbeelding Doei laat je een berichtje achter ?:)
Laatst bijgewerkt door Bucas op 18-11-08 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Bucas

Re: King @ VD steigeren .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 19:43

Oeps ! Er is iets verkeerd gegaan ! :S

Hannahnas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:45

hoezo?? snap het niet..?¿
Ik vind het leuke foto's alleen een beetje vaag door de snelle beweging waarschijnlijk

Bucas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 19:47

Hannahnas schreef:
hoezo?? snap het niet..?¿
Ik vind het leuke foto's alleen een beetje vaag door de snelle beweging waarschijnlijk

Waren een paar dezelfden ! Nu weer goed..

Bucas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 19:51

Zal ik foto 5 bestellen ? Haha!

xWhitneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:51

ik vind het mooie foto's maar verder linke soep , ten 1e geen cap oke je zegt dit ivm met de foto maar vind ikzelf geen goeie reden, ten 2e straks doet je paard dit uitzich zelf en is dit dan nog steeds een trucje?

verder is dit mijn mening erover

Bucas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 19:54

xWhitneyx schreef:
ik vind het mooie foto's maar verder linke soep , ten 1e geen cap oke je zegt dit ivm met de foto maar vind ikzelf geen goeie reden, ten 2e straks doet je paard dit uitzich zelf en is dit dan nog steeds een trucje?

verder is dit mijn mening erover

Nee absoluut niet ! Ik heb er een aparte hulp voor ! Knipoog

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:01

Ik vind het er bepaald niet netjes uit zien, paard lijkt op een paar foto's behoorlijk erg uit balans te zijn en jij ligt er als een zak aardappelen op.

Heb je dit eerst aan de hand geoefend of direct onder het zadel aangeleerd? Een correcte, beheerste steigermanoevre hoort uit verzameling voort te komen, dit lijkt er meer op alsof het paard dit geleerd heeft doordat iemand hem omhoog gejaagd heeft.

Daarbij zit je touwhalster verkeerd (veel te ver op de hals) en is een oefening als deze sowieso niet aan te raden op zo'n kleddernatte ondergrond, vooral niet met een paard dat zo lomp en onbeheerst omhoog komt. Als hij één van zijn achterbenen verkeerd wegzet en uitglijdt, liggen jullie allebei en dan baal je dat je geen cap op had...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:07

Steigeren aanleren valt opzich wel mee. Maar heb jij ook rekening gehouden met een heel klein onopvallend feitje? Je hebt een hengst zojuist datgene aangeleerd waar een hengst nooit mee te maken moet krijgen. Aparte hulp of niet, je gaat hier nog problemen mee krijgen.

Maargoed aangezien je vast geen commentaar wil hebben zal ik maar gewoon objectief reageren. Oefen geen enkele vd oefening, nooit en te nimmer op een dergelijke bodem. Dit is een nieuwe oefening voor hem, als hij uitglijdt zal hij al het vertrouwen kwijt zijn. Je zit nogal uit balans; je gooit je bovenlijf tegen het paard aan en dwingt hem daarmee uit balans, zo zal hij nooit correct verzameld omhoog kunnen komen.

Ik zie dat rider al vrij goed heeft uitgedrukt wat in me opkomt bij het zien van deze foto's. Nou in ieder geval nog veel succes met je verdere vd en meid pak het alsjeblieft de volgende keer wat verstandiger aan! Want op deze manier gaat het nog een keer goed mis...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 13:22

Het gaat hier om een 16jarige, als deze nu nog geen 'hengst' is wordt hij het echt niet meer...

Je paard steigert heel erg voorwaarts, de benen ook naar voren.

Dat is bij ieder paard verschillend, zoals sommige paarden ook nooit een piaffe op de klassieke manier leren en anderen dat 'van nature' doen.
Ik heb ponys gehad die vanaf het begin een perfecte 'levade' deden, en een die meteen keihoog ging met de benen naar voren.
In de filmwereld zoeken ze soms juist naar paarden die met de benen naar voren maaien. Knipoog

Dat je voorover zit is zeker niet verkeerd, in het begin: als je paard een keer hoog gaat, trek jij hem in ieder geval niet achterover.
Het is misschien niet mooi, maar wel veilig.

Wel vraag ik me af of je al ervaring met VD hebt en dus ook al weet welke problemen het aanleren van kunstjes kunnen opleveren en hoe je die dan weer op kunt lossen?

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 14:06

Leuk dat je het hebt aangeleerd, en goed dat je het onder begeleiding hebt gedaan. Paarden kunnen het namelijk ook tegen je gaan gebruiken, maar dat is je vast bekend Lachen . Ik zou wel uitkijken op welke bodem je het oefend, aangezien het paard duidelijk nog niet in balans is en dus kan uitglijden..... Dat zou zonde zijn! Hij heeft zn benen er grappig, en jij zit er ook wel grappig op haha Clown . Ik heb ook nog een stijgerfoto, dit paard kon het al, maar was de 1e keer dat ik het met hem deed.. Ik zat wel naar voren, maar ik "lag" niet zeg maar. Paard van mij was ook veel meer in balans, vergelijk de foto maar eens:
http://archief.paardenfoto.nl/60717VaBa ... MO0042.jpg

Succes met trainen!!
even een edit: Dit paard van mij was ook een hengst. Maakt volgens mij niks uit of paard ruin/merrie of hengst is. Gewoon consequent in het trukje blijven!!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 21:10

Prinslover schreef:
Leuk dat je het hebt aangeleerd, en goed dat je het onder begeleiding hebt gedaan. Paarden kunnen het namelijk ook tegen je gaan gebruiken, maar dat is je vast bekend Lachen . Ik zou wel uitkijken op welke bodem je het oefend, aangezien het paard duidelijk nog niet in balans is en dus kan uitglijden..... Dat zou zonde zijn! Hij heeft zn benen er grappig, en jij zit er ook wel grappig op haha Clown . Ik heb ook nog een stijgerfoto, dit paard kon het al, maar was de 1e keer dat ik het met hem deed.. Ik zat wel naar voren, maar ik "lag" niet zeg maar. Paard van mij was ook veel meer in balans, vergelijk de foto maar eens:
http://archief.paardenfoto.nl/60717VaBa ... MO0042.jpg

Succes met trainen!!
even een edit: Dit paard van mij was ook een hengst. Maakt volgens mij niks uit of paard ruin/merrie of hengst is. Gewoon consequent in het trukje blijven!!

Het geslacht maakt zeker wat uit. Dit omdat merrie's van nature (instinctief) de achterbenen gebruiken, en de hengst de voorbenen. Onze gedomesticeerde en opgevoede paarden trappen of slaan niet meer zo snel, in de meeste gevallen. Maar instinct blijft, en normaler wijze heeft een hengst dezerdage geen rede meer om te steigeren. Leer je ze dit? Is de kans veel groter dat ze het gaan misbruiken dan dat een merrie dit doet. Maar er zijn altijd uitzonderingen; de ene hengst heeft meer hormonen en zal sneller misbruik maken dan de ander wat 'sullige' hengst. In dit geval, heb over zijn leeftijd heen gekeken, sorry. In dit geval zal het que hormonen geen al te groot risico op misbruiken opleveren. De kans bestaat altijd, maar goed dat hoort nu eenmaal ook bij vd.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 21:15

je hebt geen cap op, gymschoenen aan ipv schoenen met een hakje, je leert het paard domme trucjes aan en de bodem is ronduit slecht
nee, sorry ; ik kan hier niks goeds over zeggen
vd is leuk; als je verstand van zaken hebt
zomaar je paard laten steigeren (leren steigeren) is niet leuk maar ronduit gevaarlijk

Bucas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 21:17

Het is geen hengst.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 21:20

toen je je cap af deed voor de foto, heb je toen ook je rijlaarzen/rijschoenen maar uit gedaan vor de foto's?????
Super leuk dat je vd doet met je prdje maar doe dat voor je eigen en zijn veiligheid alsjeblieft op een veilige en verantwoordelijke manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 21:26

als we het toch over veilig en verantwoord hebben, die onder grond mijn god! straks glijd dat beest nog uit

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 21:35

Steigeren wordt over het algemeen gezien als de gevaarlijkste oefening uit de vrijheidsdressuur. Dat klopt maar gedeeltelijk. De jambette kan ook heel pijnlijk zijn als je net voorovergebukt voor je paard staat, net als een Spaanse pas als je die niet verwacht. Maar ook andere vrijheidsdressuuroefeningen zijn niet zonder risico, hoe onschuldig ze ook lijken. Een paard dat plotseling gaat liggen uit het compliment, kan zijn trainer akelig verrassen als die toevallig net iets te dichtbij staat.

Het verschil tussen de Spaanse pas en het steigeren en de andere vrijheidsdressuuroefeningen is dat het steigeren en de Spaanse pas gemakkelijk per ongeluk uit te lokken zijn door mensen in de omgeving van je paard. Steigeren is namelijk een gedrag dat je paard makkelijker laat zien dan het liggen, omdat steigeren een natuurlijke reactie op angst, agressie en opwinding is terwijl het liggen of het compliment alleen gebeurt als je paard kalm is en de situatie volledig vertrouwt. Bij het liggen en andere kunstjes richting de bodem is de trainer degene die de grootste kans loopt om het slachtoffer te worden, bij het steigeren kunnen dat ook toevallige omstanders zijn.

Steigeren is echter niet alleen maar gevaarlijk. Het is ook een oefening die de spieren van je paard sterkt en zijn evenwichtsgevoel ontwikkelt. En als je een paard hebt dat veel uit zichzelf steigert, kun je hem dat zelfs afleren door het ongewenst steigeren op commando te zetten - en vervolgens nooit meer of alleen in bepaalde situaties te vragen. Samenvattend kun je zeggen dat het steigeren net zo gevaarlijk is als het commando waar het op staat. Staat het steigeren op het optillen van je hand, dan kun je er donder op zeggen dat je paard ook op de achterbenen gaat als je net even naar de buurvrouw zwaait. En als het daarnaast ook nog eens niet goed op commando staat en je paard het dus ook ongewenst laat zien, heb je nog een probleem. Als je het steigeren echter op een combinatie van niet snel per ongeluk tegelijk gegeven hulpen zet en het ongewenste steigeren duidelijk corrigeert, is het steigeren net zo veilig als het liggen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 00:12

Moderatoropmerking:
Het commentaar over de veiligheid is denk ik duidelijk. Ook al is dit geen HAW, dan nog is het niet de bedoeling om commentaar te herhalen, zonder dat je er iets aan toe voegt. Lachen

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 00:15

Ook ik ben het niet met de veiligheid van het plaatje eens..
Maar ik moet wel zeggen, Dit is het eerste steigertopic waarbij ik het paard niet boos zie kijken!
Ik heb al vele steigertopics gezien, en telkens viel me op dat het zo gedwongen ging. de paarden de oren plat in de nek en een en al verzet. dat zie ik hier niet.. Dus ik denk dat je het hem qua dat goed aangeleerd heb! Ik zie geen geruk en gepluk, ik zie een leuk paard dat het allemaal wel leuk vind! Haha!
en ja foto 5 is echt het leukste! Knipoog

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 14:19

ziet er behoorlijk eng uit, ik zou echt even oppassen met de ondergrond ja, net als er zoveel zeggen...

en je moet je zelf niet naar voor gooien als hij omhoog komt, blijf ontspannen recht op zitten, blijf zoveel mogenlijk verticaal, anders gaat je paard nooit in balans omhoog Knipoog

Sjippeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 16:18

Hij vind het wel leuk denk ik Tong uitsteken

xMaud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 16:23

dndnlover schreef:
ziet er behoorlijk eng uit, ik zou echt even oppassen met de ondergrond ja, net als er zoveel zeggen...

en je moet je zelf niet naar voor gooien als hij omhoog komt, blijf ontspannen recht op zitten, blijf zoveel mogenlijk verticaal, anders gaat je paard nooit in balans omhoog Knipoog

ja idd mijn pony doet altijd steigeren als ik erop zit heeft de vorige eigenaar hem geleerdt ik kom er echt niet op want dan zit ik erop steigert ie en dan boem lig ik eraf

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 16:28

Tja...je zult wel leuke reactie´s willen krijgen, maar dat kan ik hier echt niet op geven.

Dit is gewoon één brok onverantwoordelijkheid.
Je eigenlijk veiligheid laat ontzettend te wensen over.
Daarbij lijkt het me dat je je paard verschrikkelijk hinderd.
Je hangt erbij als een zak aardappelen op zijn rug met je volle gewicht op zijn hals.
Dit kan haast niet comfortabel zijn voor je paard.

En daarbij is de ondergrond ook ontzettend slecht.

Wat iemand al zei, VD kan erg leuk zijn.
Maar dan moet je wel je verstand gebruiken.....En dat ontbreekt hier helaas overduidelijk.

Faxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 00:06

Foto 5 ziet er hip uit! Knipoog

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 00:14

:S wa kunnen mensen zeuren,

maargoed.
meis ik vind je houding top, je zit je paard niet in de weg je sleurt je paard ook niet omhoog, wat je nogal eens ziet.

je paard steigert uiteraard naar voren, maarjah niet ieder paard doet dit hetzelfde. hengst of geen hengst zolang je consuquent blijft moet het niet veel uitmaken. ( hengst probeert je miss wel iets meer uit maar blijf consuquent).

en cap etc. najah eigen keus. en met gympen rijden, mensen ZEUR toch niet zo. iemand wil iets laten zien en gelijk cap, schoenen enzo.

vind wel wat ik meer heb gehoort dat het niet echt slim is met zo'n ondergrond. Dat is wel een aandachtspunt. verder vind ik het er vriendelijk uitzien. Kan je paardje nog meer?