Is dit ook vrijheidsdressuur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lynnn

Is dit ook vrijheidsdressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 19:41

Als ik over vrijheidsdressuur lees, hebben mensen het voornamelijk over de kunstjes die je een paard kan leren. Ik heb inmiddels al begrepen dat vrijheidsdressuur meer inhoudt. Ik krijg een soort 'les' op Ijslanders, waarbij we veel in het bos rijden en waarbij alles heel ontspannen gaat. De bedoeling is bijvoorbeeld dat ik een onrustig paard inhoud door mijn eigen spieren te ontspannen ipv. hem tegen te houden. Als ik af wil slaan moet ik de teugel omhoog doen, zodat er wel spanning op die mondhoek kom, maar ik het hoofd niet omtrek.

Valt dit ook onder vrijheidsdressuur, of heeft het een andere benaming die ik niet ken?

CaWa

Re: Is dit ook vrijheidsdressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:44

Dit lijkt mij persoonlijk geen vrijheidsdressuur, maar meer in de richting van klassieke dressuur oid.. Kan je er nog meer over uitleggen misschien?

Lynnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 19:54

Het is de bedoeling dat ik mijn paard laat lopen op mijn stemming. Dus als ik mijn paard actief wil laten lopen moet ik heel actief gaan denken en mijn spieren aanspannen. Als ik wil dat een paard rustiger gaat lopen moet ik me ontspannen en rustig gaan denken.

Het komt er op neer dat ik mijn paard zodanig moet beïnvloeden dat hij doet wat ik in gedachte doe, zonder hem daar toe te dwingen door bijvoorbeeld aan te sporen of in te houden.

Ik had al zo'n vermoeden dat het niet écht vrijheidsdressuur was, maar ik vind het ook niet bepaald klassiek dressuur. Ik moet bijvoorbeeld echt niet proberen een paard aan te sporen of hem in te houden met mijn teugels.

Weet jij misschien hoe het wel heet, of is er geen naam voor?
Laatst bijgewerkt door Lynnn op 18-11-08 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:57

Ik noem dat gewoon samenwerken met het paard en respect voor elkaar hebben.
Bij VD heb ik een plaatje voor me van een paard waar niemand opzit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:00

Dit is gene vrijheidsdressuur, is meer richting klassieke dressuur/ paardnatuurlijk rijden volgens mij..

CaWa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:05

Stukje centered riding lijkt t ook wel.. Zou er zo geen concrete 'sticker' op kunnen plakken ben k bang. Doet me aan een kant ook wel een beetje aan t grondwerk wat ik met mn pony doe denken, alleen zit ik er dan niet op.

ff offopic: vind t super dat je zo les krijgt trouwens, lijkt me een hele goede manier om met je paard bezig te zijn.

Lynnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 20:41

Jaa vind ik ook!! Op maneges was het altijd de bedoeling dat je een dwars paard erdoorheen drukte, je moest laten zien wie er de baas was!

Waar ik nu rijd gaat het heel erg over respect. Je moet respect tonen voor het paard en hem dingen vriendelijk vragen. Je moet het paard dingen laten doen omdat hij het zelf wil, en als hij het niet wil moet je een manier vinden waarop hij het wel wil.

Ik vind het helemaal geweldig! En omdat ik las dat het bij VD de bedoeling is dat je je paard nergens toe dwingt, moest ik meteen aan mijn lessen denken!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:45

dat is meer centerd riding/ klassiek dresuur. VD is echt het leren van dingen aan paarden.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:06

Citaat:
De bedoeling is bijvoorbeeld dat ik een onrustig paard inhoud door mijn eigen spieren te ontspannen ipv. hem tegen te houden. Als ik af wil slaan moet ik de teugel omhoog doen, zodat er wel spanning op die mondhoek kom, maar ik het hoofd niet omtrek.

Ik vind het nou weer ontzettend jammer dat dit onder klassieke dressuur of NH wordt gestoken.

Dit zijn gewoon heel normale uitgangspunten in iedere normale rijmethode: jouw paard reageert op jouw spieren, gemoedstoestand en aanwijzingen, dus jij zorgt dat jij je paard niet hindert en de juiste weg wijst met zo min mogelijk aanwijzingen van jouw kant.

Basis van alles. Dat maneges niet uitblinken in het aanleren daarvan, is twee. Clown

Onder VD wordt meestal het aanleren van trucjes verstaan, maar daarin kan je dan weer onderscheid maken tussen liberty (dus los,) aan de lijn, of onder de man.

Eigenlijk gaat het meer om de manier van aanleren, en die verschilt ook binnen VD zo erg dat je er geen zinnig woord over kan zeggen.

Paarden die at Liberty getoond worden, kunnen namelijk een training achter de rug hebben die helemáál niet zo liberty was, waarbij zelfs veel dwang en geweld is gebruikt.

En paarden die onder de man hun kunsten worden vertoond, kunnen wel op basis van totale vrijwilligheid zijn.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 18:58

Mwah... Ik vind van niet. Onder VD versta ik eigenlijk trucjes!

quipaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 13:42

Lynnn schreef:
Als ik over vrijheidsdressuur lees, hebben mensen het voornamelijk over de kunstjes die je een paard kan leren. Ik heb inmiddels al begrepen dat vrijheidsdressuur meer inhoudt. Ik krijg een soort 'les' op Ijslanders, waarbij we veel in het bos rijden en waarbij alles heel ontspannen gaat. De bedoeling is bijvoorbeeld dat ik een onrustig paard inhoud door mijn eigen spieren te ontspannen ipv. hem tegen te houden. Als ik af wil slaan moet ik de teugel omhoog doen, zodat er wel spanning op die mondhoek kom, maar ik het hoofd niet omtrek.

Valt dit ook onder vrijheidsdressuur, of heeft het een andere benaming die ik niet ken?

Nee, dit gaat over gevoeliger rijden, rijden met meer contact zodat de omgang minder bot wordt.

Ik wou dat dit op meer plekken verteld werd.
Je kunt een paard al voorwaarts laten gaan of juist langzamer door anders te gaan ademen. Op maneges leer je een paard voorwaarts te laten gaan met een por. Het gaat om de keus, hoe wil je met je paard omgaan en op welke manier ben je het meest trots?
Als je je hierin gaat verdiepen gaat er een wereld voor je open!
Vrijheidsdressuur is meer gebaseerd op het aanleren van kunstjes/houdingen, zo rekt en strekt het paard. Lange teugelen is ook leuk, zo kun je paard leren wijken en heel langzaam leren draven.
Het is wel handig om les te nemen als je dit gaat doen. Clickertraining is meer een soort braintrainen. Ook leuk, zo kun je je paard bv. leren voetballen.
Veel plezier!

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:10

Ik sluit me volledig aan bij randalinpony!!
Je lichaam gebruiken om te communiceren met je paard zou de basis van al het paardrijden moeten zijn!

Het is heerlijk dat je hier achter bent gekomen en er een naam bij porbeert te zoeken! Ik dacht vroeger dat het westernrijden heette, maar ben erachter dat dat ook niet juist is.
Ik start westernwedstrijden, maar ik train in vrijheidsdresuuur, klassieke dressuur, 'natuurlijk' paardrijden/Natural horsemanship, clickertraining en grondwerk.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:01

Dit is....Zoals iedereen met zijn paard om zou moeten gaan!